Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Sakot muka Suomessa suuria !

<< edellinen 1 2 3 4 5 6

Ylinopeus ei tietääkseni ole koskaan aiheuttanut onnettomuutta, ei myöskään tien kunto tai huono keli? :saint:
Onnettomuudet on aiheutuneet aina kuskin virhearvioinnista tai jostain yllättävästä tekijästä? B)
Lainaus:
02.03.2007 klo 22:52 hoh hoh hoijaa kirjoitti
EU-maissa joka viides liikennekuolema johtuu ylinopeuksista, Suomessa joka kolmas.

https://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/PFBDArch/CA60E910824A9293C225 6B880031FEA6?opendocument

Ei mulla nyt muuta.

Niin, lisäksi voisi olla syytä kysyä moniko ei ylinopeudesta johtuvaksi todettu onnettomuus olisi ollut vältettävissä rajoituksen mukaisella nopeudella?
Kaikki onnettomuudet olis vältetty jos kuskit olis pysynyt kotona? B)
Toisaalta voi joutua kolariin vaikka auto olis paikallaan esim. valoissa tai risteyksessä kääntymistilaisuutta odottavana? :saint:
Nopeus ei kolareita aiheuta mutta virheet ja yllättävät tilanteet? :'(
Lainaus:
03.03.2007 klo 23:55 JOXA kirjoitti
...
Nopeus ei kolareita aiheuta mutta virheet ja yllättävät tilanteet? :'(
Siinähän on keltanaaman edessä logiikan huippupäätelmä ja täysin absoluuttinen totuus, mutta entäs jos virheenä on nopeus?
Lainaus:
03.03.2007 klo 23:55 JOXA kirjoitti
Nopeus ei kolareita aiheuta mutta virheet ja yllättävät tilanteet?

Todellakin. Kolareita ei sinänsä aiheuta edes kännissä ajo !

Sattuupi vaan olemaan niin kumma juttu, että liian suurella nopeudella yllättäviä tilanteita tulee turhan nopeasti ja virheiden seuraukset korostuvat. Ja kaikissa onnettomuuksissa suurempi nopeus aiheuttaa pahempaa jälkeä, johtuipa onnettomuus mistä syystä tahansa.

Sekä Euroopassa että USA:ssa on tutkimusten perusteella arvioitu, että noin 30 %:ssa kaikista kuolemaanjohtaneista onnettmuuksista on osatekijänä ollut liian suuri nopeus - ylinopeus (useinmiten) tai olosuhteisiin nähden liian suuri nopeus.

Tutkimuksissa on arviotu, että Suomessa pelkästään sillä, että ajettaisiin nopeusrajoituksia noudattaen liikennekuolemat vähenisivät 20 - 40 %.
http://www.psychology.nottingham.ac.uk/IAAPdiv13/ICTTP2004papers2/Speed/Bei linson.pdf
Tosiaan aina on kyseessä liian suuri nopeus jos kuolemantapaus sattuu. Rajoitus ei sinänsä ole määräävä mutta turvallinen nopeus on.
Siksi ajan aina turvallista nopeutta! B)

<< edellinen 1 2 3 4 5 6

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto