Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Mitä huonoa teit tänään liikenteessä?

<< edellinen 1 2 3 4

Metsähaka:
Jos haluaa ajaa muuta liikennettä huomattavasti hitaammin (kuten monet nykyään haluavat! :'( ) niin kannattaa ajaa mahdollisimman oikeassa reunassa ja näyttää vilkulla takaa tuleville että menkää ohi, minä autan tarvittaessa! :attn:

Ei toimi, koska virran mukana ajavissa tavisautoilijoissa on niin paljon niitä jotka eivät osaa/uskalla ohittaa. Ja turha jarruttelu aiheuttaa vaan lisää häiriötä takaa tuleville. Tuntuu hölmöltä kyntää ojaa ja näyttää että mene ohi, kun toinen ei mene. Itse jättäisin aloitteen ohittajalle, mutta kun ohitus on käynnissä, niin soveltaisin tarpeen mukaan ohitusta edistäviä toimenpiteitä. Se on paljon mukavempi ohittaa auto, joka rinnalla ollessa keventää kuin lisää kaasua.

Jossain tilanteessa kyllä vähän reunemmaksi kurvaaminen saa takaa tulijan ampaisemaan ohi, mutta vilkulla en alkaisi pelleilemään ainakaan henkilöautolla ajaessa.
En taluttanut polkupyörää suojatien yli vaan pyöräilin suojatien yli.
drive:
Eilen kaksi autoa oli ajamassa "hidastuskaistalla" pois moottoritieltä. Syöksyin sulkuviivojen yli niiden eteen, kun arvioin etten jaksa hidastaa niiden perään. En puhu kiilaamisesta, koska nopeusero oli sen verran suuri, eivätkä ne joutuneet väistämään. Kuitenkin aika pienestä oli kiinni että ehdin eteen, puolesta sekunnista korkeintaan. Muuten olisin varmaan asettunut (=kiilannut) niiden väliin ilman nopeuseroa.

Jos Haluu saada on pakko antaa (tilaa)
Jatkoin aloittamaani ohitusta, vaikka ohitettava auto kiihdytti nopeuttaan haitatakseen ohittamista. En halua kertoa yksityiskohtia, mutta käsittelen tämän tyyppistä tilannetta spekulatiivisena.

Oletetaan, että auto A ajaa tiettyä nopeutta. Takaa tulee kovemmalla nopeudella auto B, joka saavuttaa auto A:n. Ajettuaan muutaman kilometrin auto A:n takana B lähtee ohitukseen kun sopiva suora tulee. Kesken ohituksen A alkaa kiihdyttää nopeuttaan estäen siten B:tä pääsemästä ohitse. Unohdetaan mahdolliset ylinopeudet ja tarkastellaan ohitusta pelkkänä ohituksena.

Liikennesääntöjen mukaan A ei saisi kiihdyttää nopeuttaan silloin, kun toinen auto on sen sivulla ohittamassa. Tämä lienee selvää. Mutta mitkä ovat B:ltä edellytettävät toimenpiteet tässä tilanteessa. B:n kai pitäisi luopua ohituksesta ja vetäytyä takaisin A:n taakse. Oletetaan, että B (ei erotella autoa ja kuljettajaa) on jääräpäinen ja jatkaa vain ohittamista.

Kumman liikennerikos on suurempi siinä vaiheessa, kun B ohittaa vauhtiaan kiihdyttävää A:ta, ja ohitus venyy keltaisen viivan alueelle, mihin se ei olisi ulottunut, jos A ei olisi yhtäkkiä kiihdyttänyt?

Käytännössä poliisi todennäköisesti rankaisisi vain B:tä laittomasta ohituksesta, koska A:n vauhdin kiihdyttämisestä ei olisi muuta näyttöä kuin B:n kertomus. A tietysti kiistäisi kiihdyttäneensä nopeuttaan.

Tällaiseen tilanteeseen liittyy potentiaalisia vaaroja. Jos ohittaja B hidastaa nopeuttaan aikoen luopua ohituksesta vastaan tulevan auton takia, myös A voi samaan aikaan hidastaa nopeuttaan, jotta B pääsisi ohi ennen kuin vastaan tuleva auto on kohdalla. Kun molemmat autot hidastavat nopeutta yhtä aikaa, B ei pääse ajamaan A:n taakse. Voi käydä jopa niin, että B lähtee uudestaan yrittämään ohitusta huomattuaan A:n hidastavan, ja samaan aikaan A kiihdyttää, jotta B pääsisi siirtymään sen taakse. Ja vastaan tuleva auto lähestyy koko ajan.
SO2001:
Tällaiseen tilanteeseen liittyy potentiaalisia vaaroja. Jos ohittaja B hidastaa nopeuttaan aikoen luopua ohituksesta vastaan tulevan auton takia, myös A voi samaan aikaan hidastaa nopeuttaan, jotta B pääsisi ohi ennen kuin vastaan tuleva auto on kohdalla. Kun molemmat autot hidastavat nopeutta yhtä aikaa, B ei pääse ajamaan A:n taakse. Voi käydä jopa niin, että B lähtee uudestaan yrittämään ohitusta huomattuaan A:n hidastavan, ja samaan aikaan A kiihdyttää, jotta B pääsisi siirtymään sen taakse. Ja vastaan tuleva auto lähestyy koko ajan.

Yksi vaihtoehto on kohdella A:ta niinkuin sen kaltaiset täällä kommenttiensa perusteella ilmoittavat kohtelevansa B:tä: Moottoritien vasemman kaistan voi tukkia, koska ei tarvitse ottaa huomioon mahdollisuutta, että joku haluaa ajaa ylinopeutta. Eli voit kääntää rinnalla kiihdyttävää päin, koska ei pitäisi olla lain mukaan mahdollista, että ohitettava kiihdyttää ja pysyy rinnallasi.
drive:

Yksi vaihtoehto on kohdella A:ta niinkuin sen kaltaiset täällä kommenttiensa perusteella ilmoittavat kohtelevansa B:tä: Moottoritien vasemman kaistan voi tukkia, koska ei tarvitse ottaa huomioon mahdollisuutta, että joku haluaa ajaa ylinopeutta. Eli voit kääntää rinnalla kiihdyttävää päin, koska ei pitäisi olla lain mukaan mahdollista, että ohitettava kiihdyttää ja pysyy rinnallasi.


Tuomaria ja vakuutusyhtiön edustajaa voisi olla vaikea saada vakuuttuneeksi, että juuri näin piti tehdä. Ongelma on se, että ohitettavan kiihdyttämisestä ei jää mitään dokumenttia. Jos autoissa olisi tarkat elektroniset ajopiirturit, joiden kellot olisi täsmätty radioaalloilla, piirturit näyttäisivät, että kumpikin auto kiihdytti täsmälleen samaan aikaan.

Onneksi vain harvat kuljettajat kiihdyttävät vauhtia, kun toinen auto on ohittamassa.

Joskus kauan sitten yritin ohittaa Saabilla Kaipolan tehtaiden edustusautoa (Chrysler New Yorker). Olin jo sen sivulla, mutta koska se kiihdytti, ohittamisyrityksestä piti luopua.

Jokin aika sitten (sanotkaan varmuuden vuoksi, että yli viisi vuotta sitten, jotta syyteoikeus ylinopeudesta olisi vanhentunut) eräs Toyota Corolla ajoi edelläni melko vaatimatonta nopeutta eli alle kahdeksaa kymppiä. Mietin, että ohitan sen, kun sopiva tilaisuus tulee. Saavuttuamme eräälle lentokoneiden varalaskupaikalle lähdin ohittamaan. Mutta kuskipa painoikin kaasua ja lähti ajamaan kilpaa. Vähän ajan päästä nopeusmittari näytti jo 160 kilometriä tunnissa, mutta pääsin kuitenkin lopulta Corollan ohi. Saatuani siihen kunniallisen välimatkan ajoin parkkipaikalle ja päästin sen ohitseni. En halunnut jatkaa kovaa ajamista enää pidemmälle. Päästyään uudelleen edelleni Corolla hidasti taas nopeuden kahdeksan kympin tuntumaan eli hitaammaksi kuin mikä olisi ollut minun nopeuteni. Uudelleen en enää lähtenyt Corollaa ohittamaan vaan ajelin sen perässä pitkän matkan päässä, etten ärsyttäisi tai provosoisi kuskia.

En todennäköisesti ole itsekään maanteiden tasapainoisin ja järkevin kuljettaja, joten minun on turha pohtia muiden motiiveja. Joitakin viiraa yhdellä tavalla, joitakin toisella tavalla. Ohitetuksi joutuminen tuntuu olevan monelle kuljettajalle kova pala. Ohituskaistoillakin autot kiihdyttävät usein huomattavaan ylinopeuteen ajettuaan ennen ohituskaistaa rajoituksen mukaista nopeutta. Ohittajalta vaaditaan vielä kovempi ylinopeus. Nopeusrajoitus yleensä nousee ohituskaistan alkaessa sataan kilometriin tunnissa oltuaan ennen ohituskaistaa 80 kilometriä tunnissa. Mutta ei sadan kilometrin nopeusrajoitus pakota nostamaan nopeutta 120 kilometriin tunnissa.

SO2001:
Ohitetuksi joutuminen tuntuu olevan monelle kuljettajalle kova pala. Ohituskaistoillakin autot kiihdyttävät usein huomattavaan ylinopeuteen ajettuaan ennen ohituskaistaa rajoituksen mukaista nopeutta. Ohittajalta vaaditaan vielä kovempi ylinopeus. Nopeusrajoitus yleensä nousee ohituskaistan alkaessa sataan kilometriin tunnissa oltuaan ennen ohituskaistaa 80 kilometriä tunnissa. Mutta ei sadan kilometrin nopeusrajoitus pakota nostamaan nopeutta 120 kilometriin tunnissa.

Nämä ohituskaistojen kohdalla kiihdyttelijäthän siis ajavat pääsääntöisesti *alle* suurimman sallitun ennen ja jälkeen ohituskaistan.

Siinä olisi mielestäni poliiseille tosi hyvä nopeusvalvontapaikka: laputtaisivat jokaisen joka ajaa ylinopeutta ohituskaistakohdan oikealla kaistalla ja antaisivat niiden mennä, jotka ajavat vasemmalla.
mikahe:
Siinä olisi mielestäni poliiseille tosi hyvä nopeusvalvontapaikka: laputtaisivat jokaisen joka ajaa ylinopeutta ohituskaistakohdan oikealla kaistalla ja antaisivat niiden mennä, jotka ajavat vasemmalla.

Oliskohan siinä mitään järkeä, että olisi eri rajoitukset vasemmalla ja oikealla? Tällöin ohitus olisi mahdollista vain, jos ohituskaistaosuuden alkaessa olet riittävän lähellä ohitettavaa? Eihän sillä letkan vetäjällä mitään ohitustarvetta ollut, joten siksi kerkiäisi ajamaan pari kilometriä muita hitaammin. Sama myös sillä, joka on liian kaukana ohitettavasta.

Joskus jos on 100km/h rajoitus vain ohituskaistaosuudelle (molemmilla kaistoilla) erityisen monella ohitettavalla tuntuu olevan tarve kiihdyttää sille suuremmalle sallitulle nopeudelle, ja ohituskaistan idea jonojen purkajana tehokkaasti vesittyy.
drive:
Metsähaka:
Jos haluaa ajaa muuta liikennettä huomattavasti hitaammin (kuten monet nykyään haluavat! :'( ) niin kannattaa ajaa mahdollisimman oikeassa reunassa ja näyttää vilkulla takaa tuleville että menkää ohi, minä autan tarvittaessa! :attn:

Ei toimi, koska virran mukana ajavissa tavisautoilijoissa on niin paljon niitä jotka eivät osaa/uskalla ohittaa

On tosiaan selvä ero siinä, millä nopeudella ajaen on tulossa nopeamman ohittamaksi. Jos itsellä on tikkarinopeus edes mittarissa, todellisesta puhumattakaan, eivät kaikkein huonoimmat ohittajat saavuta ollenkaan.

Rahtari-80 ajaessa alkaa löytyä erilaisia ohittajia. Heille on suuri hämmennyksen aihe kun he tavoittavat jonkun, joka ei olekaan niin pelottavan iso, että sen taakse pitää jäädä 10 metrin päähän piiloon, ettei se vaan huomaa isoista peileistään.

Kieltämättä näiden heittäminen takaa edelle tapahtuu moottoripyörällä aika paljon kätevämmin kuin autolla. Mutta toimii se, jos edelläajavalla on motiivi poistua jo huonon ajotapansa osoittaneen lähietäisyydeltä.
drive:
mikahe:
Siinä olisi mielestäni poliiseille tosi hyvä nopeusvalvontapaikka: laputtaisivat jokaisen joka ajaa ylinopeutta ohituskaistakohdan oikealla kaistalla ja antaisivat niiden mennä, jotka ajavat vasemmalla.

Oliskohan siinä mitään järkeä, että olisi eri rajoitukset vasemmalla ja oikealla? Tällöin ohitus olisi mahdollista vain, jos ohituskaistaosuuden alkaessa olet riittävän lähellä ohitettavaa? Eihän sillä letkan vetäjällä mitään ohitustarvetta ollut, joten siksi kerkiäisi ajamaan pari kilometriä muita hitaammin. Sama myös sillä, joka on liian kaukana ohitettavasta.

Joskus jos on 100km/h rajoitus vain ohituskaistaosuudelle (molemmilla kaistoilla) erityisen monella ohitettavalla tuntuu olevan tarve kiihdyttää sille suuremmalle sallitulle nopeudelle, ja ohituskaistan idea jonojen purkajana tehokkaasti vesittyy.

Eipä tuosta taitaisi olla erityistä hyötyä. Nytkään ongelmana ei ole rajoitukset vaan niiden noudattaminen. Eli nämä kiusaa tekevät haluavat vetää mahdollisimman pitkää jonoa perässään. Ja sitten kun joskus kotio saapuvat varmaankin avautuvat perässä roikkujista jollain nettipalstalla.

En ole onnekseni vielä sellaisilla ohituskaistapätkillä ajellut, missä nopeusrajoitus nousisi niiden kohdalla. Sellainen järjestely legalisoi sen mitä nuo tientukot harrastavat jo nytkin - ja todennäköisesti pahentaa yleistä hölmöilyä muuallakin.

EDIT:
Suomi v.1939-1945: "Myöhän sitä ollaan rosvoja, kun rajoja ylitetään. Toiset sitä vaan turvallisuuttaan varjelee, kun rajoja siirtelevät."

Suomi v.1973-: "Myöhän sitä ollaan rosvoja, kun nopeusrajoituksia ylitetään. Toiset sitä vaan liikenneturvallisuutta varjelee, kun tientukkoina köröttelevät."
Kyllästyin ruuhkassa seisomiseen ja kurvasin jalankulkuväylän kautta toiseen suuntaan.
En hidastanut töyssyyn.

Meidän kylällä on sen verran loivat töyssyt, että virittämättömät mopotkin niistä keulii. :p
räkneejä


Nokia - Menneen talven Lumia
Mitäs tässä? - 7G:tä odotellessa
räkneejä:
En hidastanut töyssyyn.

Meidän kylällä on sen verran loivat töyssyt, että virittämättömät mopotkin niistä keulii. :p


Mitäpä sitä turhaan hidastamaan
http://www.youtube.com/watch?v=AZxu3DxClHU
Peesailin hälytysajoneuvoja. Eivät menneet hirveän kovaa vaikka mukamas olivat hälytysajossa - minkä kyllä ymmärtää kun osa autoilijoista on ihan sokeita eivätkä katso ollenkaan peileihin, vaikka takaa tulee noepampia ohi.

<< edellinen 1 2 3 4

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto