Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Formula one 2008

<< edellinen 1 2 3 4 5

petos:
jokaka:
Massa olisi voinut Webberiä ohittaessaan aiheuttaa romua radalle



tarkoitat kai että WEBBER olisi voinut aiheuttaa?

Massahan ohitti ihan oikein, ja webber yritti murhata hänet :xmas:


Niin tuota... ohittaja tai ohitusta yrittävä nykyään ottaa rangaistukset ja muut loanheitot niskaansa, mihin jälkimmäisessä viestissä myös viittaat? Rangaistuksia jaetaan minunkin mielestä nykyään liikaa vähän joka puolelle ja joka syystä.
Tuossa olen juuri samaa mieltä.Kohtuuttomia rangaistuksia en aina tahdo ymmärtää kun kilpailun tiimellyksessä sattuu ja tapahtuu. Ei tohdita ottaa riskejä. Mutta tässähän ollaan juuri samassa aiheessa mistä moitin kisoja: ei ohituksia. Vai kaipaako tosiaan joku kisoja, jossa tullaan maaliin aika-ajo järjestyksessä poislukien ohitukset varikkokäynnillä tai keskeytykset? Vaikka kisan sisällä asiantuntijat kuinka huomaisi jippoja...?

Onneksi on käynyt niin kuin Petos sanoi: tapahtumarikkaita kilpailuja on onneksi ollut. Siksi niitä vielä seuraankin, vaikka en aivan niin tarkasti kuin asiantuntijat.




Vernon Vili

Toki ohituksia tarvitaan, ja pientä rytinääkin. Ja varsinkin jännitystä.

Ei ole kivaa jos yhtään ohituksia ei tule.

Merkittävä tekijä on radan profiili. Nykyaikaiset uudet radat ovat siinä hyviä, niihin on tehty tarkoituksella todella pomminvarmoja ohituspaikkoja.

Sellaiset älyttömät radat kuten mm vanhat Silverstone, Magny-cours, Nurburgring, Imola ( oli hyvä vielä ennen shikaaneilla tärvelyä! ), ja uusi Valencia joutaisi hemmettiin kalenterista, ja Montrealin ja Span kaltaiset radat kunniaan!

Ongelmanahan on rajut vaatimukset itse rata-alueelle ja puitteille, liikenneyhteyksille yms.

Hamiltonia hyökytetään

...euroopan lehdistössä, sekä legendat Lauda ja Stewart ovat jyrähtäneet.

Eikä ihme, on ajanut kuin idiootti, eikä ole näköjään oppinut mitään viime kaudesta.

Maikkarin sivuilla jutut.


*****
Ps. Ja Ron Dennisille olisi myös saunan takana tilaa :xmas:

McLaren

Mitä Ron-setä miettii jos Hamilton ryssii (toivottavasti) tämänkin kauden MM:n? Olisi pysynyt Alonson kanssa väleissä, voisi olla mestari 2007? Alonso ajaisi edelleen Mersua? Tuliko hemmoteltua Hamilton pilalle? Kaksi kisaa niin ollaan viisaampia =)
jos esim seuraavassa kissassa massa ja hami kolaroivat ja kubi maliin kärkisijoilla niin tuleepahan jännittävä viimeinen kisa...
taisi tulla lisä jännitystä mclaren leiriin kun kone hajosi heikiltä...

Pelkään

että homma ratkeaa Hamiltonin ja Massan kolarointiin, jota Hamilton ei kovin paljon pane pahakseen.

Tosin Kubica vaanii vielä mukana, jos tällainen kävisi.
Paitsi, mitä sitten? tuntuu että Hamiltonilla on valot päällä mutta ketään ei ole kotona.

Alonso ja Renault ovat muuten ilmoittaneet ihan avoimesti että tekevät kaiken voitavan että mestari olisi Felipe :flower:

KIINA

|O |O Ei jäänyt autourheilun historiaan paljoa tästä kisasta kirjoitettavaa! |O

DAMN

Surkea kisa. Jännitystä kyllä piisasi, mutta juuri mitään ei tapahtunut.

Ferrarin olisi ehdottomasti pitänyt uhrata Toinen auto mestarudesta kisaavan Massan eteen, laittamalla siihen kevyt lähtökuorma, jolla olisi estetty Hamiltonin karkaaminen alussa, ja tehty muutenkin kiusaa, ja saatu aikaan tilanne jossa Hamilton ja Massa olisivat olleet peräkanaa, ja Hamilton olisi saattanut mokata. Nyt hän sai ajaa ihan kaikessa rauhassa Massalta.

Nythän Ferrarilla oli kierroksilleen sama taktiikka kuin Lewisillä, ja sehän on varma että silloin ei voittoa tule.
jos oikein käsitin, Hamiltonilla viimeisessä kisassa ns. vanha moottori.

Toivon että se paukkuu. Moni kuljettaja ruudukossa ei myös tahtoisi nähdä hänen voittavan, joten ainahan on mahdollisuus kolarointiin, esim. startissa. Varikkokäynnillä voi aina mennä pieleen. Sadekelin sattuessa kaikki voi olla lottoa.

äh, ei tässä kannata elätellä mitään, vitossija on helppo ottaa, jos ihmeitä ei tapahdu. Täytyy vain yrittää tottua ajatukseen että näköjään konna vie mestaruuden, kilpailevalta tallilta ( muuten ) vakoiltujen ideoiden avulla.

:saint:

BRASILIA

Hyvä aika-ajo saatiin kauden huipennukseen. Jännittävä lähtö kisaan , Trulli on kysymysmerkki, voi sotkea monen kisataktiikan taas B) Hämyllä ei ole kivaa kisan alussa, eikä toivottavasti lopussakaan! McLaren on huolissaan Elviksen moottorista ja ehkä säästellyt sitä liikaakin?
Ei tätä pettymystä voi oikein pukea sanoiksi...sattuu vietävästi F1 fanaatikkoon, kun kultalusikkaa imeskellyt, öykkärimäisesti kilpaileva, ja viime vuodesta mitään oppimaton ajaa viimeisen kisan kuin paskat housussa ja saa silti voiton lahjana viimeisessä kurvissa :'( :'( :'( :'(

*mitä liikkui timo clokcin päässä??!! olikohan tämä joku sopupeli...

*minkähänlaiset fiilikset on tällä kaverilla joka laski Felipe Massan varikolta radalle liian aikaisin singaporessa...


:'(
Massaa kannatin minäkin, mutta niin kait tämä menee että kauden lopussa laskaetaan pisteet, ja kenellä niitä on eniten on maailmanmestari. Suurin tunnekuohu tuli kun näytti jo siltä että Massa sen MM-tittelin ottaa...ja sitten...













Jep, itseppähän mokasivat homman singaporen varikko-episodissa. Tällä nykyisellä idioottimaisella pistelaskusysteemillähän ratkaisut tulevat loppupelissä näistä 10-0 kisoista.

Glock oli muuten siinä sateessa kuivankelin renkailla, eikä voinut mitään, joten ei tässä käy häntäkään syyttäminen.

Ei auta kun nieleskellä pettymystä, ja todeta ettei ruudukon paras ja parhaan työn tehnyt kuljettaja aina voita maailmanmestaruutta. Onhan niin käynyt ennenkin.
andertz:


Kukaan noista kolmesta (Kimi, Massa, Hamilton) ei nyt sinällään ole mikään loistokuski, Hamilton ehkä vähän edellä.



itse suhtaudun erittäin varauksella hamiltonin ''suuruuteen''.

Rankkaan itse Alonson selvästi parhaaksi kuskiksi sirkuksesta, Kimin ja Massan hyvin tasaisena parina seuraaviksi, Vettel on osoittanut olevansa todellinen helmi.
Kubica-Heidfeld, sitten jossain näiden seassa Hamilton.



Hamiltonin vauhti kokon viikonlopun oli sellaista , että mersu oli säädetty melko turvalliselle säästöliekille. McLarenilla pelättiin tosissaan moottorin puolesta. No ilman loppukisan sadetta Hamiltonilla ei olisi ollut mitään hätää, mutta nyt tuli ohjelmaa. Sääliksi vähän käy Massan kotiväkeä, kun ilonpito ehti jo alkaa! Maaliskuuta ja suomalaikuskien heräämistä odottelemaan...

Se on loppu!

Kausi oli kokonaisuudessaan hieno ja jännittävä, tosin ei Suomalaisten kannalta! Mestaruus ratkesi dramaattisesti viimeisessä kisassa, viimeisellä kieroksella ja vielä viimeisessä mutkassa! Monet varmasti spekuloivat sillä, että Glockille olisi maksettu Hamiltonin päästämisestä ohi, kieltämättä yhtälö on mehukas: Clock Saksalainen ja Toyotalla paljon hampaankolossa Ferraria vastaan-pari sitten tapahtuneesta jutusta, jossa ferrari haastoi toyotan oikeuteen. Kuitenkin en jaksi itse uskoa sopupeliin. Toyota teki vain väärän ratkaisun kun ei vaihtanut Clockin autoon välikelin renkaita. Oli dramaattista kun Massan maaliin tultua koko Ferrarin väki alkoi tuulettamaan mestaruutta, mutta kun totuus siitä, että Hamilton oli päässyt viidenneksi selvisi-niin koko Ferrari-talli mureni ja Mclarenilla juhlat alkoivat! Hamilton ja Mclaren ja etenkin Ron Denis ansaitsivat mestaruuden-vaikka talli mestaruus menikin ferrarille. Ron Denis on monta vuotta yrittänyt rakentaa voittavan tallin, monta vuotta Mclarenilla on ollut todella hyvä auto. Aina on ollut jotain mikä on mestaruuden estänyr, mutta vihdoin koko tallin asiat loksahtivat kohdalleen ja tulos oli sen mukainen! Ferrarilla on sen sijaan parannettavaa virheitä tuli likaa, teknisiä ongelmia oli liikaa ja varikolla sählättiin käsittömättömän paljon.Uskon että mestaruus ratkesi kun kahdessa ensimmäisessä kisassa Massa ei kerännyt pistettäkään ja Singaporessa varikolla sählättiin oikein olan takaa. Jos kaikki olisi mennyt nappiin sekä Massa että koko ferrarin tiimi olisi todennäköisesti dominoinut kautta. Suomalaiset keräsivät yhteensä vain kolme voittoa:Kimi kaksi ja Heikki yhden. Kimin ongelmat ovat vieläkin arvoitus, sillä mitään yhtä syytä ongelmille on vaikea löytää: yksi teoria on se että Räikkönen ei koskaan saanut kunnolla renkaita toimimaan ja auton säädöt olivat koko ajan vähän niin ja näin. Paljon hyviä teorioita löytyy netistä! Kovalaisella lähes kaikki meni pieleen: aika-ajo vauhti on ollut hyvää, mutta yhtä vaille aina Kovalaisella on ollut enemmän viimeisellä osiolla vähemmän bensaa kun Hamiltonilla ja silloin tulos oli: Kovalaiselle paalu puolella sekunnilla ennen toista ja 0,8 sekunnin erolla Hamiltoniin. Ensi kaudella toivotaan että myös Kovalainen saa ajaa aika-ajon päätös osiolla kevyellä autolla. Ensi kaudeksi puuhataan sääntöä joilloin viimeiseen osioon päässeet kuljettajat saisivat ajaa niin kevyellä autolla kuin vain voi. Tämä varmasti sopisi niin Räikköselle kun Kovalaisellekkin. Tosi asia on se, että jos Kovalainen ei rupea vaatimaan tallilta ensi kaudella parempaa ja kevyempää autoa uhkaa Kovalaisesta tulla ikuinen apukuski Hamiltonille! Toivotaan että ensi kaudella SUOMALAISET palaavat parhaina takaisin, ja ensi kaudella kärjessä nähdään Dubaissa kaksi Suomalaiskuskia!!
tomppa95:


Kausi oli kokonaisuudessaan hieno ja jännittävä, tosin ei Suomalaisten kannalta!


-kyllä, siksi en ymmärräkkään miksi toiset ruikuttaa aina ''ettei tapahdu mitään''.

''Tapahtuminen'' on joidenkin mielestä ilmeisesti yhtä kuin suomalaiskuskin voitto. Jos sitä ei tule, koko laji on ihan perseestä.

Uskomatonta mielestäni ettei formulakulttuuria ja valveutunutta fanijoukkoa juuri ole, vaikka ollaan ''maailman nopein kansa''.


Hamilton ja Mclaren ja etenkin Ron Denis ansaitsivat mestaruuden-vaikka talli mestaruus menikin ferrarille. Ron Denis on monta vuotta yrittänyt rakentaa voittavan tallin, monta vuotta Mclarenilla on ollut todella hyvä auto.


-Ne mitään ansainneet -Ferrari heitti mestaruuden ikkunasta kun sähläsi varikolla massan kanssa.

McLaren vakoili itselleen Ferrarin suorituskykyä. En sanoisi siis että he mitään ansaitsivat.
Harmi ettei tuosta vakoilusta saa mitään rangaistusta, vaan maksamalla sakot ( vaikka olisi kuinka perkeleelliset ) voi tavallaan ''ostaa'' kaverin oivalluksia ja suorituskykyä.

Jos kuskeista puhutaan, Hamiltonilla on ollut kultajakkara lämmitettynä valmiissa voittaja-autossa varmaan 5-vuotiaasta, hänen todellisesta tasostaan ei ole mitään kummempaa näyttöä, tallikaverin taktiikka uhrattiin joka kisassa, ( bensamäärät! )jotta hamilton ei vahingossakaan häviäisi aika-ajoissa heikille, ja kokisi paineita tallikaverin uhasta.

Massa taas on joutunut taistelemaan itsensä asemaansa, laittoi hyvin kampoihin maailman parhaimmalle kuljettajalle, löi arvostetun maailmanmestari-tallikaverinsa, ja ajoin fantastisen kauden. Harmi että mm. tallin varikosähläys maksoi monta pistettä jolloin tilanne viimeiseen kisaan oli epätoivoinen.


Kovalaisella lähes kaikki meni pieleen: aika-ajo vauhti on ollut hyvää, mutta yhtä vaille aina Kovalaisella on ollut enemmän viimeisellä osiolla vähemmän bensaa kun Hamiltonilla ja silloin tulos oli: Kovalaiselle paalu puolella sekunnilla ennen toista ja 0,8 sekunnin erolla Hamiltoniin.


-talli joka on kuuluisa kuljettajien tasavertaisesta kohtelusta, pilasi heikiltä lähes joka kisan laittamalla raskaan auton, josta seurasi juuttuminen kauas kärkisijoista. Ei silloin voi mitään voittaa, vaikka vauhtia riittäisikin -kisa on pilalla jos kärki on heti startin jälkeen sekunttitolkulla karussa.

Tuo raskaan startin taktiikka oli joka kerta sitäpaitsi aivan hölmö, koska ei ole mitään iloa myöhemmästä stopista, jos auton raskauden takia on 40 sekunttia jäljessä kärkeä...

Oli mahdotonta mennä vaihtamaan,kun oli varikko täynnä faneja.
No Glockhan oli vissiin kahdeksantena ennen tuota lopun sadekuuroa, kuitenkin kaukana Hamiltonin takana. Toyota pelasi uhkapeliä eikä kumpikaan kuskeista tullut vaihtamaan välikelin kumeja. Glock roikkuikin hetken neljäntenä, mutta varsinkaan viimeisellä kierroksella ei kuivan kelin renkailla ollut enää mitään asiaa radalle. Sekä Trulli että Glock ajoivat viimeisen kierroksen melkeen 20s hitaammin kuin muut kärkikuskit. Se oli aivan sama että olisiko yrittänyt peittää Hamiltonia viimeisessä mutkassa, sillä niillä renkailla A)ei olisi pystynyt kiihdyttämään mutkasta ulos laisinkaan B ) ajamaan niitä viimeisiä nopeita mutkia vauhdilla. Jotainhan kertoo että Glock jäi viimeisillä sadoilla metreillä useita sekunteja.
Aika erikoista. No, erilaiset ihmiset käyttäytyvät kovin erilailla humalassa (? ).

Lehtien sensaatiohakuisia juttuja, luulen. Eiköhän tästä tule selvennystä joku päivä.

Barrichello on ainakin ollut viimeisenpäälle herrasmies, ja sinut kohtalonsa ( Ferrarilla aikoinaan ) kanssa.

Massa jos kuka saa kumartaa syvään saksalaiselle mestarille -hän sai kaikki maestron auton säädöt , telemetriat, strategiat, ym kikat ja luultavasti valtavan annoksen yleistä oppia/tietotaitoa käyttöönsä/opittavakseen, siinä vaiheessa kun Schumi oli vetäytymässä, ja Massa alettiin ajaa sisään uudeksi Ferrari-ässäksi.

Kaiken kukkuraksi vetäytymisensä jälkeen ( vaikka onkin pitänyt matalaa profiilia ) schumacher on noin niinkun rivien välistä ollut juuri Massan puolella ja tukenut lausunnoissaan häntä -joten on erikoista kuulla että tämä pilkkaisi..
Niinsanotuksi ''apukuskiksi'' joutuu, jos on tallikaveriaan selvästi heikompi. Ei niitä ykkös tai kakkoskuskeja mistään arvonnasta jaeta.

Schumin ympärille oli jo koko talli rakennettu, ja varmasti autokin schumia silmälläpitäen suunniteltu, mutta mitäs sitten? olisiko schumin pitänyt aina välillä nostaa jalkaa kaasulta ettei barichelloa pänni?

Auto oli kuitenkin sama, ja mikään tallin tempaus ei estänyt Barrichelloa tuolloin tekemän parempia tuloksia -kuten lyömään vastustajia ( tuolloin Häkkinen, Coulthard ), Schumi pystyi tuohon jatkuvasti. Barichello ei pahemmin.

Barrichello sai sitäpaitsi rujosti päihinsä aika-ajoissa, ja silloin ei talli voinut tuota asiaa manipuloida bensamäärillä, koska siihen aikaan aika-ajo ajettiin kevyellä autolla, ei ''kisabensoilla''.

McLaren

Tätä odottelinkin jo! tilanne hallinnassa koko ajan :laugh: Uskokoon kuka tahtoo!http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/11/746984
joo, toi on naurettava juttu. Aivan taatusti olivat posessa loppuun saakka. Jos ei Glockin ohittamisen suhteen niin joku kovaan vauhtiin takana päässyt olisi voinut saavuttaa hamiltonin, jonka vauhti ei riittänyt edes Vetteliä vastaan.

Tyhmää että tollasta tarvii edes vakuutella, pitäis omana tietonaan :headwall:

<< edellinen 1 2 3 4 5

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto