Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Hybridiautot

<< edellinen 1 ... 26 27 28 29 30 seuraava >>

NHB:
Penteles:
Aika hyvin on tullut vuoden 2008 hybridiin kilometrejä 336 000!


Ei kai tuo ole taksille mitenkään erityisen paljon.

Ei se ainakaan korjaamolla ole seisonut kun kilometrejä on tullut 96 000 km/vuosi. =)
simppa:
En tiedä miten näissä muissa plug-in hybrideissä, mutta Volvo on sanonut auton esilämmittävän sisätilat, kun auto on tolpassa. Talviaamuna pääsisi siis valmiiksi lämpimään autoon. Tosin veikkanpa, että esimerkiksi Volt/Ampera toimii ihan samalla tavalla kuten myös PSA:n tulevat latausmahdollisuudella varustetut.


Jos valmistajat ovat fiksuja, autot esilämmittävät itsensä tolpassa ollessaan. Muussa tapauksessa pelkkään auton lämmittämiseen menee paljon kallisarvoisia sähköllä liikuttavia kilometrejä. Sähköllä liikkuvassa autossa lämmitys voi viedä talvella kaupungissa enemmän sähköä kuin ajaminen.

Vähän yllättävästi jäähdytys kesällä on vähemmän kuluttavaa. Tähän on kaksi syytä; jäähdytys tehdään lämpöpumpulla (lämmitys suoraan vastuksilla), ja kesällä tarvittava lämpötilaero on kuitenkin yleensä pienempi.

Sähkön kokonaiskulutuksen kannalta matkustamon esilämmittäminen on huono veto, mutta sähköautoissa toistaiseksi kiinnostaa vain ajomatka, ei kulutus.
V60 D6 hybridi tulee kovaa vauhtia:

http://www.volvocars.com/fi/all-cars/volvo-v60/Pages/default.aspx

- 50 km sähköllä, liukkailla auttaa neliveto. Pelkällä sähköllä voi ajaa aina -30c pakkasiin asti.

- Huippunopeus 230 km/h (rajoitettu), sähköllä kulkee 120 km/h (rajoitettu). 0-100 km/h 6,2s.

- Tehoa irtoaa yhteensä 280 hv (215hv/440 nm diesel + 70hv sähkömoottori taka-akselilla)

- EU-syklin mukainen kulutus 1,9l/100 km. Todellinen kulutus lienee suuri kysymysmerkki. Toisaalta jos menee sähköllä edes 30 km todellista matkaa, voi moni työmatkaliikenteensä hoitaa pelkän sähkön voimalla.

- Joistain muista hybrideistä poiketen Volvolla saa vetää kärryä. Vetopaino on 1800 kg.

- Painoa on kertynyt. Hybridi painaa Volvon mukaan 300 kg enemmän kuin tavallinen V60. Miten lienee ajettavuuden laita?

- Tavaratila on onnettoman pieni, 304l.

- Latausaika 16A sulakkeella tyhjästä täyteen 3,5h.

Nämä siis ilmeisesti ihan virallisia tuotantomallin tietoja. Parturissa luetussa Tekniikan Maailmassa Volvo mainosti dieseleitään aukeamalla, mukana myös tuo D6 voimansiirtopaketti. Kokonaisuutena mielestäni äärimmäisen kiinnostava uutuus.

Hiilipäästö:

Sähkön kokonaiskulutuksen kannalta matkustamon esilämmittäminen on huono veto, mutta sähköautoissa toistaiseksi kiinnostaa vain ajomatka, ei kulutus.


Kulutuksen kannalta varmasti melkoinen miinus, mutta mukavuuden kannalta tosi suuri plussa jos kovillakin pakkasilla voi astua aamulla suoraan lämpimään autoon.

Ei sentään ole Euroopassa lähdetty jenkkien kelkkaan mukaan, eli auton esilämmittämiseen/jäähdyttämiseen kaukokäynnistyksen avulla. Monet jenkkiautot saa käyntiin auton avaimen nappia painamalla. Ainakin Ford on pitkään tarjonnut tuota ihan tehdasoptionakin.

http://www.youtube.com/watch?v=06DXcVRHN08
Peugeot esittelee Pekingissä 3008 HYbrid4:n, joka on varustettu bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmällä.

Saapa nähdä saadaanko tuota bensiiniversiota Eurooppaan ja Suomeen.
Voisin kuvitella että myös bensiinihybridimalleille, HYbrid4, on Euroopan tietyissä maissa kysyntää, kuten Suomessa. On vain ajan kysymys milloin ne tulevat.
BMW:n 5-sarjan (aktiivi)hybridi:n testikulutus Auto Zeitungin testissä 11,0 ja Auto Bildin testijulkaisun(AUTO TEST)vertailussa 10,3 l/100 km. Liittyyköhän tuo mallinimen mainostama aktiivisuus jotenkin tankkaamiseen? AUTO TEST:n vertailun verrokkina olut Infiniti M35h kulutti hieman säädyllisemmät 8,7 l/100 km.

BMW:lllä tuntuu olevan rajusti kirittävää hybrideissä.
NHB:
BMW:n 5-sarjan (aktiivi)hybridi:n testikulutus Auto Zeitungin testissä 11,0 ja Auto Bildin testijulkaisun(AUTO TEST)vertailussa 10,3 l/100 km. Liittyyköhän tuo mallinimen mainostama aktiivisuus jotenkin tankkaamiseen? AUTO TEST:n vertailun verrokkina olut Infiniti M35h kulutti hieman säädyllisemmät 8,7 l/100 km.

BMW:lllä tuntuu olevan rajusti kirittävää hybrideissä.


Jos yhdistetty kulutus on luvattu 7,0 litraan niin kyllä tuo on aika harvinaisen kaukana ilmoitetusta jopa noiden julkaisujen testeissä.

Ei toki tuon hybridin tarkoitus ole mikään absoluuttinen säästäjä ollakaan, enemmän tuo on tehomalli (340 hv) luonteeltaan. Tosin moderniksi sellaiseksikin syö aika paljon jos perusajossa 10-11 litraa menee.
Enemmän tehoa tuosta Infinitistä löytyy ja menee huomattavasti pienemmällä. Toki AutoBildin testissä sekin vei 1.7 litraa enemmän kuin olisi "pitänyt", kuitenkin ihan kohtuullisesti yli 360 hevosvoimaiseksi autoksi.
Taitaa Audi päätyä A1-hybridin polttomoottorin osalta Wankel moottoriin, vaikka välillä olivat wakelista luopumassa.

>> Video A1 e-tron <<
Mielenkiintoinen tuo Outlander pistokehybridi jossa on sähkömoottorit sekä etu- että taka-akselilla ja edessä 2 litran bensiinimoottori.
Autoa voi ajaa pelkällä sähköllä (4-veto!), sarja- tai rinnakkaishybridinä.

>> Kuva <<

Edit:
Näin sijoitettuna akut eivät vie tilaa tavaratilasta:

>> Kuva <<
Neliveto pistokehybridin voi tehdä kuten Quantum F-150 PHEV Hybrid Truck (Ford F-150).

>> Kuva autosta <<
>> Tekniikka <<
http://www.autobild.de/artikel/peugeot-3008-bmw-320d-ed-test-3543301.html

Tämä vertailu saa PSA:n hybriditekniikan edut näyttämään kyseenalaisilta.
NHB:
http://www.autobild.de/artikel/peugeot-3008-bmw-320d-ed-test-3543301.html

Tämä vertailu saa PSA:n hybriditekniikan edut näyttämään kyseenalaisilta.


On epäreilua verrata takavetoisen ja nelivetoisen auton kulutusta ja hintaa keskenään.
Jos erot ovat noin suuria, niin nelivetoisuus ei niitä selitä. Pösö kuluttaa 20 prosenttia enemmän ja samalla kiihtyy paljon huonommin. Hinta on tässä tarinassa sivuseikka, koska tässä mielenkiinto kohdistuu tekniikkaan.

Jos epäreiluudesta puhutaan, niin kyllähän hybridin kulutuksen vertaaminen perinteiseen polttomootoriseen pitäisi olla epäereilua. Turha alkaa selittelemään sitä, että tässä testissä kävinkin toisin päin kuin pitikään.
Pösö 3008 on tilava crossover ja verrattavissa enempi BMW X3een. Neliveto X3 jossa automaatti ei olekaan enää niin kovin taloudellinen. Perus 300 sarjalainen on ahdas ja epäkäytönnöllinen perheautoksi ja tiloiltaan paljon pienempi kuin 3008.
Vertailun voisi lisäksi tehdä tammikuun alun lumisateissa täällä Suomessa. Siinä voisi suorituskykyyn tull aikamoinen ero.

Asiat on niinkuin halutaan esittää.
Eli vertailu Pösöä 150 kiloa raskaampaan, 30 senttiä pidempään sekä 5 senttiä korkeampaan ja leveämpään maasturimaisempaan X3:een on ok, mutta tuohon 3-sarjaan ei missään nimessä saa verrata... Ja edelleenkin: jos puhutaan hybriditekniikan eduista, niin siihen ei kannata sotkea asiaan kuulumattomia tekijöitä kuten takavedon pito liukkaalla. Itse asiassa, vastaavalla tekniikalla tehdyn auton pitäisi olla etuvetoisena takavetoista taloudellisempi.

Mitä tulee automaattilaatikkoon ja nelivetoon, niin eipä tuo Bemarinkin käyttämä 8-vaihteinen pahemmin kulutusta lisää. Neliveto hieman lisää, mutta kyllä noilla eroilla on varaakin.

Itse en kyllä kykene minkään lasien läpi näkemään tuon Pösön suoritusta tuossa testissä hyvänä ja kaiken tämän hypetyksen arvoisena. Toivottavasti tulevaisuudessa tulee parempiakin suorituksia, mutta tämä testi ei kyllä lupaa erityisen paljoa. Ainakaan itse en niin vahvasti värjättyjä lasejani päähäni löydä, että voisin pitää tuota litraa suurempaa kulutusta ja teholuokkaa huonompaa suorituskykyä kiittelemisen arvoisena tuloksena.
kello68:
Pösö 3008 on tilava crossover ja verrattavissa enempi BMW X3een.


Minusta tuo ei kyllä mitenkään ole verrattavissa X3:een, joka on aivan selvästi isomman luokan auto ja vielä maasturi.

X1 voisi olla verrokkina jo jotenkin menevä.
Penteles:

On epäreilua verrata takavetoisen ja nelivetoisen auton kulutusta ja hintaa keskenään.


Eikös ne päästöt ratkaise sen, kumpi saastuttaa enemmän?

Näiden nelivetohybridien osalta kyse on vielä siitä, että valittavana ei ole taka tai etuvetoista, vaikka ei nelivetoa tarvitsisikaan.
AkiK:
Eikös ne päästöt ratkaise sen, kumpi saastuttaa enemmän?

Ainakin kaupunkiajossa Peugeot saastuttaa vähemmän.

Vero määräytyy päästöjen mukaan.
BMW: 109 g/km
Peugeot: 99 g/km
Tuossa testissä kaupunkikulutus oli niukasti Pösön eduksi 4,6 vs. 4,7. Se on aika laiha lohtu kun normilenkillä ja pihistelyajossa kului litra enemmän.
Nythän täällä päästiin vertaamaan hybridiappelsiinia ja perinteistä omenaa keskenään.

Pösö on korkea ja painavahko nelivetoinen crossover, jolla on huono aerodynamiikka ja paljon massaa.

Bemari on matala ja aerodynaaminen normipainoinen takavetoinen.

Näiden kahden kuvauksen perusteella Pösön pitäisi viedä samalla teknologialla varustettuna kaupungissa massansa ja maantiellä huonon aerodynamiikkansa vuoksi huomattavasti enemmän polttoainetta.

Käytännössä Pösö vie kaupungissa vähemmän polttoainetta, joten siellä teknologia selvästi säästää energiaa. Maantiellä hybridistä ei ihmeempää iloa pitäisi dieselissä olla, joten siellä Pösön pitäisi hävitä Bemarille sitä enemmän, mitä kovempaa ajetaan. Ja näin kävi.

Vertailu kertoisi jotain enemmän hybriditeknologiasta, jos vierekkäin olisi kaksi samanlaista Pösöä, joista toisessa olisi hybridi ja toisessa ei. Tai jos vierekkäin olisi kaksi samanlaista Bemaria, joista toisessa olisi hybridi ja toisessa ei. Nyt tuli lähinnä osoitetuksi, että kevyt ja aerodynaaminen auto kuluttaa vähemmän kuin painavampi ja enemmän tiiliskiveä muistuttava.

Hybridin säästö dieselissä jää bensakonetta pienemmäksi, koska koneen kuormituksen optimointi tuottaa vähemmän hyötyä. Ehkä tuosta hybridisoinnista on kokonaiskulutuksessa 10 % iloa, riippuu paljolti maantiejon määrästä. Nelivetoiseen autoon verrattuna siitä on enemmän iloa, koska nelivetoisuus tulee kaupan päälle PSA:n ratkaisussa.
Eipä noiden painoero ole kovin suuri. Olisiko ero todellisuudessa sadan kilon luokkaa. Pösön paino on tässä vertailussa luonnollisesti ilman hybriditekniikkaa.

<< edellinen 1 ... 26 27 28 29 30 seuraava >>

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto