Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Insignia on hitti!

1 2 3 4 5 6 7 8 9 seuraava >>

Insignia on hitti!

Onneksi sentään Saksassa tajutaan, miten hyvä auto uusi Opel Insignia itse asiassa onkaan.
Ja jatkoa on tulossa, ensin Insignia farkku ja loppuvuodesta luokkansa uusi tuleva hitti, Insityylinen Astra.

Hyvältä näyttää, ns. taantumasta huolimatta!!

Joo-o

Varmaan todella haluttu auto käytettynä tuollainen sähköhimmeleitä täynnä oleva Opel. Olikos se Toyota vai Opel, joka kinuaa valtiolta 3,3 miljardin lainaa selviytyäkseen?
No varmaan kun Vectroja myyntiin 10 kpl, niin kun Inssssignijoita menee 100, niin enemmänhän se työntekijöitä vaatii! Näin kärjistettynä, mutta heikolta tuo Opelin asema vaikuttaa! Ja onko onnistuttu: painoa liikaa, moottorit tasapaksuja, muotoilu samaa mitä kaikilla muillakin! Hohhoijaa, heräsivät liian myöhään!
-Z-:
Hyvältä näyttää, ns. taantumasta huolimatta!!

Hyvä jos näyttää hyvältä. Omaa silmää Insignia ei miellytä suuremmin ulkoakaan, mutta ei varsinkaan sisältä. Aivan liikaa kaikenlaista muovikromihärpäkettä ja muovista "harjattua alulistaa" ängetty samaan pakettiin jotta näyttäis muka hienolta. Skodassakin toki samaa vikaa, ei sillä.
Nasse:
Ja onko onnistuttu: painoa liikaa, moottorit tasapaksuja, muotoilu samaa mitä kaikilla muillakin! Hohhoijaa, heräsivät liian myöhään!


Enpä ole samaa mieltä mistään mainitsemastasi, mutta tuo painoon liittyvä kommentti on yksinkertaisesti väärin. Insignia ei ole sen painavampi kuin muutkaan luokan autot.

Insignian omapaino on 1503kg, kun esim. Passat painaa 1492kg.

Toivottavasti tämä kysynnännän yllättävyys ei aiheuta samanlaista laadun romahdusta, kuin 80-luvulla E Kadetin kanssa... Silloinkin "ammattilaiset" teki autoja... :laugh:
Itse kun haluan ajaa bensiiniautomaatilla, ei Insigniasta löydy taloudellista mallia. Polttoaineen kulutus, päästöt ja hinta ovat Opelissa yläkantissa. Tosin tehoa on enemmän, mutta jos vähemmälläkin tulee toimeen.

Esim. jos vertaa vaikkapa VW Passattiin:

Opel 2.0 Turbo ECOTEC 162 kw (220 hv) Automaatti, 9,6 l/100km, CO2=225 g/km, 350 Nm 2000-4000 rpm/min, Hinta 41 950 euroa.

Volkswagen Passat Sedan Comfortline 1,4 TSI 90 kW (122 hv), DSG-automaatti, 6,4 l/100km, CO2=152 g/km, 210 Nm 1500-4000 rpm/min, Hinta 30 560 euroa.

Itse pidän Insignian farkkuversiota ainakin kuvien perusteella erittäin hyvännäköisenä, myös sisältä auto vaikuttaa tyylikkäältä. Penkit joille laitan paljon arvoa ova erinomaiset, mutta ajokokemus itseltäni vielä puuttuu.

Noista bensamoottoreista, niin eikös Insigniaankin ole tulossa pieni ahdettu nyt keväällä? Volkkarilla on kyllä yksi etu puollellaan tuon erinomaisen vaihteistonsa vuoksi.
TM:n koeajo:

Hyvää:
- turvallisuus
- ajovalot
- ajettavuus maantiellä
- tavaratila

Huonoa:
- Melutaso ja suuntavakavuus matalaprofiilisilla renkailla
- pääntila takana
- näkyvyys sivuille ja taakse

Käsittämättömän kova rengasmelu: 120 km/h nopeudessa 71/72 dB.
Tosin TM sanoo sen johtuvan noista matalaprofiilisista renkaista. Ilmeisesti ajoivat myös "tavallisilla" renkailla, mutta missä on niiden dB -lukemat, ne olisi kiinnostaneet.

Melu 60 km/h nopeudessa jo 65/67 dB kun esim. Skoda Superbissa vastaavat arvot 62/62 dB!
Opel on uutta suunnittelua; olisi luullut, että painoa olisi ollut vähemmän!
Bertone:
Insignian omapaino on 1503kg, kun esim. Passat painaa 1492kg.

TM:n tuoreessa koeajossa diesel-automaatin omapaino 1700kg ja paino koeajon aikana 1880kg. TM kertoi joidenkin kilpailijoiden olevan jopa 250kg kevyempiä.

Penteles:
Tosin TM sanoo sen johtuvan noista matalaprofiilisista renkaista.

Niinhän ne sanoi, ja heti perään kertoivat myös moottorin pyrkivän kuulumaan sisälle hitaissa nopeuksissa ja kiihdytyksissä.
-Z-:
Mitä hiton väliä tuolla painolla on (paitsi dieselveron suhteen).

Kiihtyyys? Kulutus? Kaikille se "mainio" ei riitä. :kieh:

-Z-:
Itselläni 130heppainen diisseli käsilaatikolla. Paino rekisteriotteessa 1613kg

Mikähän siinä TM:n ajamassa sitten painoi 87kg enemmän? Tuskin se automaatti mitään raskasmetallia on. Vanteet?

-Z-:
Pulteissa bemarin jako, mutta pienempi keskireikä.

Ja luultavasti myös offset on jotain ihan muuta kuin takavetoisissa.
Omamassa koeajoautolle kuljettajan kanssa valmistajan mukaan 1834 kg.

Massat 4-ovinen/5-ovinen/Sports Tourer:

2.0 CDTI ECOTEC 130 hv-automaatti: 1819/ 1834/ 1941 kg

Valmistajan mukaan (www.opel.de) 4-ovisen Insignian omapaino kuljettajan kanssa on 1503kg. Suomen maahantuojan sivulla on ainakin aiemmin ollut vääriä lukuja.

http://www.opel.de/res/download/pdf/0I_69_specs.pdf
235+255:
Kiihtyyys? Kulutus? Kaikille se "mainio" ei riitä.


Kulutus näytti olevan: (puolet maantietä, puolet kaupunkia) 5,6litraa

Kiihtyvyys....?? Kerro joku uutena myytävä auto (ei mopoauto), jossa se ei oikeasti ole ns. riittävä suomalaisiin oloihin? Missä tilanteissa joudut ottamaan irti max. kiihtyvyyden 0:sta -> 100:aan? :headwall: Ihan vakavissaan!

Minun mielestäni "mainio" oli hyvä vastaus! Se kuulostaa jo paremmalta kuin "ihan OK" ja silleesti... Mutta minähän en saa kiksejä sekuntienkaan eroista, saati murtosekunneista. Varsinkin kun käytännön liikenteessä ajettaessa ovat vain paperilla nähtävillä...

Ehkä mä olen kasvanut ohi jonkun vaiheen vain? :p
Juuri näin kun "kumppani" toteaa. Kiihtyvyys on varmaan numeroina 10-11s nollasta sataan. Ohituskiihtyvyys 80-100, en tiedä, mutta perstuntuma on mainio ja se riittää mulle. Tällä autolla voi turvallisesti ohittaa olematta koopää kaahari. Tuo painosta puhuminen on toisarvoista. Minua harmitti vain kun dvero maksetaan aina alkavalta sadalta kilolta ja 1600 meni rikki. Jos näin "painava" auto kulkee näin kepästi ja kuluttaa normaaliajossa vitosella alkavia lukemia, on se minulle riittävä. Edellisen bensa-autoni keskikulutus oli 7,8 kaikki ajot, eikä sekään ollut paha. Auto painoi saman verran. Sen verran hiljainen kulkija Insi kuitenkin on, että sain heti kättelyssä ylinopeussakot, ekan kerran 20vuoteen =) Vauhtisokeus iski, valitan...
Kumppani:
Kulutus näytti olevan: (puolet maantietä, puolet kaupunkia) 5,6litraa

Kiitos, osaan lukea tuon itsekin. Se ei muuta miksikään sitä asiaa että esim. 200 kg kevyempänä kaupunkikulutus olisi selvästi pienempi kuin nyt.

Kumppani:
Kiihtyvyys....?? Kerro joku uutena myytävä auto (ei mopoauto), jossa se ei oikeasti ole ns. riittävä suomalaisiin oloihin? Missä tilanteissa joudut ottamaan irti max. kiihtyvyyden 0:sta -> 100:aan? :headwall: Ihan vakavissaan!

Missäs mainitsinkaan 0-100km/h kiihtyvyyden?

-Z-:
Tällä autolla voi turvallisesti ohittaa olematta koopää kaahari.

Niin, nopeampia autoja ajavathan tietysti ovatkin juuri niitä. Näin aina. :headwall:
Bertone painavatko muka kaikki nelioviset Insigniat tuon 1503kg moottorista ja vaihteistosta riippumatta? Minusta tuntuu, että tuo 1503kg on tuon pienimoottorisimman neliovisen Insignian paino. Vastaava Passat painaa 1388kg ja vastaava Avensis 1400kg. Noiden kahden tiedot katsottu kyseisten merkkien suomalaisista Internet-sivuilta.

Ei tuo paino voi olla näkymättä esim. kulutuksessa. Verrataan vaikka uuteen Avensikseen, jonka tehokkain bensamalli automaatilla kuluttaa puoli litraa vähemmän kuin pihein bensa-Insignia. Dieselpuolella Opel on parempi ja kulutukset ovat ihan siedettäviä.

Insignia on varmasti ominaisuuksiltaan ihan hyvä auto, mutta nykyään täytyy säästöjä hakea jokaisesta mahdollisesta paikasta, jotta kulutus ja päästöt saataisiin mahdollisimman alas. Nuo bensasyöpöt koneet, tuhlailevat automaattilaatikot ja 10% liian suuri paino eivät vaan valitettavasti sovi nykypäivään. Sääli, sillä mielestäni auto on ihan hyvän näköinen ja toivoisin että Opel voisi valmistajana jatkaa. Tuntuu jotenkin siltä kuin Insignia olisi jo uutena vähän vanhentunutta tekniikkaa. Uskon, että samaan aikaan markkinoille tulleet Avensis ja Superb ovat vielä vähän etevämpiä, juuri kehittyneemmän päästöjen ja kulutuksen hallinnan ansiosta ja vienevät aika paljon ostajia Insignialta.



Kulutusmittaus

Tämä ei varsinaisesti liity Insigniaan, vaan TM - testeihin yleensä. Tietääkö kukaan, miten TM:n toimitus mittaa talvella polttoaineenkulutuksen moottoritienopeudella 112 km/h, kuten Insignian tuoreessa 25.2.2009 ajetussa testissä? Eiväthän arvostetun lehden toimittajat mitenkään voi ylinopeutta ajaa. Sehän olisi liikenneturvallisuusimagon kannalta katastrofaalinen teko! Vosiko arvoisa tomitus valaista asiaa?
Kevein Insignia 1.8 l painaa Tuulilasin mukaan 1503 kg.
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?make=029&model=017&car=0290171

Ja painavin Insignia 2.8 Turbo 4x4 painaa 1825 kg.
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?make=029&model=017&car=02901731

Jos verrataan vastaavan moottorikoon Avensikseen, niin se painaa 1,8 l moottorilla 1450 kg
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?make=038&model=001&car=03800126 3

Eroa Avensiksen ja Insignian välillä on 1,8 l moottoreilla 53 kg ja sitten kun tutkitaan mittoja, niin Insignia on 13,5 cm pitempi, 1,8 cm korkeampi ja 4,6 cm leveämpi. Tuo Insignian koko tuppaa monilta unohtumaan, koska iso koko ei oikein näy sisätiloissa muotoilun takia. Aivan linjassa vaikuttaa Insignian paino olevan kilpailijoihin nähden ja onko oikeastaan Avensis edes Insignian pääkilpailija?

Avensis ja Insignia ovat niin eri tyylisiä autoja, että on vaikea edes kuvitella jonkun tekevän valintaa juuri noiden kahden välillä. Toinen on harmaa, tylsähkö, käytännöllisyyden ehdoilla tehty luotettavuustilastojen ykkönen ja toinen persoonallinen, muotoilun ehdoilla tehty ja käytännöllisyys on ollut sivuseikka ja maine ei ole luotettavuuden suhteen ihan parhaita. Jos tyylikkäintä tuon luokan autoa etsitään, niin se löytyisi ehdottomasti minun mielestäni kolmikosta Insignia, C5 ja Mazda6.

Nimim. "Z" jo tuossa vahvisti olettamukseni, etteivät Avensis ja Insignia ole oikein verrokkeja keskenään. Niin ja onnittelut Z:lle uudesta autosta. Teit varmasti hyvän valinnan ja itselläni ei ole Opelista kuin hyviä kokemuksia yhden omistetun Vectran myötä. Ja olisi kiva kuulla myös jotain käyttökokemuksia nyt ja ajan myötä. Saataisi tälle palstalle jotain muutakin kuin sitä iänikuista urheiluauto-fanien vääntöä siitä mikä on tehokkain moottori ja mikä auto kulkee kaikkein lujimmin radalla ja kuka testikuski onkaan kaikista paras. Aika omituiseksi onkin tämä palsta valitettavasti viime aikoina mennyt ja iso osa porukkaa on häippässyt kenties järkevämmälle Tuulilasin palstalle.

A-utoilijalle

Kiitos että palautit keskustelun asialliselle tasolle. Nämä keskustelupalstat vain tuppaa olemaan kaikkea muuta. Täällä kun sanoo vain sanan Opel, niin kyllä alkaa tulla "asiantuntevaa" kommenttia sieltä ja täältä. Alennuin kyllä itsekin provosoinnin puolelle, mutta yritin sillä korostaa tätä tilannetta.
Itselläni on kokemusta Opeleista noin miljoonan ajetun kilometrin verran ja kyllä Insigniankin heti ajossa Opeliksi tunnistaa, sillä uskokaa tai älkää - Opel on ollut ajajan auto jo iät ja ajat.
Insignia on myös iso auto, mutta kuten A-utoilija totesi muoto hämää. Se on esimerkiksi saman tyylistä Passat CC:tä muutaman sentin pitempi ja korkeampi, vaikka ennakkoon voisi luulla toisin.
Vielä ei ole paljon Insi-kokemusta, ajettu reilut 5000, mutta kuten jo totesin, sekakulutus 5,6 ja nyt on sentään talvi ja nastat alla.
Maahantuoja voisi muuttaa Suomeen tuotavien autojen rengaskokoja maltillisemmiksi. 17" talvi- ja 18" kesäpallot ei vain sovi tänne routaisille teille. Introautoja näytti olevan myös 19" ja 20" renkain.
Katotaan miten Insin matka jatkuu. Toistaiseksi olen ollut erittäin tyytyväinen. Antaa suomi-pojan vaan ostaa Toytaa tai Skoodaa, minä pärjään kyllä salamalla.
-Z-:


No eiköhän tuossa 5000 km matkalla jo ala auton metkut tulla tutuiksi. Omistin vm. 2000 Vectran 3 vuotta ja meinasin ottaa sille jatkoksi Vectra GTS:n, joka oli ihan eri henkinen ja parempi ajettavakin mitä 4-ovinen pappa-sedan, joksi Vectra valitettavasti uudisti silloin sedanin. Jos silloin vuonna 2003 olisi tullut Insignia, niin sen olisin valinnut silloin ilman muuta, mutta Opelin piti ensin sekoilla tuolla C-mallin Vectran muotoilulla.

Nyt jos tuon luokan autoa ostaisin, niin laittaisin taas verrokeiksi Mazdan ja Opelin ja todennäköisesti tällä kertaa ottaisin Opelin eli siis Insignian. Viimeksihän valinnan voitti täpärästi Mazda ja pelitti hienosti 4 vuotta. Minua tuo Insignia miellytti, kun katsastin sen autoliikkeessä, vaikka koeajokokemus puuttuukin ja tehokkaita bensamoottoreitakin löytyy minun makuuni automaatilla varustettuna. No en tosin ole autonvaihto aikeissa vielä muutamaan vuoteen eli tämä on vaan tällaista kommentointia ensivaikutelman perusteella.
Mitä sinä arvon nimimerkki -Z- odotat keskustelulta, kun aloitat tuollaisella täysin asiattomalla provolla. Pahin provo on tuo sinun aloitusviestisi.

Ja mitä Insigniaan tulee, niin kyseessä on kelpo tuote. Siltikin 1825 kg on aika turkasen paljon. Turkasen painava ja iso Jaguar XF painaa V8 koneella saman verran. Pari kokoluokka isompi Jaguar XJ Jaguar painaa V8 koneella ja pidennetyllä alustalla 150 kg vähemmän!

http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?make=018&model=002&car=01800220
simppa:


Ja mitä Insigniaan tulee, niin kyseessä on kelpo tuote. Siltikin 1825 kg on aika turkasen paljon. Turkasen painava ja iso Jaguar XF painaa V8 koneella saman verran. Pari kokoluokka isompi Jaguar XJ Jaguar painaa V8 koneella ja pidennetyllä alustalla 150 kg vähemmän!


Onko noissa neliveto? V8/V6 ei kuitenkaan liene isoa painoeroa, mutta neliveto lisää aika lailla painoa.

Noissa Volkswagen.fi ilmoittamista arvoista taitaa puuttua kuljettajan paino, joka taas on mukana Tuulilasin tietokannassa. Passatin ja Insignian painoero on siis mitätön.

No pidennetty XJ on aika tavalla isompi auto kuin Insignia. Nelivetoa ei ole. Daimler Super Eight on sekin selvästi Insigniaa keveämpi.

Tuosta möhköfanttitaudista kärsivä XF ei sekään paljoa painavampi ole V8 koneella. Se on ulkomitoiltaan selvasti isompi kuin Insignia. XF:n otin siksi, koska sekin on ylipainoisena pidetty.

Kyllähän tuo Insignia on mm. nelivetoista 5-sarjaa ja E:tä painavampi.

Ja kyllä, EU-direktiivin mukaisessa painomittauksessa otetaan kuljettaja mukaan, joten Passatinkin painot lienevät aivan vertailukelpoisia.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 seuraava >>

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto