Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Insignia on hitti!

<< edellinen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 seuraava >>

Bertone:
simppa:

Passat on tehokkaammalla turbokoneella, joten jo vertailun lähtökohta ontuu pahasti.


Eikö tässä nyt vertailtu autojen painoa, miten se liittyy moottorin tehoon? Tosin ihan sama minulle, toin tässä vain esille sen että Insignia ei ole oleellisesti muita vastaavia autoja painavampi, jos käytetään vertailukelpoisia lukuja.



Liittyy hyvinkin olennaisesti. Tehokkaammat mallit ovat lähes aina painavampia kuin saman mallin pienempitehoiset versiot.
Ok, minä luovutan. Kyllähän se volkkarin +20hv ja turboahdin vaikuttavat olennaisesti sen painoon. Over and out.
Insignian paino on näköjään ainut asia mikä siinä kiinnostaa. Toisissa ketjuissa taas jauhetaan joidenkin "evvk" rata-autojen ajettavuuden pienimmistäkin eroista ja rata-aikojen murto-osasekuntien eroista sivukaupalla. Huomaa mikä on tämän palstan kiinnostuksen kohde eli rata-ohjus sen auton olla pitää ja reaalimaailman autoista viis, mutta kaipa tämmöisille palstoille valikoituu tietty "urheiluauto-hullu" aines ja nämä palstat ei tavallisia autoilijoita oikein kiinnosta. Ja onhan tällä palstalla käynyt melkoinen kato eli "rotat on jättäneet hukkuvan laivan".
:)

Sen verran vielä tuosta painosta, että Opel Insignia 4-ov Cosmo 2.0 CDTi painaa 1613 kg.
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?make=029&model=017&car=0290172

BMW 520d Sedan painaa 1585 kg.
http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?make=004&model=007&car=00400723 6

Insignia on todella suuri auto ja sehän on jopa BMW 5-sarjaa isompi ulkomitoiltaan. Insignia on Bemaria 1 cm lyhyempi, mutta sentin leveämpi ja 3 cm korkeampi, vaikkei heti uskoisi. Eroa noilla 2,0 l diesel malleilla on painossa vain 28 kg. Insignia on rakennettu myös täyttämään ihan uusimmat turvallisuusvaatimukset ja valitettavasti painaahen ne turvarakenteet ja ennemmin minä olisin onnettomuuden sattuessa Insigniassa kuin Bemarissa, jonka turvarakenteet edustaa yli 6 vuoden takaista suunnittelua.

Kevyitä urheiluautoja ja ratatykkejä haluavien pitääkin hakea autoaan ihan muista vaihtoehdoista eli nämä tämmöiset Insigniat on painavia perhe-autoja, joista ei kannata viilata kustannuksellisista syistä ihan jokaista ylimääräistä kiloa pois. Yritystä joillakin perhe-autoillakin on painon pudottamiseksi, kuten mm. Mazdalla, kun uusi Mazda6 on entistä kevyempi, vaikka koko on kasvanut. Mutta viilataanhan nämä nykyautot kuitenkin tuulitunneleissa hyvinkin virtaviivaisiksi ja uudet moottorit on entistä taloudellisempia, joten kasvavan painon aiheuttama lisäkulutus kompensoituu taas sitten sitä kautta.

TM moitti Insigniaa aika meluisaksi autoksi ja mm. Suberb oli 5 dB hiljaisempi ja sekin on aika meluisaksi todettu auto. Testissä oli tosin 5-ovinen malli, joka on aina hieman 4-ovista meluisampi ja renkaat oli 18 " kokoa ja aihauttivat myös melkoista vetelyä. Olisiko Insignian pahin akilleen kantapää tuo meluisuus eli siitä on sitten säästetty liikaa, kun kaikkea muuta on viritetty viimeisen päälle jopa haastamaan premiumluokan autoja.

Kohta tulee myyntiin Insignian farmari ja samalla tulee 180 hv, 1,6 l bensaturbo myyntiin. Luulisi tuon farmarin ja uuden moottorin kiinnostavan suomalaisia autonostajia, vaikka kyse onkin aliarvostetusta ja "oikeiden automiehien" vihaamasta Opelista.

http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/insignia-sports-tourer-suomeen-huhti kuussa
TM testaaman Insignian rengastus oli 245/40 R19. Normaalilla 17" renkaalla se tuskin on ainakaan Skodaa äänekkäämpi.
Bertone:
TM testaaman Insignian rengastus oli 245/40 R19. Normaalilla 17" renkaalla se tuskin on ainakaan Skodaa äänekkäämpi.


Joo näinhän se olikin. Tuohon koeajettuun varustetasoon kuuluisi 18 " renkaat, mutta koeajoauto oli 19 " kesärenkailla ja 17 " talvirenkailla. Talvirenkaat todettiin huomattavasti mukavammiksi ja hiljaisemmiksi.
katselin tuota farmaria jokunen aika sitten lentokentällä kun odottelin lentoa niin kyllä se on minun mielestä kaunein korimalli insigniasta.

se on outoa jos opel.fi ilmoittaa väärin tietoja kun kuitnkin on valmistajan omistaman maahantuojan sivut...
onkohan joku ollut edes yhdeydessä maahantuojaan asiasta koska kyllä he ovat kiitollisia jos joku kertoo heille virheestä sivulla
itse sain kerran "pienen" lahjan kun otin yhteyttä asian johdosta tieto oli tärkeä kun olin ostamassa kyseistä mallia...
Kyllä tuo Opelin melulukema on ihan linjassaan - yleensä tuon luokan autoja koeajetaan 16" tai 17" pyörillä, 19" on kyllä melussa jo aivan eri luokkaa. 18" on sekin jo liikaa jos arvostaa yhtään mukavuutta ja kohtuullisia rengaskuluja. Todennäköisesti Opel ei ole luokkansa hiljaisin, mutta tuskin meluisinkaan. Samaa tasoa Passatin kanssa?
A-utoilija:
Talvirenkaat todettiin huomattavasti mukavammiksi ja hiljaisemmiksi.

Totta, silti myös moottorin ääni pyrki "jostain syystä" kuuluviin, mikä ei minusta kuulosta kovin mukavalta kommentilta uudesta paremman luokan autosta.

AkiK:
19" on kyllä melussa jo aivan eri luokkaa.

Autostahan tuokin ero pitkälti riippuu, ja tietysti osaltaan myös renkaista. Sinänsä täysin epäreiluna verrokkia olkoon vaikka 19" renkain TM 20/2005 koeajettu S-Mersu, joka tuskin muuttuu kovin paljon äänettömämmäksi vaikka siihen vaihtaisi 17" renkaat (ei tosin taida mahtua jarrujen osalta). Samoin XJ Jagge 18" renkain oli joskus kohtuullisen hiljainen.
Miksi noihin esittelyautoihin usein laitetaan "ylisuuret" renkaat?
Onko se ulkonäön vai ajo-ominaisuuksien, vai molempien vuoksi?
Arvostaako valtaosa ostajista ulkonäköä/ajo-ominaisuuksia enemmän kuin sisämelua?
Matalaprofiilisien renkaiden paremmat ajo-ominaisuudet auttavat mutkaisilla teillä, mutta ei juurikaan pääteillä näillä Suomen nopeusrajoituksilla.
Penteles:
Miksi noihin esittelyautoihin usein laitetaan "ylisuuret" renkaat?

Esittelyautot halutaan varustella huokutteleviksi kokoamalla niihin läjäpäin varusteita, jotka usein tulevat paketteina. Näissä paketeissa on usein mukana myös nuo vakiokokoa suuremmat renkaat.

Penteles:
Arvostaako valtaosa ostajista ulkonäköä/ajo-ominaisuuksia enemmän kuin sisämelua?

Tästä saa helposti jonkinlaisen käsityksen, kun katsoo miten TM:n mittaamat sisämelut ovat kehittyneet 90-luvun puolivälistä eteenpäin. Kehitys on ollut käytännössä olematonta, kun taas lähes kaikilla muilla osa-alueilla parannukset ovat selviä. Tuskin tästä voi vetää muuta johtopäätöstä kuin sen, että hiljaisuudella ei autoja saa kaupaksi.
235+255:


Penteles:
Arvostaako valtaosa ostajista ulkonäköä/ajo-ominaisuuksia enemmän kuin sisämelua?

Tästä saa helposti jonkinlaisen käsityksen, kun katsoo miten TM:n mittaamat sisämelut ovat kehittyneet 90-luvun puolivälistä eteenpäin. Kehitys on ollut käytännössä olematonta, kun taas lähes kaikilla muilla osa-alueilla parannukset ovat selviä. Tuskin tästä voi vetää muuta johtopäätöstä kuin sen, että hiljaisuudella ei autoja saa kaupaksi.


Auton hiljaisuus ja mukavuus ei kiinnosta kaikkia. Siksipä autoja lisävarustellaan paljon mahdollisimman isoilla ja näyttävillä aluvanteilla, madallussarjoilla jne. ja monille on tärkeää, että moottoriäänet kuuluu hyvin kiihdytettäessä, kun ne lisää urheilullisuuden tuntua. Ja se hyvä kaarreajettavuus tuntuu joillekin olevan ainut merkitsevä asia, vaikka suoraa maantietä on suurin osa teistä. Monille se isojen vanteiden epämukavuus tulee yllätyksenäkin, kun harvoin pääsee etukäteen kokeilemaan autoa eri rengastuksilla.

Tälläkin palstalla vallitsee aikamoinen epämukavien ja meluisien urheiluautojen ihannointi, joilla ei tee oikein mitään käytännön ajossa karkeilla maanteillä. Otetaanpa vaikka tuo Focus RS, josta tuolla väännetään, niin mitä sillä tekisi käytännön elämässä ja kuka sen valtavaa melua ja kivirekialustaa kestäisi pitemmällä matkalla ja kenellä on varaa ostaa noin kallis auto toisaalta vain kakkosautoksi rata-ajoihin? Mukava ja hiljainen auto ei tietysti sovi "tosi rattimiehille", joita tämä palsta on täynnä. Omissa autoissa raja menee 17 " renkaissa ja noin 225 cm leveydessä ja sillä tulee vielä hyvin toimeen Suomenkin teillä joillakin autoilla, mutta ei tuokaan sovi enää kaikille autoille.

Itse olen valmis vaihtamaan mukavuuden takia renkaat pienemmiksi jos ylisuuria renkaita tyrkytetään jossain valmiissa varustepaketeissa. Näinhän oli edellisen autoni Mazda6 GT:n kanssa, johon ei sopinut yhtään minun makuuni 17 " renkaat niiden melkoisen melun, epämukavuuden ja uraherkkyyden takia, joten vaihdoin ne autoon paremmin sopiviin.
A-utoilija:
Mukava ja hiljainen auto ei tietysti sovi "tosi rattimiehille", joita tämä palsta on täynnä.

Tämä oli kyllä uutta mulle, mutta enpä väitä vastaan. Itselleni hiljaisuus on hyvinkin tärkeä asia autossa. Mukavuudesta taas mielipiteet menee varmasti paljon ristiin, toiselle mukava on olematon tietuntuma, toisella taas mukava on se että tuntee mitä auto tekee. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään tässä.

A-utoilija:
Omissa autoissa raja menee 17 " renkaissa ja noin 225 cm leveydessä ja sillä tulee vielä hyvin toimeen Suomenkin teillä joillakin autoilla, mutta ei tuokaan sovi enää kaikille autoille.

Tuo todellakin riippuu paljon autosta ja renkaista. Itse ajan auton (vakiokokoisilla) 17" renkailla kesät talvet eikä ole rengasmelua tai epämukavuuttakaan liikaa. Leveys ei meluun tai mukavuuteen vaikuta juurikaan. Talvella olen kylläkin kaventanut rengaskokoa tuohon 225-leveyteen.

Vielä painosta

Piti oikein hakea rekisteriote autosta ja vielä kerran tarkistaa tuo painoasia:
G) ajoneuvon omamassa 1613kg
F.2) tieliikenteessä sallittu suurin kokonaismassa 2125kg
F.3) Yhd. suurin sallittu kok.massa tieliik. 3790kg
Auton kokonaismassa pv-käytössä 2190kg
O.1) Perävaunumassa jarruin 1600kg
O.2) Jarruitta 750kg

Akselipainot; 1. akseli 1110kg, 2.akseli 1050kg

Nämä arvot siis käsivaihteisen, 4-ovisen 130hp diisselin.

Mutta muistakaa, että kyseessä on BMW5 sarjan kokoinen auto, ei mikään A4 Audi tai 300srjn bikkubemu, eli mielestäni painoasia on OK. Jos totta puhun, niin en kyllä autoa hankkiessani tippaakaan tuijottanut auton painoon - miksi olisin?

MItä tuohon meluun tulee, niin desibeleistä en tiedä, mutta hiljaiseksi voisi autoa sanoa, eli melun taajuus on ainakin ns. miellyttävä (kun alla 17" nastat).
-Z-:
MItä tuohon meluun tulee, niin desibeleistä en tiedä, mutta hiljaiseksi voisi autoa sanoa, eli melun taajuus on ainakin ns. miellyttävä (kun alla 17" nastat).

Aika erilaisia näkemyksiä tästä näyttää olevan. Lainaus http://www.ajovalo.net/Koeajot/Insignia.html

Rengasmelu oli selkeä pettymys. Sävyltään epämiellyttävä ääni alkaa jo hiljaisessa nopeudessa sileälläkin pinnalla.
-Z-:
No tuohon meluun voin vain sanoa, että kannattaa käydä itse testaamassa, niin ei tarvitse väitellä asiasta. Sehän voi olla makuasia, niinkuin esimerkiksi tuo Ajovalo.net sivuston ammattimainen ilmekin, joka on kovin kotikutoisen oloinen :D


Tuo ajovalo.net kyseenalaistetaan aika usein, vaikka koeajoraportit on aina ihan linjassa varsinaisten autolehtien kanssa. Se mikä tuolla on kyseenalaista on se paremmuuslista, joka pohjautuu kotikutoiseen itse kehitettyyn pistelaskutapaan, joka on johtanut VAG-tuotteiden aika räikeältä näyttävään suosintaan.

Oletko vielä ehtinyt ajaa kesärenkailla ja mitä kokoa sinulla ne on? Matalaprofiiliset kesärenkaat on aika meluisia ja melu lisääntyy vielä renkaan kuluessa. Tuon luokan autojen akilleen kantapää on lähes järjestään rengasmelu, jota ei ole eristetty kalliimpien premium-luokan kulkineiden tasolle. Melusta ärsyyntyminenkin on tietysti yksilöllistä ja toisaalta oman auton meluun tottuu ja sen huomaa vasta, kun ajaa jotain toista hiljaisempaa autoa.

Teetin edelliselle autolleni kaiken mahdollisen melun torjunnan ja sainkin Mazda6:n kohtuullisen hiljaiseksi Finikorin äänieristyskäsittelyllä + ruostesuojauksella, bitumieristetyillä takalokareilla, etuovien bitumimatto-vuorauksella ja tavaratilan saumojen massauksella. Silti ero melussa on vielä aika selvä nykyisen autoni eduksi, kun se on jo suunnittelupöydällä tehty valmiiksi hiljaiseksi. Tuossa tuli kuitenkin mainittua vinkkejä, jos tarvetta Insignian hiljentämiseksi jossain vaiheessa ilmenee ja tuota ensimmäisenä mainittua ainakin voin suositella.

Oma koeajo Insigniasta puuttuu, joten en tiedä sen meluisuudesta muuta kuin mitä koeajoista olen lukenut ja niissä sitä tunnutaan moitittavan meluisuudesta kilpailijoihin nähden. Kaipa siinä on jotain perääkin pakko olla.
-Z-:
Työpaikallani on paljon työsuhdeautoina 500 sarjan bemareita, sedan ja farkkumallisina ja yksi farkku nelivetonakin. Jos vertaan Insiä näihin "melun" suhteen niin samantyylinen kumina kuin bemuissa.

Jossain on sitten kai vika kun TM:n desibelimittari näyttää noissa Bemareissa järjestään noin 6 dB(A) vähemmän 100 km/h nopeudessa.

Koeajo-Insignia tai mittari on varmaan ollut viallinen, itse en ainakaan usko että edes 19" renkaat selittäi tuollaista eroa. Eikä tuossa Ajovalo.net:in koeajoautossakaan kai sellaisia ollut alla.

-Z-:
Itselläni on 18" Bridgestonet ja niiltä en paljoa odota, lähinnä rengasvalmistajan suhteen.

Eikö tollaset ole Bemareissakin tehtaalta nykyään. :D
Bemarissa on kaiken lisäksi ne runflat-hirvitykset.
saas nähdä millainen uusi saab 9-5 tulee olemaan kun lähtöpohja on sama kuin opelin insignialla????
Alkaa se GM:n alho olla tosiasia! Insignia on ulkomuodon perusteella luotu epäkäytännöllinen gigantti, joka käyttää vanhentunutta tekniikkaa, jossa on yritetty tuoda ns. sekundäärisiä innovaatioita (valosysteemi jne), jotka ei käytännön ajajalle paljoa merkkaa! Varmaan jenkit aihiota käyttää, koska heillä se on uutta ja toisaalta mistä repäisisi parempaa? Ei tarvitse paljon ihmetellä, että VW konserni porskuttaa!
Vuoden auto, ehkä kahdenkin! Z, huomasitko, että keskustellaan autoista, eikä Kansaneläkelaitoksesta!

Nasselle

Jep huomasin. Mutta ei sitä kuule vanhentuneella tekniikalla tuota titteliä saada, eikä 5 tähteä törmäystesteistä tai huippuarvosanoja niskatukien testeistä. Ei nuo valotkaan tai liikennemerkkejä lukeva tekniikka myöskään aivan joka auton juttu vielä ole ja jos on, niin hintaluokkaa huomattavasti kalliimmissa autoissa. Itse en ole muotoilusta mitään haittaa vielä löytänyt, jos nyt cw 0,27 ei sellainen ole...
Kyl varmaan ihan hyvin yhden vuoden auto, mutta kahdesta tai useammasta en olisi ollenkaan varma. B-mallin Vectrassa oli isoja laatuongelmia. Vai mitä, että Opelin 90-luvun laatuongelmat vaikuttaa Opelin mielikuvaan?
Kannattaa perehtyä syvemmin tuohon moottori- ja vaihteistotekniikkaan ja sen edistyksellisyyteen Insigniassa! Ovat oleellinen osa auton kokonaisuutta! Jos korin suhteen ei ole kyetty tuomaan muuta käytäntöön merkittävää kuin ns. linjakas muotoilu ala. C5, Mazda 6, Honda Accord!
Noiden teknisten hilpetöörien merkitys lienee vielä arvoitus; eikö muut ole uskaltaneet ottaa vielä käyttöön esim. keskeneräisyyden takia! Ovatko sitten käytännössä miten merkittäviä???

Kannattaa katsoa sitä Vuoden Auto listaa ainakin 15 vuoden ajalta! Loistavia autoja varmaan kaikki?
Kyllähän Mazda6 tai Accord on japanilaisista varteenotettavia autoja Insignian vaihtoehdoiksi. Muotoilu, ajettavuus ja muut ominaisuudet on noissakin kohdallaan, mutta parempi varusteltavuus ja moottoripaletti löytyy Insigniasta. Enpä tosiaan menisi haukkumaan Insignian tekniikkaa vanhentuneeksi, kun sitä vertaa siihen mitä sen kilpailijat tarjoaa. Passat ja muut VAGgineet saa etua edistyneistä moottoreistaan ja vaihteistoistaan, mutta verrataanpa muihin kilpailijoihin, niin ne ei tarjoa mitään sen kummempaa ja Insignian moottorivalikoima on aika kattava ja siihen saa mm. nelivedon ja muutaman sellaisen varusteen mitä ei tarjoa kuin huomattavasti kalliimmat premium-merkit.

Johan tänne piti vetää 90-luvun Vectrakin mukaan, vaikkei sillä ole mitään tekemistä Insignian kanssa. Ongelmia Vectrassa oli 90-luvulla, mutta 2000-luvun B-mallin Vectrakin oli jo varsin laadukas peli ja itse selvisin ilman mitään vikoja semmoisella 3 vuotta työsuhdeautona. Suurin puute tuolla B-mallin Vectralla oli loppuaikoinaan kilpailijoita selvästi pienemmät tilat, mutta auto oli tosi jämäkkä, hiljainenkin sen ajan kilpailjoiden rinnalla ja hyvä ajettava maantiellä. Vaihdoin Mitsu Carisman silloin tuohon Vectraan ja Mitsu oli aika meluisa ja ajettavuus sen ajan japanilaista parhaimmistoa, mutta ei se Vectralle pärjännyt alkuunkaan.
Vai mitä, että Opelin 90-luvun laatuongelmat vaikuttaa Opelin mielikuvaan? Ei tarvitse paljon ihmetellä, että VW konserni porskuttaa! Muistuu mieleen että siinä 6 voltin kuplassa oli tosi huonot valot! :headwall: Ja ne moottorin jäähdytysrivat tukketui kurasta jolloin motti ylikuumeni. :p

<< edellinen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 seuraava >>

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto