Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
SAAB

1 2 3 ... 12 seuraava >>

SAAB

Tänä iltana uutisia katsellessa meinas tulla vannoutuneelle SAAB miehelle melkein tippa silmään. Kaikki ne naapureiden ja työkaverien yms ivalliset "kehut" ja merkin lähes viikottaiset hautajaiset lööppilehdissä ja jopa talous/kauppa lehdissä. Epävarmuus, myyjien irvailut siitä ettei tätä nykyistä kulkinetta haluta vaihdossa jne.

:laugh:

Se parhaiten nauraa joka SAABilla ajaa!!!
Kukin ajakoon millä haluaa. Minä ajan Saabilla. Seuraava onkin sitten varmaankin 2011 mallin Saab 9-5. Oi tätä onnen päivää!!!!!

Eikä tässä ilmeisesti olla ihan yksin jos uutisia on seurannut. Mites niitä tuki/mielenosoitus/kokoontumisajoja olikaan.. oliko yli 60 maata? Tuhansia autoja?
Ei tainnu Pontiac miehet taikka Hummer porukka kerääntyä baarin vessaa näkyvemmälle paikalle??


|O
Heh, tuollainen yhteen automerkkiin hirttäytyminen ylittää jo kaiken liikuttavuuden rajat.
Jos auto koetaan kelvolliseksi, sitä ostetaan niin maan hemmetisti. Miksi Saabin kohdalla näin ei ole? Koko maailam myyntiluvut viime vuonna taisivat olla jotain pöyristyttävän pientä.
No, ans kattoo miten marginaalimerkin tulevaisuuden käy...
Jokuhan tuonne Volvo myydään topicin alle pistikin uutista Geelyn suunnitelmista siirtää Volvon tuotanto Kiinaan mutta pitää suunnitteluosasto ja päätoimipaikka Ruotsissa. Omasta mielestäni Saabin tulevaisuus ei ehkä tuotannollisesti näytä paremmalta (Geelyn/kiinalaisten rahat..) mutta kyllä minä mielummin ostaisin eurooppalaisen Saabin kuin "kiinalaisen" Volvon. Näissä olosuhteissa taitaa siis tulevaisuudessa olla Saabiin vaihto edessä.. :'(.
Hienoa, että Saabin tarina jatkuu!
On todella hienoa jos SAAB saadaan taas jaloilleen ja valmistamaan laadukkaita tuotteita. Edellisestä täysin uudesta ja aidosta SAAB:in esittelystä onkin jo aikaa.
On myös hienoa että kaikilla on voittotunnelma päällä, mutta voisitteko kertoa syitä miksi kaikki tulee nyt menemään paremmin Hollantilaisen konkurssin partaalla kiikkuvan pienvalmistajan helmoissa?
On myös hienoa että kaikilla on voittotunnelma päällä, mutta voisitteko kertoa syitä miksi kaikki tulee nyt menemään paremmin Hollantilaisen konkurssin partaalla kiikkuvan pienvalmistajan helmoissa?


Paha sanoa erityisesti Spykerin osalta. Joka tapauksessa homman logiikka varmaankin piilee siinä olettamuksessa, että autoalalla on meneillään suuri murros, jossa voidaan nähdä isoja muutoksia paitsi tuotteissa myös markkinaosuuksissa. Sellaiset valmistajat, jotka saavat hyvien töpselihybridien massatuotannon nopeasti ja toimivasti käyntiin, saattavat osoittautua suuriksi voittajiksi. Pienemmällä valmistajalla saattaa olla suuria tekijöitä enemmän markkinatilanteen edellyttämää joustavuutta.
Saab on merkki muiden joukossa, ei yhtään sen kummempi kuin mikään muukaan. Mutta jotkut vaan näyttää näihin asioihin(lue : peltilehmiin) suhtautuvan ihmeen tunteellisesti. Se jaksaa aina ihmetyttää.

Osta Insignia, sama auto vähän pienempänä ja halvempana ! :laugh:
Heinzman:
Kun jatkoa ajatellaan on uudella yrityksellä nyt vapaat kädet GM:n typerästä markkinapolitiikasta ja vapausaste on aivan eri luokkaa. Mahdollisuuksia on paljon ja tulevaisuudella ei ole rajoja.

Mitkä ovat sitten käytännön mahdollisuudet BMW/Mercedes -luokkaan aika näyttää. Strategia ilmeisesti perustuu noin 100 -200.000 myyntiin per vuosi hintaan about Audi-taso.


Noin pieni volyymi rajoittaa mahdollisuuksia aika merkittävästi. Omaa tekniikkaa ei voi kehittää noilla määrillä. Todennäköisesti jatkossa(kin) tullaan olemaan myynnissä olevien muiden valmistajien paikoiden varassa. Anteeksi vain kaikille saabisteille, mutta en kyllä näe kovin paljon mahdollisuuksia tuoda kilpailukykyisiä tuotteita markkinoille muutamia autoja vuodessa valmistavan Spykerin ja 100 000 autoa vuodessa valmistavan Saabin voimin. Onneksi pari seuraavaa uutta mallia on jo kehitetty, niin alkuun ainakin päästään. Veri punnitaan siinä vaiheessa, kun ensimmäiset omat uudet mallit pitäisi tulla markkinoille. Vaikka kädet ovat periaatteessa vapaat, niin ranteissa ei riitä paukkuja kovin kummoisiin urotekoihin.

Uudessa yhtiössä GM on edelleen osakkaana, kaiketi tällä varmistetaan (+rahoitetaan tarvittaessa) jatkoa.

Suurin osa kaupan hinnasta rahoitettiin osakkeilla. GM joutui ottamaan ison osan kauppahinnasta osakkeina, koska Spykerillä ei ole käteistä tuollaiseen kauppaan.



pete61:

Paha sanoa erityisesti Spykerin osalta. Joka tapauksessa homman logiikka varmaankin piilee siinä olettamuksessa, että autoalalla on meneillään suuri murros, jossa voidaan nähdä isoja muutoksia paitsi tuotteissa myös markkinaosuuksissa. Sellaiset valmistajat, jotka saavat hyvien töpselihybridien massatuotannon nopeasti ja toimivasti käyntiin, saattavat osoittautua suuriksi voittajiksi. Pienemmällä valmistajalla saattaa olla suuria tekijöitä enemmän markkinatilanteen edellyttämää joustavuutta.


Joustavuus on tietenkin hyvä asia, mutta resurssit ovat kolikon toinen puoli. Itse näkisin hybridien tulemisen kääntyvän lähinnä Saabia vastaan. Esimerkiksi GM ja Toyota suurista ovat jo todella pitkällä ladattavien hybridien kanssa. Monella valmistajalla on jo hybridimalleja. Saab on auttamattomasti tällä hetkellä jäljessä. Nyt tuo etumatka pitäisi jotenkin kuroa umpeen Spykerin voimavaroin...

Yksi mahdollisuus olisi tietenkin GM:n Volt. Jos GM tarjoaisi Voltin tekniikan Saabille sopivilla ehdoilla, niin silloin mahdollisuudet tällä saralla voisivat olla realistiset.
Onhan Saabilla selkeä etulyöntiasema esim. Teslaan verrattuna, koska perusfundat ovat jo olemassa.

Osakkaana GM pystyy kenties käyttämään Saabia riippumattomana koelaboratoriona jakamalla tekniikkaansa. Osana konsernia tuo ei välttämättä olisi yhtä yksinkertaista.
Mjoo on ihan mielenkiintoista nähdä että mihin riittää Spykerin rahkeet. Tuskimpa olisivat noin järjetöntä riskiä ottaneet jollei siellä todella tiedettäisi mitä ollaan tekemässä. Tosiaan 100 000 auton vuosimyynnillä ei kauheasti juhlita. Kehitystyöstä tulee varmasti ongelma noilla myyntimäärillä.
Sähköllä kulkevia uusia 9-3 SAABeja (Ruotsalais yhteistyö ) on jo testikäytössä Ruotsin kaduilla. GM:n ja Toyon etumatka... :whistle:

Ollaanko täällä niin puusilmäisiä, että arvellaan SAABilla/Spykerilla GM:llä olevan niin tyhmiä ettei mitään ole "hihassa"? Uutta tekniikkaa on suunniteltuna ja osin testattunakin. Tähän saakka mikään kulutusta oikeasti pienentävä toimi ei ole ollut kovin kovassa huudossa. Kiitos tiedätte kyllä kenen..

GM:llä on osakemäärästä huolimatta vain 1% äänioikeus uudessa SAAB Spyker Automotivessa, eli ei mitään.

Alkuvuonna saadaa kauppiohin 9-5 sedan, nähdään 9-5 farkku, loppuvuonna 9-4X tuotantoversio (GM Meksiko) ja 2012 uusi 9-3 (jonka suunnittelu on jo pitkällä ).

Uusi SAAB on nopeasti joustava rakenteinen, huippumoderni tehdas, innovatiivinen johto jne. Kaikki ainekset uuteen nousukiitoon.

Heh, tuollainen yhteen automerkkiin hirttäytyminen ylittää jo kaiken liikuttavuuden rajat.


Itsekin olen liikuttunut. Onneksi laisesi eivät kuulu SAABisti porukkaan. :hug:
Paljon on vielä ns. auki tässä hommassa. Rahoitus ei taida olla vielä selvä ja miten tulevaisuus menee, sitä ei tiedä kukaan. Mutta kuten totesin, ei saabissa mitään uutta ja ihmeellistä ole joten ihan ei putoa tuo fanaattisuus. Ja paljon riippuu siitä miten uusi 9-5 hinnoitellaan. Jos hinta nousee bemarin ja mersun tasolle, ollaan kusessa...
Aeronautti:
Sähköllä kulkevia uusia 9-3 SAABeja (Ruotsalais yhteistyö ) on jo testikäytössä Ruotsin kaduilla. GM:n ja Toyon etumatka... :whistle:

Fanitus on ihan ok, mutta tuo alkaa olla jo vähän turhan pehmoista. Jos nyt joku pikkufirma on pultannut oman sähkötekniikkansa Saabin kuoriin, niin ei se kyllä vie Saabia yhtään eteenpäin. Ihan samalla tavalla tuon tekniikan voi pultata vaikka vanhan 96:n kuoriin. Nyt tilanne on se, että Saabilla ei ole linjoja eikä oikeuksia edes tuohon 9-3:een.

GM on tehnyt ihan oikeasti sähkoautoja jo vuonna 1996. Tällä hetkellä GM käynnistelee linjoja, jotka tekevät osia tänä vuonna markkinoille tulevaan Voltiin. Toyota tekee kuukaudessa yhtä paljon pelkkiä hybridejä kuin mitä Saabin koko vuosituotannon suunnitellaan olevan Spykerin alaisuudessa. Ensimmäiset sarjat ladattavasta Priuksesta tulevat markkinoille tänä vuonna.

On aivan puhdasta unelmointia kuvitella, etteikö näillä firmoilla olisi mieletön etumatka Saabiin.

Ollaanko täällä niin puusilmäisiä, että arvellaan SAABilla/Spykerilla GM:llä olevan niin tyhmiä ettei mitään ole "hihassa"? Uutta tekniikkaa on suunniteltuna ja osin testattunakin. Tähän saakka mikään kulutusta oikeasti pienentävä toimi ei ole ollut kovin kovassa huudossa. Kiitos tiedätte kyllä kenen.

No jos niitä ässiä on hihat pullollaan, niin miksi GM halusi luopua lähinnä nimelliseen muutaman miljoonan hintaan tuosta kultakimpaleesta? Miksi Saabille ei millään meinannut löytyä ottajaa? Miksei GM ole ottanut omaan käyttöönsä näitä salattuja teknisiä läpimurtoja...

Yhdyn kyllä siihen että SAABin pelastuminen (jos on lopullinen, rahoituksineen tms) on erittäin mukava uutinen.

Vaikka en enää SAABilla ajelekaan, niin ymmärrän hyvin miksi joku merkkiä fanittaa. Merkissä on puutteita mutta paljon sellaista jota ei muista löydy. Päällimmäisenä nousee mieleen persoonallisuus ja talviominaisuudet (kyllä, oikeasti hyvät).

Paljon pitää kyllä tapahtua tosin, että pitemmän tähtäimen strategia toimii ja merkki pystyy pitämään pintansa.

Toivotaan kaikkien massa-autojen keskellä että joku pienempikin merkki löytäisi riittävästi ostajia. Pysyisi tuo kuuluisa valinnan vapaus meillä kaikilla. On kiva kun löytyy muutakin kuin tojoja ja volkkareita, vaikka hyviä autoja olisivatkin.
No ne talviominaisuudet voi toki olla hyvät, mutta tuskin ne on sen kummemmat kuin monella muullakaan. Ei siitä taida oikein testattua tietoa viime vuosilta olla, lähinnä juuri entisaikojen muistelua...ja lähinnä saabin persoonallisuus on ollut viime vuosina sitä, että kellään muulla kilpailijalla ei ole ollut niin vanhoja malleja myynnissä !
Ammattilainen:
Ei siitä taida oikein testattua tietoa viime vuosilta olla, lähinnä juuri entisaikojen muistelua...


TM talvitestin voitto parin vuoden takaa Cadillacille joka on kuorta lukuunottamatta 9-3. Tuuria?

Testeistä viis mutta alla on ollut nyt viimeaikoina (viim 10 vuotta) useita "premiumeja" ja taviskansan kulkineita, SAAB vaan on pessyt kokonaisuudessaan joka ikisen (talviominaisuuksissa)

Tämä on oma kokemukseni, mutta onneksi eriäville mielipiteille on tilaa. Valitettavasti tälläkin palstalla ne vain harvoilla perustuvat oikeaan kokemukseen.

9-3:sta valmistetaan Ruotsissa.
No esim. nykyinen 9-3 SS ei ollut yhtään sen kummepi kuin muutkaan kilpailijansa, eli kokemusta on. Mielikuvia.... |O
Berstein Researchin seniori analyytikko kommentoi vasta Saabin kykyä selviytyä televasta näin:
Can Saab survive alone?
'It would certainly defy the conventional economics of the industry. The only way a c.100-150k producer will survive is to make massive gross margins – thanks to massive price points – on each car that can cover the bare minimum R&D and cap ex needs of a car company. Making cars suitable for global sale and homologation is going to get ever more expensive. Porsche arguably decided that even with its price points, 100k/year wasn't going to work. What hope for Saab with Saab pricing points? Even with the intelligent use of sub-contractors and outside R&D providers, it is hard to see how they can generate the cash to tool up and build competitive product.'

Tough times ahead then...
Tuskin kukaan väittää, etteikö uudella Saabilla olisi haastavat ajat edessä mutta mielestäni tämänpäiväisessä Dagens Industrissa oleva kuvaus liiketoimintasuunnitelmasta vaikutti todella jalat maassa -tyyppiseltä.

Mikäli uuden 9-5:n hinnoittelu osuu kohdalleen (ainakin Belgiassa on 160 hv dieselillä muutaman tonnin 136 hv A6:sta edullisempi) niin luulisi kaupan käyvän - ominaisuuksissa ja varusteissa ei pitäisi olla mitään hävettävää, päinvastoin.

Jenkeissä 9-4X kuulostaa olevan todella odotettu ja tuleva 9-5 SC on varmaankin todellinen syömähammas jos joku. Vaikka nykyinen 9-3 perhe on jo vanhahko niin monella tapaa se on edelleen kilpailukykyinen.

Tulevaisuus saattaa olla hyvinkin myönteinen, nyt sille ainakin on annettu mahdollisuus. :)
Eipä tuosta vielä tiedä. Mutta jos on hyvä auto, voisin hyvinkin kuvitella omistavani tuollaisen.
KonstaKoo:
Mikäli uuden 9-5:n hinnoittelu osuu kohdalleen (ainakin Belgiassa on 160 hv dieselillä muutaman tonnin 136 hv A6:sta edullisempi) niin luulisi kaupan käyvän - ominaisuuksissa ja varusteissa ei pitäisi olla mitään hävettävää, päinvastoin.

Jenkeissä 9-4X kuulostaa olevan todella odotettu ja tuleva 9-5 SC on varmaankin todellinen syömähammas jos joku. Vaikka nykyinen 9-3 perhe on jo vanhahko niin monella tapaa se on edelleen kilpailukykyinen.


Pelkästään nykyinen tilanne on iso haaste uudelle 9-5:lle. Saabin alasajon sai niin paljon huomiota, että auton arvon säilyminen huolettaa varmasti monia. Esimakua tästä saatiin jo. Takuumies oli pitkään maailman suurin valmistaja GM. Nyt on vain toiveita tulevaisuuden suhteen, joiden taustalta löytyy mitättömän pieni firma.

Eikö 9-3 myyty juuri kiinalaisille? Jos oikeudet ja tuotantolinjat kuuluvat kiinalaisille, niin miten nykyisen 9-3:n tuotanto voisi jatkua Routsissa?
BAIC osti edellisten 9-3 ja 9-5 mallien valmistukseen liittyvän teknologian. Eli siis sen 9-3:n joka oli myynnissä vuoteen 2003 saakka.

GM ilmoitti ennen kauppojen syntymistä, että suurin haaste oli nimenomaan tuon pitkän tähtäimen pysyvyys. Tuskin neuvotteluja olisi saatettu loppuun, ellei tuosta olisi takeita. Tällä hetkellä tietysti ontuva vertaus mutta ostivathan ihmiset Porschejakin vaikkei se kovin suuri firma ollutkaan (nyt VAG:n myötä aikas iso) :)
Jos nyt joku pikkufirma on pultannut oman sähkötekniikkansa Saabin kuoriin, niin ei se kyllä vie Saabia yhtään eteenpäin.


http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article693900.ece

1 2 3 ... 12 seuraava >>

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto