Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
SAAB

<< edellinen 1 ... 3 4 5 6 7 ... 12 seuraava >>

Audien kohdalla monien vimpaimien samoista nimistä kyseessä on usein eri konstruktio. Samoin Audien alustat on A3:a lukuunottamatta eri kuin Volkkarilla, A4:stä alkaen autot on suunniteltu pitkittäiskoneen ja quattron ehdoilla. Nelivetojärjestelmäkään ei ole sama kuin konsernin muilla merkeillä, A3 tekee poikkeuksen.
"Paskan marjat samat alustat joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.Miten pitkittäis- ja poikittaiskoneisissa voi olla samat alustat?"

Olihan Renault 21:ssa.

Persoonallisuus???

Niin, onko tosiaan persoonallista vain se, että joku malli on perältään omituinen tai teknisiltä pohjaratkaisuiltaan erikoinen...? Ja juuri moitittiin, että Saabin pitäisi uusiutua? Kuulostaa hivenen ristiriitaiselta :D Eikös 9-5:n ulkonäkö ole melko persoonallinen esimerkiksi VW Passatiin tai Audi A6:een verrattuna. Skoda Superbia taas voi jo sanoa osittain persoonalliseksi ja muotoilultaan onnistuneeksi. 9-5:n ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta mun mielestä se näyttää jäätävän hyvältä, eikä Opel Insignian kopiolta...:)
Henzkuh93:
Eikös 9-5:n ulkonäkö ole melko persoonallinen esimerkiksi VW Passatiin tai Audi A6:een verrattuna. Skoda Superbia taas voi jo sanoa osittain persoonalliseksi ja muotoilultaan onnistuneeksi. 9-5:n ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta mun mielestä se näyttää jäätävän hyvältä, eikä Opel Insignian kopiolta...:)

Tulevan 9-5:n linjat muistuttavat vahvasti nykyistä Audin A6:tta. Ei liene sattumaa kun facelift A6 on hieno auto mallin iästä huolimatta. Ensimmäistä kertaa on pakko kehua Saabin muotoilua. Ainakin minun silmääni miellyttää susiruman edeltäjänsä jälkeen. Nyt auto on sisältäkin nykyaikainen kun vanha on kojelautansa osalta tuulahdus 70-luvulta.
Superb on minunkin mielestäni persoonallinen tuote. Kun merkin alemmat mallit ovat toistensa näköisiä niin Superb on selkeästi omalaatuinen ja hyvä niin. Perä on vain harmillisesti mennyt pieleen.

Uusi 9-5

Kalle Kehveli :
Henzkuh93:
Eikös 9-5:n ulkonäkö ole melko persoonallinen esimerkiksi VW Passatiin tai Audi A6:een verrattuna. Skoda Superbia taas voi jo sanoa osittain persoonalliseksi ja muotoilultaan onnistuneeksi. 9-5:n ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta mun mielestä se näyttää jäätävän hyvältä, eikä Opel Insignian kopiolta...:)

Tulevan 9-5:n linjat muistuttavat vahvasti nykyistä Audin A6:tta. Ei liene sattumaa kun facelift A6 on hieno auto mallin iästä huolimatta. Ensimmäistä kertaa on pakko kehua Saabin muotoilua. Ainakin minun silmääni miellyttää susiruman edeltäjänsä jälkeen. Nyt auto on sisältäkin nykyaikainen kun vanha on kojelautansa osalta tuulahdus 70-luvulta.
Superb on minunkin mielestäni persoonallinen tuote. Kun merkin alemmat mallit ovat toistensa näköisiä niin Superb on selkeästi omalaatuinen ja hyvä niin. Perä on vain harmillisesti mennyt pieleen.



Olen samaa mieltä, aiempi 9-5 oli kieltämättä melko karu tuotos, mielestäni malliuudistuksessa mentiin metsään. Täysin alkuperäinen 9-5-malli on paljon parempi uudistettuun verrattuna. Mutta en näe yhteneväisyyksiä uuden 9-5:n ja A6:n muotoilussa. Mielestäni 9-5 on melko ainutlaatuisen näköinen ja ehdottomasti massasta erottuva :) Harmillista on kuitenkin se, että markkinoilla pidetään Saabille tyypillisiä piirteitä jotenkin vanhanaikaisina. Ehkä uusi 9-5 palauttaa menestyksen. Se on kuitenkin aito Saab :)
Näistä Saabille tyypillisistä piirteistä tulemme juuri tuohon kojelautamuotoiluun. Miksi ihmeessä merkki on pitänyt yllä vuosikymmeniä samanlaista lentokonemuotoilua. Kaikesta näkee vanhan suunnittelun ja se ei alkujaankaan ollut erityisen hienoa saatikka 2000-luvulla. Sama vika oli mersuilla. 70-luvulla suunnitellusta w201 mallista periytyi kojelauta, joka pysyi lähes muuttumattomana pitkälle 2000-lukua (E-sarja). Muilla saman hintaluokan kilpailijoilla erottuu selkeästi eri vuosikymmenten näkemykset.
Onneksi Saab ei enää jatkanu tätä vanhan virittelyä vaan nyt sielläkin on nykyaikainen ilme.
Opelixi:

Ja mitä nämä persoonalliset ratkaisut sitten olivat mistä Saab oli tunnettu? Minusta Saab on tunnettu hieman erikoisesta muotoilusta ja turbomoottoreista. Nämä asiat ovat säilyneet muuttumattomana myös GM:n omistuksessa.


Esimerkiksi nykyisin arkipäivisiltä tuntuvat turvavyöt, penkinlämmittimet, sivutörmäyssuojat ja lampunpesijät kuuluvat Saabin alkutaipaleen kunniakkaisiin merkkipaaluihin. Vähemmän kunnaikkaat omaperäiset yksityiskohdat ovat tuttuja niille, jotka vanhoja Saabeja ovat joskus korjanneet. Lisää tietoa löydät varmasti niin halutessasi.

En kyllä näe kovin paljoa yhteistä 9-3:ssa ja Vectrassa. Poikkeavat kyllä melkoisesti sisustaltaan, ulkomuodoltaan ja Saabissa turbokoneet.


Jos autot ovat sitten niin erilaisia, niin miten ne voivat saavuttaa lähes identtisen tuloksen AMS:n arvostelussa? Arvostelukohtia niin paljon, että ihan sattumaa tuo ei taida olla.

Jos Saab on Opel, niin onko sitten Seat-Skoda-VW-Audi sama auto? Samat moottorit, alustat eikä ulkomuodotkaan paljoa toisistaan poikkea.


Tuohon kysymykseen vastaus on kieltävä. Oletko nähnyt jo tuoreen Seatin ison sedanin pitkän korimallin? W12, isot näytöt ja jalkatuella varustettu lepotuoli parantavat takamatkustajien viihtyvyyttä.

Ulkonäköseikat on makuasioita, ja minun mielestä uusi ja vanha 9-5 ovat hyvännäköisiä, samoinkuin kojelauta. Mutta käytännölisyys ei ole makuasia, ja saabin kojelauta on käytännöllinen. Susirumia kojelautoja ja ulkomuotoja on mielestäni mm. BMW:llä(edellinen 7-sarja, 6-coupe, uusin 3-sarja coupe ja avomalli poislukien+ 1-sarja coupe poislukien).
NHB:

Esimerkiksi nykyisin arkipäivisiltä tuntuvat turvavyöt, penkinlämmittimet, sivutörmäyssuojat ja lampunpesijät kuuluvat Saabin alkutaipaleen kunniakkaisiin merkkipaaluihin. Vähemmän kunnaikkaat omaperäiset yksityiskohdat ovat tuttuja niille, jotka vanhoja Saabeja ovat joskus korjanneet. Lisää tietoa löydät varmasti niin halutessasi.


Ahaa, ymmärsin hieman väärin mitä tarkoitit. Tarkoitit siis, että Saab ei ole tuonut mitään uusia persoonallisia ratkaisuja, kun minä tarkoitin, että Saab:lla on muista poikkeavia ratkaisuja käytössä.

NHB:

Jos autot ovat sitten niin erilaisia, niin miten ne voivat saavuttaa lähes identtisen tuloksen AMS:n arvostelussa? Arvostelukohtia niin paljon, että ihan sattumaa tuo ei taida olla.


En osaa sanoa, kun en ole testiäkään lukenut. Minusta pelkästään se, että konepellin alla on eri tekniikka kertoo siitä, että autot eivät ole samoja.



Tuohon kysymykseen vastaus on kieltävä. Oletko nähnyt jo tuoreen Seatin ison sedanin pitkän korimallin? W12, isot näytöt ja jalkatuella varustettu lepotuoli parantavat takamatkustajien viihtyvyyttä.


En ollut nähnyt, kivan näköiset kyllä. Otit aika erikoisen esimerkin aiheesta. Sinusta siis se, että tietyissä Opelin ja Saabin malleissa on sama pohjalevy kertoo siitä, että autot ovat samoja, mutta jos VW:n sisällä tietyissä malleissa on sama pohjalevy, moottori ja vaihteisto, niin autot eivät missään tapauksessa ole samoja?

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group_A_platform
NHB:


Esimerkiksi nykyisin arkipäivisiltä tuntuvat turvavyöt, penkinlämmittimet, sivutörmäyssuojat ja lampunpesijät kuuluvat Saabin alkutaipaleen kunniakkaisiin merkkipaaluihin. Vähemmän kunnaikkaat omaperäiset yksityiskohdat ovat tuttuja niille, jotka vanhoja Saabeja ovat joskus korjanneet. Lisää tietoa löydät varmasti niin halutessasi.

Kommentoidaan nyt tuohon että Volvohan nuo kolmipistevyöt kehitti ja toi vakiovarusteeksi, lisäksi Volvo toi 90-luvun alussa 940 ja 850 malleihin uuden sivutörmäyssuojan SIPS:n (Side Impact Protection System) ja 850 oli ensimmäisenä autona maailmassa sivuturvatyynyt vakiovarusteena.





Esimerkiksi nykyisin arkipäivisiltä tuntuvat turvavyöt, penkinlämmittimet, sivutörmäyssuojat ja lampunpesijät kuuluvat Saabin alkutaipaleen kunniakkaisiin merkkipaaluihin. Vähemmän kunnaikkaat omaperäiset yksityiskohdat ovat tuttuja niille, jotka vanhoja Saabeja ovat joskus korjanneet. Lisää tietoa löydät varmasti niin halutessasi.


Kommentoidaan nyt tuohon että Volvohan nuo kolmipistevyöt kehitti ja toi vakiovarusteeksi, lisäksi Volvo toi 90-luvun alussa 940 ja 850 malleihin uuden sivutörmäyssuojan SIPS:n (Side Impact Protection System) ja 850 oli ensimmäisenä autona maailmassa sivuturvatyynyt vakiovarusteena.


Saab voitolle

voitolle

aika vähältä kuulostaa, voihan se pitää paikkansa jos uuden 95sen suunnittelu ei ole maksanut juuri mitään... ja uusia ei olla suunnitteilla tai ne pohjautuvat jo olemassa oleviin autoihin, muuten tuohon ei usko kukaan....
Uusi Saab:han on ilmoitanut, että pyrkivät jossain määrin ns. virtuaalivalmistajaksi.

Jos tutkailee esim. nykyisten merkittävien alihankkijoiden tai etenkin sellaiseksi pyrkivien määrää ja niiden mallistojen laajuutta ja innovatiivisuutta, voi helposti tulla siihen lopputulokseen, että nykyinen suuntaus yhä laajempaan osakokonaisuuksien suunnitteluun ja erityisesti yhä pidemmälle vietyyn testaukseen (yksinomaan) tietokoneilla, sekä siihen, että koodi on yhä voimakkaammin suurin yksittäinen "osa", saattaa vähentää autonvalmistuksen skaalaetuja, verrattuna menneiden vuosikymmenien tilanteeseen. Uskomattoman hienoa kamaa tarjolla OEM:ille plug&play -periaatteella, vaikka riskinsähän tässä on etenkin pienempien toimittajien kohdalla.

Tätä kehityssuuntaa nähdäkseni tukee voimakkaasti myös suuntaus yhä suurempaan hybridisaatioon (sähköllä, pneumatiikalla, hydrauliikalla) ja sähköistykseen (moottorit, akut, tehoelektroniikka), joka tuo mukaan sekä kokonaan uusia pelureita että aikaisemmin autoteollisuuden ulkopuolella olleita alihankkjoita. Myös uusien tai eksoottisten materiaalien kuten erilaisten hiilikuitujen, suurlujuusterästen ja alumiinin yleistymisen voisi kait lueka tähän luokkaan. Pienempien valmistajien ja myös auton ostajien kannaltahan tämä on ihan postiivinen juttu.
Kannattaa katsoa laajempaa kuvaa. Pienten valmistajien elintila on kutistunut jo pitkään. Nykyisin eletään jo maailmassa, jossa ei Spyker-Saabin lisäksi ole muita kuin miljoonakerholaisissa.
NHB:
Kannattaa katsoa laajempaa kuvaa. Pienten valmistajien elintila on kutistunut jo pitkään. Nykyisin eletään jo maailmassa, jossa ei Spyker-Saabin lisäksi ole muita kuin miljoonakerholaisissa.


Joka on tietysti erittäin valitettavaa, joskaan ei mielestäni koko totuus.

Jossain (varsin suuressakin) määrin, JLR:n meneminen Tatalle, Saabin myynti Spykerille ja myös Aston Martinin myynti brittiläiselle taholle, ovat mielestäni merkkejä myös vastakkaisesta ilmiöstä, jossa keskittyminen pienenee. Tata oli miljoonaluokassa ostaessaan JLR:n, mutta mainittavia synergiaetuja tuossa ei voi sanoa olleen.

Sähköautoissa näkyvimmin Tesla ja Fisker yrittävät kovasti uida vastavirtaan. Perinteisemmistä valmistajista pienellä tulee toimeen esim. Proton. Kiinalaiset sitten vielä ihan erikseen. Erikoisemmilla markkinoilla Carbon Motors yrittää lyödä kiilaa Detroitin ison kolmikon partioautotoimituksiin.

Superautoihin en sen kummemmin puutu, jokainen tietää että siellä erilaiset pajatuotteet ovat voimissaan, enkä sellaisia tässä tarkoittanut.

Ainahan kaikenlaisia mitättömän pieniä valmistajia on markkinoilla ollut. Niitä tulee ja menee. Uusilla kehittyvillä markkinoilla on myös yleensä monenlaisia yrittäjiä.

JLR:n, Saabin ja Astonin myynnit olivat vain merkkijä GM:n ja Fordin huonosta tilasta. Ei siitä mitään yleistä trendiä ole tullut. Merkittävin teko tuossa yhteydessä oli Chryslerin myynti Fiatille.

Autot ovat kehittyneet, monimutkastuneet, kasvaneet ja parantuneet kaikessa mutta hintojen muutokset ovat olleet pieniä. Rahalle saa koko ajan paljon enemmän vastinetta. Tämä asettaa valmistajilla vaatimukset. Pienenä toimijana on erittäin hankala pärjätä tässä kilpailussa. Tämä ei ole välttämättä huono asia kuluttajan näkökulmasta. Kuluttaja on joutuu luopumaan vähemmän persoonallisiin tuotteisiin mutta saa tilalle edullisempia ja ominaisuuksiltaan parempia tuotteita.

Piakkoin…

Ihan kohtsiltään tapahtuu uuden 9-5 virallinen lanseeraaminen ja lehdistökin pääsee testaamaan uutukaista. Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. Tykätäänkö siitä vai tyrmätäänkö tulokas liian kalliina ominaisuuksiinsa. Vielä puolitoista kuukautta niin pitäis olla meilläkin tääällä Suomessa koeajoon mahdollisuus. Aion kyllä olla ensimmäisten joukossa ajamassa!

Saab ja BMW yhteistyöhön?

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/saab-yhteistyohon-bmwn-kanssa

Hyvin mielenkiintoista :) Ei sinänsä mikään erikoinen yllätys, onhan Minin menestys maailmalla huomattu. Saab haluaa nimenomaan menestyä ja 9-2 on sen uusi ase. Mutta onko tuo sitten liikaa kopiointia, mene ja tiedä...Lisäksi BMW olisi valmis tekemään yhteistyötä dieselmoottoreiden saralla. Mitenköhän vastavuoroisesti BMW hyötyy Saabista tässä yhteistyössä? :D No onhan Saabilla taitoa enemmän turbomoottoriteknologiasta ja sillä on kehittyneempi Haldex-neliveto "XWD" :)
Henzkuh93:

Hyvin mielenkiintoista :) Ei sinänsä mikään erikoinen yllätys, onhan Minin menestys maailmalla huomattu. Saab haluaa nimenomaan menestyä ja 9-2 on sen uusi ase. Mutta onko tuo sitten liikaa kopiointia, mene ja tiedä...Lisäksi BMW olisi valmis tekemään yhteistyötä dieselmoottoreiden saralla. Mitenköhän vastavuoroisesti BMW hyötyy Saabista tässä yhteistyössä? :D No onhan Saabilla taitoa enemmän turbomoottoriteknologiasta ja sillä on kehittyneempi Haldex-neliveto "XWD" :)


BMW:nä minua kiinnostaisi kustannusten jakaminen. Mini on nykypäivänä aika pienen valmistusmäärän pohjalevy. Tuo on selvä mahdollisuus ylimääräisten kulujen karsimiseen. Dieselmoottoreiden etsimisessä BMW:ltä on yksi iso ongelma. BMW:t ovat pitkittäis- ja Saabit poikittaismoottorisia. Toimittajalta on ilmeisesti jäänyt huomioimatta tämä.

Saabin ahtamistekniikan taitojen nostaminen BMW:n yläpuolelle ei toimi edes vitsinä. BMW kun tekee paljon enemmän ja paljon parempia ahdettuja moottoreja. BMW:llä ei ole myöskään Haldexia.
Henzkuh93:
No onhan Saabilla taitoa enemmän turbomoottoriteknologiasta ja sillä on kehittyneempi Haldex-neliveto "XWD" :)


Olihan tämä sarkasmia? Näyttöä kummastakaan faktoina ei taida löytyä.
PPi:
Henzkuh93:
No onhan Saabilla taitoa enemmän turbomoottoriteknologiasta ja sillä on kehittyneempi Haldex-neliveto "XWD" :)


Olihan tämä sarkasmia? Näyttöä kummastakaan faktoina ei taida löytyä.


Nelivetotekniikassa riippuu, mihin bemariin verrataan. Perus etuakselilta taka-akselille voimaa siirtävä xdrive on kyllä minun silmissäni auttamatta heikompi. Sitten jos mennään X6:den nelivetoon, josta löytyy torque vectoringit ym., niin homma tasoittu kummasti.

Teknologiasta

Niin, kyllä mielestäni tuo Haldex-tekniikka on paljon parempi systeemi kuin BMW:n neliveto. Onhan Haldexia käytetty jo menestyksekkäästi kauan jo VW-konsernin autoissa. Olikohan se Torsen-systeemi mikä on BMW:llä käytössä...?

Eihän tuo moottorin sijoittaminen tule varmaankaan olemaan iso ongelma...Kun se tuohon 9-4X:ään tulisi. Mielestäni tuo pohjalevyn jakaminen ei ole mikään rahallinen tai tekninen ongelma...Päinvastoin! :) Saab voisi hyötyä siitä merkittävästi, 9-2 kun tähtää ilmeisesti Minin kokoluokkaan eikä C-kokoluokkaan niinkuin esim. Volvo C30 joten 9-3:n pohjalevyä täytyisi muokata.

Kannattaisi vähän tutustua asioihin, ettei tule kirjoiteltua mitä sattuu.

BMW ei käytä Torsenia vaan omaa xDrivea, joka on ollut melkein yhtä pitkään markkinoilla kuin Haldex. Ensimmäiset Haldexin sukupolvet eivät olleet kovin hyviä ominaisuuksiltaan xDriveen tai Audin Torseniin verrattuna.

Pitkittäismoottorin sijoittaminen poikittaismoottoriseen autoon on nykypäivänä varmasti suuri ongelma.

Tekniikasta, yhdessä ja erikseen

Niin, BMW voisi tosiaan hyötyä kustannusten jakamisesta ynnä muusta, onhan Miniin satsattu Baijerin taholta paljon...

Niin, edelleen olen sitä mieltä, että XWD:n voi harva neliveto kumota. En ole tietoinen mistään muusta yhtä hyvästä nelivetosysteemistä kuin Audin Quattro :) Mercedeksen 4MATIC on AIVAN liian yliarvostettu. Japanilaisista nelivedoista en viitsi edes puhua...Kyllä olen tuosta XWD:stä ja Haldexista kuullut ja nähnyt pelkkää hyvää, BMW:n xDrivesta en läheskään yhtä paljon...

Mutta kaiken kaikkiaan olisi mielenkiintoista nähdä mitä hedelmiä tämä yhteistyö synnyttäisi...:D

<< edellinen 1 ... 3 4 5 6 7 ... 12 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto