Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
SAAB

<< edellinen 1 2 3 4 5 6 ... 12 seuraava >>

jos en aivan väärin muista niin sitä saa myös venekäyttöön ja lentokoneisiin muutettuna...
no esim Fiatin JTD konetta on seuraavissa konsernin ulkopuolissa merkeissä, onko se sitten parempi esimerkki

Opel/Vauxhall
Suzuki
Tata
Cadillac
Saab
DR
ja lienee Pökötissä ja Sitikassa

plus FNM venemoottorina

Subarun bokseria on myös aika paljon lentovärkeissä. Veneisiinhän saa vaikka mitä, esimerkiksi Scanian V8:sia ja Volvon 16l suorakuutosta. Veneissä noista otetaan aika reippaasti enemmän irti kuin kuormurikäytössä. Muistaakseni intin veneissä jyllää mersun V8 diesel actrosista.

Ei kai kukaan kiistänyt, etteikö fiiunkin dieseleitä olisi paljon muissa merkeissä.
GTAm:
no esim Fiatin JTD konetta on seuraavissa konsernin ulkopuolissa merkeissä, onko se sitten parempi esimerkki

Opel/Vauxhall
Suzuki
Tata
Cadillac
Saab
DR
ja lienee Pökötissä ja Sitikassa

plus FNM venemoottorina


ensinnäkin tuo fiatin dieseleiden olo GM tuotteissa perustuu siihen aikaan kun GM:n oli osaomistaja ja sen piti ostaa koko fiat eli alunperin perustui konsernirakenteeseen vaikkakin GM ei sittemmin ostanutkaan fiattia koska molemmat olivat todella heikossa taloudellisessa asemassa.
vastineeksi dieseleistä fiat sai bensa koneita vaikka muunsivatkin niitä itse ja pohjalevy yhteityötä...

fiat ja psa konserni omistavat yhdessä paketti auto tehtaat
taitaa olla nimellä sevel ja moottorit ovat yleensä omat niissä

finman:

ensinnäkin



eli mitä yrität sanoa? en oikein päässyt kärryille mikä ton postauksen ideana oli?
GTAm:
finman:

ensinnäkin



eli mitä yrität sanoa? en oikein päässyt kärryille mikä ton postauksen ideana oli?


jos ei ymmärrä niin sillehän ei sitten voi mitään...
eipä voi , kun tossa ei mitään järkeä ollut mikä liittyisi aiheeseen...

Saabisti

SAAB on ainoa automerkki joka on pysynyt läpi vuosien saman tyylisenä, turvallisena, monikäyttöisenä ja luotettavana autona. SAAB on tyylilleen uskollinen ja periaatteissaan ehdoton, jos tämä ei jotain juppia miellytä, se ei ole SAABin eikä saabistin ongelma. Tällaisille ihmisille on tehty pikkukoreita massatuotteita. Jos joku koettaa kyseenalaistaa SAABin markkinatilanteen, voi tällainen ihminen seurata Ruotsin ja GM:n taloustilanteita ja markkinavoittoja, johtunee niistä? Sitä paitsi SAAB on edelleen suosittu ja arvostettu merkki englanninkielisissä maissa, Pohjoismaissa mutta myös Saksassa. Lisäksi uskon, että Saabin teknologia kehittyy BioPower-moottoreiden kautta ekologisempaan suuntaan. Niin ja eikös niitä sähkö-SAABeja ole jo siellä Tukholman vilinässä...?
"BAIC osti edellisten 9-3 ja 9-5 mallien valmistukseen liittyvän teknologian. Eli siis sen 9-3:n joka oli myynnissä vuoteen 2003 saakka."

Ei vaan ng 9-3:n, 2003-2007.

Henzkuh93:
SAAB on ainoa automerkki joka on pysynyt läpi vuosien saman tyylisenä, turvallisena, monikäyttöisenä ja luotettavana autona.

Saab muuttui teknisesti ja ulkonäöllisesti erittäin persoonallisesta autosta persoonottamaksi GM:n tusinatuotteeksi.

SAAB on tyylilleen uskollinen ja periaatteissaan ehdoton, jos tämä ei jotain juppia miellytä, se ei ole SAABin eikä saabistin ongelma.

No kai se vähän Saabinkin ongelma on, kun firma meni konkurssiin ja myytiin pikkurahalla pois. Luulisi myös Saabisteja haitanneen esimerkiksi se, että tuotanto on ollut pysähdyksi, uusien mallien markkinoille tulo on pahasti myöhässä ja tulevaisuus on täynnä kysymysmerkkejä.

Jos joku koettaa kyseenalaistaa SAABin markkinatilanteen, voi tällainen ihminen seurata Ruotsin ja GM:n taloustilanteita ja markkinavoittoja, johtunee niistä?

Saabin luokassa olevat premiumautot ovat olleet näillä markkinoilla eniten myyntiään kasvattanut ryhmä. Tuosta imusta Saab ei ole saanut mitään apuja. Esimerkiksi BMW ja Audi ovat nostaneet itsensä tasaisesti miljoonakerhoon. Vielä 90-luvulla noiden merkkien yhteinen myynti pääsi vaivoin miljoonan rajan paremmalle puolen.

Sitä paitsi SAAB on edelleen suosittu ja arvostettu merkki englanninkielisissä maissa, Pohjoismaissa mutta myös Saksassa.

Miten sellaista merkkiä voi väittää suosituksi, jota ei olla myyty juuri ollenkaan pariin vuoteen? Aika vähän Saabia myytiin Briteissä hyvinäkin vuosina.
http://www.autoindustry.co.uk/statistics/sales/new


Lisäksi uskon, että Saabin teknologia kehittyy BioPower-moottoreiden kautta ekologisempaan suuntaan. Niin ja eikös niitä sähkö-SAABeja ole jo siellä Tukholman vilinässä...?

Totta kai kaikkien merkkien tekniikka kehittyy tuohon suuntaan. Saabilla on tällä hetkellä valtavasti kiinni kurottavaa ja ainakaan itse en ole kovin vakuuttunut pikkkufirman kyvyistä pärjätä suurille tässä kisassa.

NHB:

Saab muuttui teknisesti ja ulkonäöllisesti erittäin persoonallisesta autosta persoonottamaksi GM:n tusinatuotteeksi.


Minusta taas Saban persoonallisuus säilyi riittävän vahvana GM:n omistuksessakin ja 9-5 oli ilmestysaikaan varsin onnistunut tuotos. Ulkonäkö poikkesi edelleen muista sisustasta puhumattakaan. Turbotekniikka ja hyvä turvallisuus säilyi vanhoista ajoista lisättynä varsin toimivaan alustaan.
Henzkuh93:
SAAB on ainoa automerkki joka on pysynyt läpi vuosien saman tyylisenä, turvallisena, monikäyttöisenä ja luotettavana autona.


tää on taas näitä hohhoijaa juttuja,,,
GTAm:

tää on taas näitä hohhoijaa juttuja,,,


Onhan se kuitenkin hyvin pitkälle totta, kun kyseessä oli läpi vuosien sama auto :)
Opelixi:

Minusta taas Saban persoonallisuus säilyi riittävän vahvana GM:n omistuksessakin ja 9-5 oli ilmestysaikaan varsin onnistunut tuotos. Ulkonäkö poikkesi edelleen muista sisustasta puhumattakaan. Turbotekniikka ja hyvä turvallisuus säilyi vanhoista ajoista lisättynä varsin toimivaan alustaan.


No tuosta on jo aikaa 13 vuotta. Ei kai liene yllättävää, että auto, jonka suuntaviivat on vedetty ennen GM:n kautta, on vähemmän ooppeli. Tuon jälkeehän GM ajoi hyvää vauhtia Saabin toimintaa alas.
Turvallinen, monikäyttöinen, luotettava. Uskaltaisin sanoa, että saab ei ole noilta ominaisuuksiltaan yhtään edellä muita merkkejä. Eli samaa tarjoaa muutkin. En siis yhtään väheksy saabia, mutta jotenkin aika kuluneita "sloganeita" kuitenkin.

Mielipiteitä :)

Opelixi : Minusta taas Saban persoonallisuus säilyi riittävän vahvana GM:n omistuksessakin ja 9-5 oli ilmestysaikaan varsin onnistunut tuotos. Ulkonäkö poikkesi edelleen muista sisustasta puhumattakaan. Turbotekniikka ja hyvä turvallisuus säilyi vanhoista ajoista lisättynä varsin toimivaan alustaan.

Olen kanssasi hyvin pitkälle samaa mieltä :D

GTAm: tää on taas näitä hohhoijaa juttuja,,,

Ehkä sinun mielestäsi, mutta sinua varten lienee maailmassa muita merkkejä :)

NHB: No tuosta on jo aikaa 13 vuotta. Ei kai liene yllättävää, että auto, jonka suuntaviivat on vedetty ennen GM:n kautta, on vähemmän ooppeli. Tuon jälkeehän GM ajoi hyvää vauhtia Saabin toimintaa alas.

Saab on tänä päivänäkin teknisesti hyvä tuote eikä ajasta mitenkään erityisesti jäljessä. Lisäksi Saabin uusimpia moottoreitahan on kehuttu paljon autolehdissä. Ja eikös se GM ollut valmis tekemään melkein mitä vain ettei itse joutuisi konkurssiin...Pontiacin valmistus loppui, mutta Saabin myyntiaikeet kestivät siihen asti kun Spyker Cars osti sen. Alasajopuheet olivat etupäässä malttamattoman lehdistön puhetta, joka ei ollut tietoinen vielä Spyker-kauppojen järjestelyistä. Tämä taas johtui siitä koska epäiltiin, että Spykerin rahoittajajoukkoon liittyi hämäriä bisneksiä. Eipä Opelillakaan tässä vaiheessa hyvin mennyt, mutta kuitenkin yhtiö porskuttaa eteenpäin vieläpä entistä parempaan malliin.
NHB:

No tuosta on jo aikaa 13 vuotta. Ei kai liene yllättävää, että auto, jonka suuntaviivat on vedetty ennen GM:n kautta, on vähemmän ooppeli. Tuon jälkeehän GM ajoi hyvää vauhtia Saabin toimintaa alas.


Missä vaiheessa Saabista sitten tuli enemmän "ooppeli" ja miten voit väittää, että Saabin ulkomuoto muuttui persoonattomaksi GM:n aikana, jos suuntaviivat kerran vedettiin ennen sen omistusta ja ulkomuoto säilyi lähes samana loppuun asti?

Minusta Saabissa on vähemmän ooppelia kuin Seat-Skoda-VW-Audi malleissa toisiaan, mitkä sentään jakavat lähes kaiken.
Henzkuh93:
Saab on tänä päivänäkin teknisesti hyvä tuote eikä ajasta mitenkään erityisesti jäljessä.

Puhuit jostain sähköautoista, hybrideistä ja muista ekomoottoreista. Monilla muilla merkeillä näitä on jo valmiina ja lisää tulee koko ajan. Kyllä Saab on tässä auttamattomasti jäljessä. Ei kai ole ihme, että viimeisimman teknologian kehitys on vähän jäljessä merkillä, joka ei ole onnistunut uudistamaan korimallejaan.

Lisäksi Saabin uusimpia moottoreitahan on kehuttu paljon autolehdissä.

Siis mitä Saabin uusimpia moottoreita on kehuttu?

Ja eikös se GM ollut valmis tekemään melkein mitä vain ettei itse joutuisi konkurssiin...Pontiacin valmistus loppui, mutta Saabin myyntiaikeet kestivät siihen asti kun Spyker Cars osti sen.


Siis Saab myytiin GM:n konkurssin jälkeen. Konkurssipesän isännät pitivät huolen siitä, että Saab sai läheä.

Alasajopuheet olivat etupäässä malttamattoman lehdistön puhetta, joka ei ollut tietoinen vielä Spyker-kauppojen järjestelyistä.


Itse tarkoitin alasajolla sitä, että GM ajoi alas Saabin kykyä suunnitella autoja. Samaa sarjaa on myös se, että GM ei halunnut satsata sen vertaa Saabiin, että uudet mallit olisi saatu tehtyä kunnialla.

Eipä Opelillakaan tässä vaiheessa hyvin mennyt, mutta kuitenkin yhtiö porskuttaa eteenpäin vieläpä entistä parempaan malliin.


Opel on ollut läpi historian elinvoimainen yritys Saabiin verrattuna. Saab ei ole kyennyt tekemään tulosta oikein koskaan.

Opelixi:

Missä vaiheessa Saabista sitten tuli enemmän "ooppeli" ja miten voit väittää, että Saabin ulkomuoto muuttui persoonattomaksi GM:n aikana, jos suuntaviivat kerran vedettiin ennen sen omistusta ja ulkomuoto säilyi lähes samana loppuun asti?

Minusta Saabissa on vähemmän ooppelia kuin Seat-Skoda-VW-Audi malleissa toisiaan, mitkä sentään jakavat lähes kaiken.

9-5 oli ja meni. Nykyisellään se on muinaisjäänne. Milloin uusi 9-5 on kaupoissa? Epsilonin päälle rakennettu 9-3 on mun mielestä ooppelistumisen ruumiillistuma. Tämä tarkoittaa sitä, että auto on GM:n geneerinen tuote ilman persoonallisia ratkaisuja, joista Saab oliaikaisemmin tunnettu. Samaa kamaa tajotaan monilla tuotemerkeill: Cadillac BLS, Vectra, Chevy, Saturn...
GM:ltä löytyi ainakin huumorintajua kun niin huikean moderniin ja edistykselliseen 9-5 (vanhukseen) piirsivät silmälasit :laugh:

Persoonattomuudesta

Opelixi : Missä vaiheessa Saabista sitten tuli enemmän "ooppeli" ja miten voit väittää, että Saabin ulkomuoto muuttui persoonattomaksi GM:n aikana, jos suuntaviivat kerran vedettiin ennen sen omistusta ja ulkomuoto säilyi lähes samana loppuun asti?

Minusta Saabissa on vähemmän ooppelia kuin Seat-Skoda-VW-Audi malleissa toisiaan, mitkä sentään jakavat lähes kaiken.

Olen jälleen kanssasi samaa mieltä! Saabin "persoonattomuus" on pientä verrattuna näihin massatuotteisiin. Skoda on suoranainen VW:n kopio ja Audin voi hyvinkin sekoittaa VW:hen. Niin ja NHB, tarkoitan sitä, että näitä Saabin 2-litraisia viimeisimpiä uusittuja turbomoottoreita on kehuttu XWD-systeemin yhteydessä. Tästä on jo tosin aikaa, mutta kuitenkin :) Sitä paitsi 9-3 on melko ainutlaatuinen kehitelmä muihin Epsilon-pohjalevyn tuotteisiin verrattuna. Muut saman pohjalevyn jakavat autot ovat keskenään hyvin samanlaisia keskenään. Ja jos oikein muistan, uusimman 9-3:n tullessa markkinoille, sitä julistettiin aidosti saabistiseksi :) Ja täällä päin liikkuva kermanvalkea SportSedan erottuu ainakin aika äkkiä massasta.
Henzkuh93:
Niin ja NHB, tarkoitan sitä, että näitä Saabin 2-litraisia viimeisimpiä uusittuja turbomoottoreita on kehuttu XWD-systeemin yhteydessä.


Jos vertaa vaikka Volkkarin vastaavaan moottoriin, niin oikeastaan kaikki ominaisuudet ovat Saabissa heikompia:

Vääntö
Saab 9-3 2.0 XWD turbo 300 Nm 2500-4000 1/min
Audi A4 2.0 TFSI quattro 350 Nm 1500-4200 1/min

Kulutus yhd
Saab 7,9 l/100km
Audi 7,3 l/100km

0-100 km/h
Saab 8,3 s
Audi 6,6 s

Miten ihmeessä tuollainen moottori, joka häviää selvästi kaikissa mittauksissa, voisi olla kehityksen kärjessä?

Tästä on jo tosin aikaa, mutta kuitenkin :) Sitä paitsi 9-3 on melko ainutlaatuinen kehitelmä muihin Epsilon-pohjalevyn tuotteisiin verrattuna.


Onhan Cadillac BLS:ssäkin erilaiset lamput ja jopa hieman erilailla säädetty alusta. Siinäpä sitä ainutlaatuisuutta on kerrakseen. AMS:n isossa keskiluokan testissä oli kerran 9-3 ja Vectra mukana. Näiden saamat pisteet eri arvostelukohdissa olivat lähes identtiset. Saab taisi jopa hävitä Vectralle hieman pienempien sisätilojensa vuoksi. En ole tainnut koskaan nähdä yhtä tasaväkistä tuloslistaa AMS:n vertailuissa.
NHB:

9-5 oli ja meni. Nykyisellään se on muinaisjäänne. Milloin uusi 9-5 on kaupoissa?


En tiedä, enkä ole oikein kiinnostunutkaan, koska minusta tämä uusin 9-5 on suorastaan ruma. Otin 9-5 esille, koska kertoilit GM:n tehneen Saabista persoonattoman ja ooppelin kopion.

NHB:

Epsilonin päälle rakennettu 9-3 on mun mielestä ooppelistumisen ruumiillistuma. Tämä tarkoittaa sitä, että auto on GM:n geneerinen tuote ilman persoonallisia ratkaisuja, joista Saab oliaikaisemmin tunnettu.
Samaa kamaa tajotaan monilla tuotemerkeill: Cadillac BLS, Vectra, Chevy, Saturn...


Ja mitä nämä persoonalliset ratkaisut sitten olivat mistä Saab oli tunnettu? Minusta Saab on tunnettu hieman erikoisesta muotoilusta ja turbomoottoreista. Nämä asiat ovat säilyneet muuttumattomana myös GM:n omistuksessa. En kyllä näe kovin paljoa yhteistä 9-3:ssa ja Vectrassa. Poikkeavat kyllä melkoisesti sisustaltaan, ulkomuodoltaan ja Saabissa turbokoneet. Jos persoonallisuudella tarkoitat jotain vanhaa peräpuikko muotoilua, seisontajarrun vaikuttamista etupyöriin ja virtalukon piilottamista, niin näistä persoonallisuuksista on tosiaan luovuttu.

Jos Saab on Opel, niin onko sitten Seat-Skoda-VW-Audi sama auto? Samat moottorit, alustat eikä ulkomuodotkaan paljoa toisistaan poikkea.
tuon uuden 9-5 ensi esittely (ainakin norjassa) pitäisi olla viikolla 25
Opelixi:


Jos Saab on Opel, niin onko sitten Seat-Skoda-VW-Audi sama auto? Samat moottorit, alustat eikä ulkomuodotkaan paljoa toisistaan poikkea.


Paskan marjat samat alustat joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.Miten pitkittäis- ja poikittaiskoneisissa voi olla samat alustat?

Ulkomuodostakin voi olla montaa mieltä. Esimerkiksi Superb ja A6 ovat kyllä tyystin erinäköiset autot.

Lisäksi Audeihin saa aika paljon koneita, joita ei pääosin muihin VAGineisiin saa. Ja esimerkiksi Valvelift on edelleenkin Audin yksinoikeus. Näkyy aika hyvin 2.0T koneen suorituskyvyssä (oikeassa, mitatussa) ja kulutuksessa verrattuna ilman Valveliftiä oleviin.

<< edellinen 1 2 3 4 5 6 ... 12 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto