Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Uusi Volvo S60

1 2 3 ... 22 seuraava >>

Uusi Volvo S60

Nyt löytyy faktaa uudesta S60:stä.
Suomeksi:
http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid =33

Ja toisella kotimaisella kielellä kuvien kera:
http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-s60/pages/the-gallery.aspx

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100209-nya-volvo-s60/index.xml

Aika hyvä moottoripaletti ja kaikki turboja, huipulla T6, 304 hv, neliveto ja kulutus 10,2 l/100 km automaatilla. Ei paha. Pihistelijöille 1,6D DRIVe, kulutus 4,3 l manuaalilla. Ei paha sekään omassa sarjassaan.

Kumma vaan, kun kaikissa kuvissa pitää olla tuo kuparinvärinen. Olisi tuo nyt mukava nähdä muussakin värissä. Ei kuitenkaan paha tuo ulkonäkökään, eikä myöskään sisätiloista ja kunnon värinäyttökin löytyy nyt. Myyntitavoite on heti aika kova eli 90000 kpl/vuosi.

Tästä se Volvon nousu alkaa. :)
Muotoilu ei jostain syystä kyllä iske yhtään. Etupää oudon pyöreä, sisältä tulee mieleen joku japsi merkki, subaru (?)

Keskituuletin ritilikön paikka todella outo (radio paneelin paikalla), täysin muusta ritilä linjasta poikkeava sijainti.

Tekniikka sen sijaan mielenkiintoinen.
"suunniteltu herättämään suuria tunteita," hehhe. Herättää lähinnä säälittävän huokaisun "taas yksi samannäköinen kuin muut koppakuoriaiset."
Mielenkiintoisia koneita ja vihdoinkin saadaan powershift muihinkin kuin pokkukoneisiin. T6 kaipaisi ehdottomasti powershiftiä parikseen, eikös tuon pitäisi kestää vääntöäkin sen verran? Tuleekohan tuo 5-sylinterinen 2.0d myös muihin malleihin?
Tuolla parempi resoluutioisia kuvia:
http://carscoop.blogspot.com/2010/02/2011-volvo-s60-sedan-fully-revealed.ht ml

Ei tuo nyt ole yhtään hullumpi sisältä, kun vaan varustelee mieleisillä sävyillä. Tämän kokoluokan autoissa on vähän se ongelma, että mitta loppuu kesken sopusuhtaista ulkomuotoa ajatellen, kun pitää olla kohtuulliset matkustamotilatkin. Mutta kyllä tuon saksalaisten kilpailijoittensa rinnalle voi huoletta laittaa vertailuun ja siinä joukossa on ihan edukseen.
Oma uusi kone on tuo 5-sylinterinen 2-litrainen diesel. Mielenkiintoista nähdä mihin se kykenee, nykyinen 2.4-litrainen versio on aika kilpailukykyinen.

Bensaturbokoneet on omaa sukua Ford EcoBoost, ne tulevat S-maxiin ja Mondeoon piakkoin. Mielenkiintoisia nekin. 1.6 T sopii tuohon autoon hyvin, toivottavasti kulutukset pysyvät maltillisina. 180 hv / 240 Nm riittää kyllä tuon kokoiseen sedaniin.

Ulkonäkö ei varmaan ole haitaksi myynnille, uuttakin on mutta aika paljon XC60 piirteitä tuosta löytyy. Sisustus on minusta tyylikäs.
AkiK:
"1.6 T sopii tuohon autoon hyvin, toivottavasti kulutukset pysyvät maltillisina. 180 hv / 240 Nm riittää kyllä tuon kokoiseen sedaniin."


Toivottavasti tuo pitää paikkansa. Toisenlaisiakin kokemuksia nimittäin on; Opelin 1,6 Turbo (180 hv / 230 Nm) ei pätevistä lukemistaan huolimatta oikein sovi Insignian painoiseen perheautoon. Syynä on heikonpuoleinen vääntö alakierroksilla ja liian "äkkinäinen" turbon mukaantulo. Ehkäpä Fordin insinöörit ovat säätäneet ahtopaineen nousun paremmin.
Mielenkiintoinen uutuus tosiaan ja Volvollakin panostettu tuohon moottoriteknologiaan vihdoin! Ulkomuoto ei niin sytytä paitsi perästä tykkään. Niin ja AkiK koneen perusrakenteet näissä R4 pohjautuu Fordiin mutta Volvo on itse kehittänyt ja patentoinut tuon kehittyneemmän turbotekniikan kuin mitä FomoCo:n EcoBoost-koneissa.
Fordin Ecoboosteihinhan nuo koneet perustuvat, mutta olenko aivan väärässä, jos olen saanut sellaisen mielikuvan, että Volvolla niitä oltaisiin hieman jatkojalostettu?

Ainakin noiden dieseleiden kulutukset ovat hyvällä mallilla. DRIVe-mallin 4,3l on todella mallikelpoinen luku, eikä 5,2l ole sekään paha 160hv/400nm koneelle.
Hyvät koneet, mutta muotoilu ei osu omaan silmään.

Katsotaan, miten pitkään Geely saa käyttää tuota Fordin tekniikkaa.
Volvohan parantaa koko ajan! Nyt täytyy jo nostaa hattua, sillä enää ei ulkonäkö ole este Volvon ostamiselle. Vanhojen laatikkovolvojen jälkeen kaikki Volvot ovat olleet rumia. Tosin kabiini ei ole samaa tasoa kuin ulkokuori. Nyt S60 kuuluu Alfa Romeo 159:n ja Lexus IS:n kanssa luokkansa tyylikkäimpiin. Jos tuosta luokasta kuitenkin pitäisi auto valita, se olisi Audi A4, sillä 159 ja IS ovat jo elinkaarensa ehtoossa.

Mutta kestävyys tietenkin on vielä suuri kysymysmerkki. Tähänastinen ei lupaa ainakaan hyvää, ongelmia on ollut. Lähipiirissäni on kahdella ihmisellä isot farmarivolvot diesel-moottorilla. Molemmat joutuivat viikoksi pajalle. Lasku useita tonneja. Että sellaista preemiumia. No, eihän Volvo köyhille sovikaan.
FARwd:

Toivottavasti tuo pitää paikkansa. Toisenlaisiakin kokemuksia nimittäin on; Opelin 1,6 Turbo (180 hv / 230 Nm) ei pätevistä lukemistaan huolimatta oikein sovi Insignian painoiseen perheautoon. Syynä on heikonpuoleinen vääntö alakierroksilla ja liian "äkkinäinen" turbon mukaantulo. Ehkäpä Fordin insinöörit ovat säätäneet ahtopaineen nousun paremmin.


Insignian kone antaa täyden väännön vasta 2200 1/min alkaen. Fordin version samasta aiheesta pitäisi antaa täysi vääntö 1500 1/min alkaen. Tuskinpa tuo Volvon pakosarja muuttaa mitään.

Anders-Simo:
Volvohan parantaa koko ajan! Nyt täytyy jo nostaa hattua, sillä enää ei ulkonäkö ole este Volvon ostamiselle. Vanhojen laatikkovolvojen jälkeen kaikki Volvot ovat olleet rumia. Tosin kabiini ei ole samaa tasoa kuin ulkokuori. Nyt S60 kuuluu Alfa Romeo 159:n ja Lexus IS:n kanssa luokkansa tyylikkäimpiin. Jos tuosta luokasta kuitenkin pitäisi auto valita, se olisi Audi A4, sillä 159 ja IS ovat jo elinkaarensa ehtoossa.



Makunsa kullakin, mutta tyylikkäitä Volvoja on tullut laatikkovolvojen jälkeen monia. Volvon onnistuneen muotoilun aloitti viime vuosikymmenen alussa S60, joten tuon uuden S60:n osalta oikeastaan ympyrä sulkeutuu. Uuden, tulevan V60:n muotoilulta voi myös odottaa paljon ja tuskin tekevät siihen yhtä rumaa perää kuin uudessa V70:ssä ja photoshopatut ennakkokuvat ainakin lupaa hyvää.

Volvon moottoripalettikin alkaa olla nyt erinomaisessa kunnossa ja enää puuttuu 6-sylinterinen tehodiesel +250 hv. Tuommoista tarvittaisiin vielä imagonkohottajaksi. Uuden T6 bensaturbon jälkeen Yamahan V8 joutaa museoon S80-mallista ja sitä ei osta enää kuin ehkä jenkit, joille pitää olla noita möhkö-kaseja.
Mistäs löydät vaihteiston tuollaiseen koneeseen?
simppa:
Mistäs löydät vaihteiston tuollaiseen koneeseen?


Meinaat ilmeisesti tuota ehdottamaani +250 hv dieseliä. Vaihteistojahan löytyy markkinoilta valmiina, eikun ostamaan sopiva. Esim. Jaguar XF:ssä on 3,0D S -mallissa, 275 hv, 600 Nm ja automaatti siinäkin vaihtamisen hoitaa. Toki vähempikin teho ja vääntö riittäisi, mutta kuutosdiesel Volvolta vaan vielä puuttuu.

Volvossa kone on poikittain, Jaguarissa pitkittäin. Jo tuo T6 pistää varmasti lootan tarpeeksi koville.
simppa:
Mistäs löydät vaihteiston tuollaiseen koneeseen?


Joo, ei ole helppoa, mutta ehkäpä pari nokitusta voimansiirtovalmistajilta vielä nähdään mitä tulee poikittaiskoneiden automaatteihin ja niiden väännönkestoon.

Näin etenkin koska neliveto jatkaa tämän konfiguraation järkevää teho ja vääntöaluetta huomattavsti ylöspäin.

Nykyisistä vaihtoehdoista ainoastaan oman (toistaiseksi) konsernin 6F55 voisi tulla kyseeseen nykyistä D5:ttä tehokkaamman moottorin pariksi. Ehkä...
A-utoilija:
Makunsa kullakin, mutta tyylikkäitä Volvoja on tullut laatikkovolvojen jälkeen monia. Volvon onnistuneen muotoilun aloitti viime vuosikymmenen alussa S60, joten tuon uuden S60:n osalta oikeastaan ympyrä sulkeutuu. Uuden, tulevan V60:n muotoilulta voi myös odottaa paljon ja tuskin tekevät siihen yhtä rumaa perää kuin uudessa V70:ssä ja photoshopatut ennakkokuvat ainakin lupaa hyvää.


XC60:n kanssa tämä uusi S60 ovat mielestäni ensimmäiset todelliset uutuudet sitten 90- luvun S80 mallin, ulkonäön suhteen. Ainahan ne on katsojan silmässä nämä ulkonäköseikat, näöllisesti V70:n perä on mielestäni parasta antia siinä, kun on muuten melko pliisu ilmestys.

A-utoilija:
Volvon moottoripalettikin alkaa olla nyt erinomaisessa kunnossa ja enää puuttuu 6-sylinterinen tehodiesel +250 hv. Tuommoista tarvittaisiin vielä imagonkohottajaksi. Uuden T6 bensaturbon jälkeen Yamahan V8 joutaa museoon S80-mallista ja sitä ei osta enää kuin ehkä jenkit, joille pitää olla noita möhkö-kaseja.


Moottorit kai pienenee kokoajan, ja toisaalta Volvolla ei koskaan ole ollut sitä tehokasta nahkahousuntappajaa missään mallissa.

Nuorekkaalta paketilta vaikuttaa ja tuskin on nykyistä(edellistä;) mallia huonompi.

Nykyään kun palstan Volvofanitus on palannut maantasolle, voin toivottaa uudelle mallille menestystä ja hyviä testimenestyksiä perheautovertailuissa
:D
Jo nyt näkee, että D5:den kovinta vääntöä on jouduttu softalla rajoittamaan. Jotain siis pitäisi keksiä. Ei vain dieseleiden, vaan myös kovavääntöisimpien bensakoneiden osalta. Jos joku R-malli halutaan, niin tämä on suuri ongelma. Jo tuo T6 (440 nm) lienee ihan tuon Aisinin laatikon keston yläpäässä. Volvolla on kyllä ikäviä esimerkkejä siitä, kuinka koneen vääntöä on jouduttu vaihteiston takia kuristamaan.

Getragin DCT kestää kyllä vääntöä 470 nm asti, eli enemmän kuin tuo Aisin, mutta sitten on se mutta. Tuon laatikon kanssa ei voi vielä parittaa nelivetoa, joka tehokkaimpien Volvojen kohdalla lienee elinehto. Siksi ilmeisesti tuota luistavaa Aisiniakin tarjotaan nimenomaan isoimpiin koneisiin. T6 kaipaisi ehdottomasti tuon kaksoiskytkinvaihtoehdon. Getrag onneksi lupaa nelivedon kanssa sopivan mallin oleva kehityksessä ja tulevan pian.

Jenkit taitavat kaksoiskytkivaihteistoja vierastaa. Ainakin Audi on ottanut strategiaksi viedä jenkkeihin Tiptronicia ja Eurooppaan yhä enemmän S-tronicia.
simppa:
Jo nyt näkee, että D5:den kovinta vääntöä on jouduttu softalla rajoittamaan. Jotain siis pitäisi keksiä. Ei vain dieseleiden, vaan myös kovavääntöisimpien bensakoneiden osalta. Jos joku R-malli halutaan, niin tämä on suuri ongelma. Jo tuo T6 (440 nm) lienee ihan tuon Aisinin laatikon keston yläpäässä. Volvolla on kyllä ikäviä esimerkkejä siitä, kuinka koneen vääntöä on jouduttu vaihteiston takia kuristamaan.

Getragin DCT kestää kyllä vääntöä 470 nm asti, eli enemmän kuin tuo Aisin, mutta sitten on se mutta. Tuon laatikon kanssa ei voi vielä parittaa nelivetoa, joka tehokkaimpien Volvojen kohdalla lienee elinehto. Siksi ilmeisesti tuota luistavaa Aisiniakin tarjotaan nimenomaan isoimpiin koneisiin. T6 kaipaisi ehdottomasti tuon kaksoiskytkinvaihtoehdon. Getrag onneksi lupaa nelivedon kanssa sopivan mallin oleva kehityksessä ja tulevan pian.


6F55:n väännönkestoa ei ole ilmoitettu, mutta ensimmäisessä sovelluksessaan Taurus SHO:ssa sen parina on kaksoisahdettu Ecoboost, joka vääntää 475 Nm ja mukaan kuuluu monilevykytkimellä toteutettu neliveto. Ja tämä siis D3-perustaisessa autossa.

Jos dieselien parina esim. kapeamman kierrosalueen, tyhjäkäyntikierrosten hengettömyyden tai muiden syiden takia halutaan käyttää perinteistä automaattia, olisi 6F55 paras vaihtoehto. Ehkäpä lähitulevaisuudessa siintävä omistajanvaihto on torpannut siirtymisen tähän (oletettavasti kestävämpään) vaihteistoon. Ecoboost-tekniikan jakamista se ei näemmän ole estänyt.

Jenkit taitavat kaksoiskytkivaihteistoja vierastaa. Ainakin Audi on ottanut strategiaksi viedä jenkkeihin Tiptronicia ja Eurooppaan yhä enemmän S-tronicia.


Saattaapi asialla olla jotain tekemistä toimitusresurssienkin kanssa, jolloin Eurooppa on etusijalla kun taloudellisimpia voimanlähdeyhdistelmiä tuodaan markkinoille.

S60:n hinnat

Uuden S60:n hinnat on julkaistu. Hinnat alkaen D3: 37 580,81 ja kallein on T6 AWD Summum aut: 61 660,17
Lisävarusteiden hinnat vielä puuttuu.

http://volvo.nitrofx.com/hinnasto/pdf/hinnasto_S60.pdf

Eli ei näytä Volvosta vielä tulleen halpa-auto, vaikka niin jotkut on kuvitelleetkin. Itse asiassa hinnat on aika korkeita, mutta vertailukelpoisia esim. Audi A4:ään, jota voisi pitää tuon ensisijaisena kilpailijana.

Is Volvo top of the class?

Ensimmäisiä testejäkin alkaa pukkaamaan ja tuolla otsikolla on tehty oheinen parivertailu S60 vs Mersun C-sarja. Aika monessa asiassa saivat Volvon paremmaksi. Tuossa hyvä yhteenvetolause testin lopusta: "The Volvo is the better car here and a sign that there are some really good things coming from Volvo if their new owners carry the momentum that the firm has."

Uusi S60 vaikuttaa siis hyvältä ainakin tuon testin perusteella ja sehän on sikäli puolueeton, että tekijänä on The Irish Times -lehti.

http://www.irishtimes.com/newspaper/motors/2010/0825/1224277525119.html
Vaikka pidänkin jauhamista puolueellisuudesta varsin typeränä, niin sanottakoon, että ilmeisesti puolueeton Autocar pisteytti Kolmosen, Ceen, Mondeon ja Superbin S60:n edelle. Kiitosta Volvolle tuli penkeistä, pitkän matkan ominaisuuksista ja taloudellisuudesta. Miinusta se sai suorituskyvystä, ajo-ominaisuuksista ja sisustan yksityiskohdista.
Miksi ihmeessä kääpiöautoja on verrattu täyskokoisiin (mondeo, superb) ? :laugh:
Irlantilaisen lehden testissä Volvon konetta pidettiin selvästi Mersun konetta parempana. Muutenkin voisit NHB ensin lukea vertailun ja kiinnittää huomiota siihen, mitkä automallit olivat testissä. Volvo päihitti Mersun lähes joka osa-alueella ja ajettavuudessta pisteet menivät tasan.

Lopputekstissä Volvoa pidettiin selvästi Mersua parempana autona, tässä testissä.

Myös laadullisesti Volvoa pidettiin parempana. Mersu ei tainnut olla Volvoa parempi oikein millään osa-alueella tässä laajassa ja hyvin perustellussa testissä.

Niin että vetäkää käteen kaiken maailman Volvo-vihaajat, ei tarvitse alkaa itkeä pillittämään siitä, että Volvo on tehnyt C-sarjaa paremman auton, irlantilainen testi vaikuttaa todella asianmukaiselta ja hyvin perustellulta.

Ulkonäön suhteen Volvo jotenkin näyttää isommalta kuin Mersu, ja kun sivuprofiileja katsoo, niin kyllä Mersun muotoilu on auttamatta liian vanhanaikaista Volvoon verrattuna, ei tarvi kovin kauan miettiä sitä kumman auton sivuprofiili on parempi.

Ja tässä vielä lainaus testistä, "Engines"

ENGINES

S60 ****


C220 CDi ***

The engine line-up from Volvo is a powerful one, at least for now, with their entry-level engine boasting 163bhp, significantly more than the entry-point power of its key rivals.

The entry-level diesel C-Class has 136hp while the equivalent Audi A4 has just 120hp. Our car had a 2.0-litre five-cylinder engine and it sounds good and feels urgent. 0-100km/h takes 9.2 seconds in the Volvo and 8.4 seconds in the Mercedes with a manual gearbox.

Performance is pretty equal in these versions and although the five-cylinder engine in the Volvo sounds excellent it can be a little raucous at times, while the Mercedes diesel feels a little more refined. Both in manual form have Band B emissions. A 115hp 1.6-litre version is due to come early next year which is also likely to be a big seller in the Volvo.


Eli tässä sanotaan, että Mersussa on vain 136 hp, Volvossa taas 163 hp.

1 2 3 ... 22 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto