Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Jäähdyttimen viimasuojus

<< edellinen 1 2

Lämpö on mitattavissa oleva asia, toisin kuin vaikkapa auton ajettavuus. Ei siinä ole mitään ihmettelemistä. Sitä joko tulee tahi ei.

Ja ei, kummassakaan Superbissa ei ole webastoa, sitä en tiedä enkä muista onko niissä jotkut sähkövastukset olemassa. Mutta oli tahi ei, kuuma niissä tulee....
Makuasiaksi lämpö muuttuu pohdittaessa milloin mitattu asteluku ja sen saavuttamisen nopeus on riittävän hyvä.
Niin, tuskin monikaan kaipaa aivan hellelukemia auton sisätiloihin, mutta enpä ole kenenkään kuullut moittivan autoansa liian nopeasti lämpiäväksi. Saattaisi se Skodakin lämmetä vielä nopeammin viimasuojan kanssa, vaikka ei toki hitaampia lämpenijöitä olekaan.

Tammer-Suoja Tampereella teki ainakin aikaisemmin noita maskinsuojia, mutta nykyään ei näyttänyt olevan ohjelmistossa ainakaan nettisivuilla:

http://www.tammer-suoja.fi

Kannattaa ehkä kuitenkin kysyä, jos jollakulla tarvetta on.

Autojen ilmanottoa ja jäähdytystä/lämmitystä ei ole suunniteltu koviin pakkasiin. Viimasuojuksella on vaikutus auton moottorin lämpötiloihin - onhan se selvä että ajoviiman huuhtoessa energiaa menee paljon harakoille. Omassa autossani on webasto, joten lämpöä kyllä sinänsä riittää. Automaatilla tuo lämmitin käy näillä keleillä koko ajan. Viimasuojan kanssa se käy vähemmän.

Ilman webastoa ja viimasuojaa ei oma autoni pysy -20 asteessa lämpimänä kevyessä maantieajossa. Sisätiloihin saattaa lämpöä kohtuudella riittääkin, mutta kevyessä rasituksessa moottori ei millään tahdo pysyä normaalilämmössä.

Metsähaka:
Pahavi on hyvä suoja ja toimii myös suojakelillä jos jättää pienen raon syyläriin! :attn:
Ei edes näy jos on oikean värinen! B)


Kevään vesikeleillä se pahvi sitten mössööntyy ja tipahtelee itsestään sieltä moottoritilasta. Hyvin ekologinen ja huoleton keksintö.
Ammattilainen:
kello68:
Viimasuojalla on dramaattinen vaikutus. Minulla on Superbin (diesel) nokalla puskurin alla yksi suoja ja varsinaisen näkyvän maskin peittona toinen.
Ilman viimasuojaa työmatkalla joka on 22km ei kone saavuta kuin ehkä 60 asteen lämpötilan 10 asteen pakkasella. viimasuojan kanssa 18 asteen pakkasella kone lämpiää 88 asteen lämpöön ja pitää kaupunkiajossakin lämmöt yli 75 asteen.

Vaikutus on siis varsin merkittävä. Jo nolla keleilläkin kone lämpiää huomattavasti nopeammin. Tämä on myös vaikuttanut naftan kulutukseen, mukavuudesta puhumattakaan.

Jos olisin tiennyt että on firmoja jotka tekee fiksun oloisia suojia pikkurahalla olisin ostanut edelliseen bensa-automaattiinikin (vei 10L/100km) tuollaiset, se nimittäin lämpesi vielä huonommn kuin SUperb diesel.



Eipä ole Superbiin, sen enempää bensaan kuin dieseliinkään, tarvinnut mitään ihme suojavirityksiä laitella, ja lämpöä on riittänyt ylikin oman tarpeen ja nopsaan. Ja tänä talvena on ollut pakkasta.... :laugh:


Jos liikaa lämpöä niin kuluttaa liikaa polttoainetta? :attn:
Ammattilainen:
kello68:
Viimasuojalla on dramaattinen vaikutus. Minulla on Superbin (diesel) nokalla puskurin alla yksi suoja ja varsinaisen näkyvän maskin peittona toinen.
Ilman viimasuojaa työmatkalla joka on 22km ei kone saavuta kuin ehkä 60 asteen lämpötilan 10 asteen pakkasella. viimasuojan kanssa 18 asteen pakkasella kone lämpiää 88 asteen lämpöön ja pitää kaupunkiajossakin lämmöt yli 75 asteen.

Vaikutus on siis varsin merkittävä. Jo nolla keleilläkin kone lämpiää huomattavasti nopeammin. Tämä on myös vaikuttanut naftan kulutukseen, mukavuudesta puhumattakaan.

Jos olisin tiennyt että on firmoja jotka tekee fiksun oloisia suojia pikkurahalla olisin ostanut edelliseen bensa-automaattiinikin (vei 10L/100km) tuollaiset, se nimittäin lämpesi vielä huonommn kuin SUperb diesel.



Eipä ole Superbiin, sen enempää bensaan kuin dieseliinkään, tarvinnut mitään ihme suojavirityksiä laitella, ja lämpöä on riittänyt ylikin oman tarpeen ja nopsaan. Ja tänä talvena on ollut pakkasta.... :laugh:


Satuitko katsomaan kuningaskuluttajaa, jossa kerrottiinn kyseisen konsernin turbodieseleistä, joista kilahtaa kone kun välijäähdytin kerää jäätä sisuksiin ja startattaessa se on männän mäntien menoa.

Ei tuntunut maahantuojaa tai valmistajaa kiinnostavan, korjaus maksoi viitisen tonnia asiakkaan piikkiin.

Asiaan on kuulemma helppo lääke, laitetaan keulalle maskinsuoja heh..heh
Pahvi olis tullut halvemmaksi? :snotty:
VolksWagen-konsernin 1.9 TDI moottoreissa voi kondenssivesi talvella aiheuttaa moottorivaurioita. Viimasuojusta siis kannattaa käyttää ehkäisemään ennalta katastrofin.

Nämä mallit mainittiin:
    Seat Altea 1.9Tdi (2007 ja 2008).
    Seat Leon 1.9Tdi (2007 ja 2008).
    Skoda Octavia 1,9 Tdi (2005–2008).
    Vw Passat 1.9Tdi (vuosimallit 2006 ja 2007).



"Kalliin moottorivaurion voi VV-Auton mukana välttää edullisella keinolla. Auton keulaan voi kiinnittää perinteisen maskin, joka vähentää ajoviimaa ja nostaa moottoritilan lämpötilaa."

Talouslehdessä juttua aiheesta:

http://20.fi/3692
Veholta löytyy hyllystä ainaki w211 sopiva viimasuoja ja rupeaa pitäämään lämmöt oikeina!

<< edellinen 1 2

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto