Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
7-pykäläisen DSG-vaihteiston kestävyys?

1 2 3 4 5 6 7 seuraava >>

7-pykäläisen DSG-vaihteiston kestävyys?

Tuo uusi 7-pykäläinen dsg-vaihteisto kiinnostaa kovasti (Skoda Superb) mutta mitä enemmän tuosta luen käyttökokemuksia, niin tuo kestävyys on alkanut huolestuttaa :o Olen tottunut siihen aikaisemmissa automaattiautoissani, että laatikko on kestänyt koko auton elinajan, eli lähemmäksi 200t.

Tämä 7-pykäläinen dsg on markkinoilla sen verran uusi (tullut 2008 alussa?), että siitä ei löydy kunnon kestokokemuksia mutta ne mitä löytyy kertoo kesto-ongelmista. Näistähän TM:kin mainitsi 6/10 numerossa Skoda Superb:in kohdalla. Tosin jotenkin pienemmällä painoarvolla kun minun mielestä olisi ollut tarpeen sillä jos tuo vaihteisto ei kestä sataatuhattakaan ja sitten edessä on tuhansien eurojen remontti niin ei hyvä :kieh:

Kuluttajansuojalakihan edellyttää, että tuotteen on kestettävä tuotteen ajateltavissa oleva elinikä (jotenkin näin). Onko kenelläkään kokemusta riitatapauksista dsg-vaihteistojen kanssa?
DSG ei ole mikään ongelmaton vaihteisto. Suoranaisia vaihteiston leviämisiä ei ole vastaan juurikaan tullut, mutta erinäiset nykimiset tms. ovat aika yleisiä.

Ongelmissa kannattaa tietty vähän eritellä että mitkä on ominaisuuksia ja mitkä vikoja. Ryntäily, ylämäkeen pakittamisen sietämätön vaikeus yms. hitaissa vauhdeissa pyörittelyn ongelmat johtuvat ennemminkin vaihteiston rakenteesta kuin ovat vikoja.

DSG:tä hankkiessa kannattaa miettiä tarkkaan, että millaiseen ajoon se tulee. Se ei ole samalla tavalla mukava automaatti kuten perinteinen momentinmuuntaja. Toisaalta taas suorituskyky ja kulutus ovat hyvällä mallilla. Luotettavuudesta on paha sanoa, mutta tietty varautuneisuus lienee ihan tervettä nykyisestä DSG:stä puhuttaessa.

Skoodasta tietoa.

Tämän päivän hesarin Superb Combin koeajoraportissa sanottiin vaihteistosta näin:
"DSG-vaihteiston kestävyys on vielä kysymysmerkki. Pienempiin moottoreihin tarkoitettu seisenvaihteinen DSG joutuu koville ärhäkän 1,8 TSI -moottorin kanssa. Parinkymmenen kiihtyvyyskokeen jälkeen haistoin palaneen käryä".
"Parinkymmenen kiihtyvyyskokeen jälkeen haistoin palaneen käryä"."

Ei ihan tavallinen rasituskoe kuitenkaan ;)
Taksillahan noita kiihtyvyyskokeita on 8 h / vuoro.
Hybridi:
Taksillahan noita kiihtyvyyskokeita on 8 h / vuoro.


Parikymmentä nollasta sataan pedaali pohjassa kiihdytystä peräkkäin? Onneksi en itse ole tuollaisen taksin kyytiin joutunut
:xmas:
Koeajossa ("tutustumisajo";) oli mitattu ohituskiihtyvyys 60-100 km/h erilaisilla vaihteistoasetuksilla:
D: 4,7s
S: 4,6s
M3: 4,3s
M2: 4,1s
Asterion:
"Parinkymmenen kiihtyvyyskokeen jälkeen haistoin palaneen käryä"."

Ei ihan tavallinen rasituskoe kuitenkaan ;)


Tyypillinen mistään mitään tietämättömän sanomalehtitoimittajan kommentti. Autossa kuin autossa tuntuu jos jonkinlaista "käryä", jos sillä parikymmentä kertaa kiihtyvyyskokeita yhteen putkeen tehdään. Sen perusteella ei liikoja kestävyystulkintoja kannata tehdä. Tai jos tehtäisiin, niin minä voisin veikata, että kaikissa autoissa on kestävyysongelmia kun täydellä kuormalla Puijon tornille vedätettäessä, siis yhden kerran jälkeen, sitten mäen päällä tuntuu palaneen käryä !!!
:laugh:
Enpä kyllä käytettynä ostaisi, niin kuin en muitakaan Volkkarin automaatteja. Kahdella kaverilla on n. 200 tkm ajetuissa Vokkeloissa tullut remontti vastaan (ei DSG vaan tavallinen Passatin automaatti). Tosin tuohan on jonkun mielestä auton maksimi-ikä, mutta itsellä on ollut tapana ajaa puolisen miljoonaa kilometriä yhdellä autolla. Ei siinä ajassa kahta vaihteistoremonttia viitsisi tehdä. Varsinkin kun paljon ajetun auton arvo alkaa olla pienempi kuin laatikon hinta.
Ammattilainen:
Asterion:
"Parinkymmenen kiihtyvyyskokeen jälkeen haistoin palaneen käryä"."

Ei ihan tavallinen rasituskoe kuitenkaan ;)


Tyypillinen mistään mitään tietämättömän sanomalehtitoimittajan kommentti. Autossa kuin autossa tuntuu jos jonkinlaista "käryä", jos sillä parikymmentä kertaa kiihtyvyyskokeita yhteen putkeen tehdään. Sen perusteella ei liikoja kestävyystulkintoja kannata tehdä. Tai jos tehtäisiin, niin minä voisin veikata, että kaikissa autoissa on kestävyysongelmia kun täydellä kuormalla Puijon tornille vedätettäessä, siis yhden kerran jälkeen, sitten mäen päällä tuntuu palaneen käryä !!!
:laugh:



Joo,

itsellä oli -88 corolla aikoinaan, ajettu 220 ja siinä alkoi mielestäni kytkin mennä hajalle. Ostin uuden kytkinpaketin mutta ei sitä sitten tullut vaihdettua kun kytkin tuntui vielä kestävän. 345 tkm mittarissa myin auton ja annoin kytkinpaketin uudelle omistajalle "varmuuden vuoksi".
Passatin perinteinen automaatti japanilaisen Aisinin tuotos. Toyota on Aisinin suurin omistaja. Luistava ja epäkestävä paska tuo laatikko, sanon mä.

Toyotista ja Lexuksista löytyy myös paaljon Aisinin tekeleitä. Taitaa joka ikisessää Lexuksessa olla Aisinin laatikko:

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_A_transmission

Lexuksien lisäksi Aisinia löytyy niistä perus tojoista, kuten Corolla, Avensis, Prius jne.

Eivät ole kovin vahvan laatikon maineessa. Esimerkiksi Volvoista on noita paukkunut luvattoman paljon. Lisäksi niissä on aikamoiset tehohävikit verrattuna kilpaileviin valmisteisiin, ja kulutuskin nousee liiaksi.

Jos DSG:hen vertaa, niin esimerkiksi Passat 1.8 TSI DSG on mittauksissa osoittautunut liki yhtä puhdikkaaksi kuin 2.0 TSI. 2.0 TSI:ssä on se Aisinin romu, joka syö tehon.
Veikkaan, että sitä saa mitä tilaa - näin myös Aisinilta. Empä ole kuullut Toyotan tai Lexuksen laatikon hajonneen.
Bemareissa ja Mersuissa on kyllä ainakin automaatteja hajonnut ihan omassa lähipiirissäni. Tiedä sitten ovatko ne Aisinilta vai joltakin muulta.
simppa:
Passatin perinteinen automaatti japanilaisen Aisinin tuotos. Toyota on Aisinin suurin omistaja. Luistava ja epäkestävä paska tuo laatikko, sanon mä.

Toyotista ja Lexuksista löytyy myös paaljon Aisinin tekeleitä. Taitaa joka ikisessää Lexuksessa olla Aisinin laatikko:

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_A_transmission

Lexuksien lisäksi Aisinia löytyy niistä perus tojoista, kuten Corolla, Avensis, Prius jne.

Eivät ole kovin vahvan laatikon maineessa. Esimerkiksi Volvoista on noita paukkunut luvattoman paljon. Lisäksi niissä on aikamoiset tehohävikit verrattuna kilpaileviin valmisteisiin, ja kulutuskin nousee liiaksi.

Jos DSG:hen vertaa, niin esimerkiksi Passat 1.8 TSI DSG on mittauksissa osoittautunut liki yhtä puhdikkaaksi kuin 2.0 TSI. 2.0 TSI:ssä on se Aisinin romu, joka syö tehon.


Minkähän takia sitä Aisinia sitten oikein käytetään? Vaikea uskoa, että ainakaan hinnan takia nipponilaista käytetään!?
Harvemmin kaiketi kuitenkin 60 tkm aikana Aisinitkaan laukeilee, toisin kuin DSG. :laugh:

Bemareissa pääosin ZF:n laatikoita joskin kaksoiskytkinlootat ovat Getragilta. Mersun laatikot ovat omaa suunnittelua.

Ahaa, Toyotiin suunnitellaan siis kestävämmät lootat Aisinilta. Aika erikoista liiketoimintaa toimittaa epäkuranttia tavaraa muille valmistajille. Uskoo ken tahtoo... :headwall:

Sitäpaitsi tuo TF80 sarja taitaa olla Aisinin ns. lippulaivamalli poikittaiskoneisiin.
Kyselepä vaikka Volvolla ajavilta taksareilta tuon laatikon kestävyydestä. Tuskin tulet kuulemaan mitään positiivista. Hintahan lienee syy tuonlaatikon irvikuvan käyttöön. Ilmeisesti ovat Volvollakin kyllästyneet tuohon paskamaattiin, kun getragin kanssa virittelevät kaikenmaailman yhteisyritystä. Veikkaukseni onkin, että yhä enemmän nähdään Volvoissa Getragia, kunhan Getragilta saadaan nelivetoon sopiva laatikko. Toiminnaltaankin tuo Getrag on huikeasti parempi.
Oletko Simppa kuullut koskaan eri vääntömomenteille tai eri vaihdemäärillä tehdyistä automaattilaatikoista? Esim. Toyota Land Cruiser V8 diesel vs. esim. Toyota Avensis 2.0D4D automaatti, luuletko että on samat askit vaikka molempien autojen valmistaja on Toyota ja laatikot Aisinilta?
A Tapio:
Veikkaan, että sitä saa mitä tilaa - näin myös Aisinilta. Empä ole kuullut Toyotan tai Lexuksen laatikon hajonneen.


Olisiko tuolla mitään tekemistä sen kanssa, että Tojot myydään yleensä manuaalilla ja Lexuksissa on yleensä takavetoisen laatikko?

Ajatus siitä, että joku valmsitaja tilaisi hajoavia erikoismalleja on taattua merkinpalvojien tuotosta. Vaihteistovalmistajilla on hyvin harvoin päällekkäisiä tuotteita. Ensimmäiseksi katsotaan vetotapa ja sitten malleista otetaan se, joka on mitoitettu kestämään moottorin vääntö. Vai tarkoititko, että AIsin tekee kakkoslaatua? Nämä sitten korvamerkittäisiin ja myytäisiin muille kuin Tojolle?
Olen. Entä sitten? Sama valmistaja noilla on vaikka itse laatikko onkin eri. Lantikassa on sekin ero, että kone on pitkittäin.

Ja Aisin mainostaa tuota TF-80 mallia lippulaivanaan poikittaiskoneisiin. Katso vaikka niiden nettisivuilta. Samaa kuraa ne muutkin poikittaiskoneisten laatikot ovat kyseiseltä firmalta. Ovat olleet tuon Tf-80:sen edeltäjätkin Volvoissa kaikkea muuta kuin ongelmattomia.

Ei nuo Aisinin poikittaiskoneisten lootat vänkäämällä muuksi muutu. Ei vaikka kuinka kiukuttaisi se fakta, että Japanistakin tulee jotain laadultaan kyseenalaista.
TC05:

Minkähän takia sitä Aisinia sitten oikein käytetään? Vaikea uskoa, että ainakaan hinnan takia nipponilaista käytetään!?:


Etuvetoisiin noita kunnollisia automaatteja ei ole ollut kovin paljon tarjolla. Varsinkin jos moottorissa on vääntöä, niin tarjonta on kutistunut entisestään. Nykyisin tilanne on jo toinen. Vaihtoehtoja alkaa olemaan riittävästi, Aisin enää tunnu saavan kauppoja Eurooppaan. Tässä keskustelussa mainitut Volvo ja Passat ovat esimerkkejä tästä.
Aivan. Itse en muuta syytä keksi kuin tuon nelivedon, miksi uudessa S60:ssä on joissakin malleisssa Aisin. Getragin DSC on älyttömästi fiksumpi laatikko. Saisivat nyt sen nelivetoversionkin siitä tehtyä.

Ja mitä noihin tojoihin tulee, niin poikittaiskoneiset Toyotathan eivät mitenkään poikkeuksellisen vääntäviä ole olleet. Dieseliin kun harvemmin ovat automaattia edes tarjonneet.

Volvollahan on aika tiivistä yhteistöytä viritelty Getragin kanssa, joka viittaisi siihen, että noista Aisineista oltaisiin vihdoinkin pääsemässä eroon.
tresmiha:
Oletko Simppa kuullut koskaan eri vääntömomenteille tai eri vaihdemäärillä tehdyistä automaattilaatikoista? Esim. Toyota Land Cruiser V8 diesel vs. esim. Toyota Avensis 2.0D4D automaatti, luuletko että on samat askit vaikka molempien autojen valmistaja on Toyota ja laatikot Aisinilta?


Vastaanpa vaikka kysyitkin Simpalta. Luonnollisesti valmistajat tekevät laatikoita eri väännöille mitoitettuina. Pienivääntöisen moottorin jatkeeksi ei kannata laittaa raskasta isolle väännölle mitoitettua laatikkoa ja pienelle väännölle mitoitettu laatikko ei kestä mahtimoottorin jatkeena. Avensiksen laatikko ei sovi ollenkaan LC:iin. Avensis on etuvetoinen ja poikittaisella koneella. LC on nelivetoinen pitkittäisellä koneella. Laatikoiden rakenteen täytyy olla täysin erilainen. Lisäksi väänöissä on iso ero.
A Tapio:
Veikkaan, että sitä saa mitä tilaa - näin myös Aisinilta. Empä ole kuullut Toyotan tai Lexuksen laatikon hajonneen.


Moniko meistä tuntee ensimmäistäkään automaattivaihteisen Toyotan omistajaa tai Lexuksen omistajaa ylipäänsä? Niinpä.

Itse tunnen peräti yhden automaatti-Toyotan (Avensis 1,8) omistajan. Kyseessä on iäkkäämpi sukulaisherra, joka hämmästeli suunnatonta rohkeuttani hankittuani Croman italialaisella automaattivaihteistolla. Ei meinannut ottaa millään uskoakseen, että Cromassa oli saman valmistajan laatikko kuin hänen Toyotassaan ja vieläpä nykyaikaisempi viisivaihteinen malli.

1 2 3 4 5 6 7 seuraava >>

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot