Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
7-pykäläisen DSG-vaihteiston kestävyys?

<< edellinen 1 2 3 4 5 6 7 seuraava >>

Meillä on 180tkm ajettu 2,5t (200hv) s80 volvo 5-lovisella aisinilla. Ei ole ollut uudesta asti meillä, mutta tunnen auton huoltohistorian.

Öljyt meinasin tiistaina vaihtaa ensimmäisen kerran 10vuoden ja 180tkm aikana. Laatikossa ei ole ollut yhtään vikaa koko tänä aikana. Vaihtaa edelleen siisti ja kulutus maantiellä alle 7litraa ja kaupungissa n.10-11 litraa.Onko se sitten huono vai hyvä laatikko? En tiedä mutta samperin kiva sillä on ajaa!

Dsg:ssä se huono puoli (muutaman koeajon perusteella) kun tahtoo laatikko miettiä/arpoa mäkilähdöissä. Meinaa vähän kylmätä kun auto vaan valuu ja valuu... ja sitten kyllä mennään.
Böpi:
Kun keskustellaan automaattilaatikkotyypeistä tulisi aina mainita minkä tyyppinen laatikko on kyseessä.
Tässä hieman karkeaa jakoa
Automaattivaihteistotyypit:
1. Vanha kunnon moniplaneettainen momentinmuuntimella, jossa nestekierto roottorien välissä välittää voiman ja energiaa kuluu hukkaan


Ja vieläpä momariiin siis kuuluu mukaan staattori, jota ilman kyseessä olisi pelkkä nestekytkin. Tarkalleen ottaen momentinmuunnin ei muuntoalueellaan siis pelkästään luista, vaan suurin osa "kadotetuista" kierroksista muuntuu vääntömomentiksi. Momentinmuuntimen hyötysuhde sen "luistaessa" on parempi kuin kytkentävaiheessa muuntoalueen yläpuolella tai toisaalta sen alapuolella, kun kierrokset eivät riitä tuottamaan riittävää nestevirtaa ja kyseessä on todellinen luisto. Uusimmissa automaateissa (mm. ZF 8HP) momentinmuunnin lukitaan rauhallisissa lähdöissä parin metrin jälkeen ja se pysyy lukittuna suurinpiirtein koko vaihdealueen. Planeettavaihteet näissä laatikoissa useimmiten nykyään yhdistelmävaihteita, jolloin vaihdepakat voivat jakaa esim. aurinko- tai kehäpyörän. Jarruina uusissa automaattimalleissa lähes yksinomaan levykytkimiä niiden paremman hallittavuuden takia vrt. jarrupannat.

2. Kaksoiskytkinvaihteisto, jossa kaksi perinteistä vaihteistoa rinnakkain sähköisesti ohjattuna samassa kopassa. Suoravälitteinen, joten ei luistoa ja energianhukkaa.


Näitäkin on moneen junaan, kytkimen perusteella märkiä, kuivia ja nyttemmin myös "kosteita". Vaihteensiirron perusteella (sähkö-)hydraulisia ja täyssähköisiä, kuten Fordin uusin kuiva DCT (Getrag).

4. CVT on useimmiten hihna-variaattorivaihde, jossa aina hieman luistoa - esim uusi Avensis BE , Dodge Caliber, Honda Jazz,...


Yleisin toteutus nykyään lienee (työntävä-)ketju ja luisto ei kuulu terveen CVT:n ominaisuuksiin. "Laukaisulaitteena" monenlaisia kytkimiä, ainakin hydraulinen monilevypakka, sähkömagneettinen pulverikytkin ja momentinmuunnin. Mukaan täytyy aina kuulua myös elektronisesti rajoitettu suunnanvaihtoyksikkö (pakki).

Nyt massatuotannossa olevista hlöauton automaattivaihteistoista eniten eroaa Hondan nykyinen 5v ja myös Hondan aikaisemmat portaalliset automaatit sitten Hondamaticin. Hondan laatikko on rakenteeltaan täysin manuaalivaihteiston kaltainen sivu-pääakselivaihteisto, jossa synkro/sakarakytkin/siirtohaarukka -yhdistelmän sijaan vaihdekohtaiset hyd. monilevykytkimet kytkevät rattaat kiinteästi pääakseliin ja kytkimen virkaa toimittaa lukittava momentinmuunnin. Pakki on mekaaninen siirtohammaspyörä kuin manuaalissakin.
Ryne:


Öljyt meinasin tiistaina vaihtaa ensimmäisen kerran 10vuoden ja 180tkm aikana. Laatikossa ei ole ollut yhtään vikaa koko tänä aikana.


Siinä vaiheessa kun Rynen Volvosta löytyi Japanilainen osa, se on ollut muuten eurooppalaisen auton ainoa namiska joka on toiminut moitteetta. :o
Böpi:
Mondeo 2,0 TDCi kaupunki 7,6 l/100km man, 9,7 l/100km at
Kenen tekemä?


Mondeossa ja muissa isoissa Fordeissa on sama 6-pykäläinen Aisinin loota mikä isommissa Volvoissa. Peugeot ja Citroen käyttävät myös tuota paremmissa malleissaan.

Käytännön ajossa en usko tuon kulutuseron olevan aivan tuota luokkaa, kuten en usko myöskään DSG:n olevan manuaalia taloudellisempi kenelläkään osaavalla kuskilla. Mikään automaatti ei kuitenkaan ennakoi yhtään vaihtoa. Mutta kyllä tuo Aisinin laatikko kulutusta aivan liikaa nostaa.

AkiK:

Siinä vaiheessa kun Rynen Volvosta löytyi Japanilainen osa, se on ollut muuten eurooppalaisen auton ainoa namiska joka on toiminut moitteetta.


Vähän niin kuin kyllä!

Jos 180tkm ajetussa autossa on korjaus kuitteja paksummasti kuin mitä ohjekirja on, niin kyllähän se niin on kuin asian ilmaisitkin.

Remontit lyhyesti:etutukivarret 4kierros menossa,etuholkit jotka rajoittaaa pyörien kääntymistä 8pari!,jarrulevyt 3kierros,kansiremontti,etu-umpiot,iskarit,pa-lämmitin,sähköl asin katkaisimia 3kpl,takalamppujen pohjat,6akku!kuluminen johtuu ilmeisesti lämmittimestä,bensapumppu,pakoputki,jarrupaloja,jarrukenkiä yms. "pikkusälää". Kaikki nuo osat ovat olleet eurooppalaista tuotantoa.

Vaihdettiin tuo volvo 260tkm ajetulla samanikäisellä avensiksella, johon oli vaihettu etuiskarit,öljyjä ja etujarrulevyt. Remontit rahassa suurinpiirtein samanveraan kuin volvoon yksi öljynvaihto. Avesis maksanut uutena 22te ja valvo 50te nyt lähes saman hintaiset, mistä Akik luulet sen johtuvan?

Onneksi on vain "kakkosauto" perheessä niin voi olla aamuisin turvallisin mielin. Silti kuitenkin ihan mukava auto ajaa ja tosiaan onneksi sillä ajetaan vain se 5tkm vuodessa.

Joten odotellan vaan rauhassa sitäkin ihmettä kun saku,svedu,makarooni tai ranskis oppii auton suunnittelmaan saatikka sitten kokomaan.
"Meillä on 180tkm ajettu 2,5t (200hv) s80 volvo 5-lovisella aisinilla. Ei ole ollut uudesta asti meillä, mutta tunnen auton huoltohistorian."

Kuulostaa Rynen tarinat 14-vuotiaan lippalakkipojan märiltä unilta. Tosimies puhuu MINUN autosta ei MEIDÄN. Meidän auto on iskän Corolla. Tekstin ulkoasusta päätellen äidinkielen opinnotkin ovat vielä kesken.

Mutta asiaan: Alfa Romeo on kuin Catherine Zeta-Jones. Toyotat taas kuin Ulla Tapaninen.

Elämä on valintoja täynnä. Miksi tuhlata rumuuteen?
Riccardo:
"Meillä on 180tkm ajettu 2,5t (200hv) s80 volvo 5-lovisella aisinilla. Ei ole ollut uudesta asti meillä, mutta tunnen auton huoltohistorian."

Kuulostaa Rynen tarinat 14-vuotiaan lippalakkipojan märiltä unilta. Tosimies puhuu MINUN autosta ei MEIDÄN. Meidän auto on iskän Corolla. Tekstin ulkoasusta päätellen äidinkielen opinnotkin ovat vielä kesken.

Mutta asiaan: Alfa Romeo on kuin Catherine Zeta-Jones. Toyotat taas kuin Ulla Tapaninen.

Elämä on valintoja täynnä. Miksi tuhlata rumuuteen?


Eli molemmat automerkit ovat ikäloppuja lehmiä, vai mitä ajat takaa? :p

Märkiä joo...

Siksi meidän auto, kun minun omistuksessa ja muijan käytössä. Onko jotenkin vaikea ymmärtää tuollainen järjestely?

Luuletko Riccardo, että jaksaa paljon panostella tuohon ulkoasuun. Näyttihän tuolla olevan muutamia kirotusvirheitä, mutta mitä sitten?

Maailmalta luettua

Olen kovasti lueskellut 7-portaisen DSG-vaihteiston kestävyydestä saksan- ja englanninkielisiltä keskustelupalstoilta. Tämä ihan vaan sen takia, että minua kiinnostaa yksi Skodan malli, jossa olisi tällainen DGS-7 tarjolla ja en tiedä tästä aiheesta vielä tarpeeksi. Tämä kestävyysasia näyttäytyy ulkomaisilla palstoilla ihan erilaiselta kuin näillä suomalaisilla keskustelupalstoilta.

Noilla ulkomaisilla palstoilla on hyvin vähän mainintoja dsg:n ongelmista ja varsinkin hajoamisista. Tässä vain esimerkiksi yksi lukuisista:

http://briskoda.net/forums/forum/151-skoda-yeti/

Ei siis mitään, joka olisi pistänyt erityisesti silmään. Jokin lämpötilasensoriongelma on ollut ja siitä on ollut takaisinkutsuja mutta ei siis mitään muita ongelmia mitenkään merkittävästi. Ehkä en vaan ole osunut oikeanlaisille palstoille, linkkiä saa laittaa jos sellainen joltain löytyy.

Näyttä siis siltä, että maailmalla DSG pelaa, Suomessa kenties ei. Mikäköhän tässä on takana? Onko Suomen kylmät olosuhteet osasyynä DSG:n väitettyihin hajoamisiin vai onko tässä vaan nyt tehty kärpäsestä härkänen näillä suomipalstoilla? Uskon toki että hajoamisia on ihan oikeastikin tapahtunut mutta onko niitä oikeasti enemmän kuin muiden automaattivaihteistotyypien kanssa? Tästä ei taida saada mitään objektiivista numerotietoa, ainoat lähteet on ikiluotettavista "taksimiesten toimistojen" ja "minä korjaan työkseni vaihteistoja ja tämä DSG on ihan ..." ja suoli24 provokirjoittajien kommentit. Kun tietäisi, että esim kuinka monta DSG 6- tai 7-vaihteistoa on ihan oikeasti jouduttu korjaamaan ennen 100/150/200t kilometrin rajaa. Ja mikä on vastaava prosenttilukema muissa automaattivaihteistoissa tai jopa manuaalisissa.

Ruotsin kieli on minulla sen verran heikko, että en pysty lukemaan skandinaavipalstoja, jos siellä vahvistuisi tämä pakkasen osuus vaivoihin...onko kukaan lueskellut noita?
:/
Ryne:

Vähän niin kuin kyllä!


Eli ihan toisin mitä olen kuullut esim. taksimiehiltä – Volvojen Aisin-lootissa on nimenomaan ollut ongelmia.

Ongelmien määrässä kannattaa kuitenkin muistaa, että Volvot ovat yksityiskäytössäkin olleet poikkeuksellisen usein automaatteja johtuen hinnoittelusta., vielä muutama vuosi sitten moni ei automaatista paljon ekstraa halunnut maksaa.

Ihan sama kuin nyt Volkkarin DSG:n kohdalla, se on varmaan yleisin automatisoitu laatikko tällä hetkellä. Mikään muu massamerkki ei tarjoa vastavaa eikä etenkään noihin hintoihin. Halvimmillaan reilulla tonnilla ekstraa saa DSG:n.

Remontit lyhyesti:etutukivarret 4kierros menossa,etuholkit jotka rajoittaaa pyörien kääntymistä 8pari!,jarrulevyt 3kierros,kansiremontti,etu-umpiot,iskarit,pa-lämmitin,sähköl asin katkaisimia 3kpl,takalamppujen pohjat,6akku!kuluminen johtuu ilmeisesti lämmittimestä,bensapumppu,pakoputki,jarrupaloja,jarrukenkiä yms. "pikkusälää".

Jotenkin kuulostaa vähän epäuskottavalta tämä sinun tarinasi. Säilytättekö Volvoa järvessä, jos 5 akkua on jo mennyt ja valotkaan ei toimi? Etutukivarret ja jarrulevyt muutaman kymmenen tonnin välein ei myöskään kuulosta normaalikäytön aiheuttamalta.

Remontit rahassa suurinpiirtein samanveraan kuin volvoon yksi öljynvaihto.

Tietääkseni Volvoon ei öljynvaihto maksa yhtään sen enempää kuin muihinkaan autoihin. Arvelisin sen maksavan vähän enemmän kuin Aveen, koska 5-pyttyiseen menee enemmän öljyä. Muissakaan huoltohinnoissa ei pitäisi kuvaamasi kaltaisen auton kohdalla olla paljon merkkikohtaisia eroja

Avesis maksanut uutena 22te ja valvo 50te nyt lähes saman hintaiset, mistä Akik luulet sen johtuvan?

Ai että 260 tkm ajettu Ave ja 180 tkm Volvo samanhintaiset…oletkohan numerotaidoton?

Tässäpä listaa 2005 mallisten jälleenmyyntiarvosta:

Ylempi keskiluokka
BMW 3 E90 55 %
Audi A4 53 %
Toyota Avensis 53 %
BMW 3 E46 52 %
Honda Accord 52 %
Mercedes-Benz C 50 %
Volkswagen Passat (vanha) 50 %
Nissan Primera 48 %
Subaru Legacy 48 %
Toyota Prius 48 %
Volkswagen Passat (uusi) 48 %
Mazda 6 47 %
Skoda Superb 47 %
Volvo S60 45 %
Ford Mondeo 44 %
Saab 9-3 43 %
Hyundai Sonata 42 %
Peugeot 407 42 %
Opel Vectra 41 %
Citroën C5 39 %
Alfa Romeo 156 38 %
Chevrolet Evanda 38 %
Chrysler Sebring 38 %
Renault Laguna 38 %
Kia Magentis 37 %


Kaikkien matolaatikkojen hinnat valuvat lopulta kohti nollaa. 20 vuotta ja 500 tkm ajettuna niillä ei enää ole mitään eroa. Esimerkiksi Vuoden 2005 Volvo S80:lla on tutkitusti arvosta jäljellä keskimäärin 42%, Avensiksella 11% enemmän, mutta todennäköisesti isoilla Volvoilla on ajettu myös paljon enemmän keskimäärin. En ajokilometreistä huolimatta mitenkään saa niistä samanhintaisia ottaen uusien hinnan huomioon.

Suurin syy Volvon hinnanpudotukseen on se, että tuon ajan Volvot myytiin isolla bensakoneella ja harvat dieselit on todella paljon ajettuja. Noin isolla paljon kuluttavalla sedanilla ei hirmuisesti kysyntää ole nykyisellä bensanhinnalla ja odotettavissa olevilla käyttömaksuilla.

Onneksi on vain "kakkosauto" perheessä niin voi olla aamuisin turvallisin mielin. Silti kuitenkin ihan mukava auto ajaa ja tosiaan onneksi sillä ajetaan vain se 5tkm vuodessa.

Kannattaisikohan sitä akkua ladata joskus, jos lämmittää autoa pa-lämmittimellä eikä aja sillä paljon mitään?

5 tkm kannattaa muutenkin ajaa taksilla.

Joten odotellan vaan rauhassa sitäkin ihmettä kun saku,svedu,makarooni tai ranskis oppii auton suunnittelmaan saatikka sitten kokomaan

Erikoista kyllä, noista minulla ei ole ollut italialaista autoa mutta kaikki muut mainitsemasi ja japanialainenkin (tosin käytännössä samojen yleismaailmallisten alihankkijoiden osista Euroopasssa kasattu) on viime vuosina ollut. Mitään sinun kuvaamaasi mystillistä laatueroa en ole koskaan havainnut, rehellisesti on sanottava että luotettavuuslistojen kärjessä keikkuva japanilais-englantilainen autoni ei edes ollut niin luotettava kuin jokunen vuosi sitten omistamani Peugeot.
Akik nyt ei puhuttu 2005 malleista vaan 00/01 malleista.

Enkä tarvitse tietoa, mitenkä kaupat tein minkään näköistä tilastoa.
Volvosta maksoin 9000€ ja avensiksesta hyvitys 7500€. Siinä se tilasto. Väli 1500€ eikö? uutena väli olisi ollut 28000€ eikö?

Nyt volvosta jäljellä 18% ja avensiksesta 34%, eikö? Vastaavasti arvonalenema rahassa/km on volvossa 0,228euroa ja avensiksessa 0,0558euroa. Toisin ilmasituna arvo on alentunut volvossa 4kertaisella nopeudella tojoon verrattuna.

Ja kyllä, akun syö juurikin pa-lämmitin. Toyotassa akun lataa kuitenkin auton oma laturi(volvossa näemmä tämäkin surkeaa suunnittelua), eikä ongelmia ole ollut vaikka siinäkin on pa-lämmitin.

Kysyitkö niiltä taksimiehiltä muista kuin laatikkovioista? Todennäköisesti et, jos vastaukset kerta ovat olleet tuollaisia.
Nuo etuholkit esim.vaihdetaan aina samalla kun renkaatkin.

Kulutus on kuitenkin kohtuulinen auton kokoon nähden n.9litraa/100km. Avensis n.7litraa samassa ajossa. 2litraa/100km x50=100litraa,vuodessa erotus rahassa n.140euroa.

Arvaa muuten missä on valmistettu Toyotan kaasupolkimet? Vinkkinä voin sanoa, ettei ainakaan japanissa. Toyotankin jätän kauppaan jos ei ole japanissa valmistettu "aito" tojo.

AkiK:
Ryne:

Vähän niin kuin kyllä!


Eli ihan toisin mitä olen kuullut esim. taksimiehiltä – Volvojen Aisin-lootissa on nimenomaan ollut ongelmia.

Ongelmien määrässä kannattaa kuitenkin muistaa, että Volvot ovat yksityiskäytössäkin olleet poikkeuksellisen usein automaatteja johtuen hinnoittelusta., vielä muutama vuosi sitten moni ei automaatista paljon ekstraa halunnut maksaa.

Ihan sama kuin nyt Volkkarin DSG:n kohdalla, se on varmaan yleisin automatisoitu laatikko tällä hetkellä. Mikään muu massamerkki ei tarjoa vastavaa eikä etenkään noihin hintoihin. Halvimmillaan reilulla tonnilla ekstraa saa DSG:n.


Nyt näköjään menet ihan mutulla. Fordin Powershiftia saa jo suomessakin, Dodgella saa ainakin Avengeriin ja Journeyhin DCT:n, PSA & Mitsubishi katumaastureista löytyy ja rellunkin versio on ihan ovella (Megane). Nuo kaikki mielestäni volsun kilpailijoita.
Ryne osuu mielestäni oikeaan, sillä V-konsernilla kaksoiskytkinlaatikko on ollut jo vuosia ja se on lähes kaikissa malleissa saatavana! Muissakin on, mutta vasta vähän aikaa tai tulemassa! Veikkaan, että Suomessakin DSG on eniten myyty automatisoitu laatikko! Voi olla Aisinia myyty enemmän, ja melko lailla paljon siihenkin liittyy huonoja tarinoita! Eli onko niin, että roiskuu kun rapataan, eli lukumäärä vaikuttaa!
simppa:


Nyt näköjään menet ihan mutulla. Fordin Powershiftia saa jo suomessakin, Dodgella saa ainakin Avengeriin ja Journeyhin DCT:n, PSA & Mitsubishi katumaastureista löytyy ja rellunkin versio on ihan ovella (Megane). Nuo kaikki mielestäni volsun kilpailijoita.


Fordin laatikon tiedän, vielä ei ole montaa Suomessa liikenteessä, muutama koeajoauto ehkä. Mondeo tuolla yhdistelmällä voisi kiinnostaa itseäni, mutta tiedän myös että sitä tarjotaan vain 204 hv Ecoboost turbon ja 2 litran dieselin yhteyteen. Volkkarilla laatikon saa lähes kaikkiin malleihin ja muihinkin konsernin merkkeihin 1.2 TSI:stä alkaen.

PSA:n ja Mitsun maasturit ovat perus-Golfeihin verrattuna kalliita ja harvinaisia, kilpailijoita ne ovat lähinnä Tiguanille / Touaregille. Laatikoiden määrä jää noissa kahdessa väistämättä hyvin vähäiseksi.

[Ryne: Akik nyt ei puhuttu 2005 malleista vaan 00/01 malleista.

Vaikea päätellä S80 2.5T:n olevan vuodelta 00/01, kun et sitä missään kertonut ja tietääkseni tuollaista mallia ei silloin edes valmistettu. 2.5T tuli vuonna 03/04 markkinoille. Ehkä autosi on 2.4T, tai sitten kerrot satuja.

Otin esimerkiksi 5 vuotta vanhat, kun sinä kerroit yleistäen totuutena yhden S80 ja yhden Avensiksen hinnoista, jotka eivät edes ole vertailukelpoisia kun näköjään toisessa puhut ostohinnasta ja toisessa siitä mitä sait hyvityksenä. Ne ovat ihan eri asioita.

Nyt volvosta jäljellä 18% ja avensiksesta 34%, eikö?

Kerroin jo aiemmin, että autojen arvo lähestyy nollaa niiden ikääntyessä – mitään järkeä ei ole vertailla todella vanhojen jälleenmyyntiarvoja suhteessa uusien hintoihin, koska noin vanhojen hinnat ovat tapauskohtaisia ja joka tapauksessa olemattomia.

Nämä sinun juttusi ovat kyllä kovin Toyota-lasien läpi katsottuja. 10 vuotta vanhassa autossa voi olla 34% arvosta jäljellä vain aivan poikkeustapauksissa, ja kuinka ollakaan tällainen on sattunut juuri sinulle. Miksi kukaan maksaisi 10 vuotta vanhasta Avensiksesta 34% uuden arvosta, kun 3-5 vuotta vanhojakin saa 50%:lla uuden hinnasta?


Vastaavasti arvonalenema rahassa/km on volvossa 0,228euroa ja avensiksessa 0,0558euroa.

Kalliimmassa autossa on aina suurempi arvonalenema euroina. Se pätee myös kalliimpiin Toyotiin verrattuna halvempiin autoihin.

Ja kyllä, akun syö juurikin pa-lämmitin. Toyotassa akun lataa kuitenkin auton oma laturi(volvossa näemmä tämäkin surkeaa suunnittelua),

Minä en tiedä yhtään autoa, jossa akkua ei lataisi oma laturi. Miten se Volvo toimii jos sen laturi olisi suunniteltu siten että se ei toimi?

Sen kuitenkin tiedän, että mikään akku missään autossa ei ainakaan pakkasilla kestä lyhyessä pätkäajossa jatkuvaa polttoainelämmittimellä lämmittämistä ilman välilatauksia akkulaturilla.

Kysyitkö niiltä taksimiehiltä muista kuin laatikkovioista?

Eivät ole kertoneet muista kuin laatikkovioista. Muita pikkuosia vaihdellaan kaikkiin takseihin silloin tällöin, niistä tuskin kertovat mitään. 10 vuotta vanhoista autoista on muutenkin vaikea mennä taksimiehiltä kyselemään. Niillä on jo vähintään kolmas auto menossa sitten vuoden -01. Tuon vuoden Volvon perusteella sinä olet pystynyt kuitenkin päättelemään Aisinin etuvetoisiin autoihin valmistamien automaattivaihteistojen kestävyyden täysin yleispätevästi.

Nuo etuholkit esim.vaihdetaan aina samalla kun renkaatkin.

Kauheaa. Jos autoon vaihdetaankin muutaman euron holkit, onko sillä mitään väliä?

Kulutus on kuitenkin kohtuulinen auton kokoon nähden n.9litraa/100km

Käytännön ajossa voi ehkä jotenkin päästä tuohon, tosin epäilen että 2.5T automaatilla alle kympin on vaikea päästä jos ajaa vähänkin kaupungissa. Ostajat kuitenkin tietävät/uskovat isot bensa-Volvot syöpöiksi, mikä romahdutti niiden jälleenmyyntiarvon siinä vaiheessa kun ihmiset alkoivat katsella autojen päästöjä.


Toyotankin jätän kauppaan jos ei ole japanis sa valmistettu "aito" tojo.

Uskosi Toyon jumalallisuuteen on näköjään vahva.

Minusta se on vain auto, oli tehty sitten Japanissa tai muualla.

Ja kaasupolkimessa on suunnitteluvika. Valmistusmaa siihen ei liity.
Sen kuitenkin tiedän, että mikään akku missään autossa ei ainakaan pakkasilla kestä lyhyessä pätkäajossa jatkuvaa polttoainelämmittimellä lämmittämistä ilman välilatauksia akkulaturilla.

Kyllä muuten kestää, jos laturissa teho piisaa! Kokemusta kolmesta kärrystä lämmittimellä! Yhdestä joutui vaihtamaan akun viiden vuoden aikana kolme kertaa, kahdessa muussa ei minkäänlaisia ongelmia! Ajo täysin samanlaista kaikilla! Laturit vaan tuplasti tehokkaampia kahdessa autossa!
No hörppähän se kaupungissa sen 10,5-11,5litraa. On vaimolla koti-työpaikka-koti ajossa. Siinä ajossa vien sen 9ltr, työpaikka keskustassa koti taajamassa n.8km keskustan ulkopuolella. Voi olla 2,4t, en tiedä enkä pääse tarkastamaan kun lähti juuri autolla yövuoroon.

Hinta vertailu ei ollut uuteen vastavaan, vaan hinnat mitä ko.autoista on uutena maksettu. 22t vs.49tonnia ja risat.

Joo, toyotassa lataa 10km pätkäajolla akun täyteen, volvolla pitää ajaa min.1/2 tuntia jottei akku hyydy.

Kyllä, usko on vahva tojoon jos vaan siis japanissa valmistettu. Samaa kuraa kilpailijoiden kanssa (jopa huonompi tietyissä asioissa) jos esim.briteissä valmistettu.

Tietotoimiston juttuja tuo polkimen suunnittelu virhe. Minulla autossa samanlainen (käsittäkseni denso vs.bosch) mutta jananilaisen valmistama poljin. Noissa ei takaisinkutsua tule kun ei ole vikaakaan.

Muutaman euron holkit on kylläkin 48€/kpl =96€ laaki!
AkiK:

Fordin laatikon tiedän, vielä ei ole montaa Suomessa liikenteessä, muutama koeajoauto ehkä. Mondeo tuolla yhdistelmällä voisi kiinnostaa itseäni, mutta tiedän myös että sitä tarjotaan vain 204 hv Ecoboost turbon ja 2 litran dieselin yhteyteen. Volkkarilla laatikon saa lähes kaikkiin malleihin ja muihinkin konsernin merkkeihin 1.2 TSI:stä alkaen.

PSA:n ja Mitsun maasturit ovat perus-Golfeihin verrattuna kalliita ja harvinaisia, kilpailijoita ne ovat lähinnä Tiguanille / Touaregille. Laatikoiden määrä jää noissa kahdessa väistämättä hyvin vähäiseksi.



Mihin se liittyy, kuinka paljon niitä on liikenteessä? Homman nimi on se, että jos nyt tilaat vaikkapa C-Max 2.0 TDCI:n automaattina, niin se tulee Getragin valmistamalla kaksoiskytkinlaatikolla.

Kyllähän nuo PSA/mitsut on nimenomaan omaan kilpailijoita Tiguanille, ei missään nimessä Touaregille. Vieläkin tuon luokan autoja myydään ihan hyvin vaikkakin nuo ovat jääneet pimentoon Suomessa. Kuitenkin ovat malleja joissa ominaisuudet ovat kohdallaan, ja nyt saa myös hyvällä vaihteistolla. Lisäksi sijoittuvat myydyimpään lelumaasturiluokkaan.

Voisin myös kuvitella, että 2.0 TDCi on Mondeo-malliston myydyimpiä koneita, ellei peräti myydyin. 2.0T jää sekään tuskin ihan marginaaliin, vaikka vähemmän myydäänkin. S-Maxin ollessa kyseessä noista kumpikin voinevat olla sekä bensa että diesel puolella myydyimmät koneet. Ja saa sen Powershiftin myös Focukseen.

Tokihan volkkarilla on laajin tarjonta mutta ei tuollainen kilpailijoiden mitätöiminen ole totuudenmukaista. Kaksoiskytkinlaatikoita saa muihinkin muutenkin perusautoihin kuin volkkareihin.

Rynellä näköjään mielikuvitusauto. 2.5T:tä ei tuolloin ollut edes tuotannossa, sillä koko konetta ei tuolloin ollut olemassa. 2.5T tuli muistaakseni 2003, mutta 2.5T 200 hv varianttia ole ollut koskaan tuotannossa edellisen S80:sen yhteydessä. 2.5T:ssä oli 210 hv. Eli paskapuhetta tuokin. Tai sitten tuo mielikuvituskone on 2.4T.

Mulla on ollut tämän uusimman polven S80 2.5T. Siinä valossa nuo sinun kulutuslukemasi kuulostavat aika optimistisilta kun otetaan vielä huomioon, että tässä uusimmassa on roimasti uudempi automaattivaihteisto samalta valmistajalta. Omassa ajossa vei jatkuvasti yli kympin. Käyttöominaisuuksiltaan tuo kone sen sijaan oli mitä mainioin. Siis tosi hyvä. Tuossakin näkee tuon automaatin heikkouden. Manuaalina noista on penkitetty selvästi yli 200 hv lukuja. Siksi se tuntui liikkuvankin hyvin tuolla lootalla. Todellisuudessa tuo on jopa ripeämpi kuin myynnissä ollut 3.2, jossa ilmoitettua tehoa on selvästi enemmän
Simppa, miksi kuohaat tuon asian kanssa, kun tosiasiat ovat mitä ovat! Kilpailijoiden versiot ovat tosi harvassa meillä Suomessa; mistä johtunee? Kukaan ei liene sitä kiistänyt, että niitä ei olisi! Taitaa olla suhde V-konserni vs. muut jotain 20000 v. 100!

["simppa"]

Mihin se liittyy, kuinka paljon niitä on liikenteessä? Homman nimi on se, että jos nyt tilaat vaikkapa C-Max 2.0 TDCI:n automaattina, niin se tulee Getragin valmistamalla kaksoiskytkinlaatikolla.


Puhe on ollut DSG-laatikoiden (ja myöhemmin erään Toyota-uskovaisen kanssa Aisinin) kestosta, ja olen useaan kertaan kertonut, että sitä on vaikea arvoida koska Volkkareissa myytyjen ja jo käytössä olevien kaksoiskytkinlaatikkojen määrä on Suomessa tolkuttoman suuri verrattuna mihinkään vastaavaa tarjoaviin muihin merkkeihin. Sillä taas on olennainen merkitys sille, miten vikaisena jotain laatikkoa voi mahdollisesti pitää.

Ford on vasta aloittamassa noiden laatikoiden myyntiä, muut massa-autovalmistajat eivät tuota vielä todellisiin volyymimalleihin edes tarjoa. Mondeon ja Focuksen myytyä muutaman tuhat Powershiftiä aletaan tietää miten laatikko kestää suhteessa muihin kaksoiskytkintoteutuksiin. En sinänsä sitä epäile, ja taloudellisuushan tuossa nousee uudelle tasoelle verrattuna Aisinin 6-pykäläiseen lootaan joka nyt on tarjolla ollut.


Tokihan volkkarilla on laajin tarjonta mutta ei tuollainen kilpailijoiden mitätöiminen ole totuudenmukaista.

Ei mitään ole mitätöity, ainoastaan kerrottu mikä on myyntimäärien suhde tähän mennessä. On aika paljon todennäköisempää että yhdessä Volkkarin automaattilaatikossa on vika verrattuna johonkin muuhun merkkiin, jos myytyjä laatikoita on kymmeniä - jopa satoja kertoja enemmän.

Ryne : No hörppähän se kaupungissa sen 10,5-11,5litraa. On vaimolla koti-työpaikka-koti ajossa. Siinä ajossa vien sen 9ltr, työpaikka keskustassa koti taajamassa n.8km keskustan ulkopuolella. Voi olla 2,4t, en tiedä enkä pääse tarkastamaan kun lähti juuri autolla yövuoroon.

Vähän epäuskottavalta tuntuu kun olet kertonut hyvin yksityiskohtaista tietoa ko. autosta etkä edes tiedä mikä malli on kyseessä.

Ainakaan 2.5T:llä ei kaupungissa noilla lukemilla pääse, TM testissäkin V70 2.5T Aisinin kuusipykäläisellä lootalla vei muistaakseni 15-17 litraa kaupunkikulutuksena. Ja tuo siis jo modernimmalla laatikolla ja moottorilla. Testikulutuksesta voi varmasti jotain nipistää, mutta alle 12 litraa alkaa olla jo tiukassa.

Hinta vertailu ei ollut uuteen vastavaan, vaan hinnat mitä ko.autoista on uutena maksettu. 22t vs.49tonnia ja risat.

Mitä eroa tällä sitten on? Puhutaan 10 vuotta vanhoista matolaatikoista, niiden jäännshinnoista ei kannata suuria päätellä, koska ne alkavat olla hyvin tapauskohtaisia tuon ikäisissä autoissa. Ja hintavertailusi meni pieleen ihan muussa kohdassa, eli siinä kun sotkit hyvityshinnan ja ostohinnan keskenään. Hyvittäähän vaihdossa voidaan mitä vain, jos asia otetaan kaupassa huomioon muulla tavalla.

Joo, toyotassa lataa 10km pätkäajolla akun täyteen, volvolla pitää ajaa min.1/2 tuntia jottei akku hyydy.

Voisihan tuon mitata, miten lataa akun täyteen 10 km ajolla. Tuo ei nimittäin onnistu tuossa ajassa edes akkuboosterilla!!! Melkoinen laturi siinä sinun ihme-Toyotasssasi.

Pätkäajossa 10 km ja 1/2 tuntia kuulostavat myös aika samalta...

Ongelma ei yleensä edes ole laturin tehossa, vaan siinä ettei akku pakkasella ota virtaa vastaan. Siinä en usko Toyotan tekevän mitään poikkeusta, ihan samat akut siinä on kuin kaikissa muissakin. Toisekseen 10 vuotta vanhassa isossa Volvossa virrankulutus voi todennäköisesti olla suurempi kuin sen aikaisessa 22 tonnin Avessa, johtuen varusteista.


Tietotoimiston juttuja tuo polkimen suunnittelu virhe. Minulla autossa samanlainen (käsittäkseni denso vs.bosch)

Varmaan sinulla on tähän joku varmistettu tieto? NHB:ltä voit myös kysellä miten asia on.

Miksiköhön muuten USA:ssa NASA tutkii tuota poljinvikaa, jos kyseessä olisi yksinkertainen valmistusongelma...


Muutaman euron holkit on kylläkin 48€/kpl =96€ laaki!

Ja tällainen sarja menee sinun mukaasi samaa tahtia kuin renkaita vaihdetaan? Teidän ajollanne siis noin 2.500 km välein...salli minun nauraa.

Jos taksikäytössä holkkeja olisi mennytkin renkaanvaihdon tahtiin eli kerran 40-60 tkm:ssä (mitä en sitäkään usko kaikkien autojen kohdalle) ei tuo edes niin pahalta kuulostaisi. Kukaan S80 omistaja ei kuitenkaan ole minulle tällaisesta maininnut, ja tuttavapiirissä on noita aikanaan ollut useampi aika suurella ajomäärällä. Sitä en epäile lainkaan, etteikö jousitusosissa vaihtotarpeita ko. autossa silloin tällöin olisi. Mutta nuo sinun juttusi kuulostavat mielikuvitushommilta, etenkin kun niitä kerrotaan mielikuvitusautostakin.

Hyvä laskutaito:

180000tkm ajettu 8 parilla holkkeja =22500km/holkkipari!

Salli mun nauraa!!!!

Joo Nasapa hyvinkin, laita foliota päähän etteivät lue ajatuksiasi. Polkimeen tulee 2 aluslevyä akseli tapin väliin. Aluslevysarjoja on olemassa 7 erilaista sarjaa(riippuu välyksestä;), ja olenpa jopa yhteen autoon ne itsekin laittanut. Kertoo jenkkin totaalisesta tyhmyydestä jos tuohon jotain nasaa tarvitaan, 3-vuotias tyttönikin osaisi tuon korjata ja tulkita mikä vikana.

Virran kulutusta vertasin vm.2009 tojotaan (en mihinkään museo ikäiseen avensikseen) mikä itselläni on. Siinä käytettiin pa-lämmitintintä n.3h/vrk koko talvi, eikä akku hyytynyt. Volvosta on hyytynyt esim.viimetalvena 3kertaa (ei ollut silloin vielä meillä;)ja tänä talvena uusi akkukin kahdesti.

Ajomatkat suurinpiirtein näin: tojolla jatkuvasti pientä pätkäajoa keskustassa/lähistöllä n.1-15km, auto koko ajan lämmitettynä. Volvolla se 10km ajo yhteenpätkään ja 8tunnin seisominen ja taas 10km, 1/2 tunnin lämmitys per lähtö.

Auto on tullut perhe tutulta(liikkeen kautta, ei halunnut avensista). Yksityiskohtainen tieto johtuu tästä. Olen aina vannonut, ettei meille volvoa tule. Nyt kuitenkin tuli johtuen sen hyvästä(lue paljosta) huoltohistoriasta. Uskoisin, ettei enää voi levitä noilla meidän vuosittaisilla kilsoilla.

Mitä vaikeaa on tuossa hinnan ymmärtämisessä. Väli oli 1500€ laski miten hyvänsä. Olisiko jotenkin parempi jos hinnat olisvat esim. 3000€ ja 4500€, edelleen ero vain kasvaisi.

Ryne:

Tietotoimiston juttuja tuo polkimen suunnittelu virhe. Minulla autossa samanlainen (käsittäkseni denso vs.bosch) mutta jananilaisen valmistama poljin. Noissa ei takaisinkutsua tule kun ei ole vikaakaan.


Mistähän tuo Bosch on vedetty mukaan tähän? Toyotan mukaan ongelma on polkimissa, jotka on valmistanut CTS Corp. Elkhart USA.
NHB:

Mistähän tuo Bosch on vedetty mukaan tähän? Toyotan mukaan ongelma on polkimissa, jotka on valmistanut CTS Corp. Elkhart USA.

Niin varmaan on, niissä jenkkilässä takaisin kutsutuissa.

Mikä poljin onkaan näissä suomessa ja muissa euroopassa takaisin kutsutuissa?

<< edellinen 1 2 3 4 5 6 7 seuraava >>

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto