Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Taloudellinen ajo - part II

<< edellinen 1 2 3 4

Minun autot ovat olleet dieselitä. Yhdistettty EU-kulutus 4-5 l/100 km. Niiden tyhjäkäyntikulutus on ollut pieni. Ajotietokoneen mukaan 0,4 l/h. Eli 80 km/h vapaalla rullatessa kulutus on vain 0,5 l/100 km. Ero moottorijarrutuksen nollaan on pieni, mutta vauhti hidastuu selvästi hitaammin. Alamäet vapaalla. Kun rajotus laskee => vapaalle. Kun tullaan moottoritien rampiin => vapaalle. Taajamassa suurin osa ajata menee vapaalla. Ripeä kiihdytys ja sitten vapaalle. Vaihteistona manuaali totta kai.
Ottamatta kantaa taloudellisuuteen, niin onhan tuollaisten "vapaalla rullailevien" perässä varmasti mukava ajella. Huomioittehan siis muutkin tiellä liikkujat? Sillä vapaalla vauhdin pudottaminen pitää aloittaa varsin kaukaa, jos haluaa sovittaa nopeuden sallituksi merkin kohdalla.
Opelixi:
Ottamatta kantaa taloudellisuuteen, niin onhan tuollaisten "vapaalla rullailevien" perässä varmasti mukava ajella. Huomioittehan siis muutkin tiellä liikkujat?


Sama homma myös alamäen loppuessa. Tulee himo rullata vielä vähän matkaa, vaikka nopeus laskee selvästi. Taustapeilille on kyllä käyttöä, että ei saa muita autoilijoita ihan suunniltaan.

Toisaalta kumma, että mikä kiire monilla on niihin punaista näyttäviin liikennevaloihin seisomaan.
Avaruusvektori:

Toisaalta kumma, että mikä kiire monilla on niihin punaista näyttäviin liikennevaloihin seisomaan.


On olemassa tunnistimilla olevia valoja, mitkä eivät vaihdu ollenkaan elleivät havaitse ajoneuvoa. Kaupungissa on yleensä useampia valoristeyksiä ja hidastelusi voi aiheuttaa sen, että takanatulevia jää turhaan edellisiin valoihin.

Enkä nyt puhunut pelkästään kaupunkiliikenteestä, vaan nimimerkki Kuruma kertoi rullailevansa maantielläkin ja jos aikoo pudottaa nopeuttaan 20km/h rullailemalla niin, että nopeus on merkin kohdalla haluttu, niin se tarkoittaa aika suurta ennakkoa.
Avaruusvektori:
Sain rippikouluikäseen bensakäyttöiseen raskattareeni hankittua Econen-kulutusmittarin ja lukemat kummastuttavat jo nyt, vaikka kalibrointi on kesken. Kulutukset ovat siis toistaiseksi lähinnä suhdearvoja.

Vaikuttaisi, että vapaalla rullaaminen on erittäin suositeltavaa. Mäessä, jossa vapaalla rullaillessa vauhti 80km/h likimain säilyy ja tyhjäkäyntikulutus on 1,5l/100km kuluu samaa vauhtia vaihde päällä vajaa 4l/100km. Ero tuntuu ihmeen suurelta. Lieneekö moottorin pyörittäminen hieman suuremmilla kierroksilla todella noin työlästä. Voinee silti tulla siihen tulokseen, että jarrutusta se on moottorijarrutuskin kuten edellä jo todettiin.

Moottorijarrutuksessa syöttö näyttää katkeavan kokonaan vain, jos pyörimisnopeus on kaasua höllätessä yli 2000rpm, mikä lienee vanhemman ruiskun kummallisuus. Jos rullailee vapaalla kohti risteystä ja kytkee vaihteen päälle siten, että 2000rpm ei ylity polttoaineen kulutus kasvaa hiukan (siis hiukan enemmän kuin pelkän nopeuden alenemisen perusteella pitäisi) ja vauhti hidastuu entistä tömäkämmin.

Kummastuttaa, että minne se kaikki ylimääräisen polttoaineen energia hukkuu. Palaako se käsittämättömän huonolla hyötysuhteella, vai onko tuossakin kyse suuremman pyörimisnopeuden huomattavasti suuremmista vastuksista? Tuskin se sentään putken päästä nesteenä tielle tippuu. Pitänee vertailla kulutusta vapaalla eri tyhjäkäyntikierroksilla jossakin alamäessä, kun tuo laite ei osaa näyttää kulutusta paikoillaan ollessa yksikössä litraa/tunti.

Jos moottorin tyhjäkäynnillä pyörittely on noin työlästä pitäisi varmaan pyrkiä start/stop-systeemeihin, jotka sammuttaisivat moottorin myös alamäessä eikä vain pysähdyksissä. Tällöin tosin tarvitsisi käyttää kaikkia apulaitteita sähköllä iänikuisten kuminauhojen sijasta, mikä olisi muutenkin toivottavaa. Jonkun sortin nanohybridin voisi siis rakentaa hyvinkin pienellä energiavarastolla. Vielä jos automatiikka vaihtaisi vapaalle ilman kuljettajan ylimääräista touhuamista ja pienellä sähkömoottorilla voitaisiin pikkuisen säädellä nopeutta mäessä.


Minulla on obd-kautta kulutustietoja lukeva mittari ja olen huomannut, että ei sekään oikein kaikissa tilanteissa näytä. Maantiellä liian vähän ja kaupungissa hieman liian vähän, keskimäärin suht oikein. Rullailessa mulla kulutus menee nollaan jos kierroksia yli 1300rpm. Uskoisin, että osa noista kummallisuuksista on vain mittavirheitä.
Opelixi:
Huomioittehan siis muutkin tiellä liikkujat?


Ilman muuta. Ihan normaalin liikenteen tahdissa ja sitä häirimättä. Niissäkin rajoissa voi rullata vapaalla yllättävän paljon.

kuruma:
Opelixi:
Huomioittehan siis muutkin tiellä liikkujat?


Ilman muuta. Ihan normaalin liikenteen tahdissa ja sitä häirimättä. Niissäkin rajoissa voi rullata vapaalla yllättävän paljon.


Hyvä juttu, sitten toivotan onnea ja menestystä pihistelyynne!
kuruma:
Alamäet vapaalla. Kun rajotus laskee => vapaalle. Kun tullaan moottoritien rampiin => vapaalle. Taajamassa suurin osa ajata menee vapaalla. Ripeä kiihdytys ja sitten vapaalle. Vaihteistona manuaali totta kai.

Juuri näin ajan itsekin aina kun vaan jaksan keskittyä pihistelyyn ja liikennetilanne sen sallii. Se mitä toivoisin olisi tehokkaampi auto jolla saisi ripeämmät kiihdytykset myös silloin kun käytetään taloudellisinta kierrosaluetta. Toinen ongelma on että valmistajat eivät ilmoita noita ominaiskulutuskäyriä joten useimmiten ei voi edes tietää millä kierroksilla ne kiihdytykset kannattaisi tehdä.
Avaruusvektori:

Jos moottorin tyhjäkäynnillä pyörittely on noin työlästä pitäisi varmaan pyrkiä start/stop-systeemeihin, jotka sammuttaisivat moottorin myös alamäessä eikä vain pysähdyksissä.


Noin se käsittääkseni uudessa Mersun hybridissä toimii. Ainakin Moottori-lehden jutun perusteella (teknisesti) erittäin mielenkiintoinen toteutus. Lukiessa tuli mieleen, että kuinka kummassa kukaan ei ole toteuttanut tätä jo aikaisemmin (pieni avustava sähkömoottori + pieni akku -> pieni lisähinta mutta iso säästö;).
http://www.veho.fi/fi/konserni/kohtinollapaastoja/mercedes/Sivut/default.as px
p128194:
Lukiessa tuli mieleen, että kuinka kummassa kukaan ei ole toteuttanut tätä jo aikaisemmin (pieni avustava sähkömoottori + pieni akku -> pieni lisähinta mutta iso säästö;).


Ikävä kyllä vaan, akun koko tai sähkömoottorin koko ei korreloi systeemin monimutkaisuuden kanssa, vaan pienikin akku ja pienikin sähkömoottori nostaa hintaa tuhansille euroille, jota ei välttämättä edes koskaan säästetä takaisin pienempänä polttoaineenkulutuksena.

Pitäneekö paikkansa?

Vuosimallin 2004 facelift S80 vetää myös automaattina kulutusmittarinsa nollille.

Liikenteen vuoksi olen aiemmin lähinnä vain moottorijarrutellut, mutta pitääpä kokeilla vapailua tilanteen salliessa.
mikahe:
AL: 10 vinkkiä bensansäästöön


Muutamia oletuksiahan tuossa selvästikin on tehty.
Jos kulutuksen optimointi tuntuu työläämmältä kuin vain hieman suuremman polttoainelaskun maksaminen, niin eihän se kannatakaan.

Jos kulutusoptimoinnista tulee pakkomielle, jota jatketaan liikenteestä huolimatta, tulee asiasta ongelma muillekin.

Yllä kirjoittaneiden ymmärsin kuitenkin harrastavan kulutusoptimointia jonkinlaisena pelinä tai kilpailuna itsensä kanssa ja nimenomaan ajamisen lisäksi eikä sen sijasta?

Tutun auton kulutusmittaria ei muuten tule juuri vilkuiltua ajon aikana, vaikka lopputulos kiinnostaakin. Kun ajotapa on kulutusmittarin avulla ensin opeteltu, sen voi ylläpitää pelkän korvan ja kieppikellon avulla.
Premium farkkujen vertailussa oli maininta, että yksikään auto ei ajanut 60km/h nopeutta suurimmalla vaihteella. Onko kuitenkin siis olemassa raja, jossa kannattaa ajaa pienemmällä vaihteella (siis yli 1000rpm)? Samaisen numeron Golfin testissä Golf käyttää 6. vaihdetta vasta 70km/h alkaen.
Style66:
Premium farkkujen vertailussa oli maininta, että yksikään auto ei ajanut 60km/h nopeutta suurimmalla vaihteella. Onko kuitenkin siis olemassa raja, jossa kannattaa ajaa pienemmällä vaihteella (siis yli 1000rpm)? Samaisen numeron Golfin testissä Golf käyttää 6. vaihdetta vasta 70km/h alkaen.

Ainakin pitäisi olla. Jos suurimmalla vaihteella voisi ajaa 60-70 km/h nopeuksissa, niin se olisi niin lyhyt että kulutus nousisi maantien ja erityisesti moottoritien 120 km/h nopeuksissa.


Jos tähän lisättäisiin 7. vaihde, niin kyllähän kulutustippuisi 70km/h nopeudella ja paljon sitä aikaisemmin.
http://auto-tests-service.blogspot.de/2012/02/hilfe-zur-selbsthilfe-teil-2- wann.html

Tuossa on yksi laskelma siitä, kuinka välitys vaikuttaa kulutukseen. Sivulta löytyvät ominaiskulutuskäyrät myös osoittavat vääräksi yleisen harhaluulon, kuinka ominaiskulutus on alhaisimmillaan vääntöhuipun kohdalla.
En nyt sanoisi ihan noinkaan. Kun nimittäin nostat sitä kaasupoljinta sen 10-20% jolla päästään tuohon ominaiskulutuksen minimikohtaan, niin tuolla samaisella kaasun asennolla saatava vääntömomenttikäyrän huippukohta on pienemmillä kierroksilla kuin se kaasu pohjassa saatu huippuarvo ja kohtuullisen lähellä ominaiskulutuksen minimikohdan kierroslukua varsinkin ahtamattomissa moottoreissa. Sitten kun mitataan moottorin sijasta vetopyörien vääntömomenttia, ollaan jo lähes täysin samassa kierrosluvussa. Renkailta mitataan nimittain suurin vääntömomentti pienemmillä (moottorin)kierroksilla kuin moottorista, johtuen kierrosten mukana lisääntyvistä häviöistä.
Hyvä konsti keskikulutuksen (l/100km) alentamiseen on ajaa kohteeseen aina mahdollisimman pitkää kiertotietä. Silloin nimittäin moottori toimii mahdollisimman suuren osan matkasta käyntilämpöisenä jolloin se kuluttaa vähiten satasella.

Moottorin ominaiskulutusta taas voi helposti pienentää painamalla koko ajan ajaessa jarrua sopivasti, jotta saadaan pidettyä moottorin kuormitus riittävän suurena. Samoin auttaa esim. suuren asuntovaunun vetäminen.

Kaikesta huolimatta molemmat neuvot vain huonontavat taloudellisuutta.
LMJ:
En nyt sanoisi ihan noinkaan. Kun nimittäin nostat sitä kaasupoljinta sen 10-20% jolla päästään tuohon ominaiskulutuksen minimikohtaan, niin tuolla samaisella kaasun asennolla saatava vääntömomenttikäyrän huippukohta on pienemmillä kierroksilla kuin se kaasu pohjassa saatu huippuarvo ja kohtuullisen lähellä ominaiskulutuksen minimikohdan kierroslukua varsinkin ahtamattomissa moottoreissa. Sitten kun mitataan moottorin sijasta vetopyörien vääntömomenttia, ollaan jo lähes täysin samassa kierrosluvussa. Renkailta mitataan nimittain suurin vääntömomentti pienemmillä (moottorin)kierroksilla kuin moottorista, johtuen kierrosten mukana lisääntyvistä häviöistä.


Puhenet tuosta Vokkarin moottorista. Ylempänä olevassa Mersun moottorin kuvaajassa vääntöhuippu ja ominaiskulutuksen huippu osuvat totaalisen eri kohtaan, eikä tuo kuvaaja jätä varaa jossittelulle.



En tiedä. Olisi kiva nähdä tuonkin moottorin vääntökäyrä, kun kaasua painetaan vain noin 80%, jolloin käyrä menisi keskeltä parhaan ominaiskulutuksen pistettä.

Nykyiset ahdetut ja toisaalta rajoitetut moottorit eivät ole sillä tapaa enää "luonnollisia", että sääntö pitäisi aina edes likimääräisesti paikkaansa. Eikä 80% kaasun painaminenkaan ole kierrosluvusta riippumaton vakio, koska polkimen asennon vaikutuksen moottorille tulkitsee kuitenkin tietokone.
On itsestään selvää, että jos vääntöä rajoitetaan kaasuläpällä, niin tietyllä kaasuläpän asennolla alhaisilla kierroksilla saadaan enemmän vääntöä kuin korkeilla kierroksilla. Se ei vaan tähän millään tavalla.

Ensin voimansiirron häviöt, sitten ahtaminen ja kaasuläppä... Pistetäänpä lisää kuvaajia ja katsotaan millaisia selityksiä vielä löytyy.

http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/56/4884/48029310/205167439-w988. jpg
http://home.foni.net/~michaelbosch/auto/economic/b_eff2.png
http://www.bilder-hochladen.net/files/ekvu-4n.jpg
http://pics.poisonnuke.de/upload/23/Muscheldiagramm.jpg
http://home.foni.net/~michaelbosch/auto/economic/b_eff2.png
http://www.landtechnikmagazin.de/upload/3376_1333354898.jpg
http://www.kfztech.de/gast/zeuschner/bilder/kennlinien/muscheldiagramm.jpg
http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/klein/K/K284.jpg
http://www.motor-talk.de/attachment/368879/muscheldiagramm.jpg



Näyttää ominaiskulutuksen minimi sijoittuvan joko maksimimomentin kohdalle tai sitä suuremmille tai pienemmille kierrosluvuille noissa käppyröissä.
LMJ:
Näyttää ominaiskulutuksen minimi sijoittuvan joko maksimimomentin kohdalle tai sitä suuremmille tai pienemmille kierrosluvuille noissa käppyröissä.


Nimenomaan. Nuo kaksi huippuarvoa voivat osua miten vain toistensa suhteen. Siksi yhdestä ei voi päätellä toisen sijaintia.

<< edellinen 1 2 3 4

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto