Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Uusi Prius?

<< edellinen 1 2 3 seuraava >>

Näyttää olevan Prius+ jo myynnissä alkaen 39249,-

http://www.toyota.fi/cars/coming_soon/prius_plus/index.tmex

Taitaa tuolla rahalla saada paremmankin auton, ainakin jos ei tarvitse kuin 5 paikkaa?
LMJ:
Taitaa tuolla rahalla saada paremmankin auton, ainakin jos ei tarvitse kuin 5 paikkaa?


Niin tai haluaa dieselin

Tai jonkun farkun tai sedanin

Tai...

Aikas hassu oli tuo kommenttisi siis :/
Hiilipäästö:

Todennäköinen syy on mekaniikan monimutkaisuus. Suurin osa hybridin säästöistä tulee jarrutusenergian talteenotosta, ja jos se saadaan yhdistettyä vielä start/stop -järjestelmään, niin loput hybridien edut ovat pienempiä.



Yksinkertainen syy voi olla sekin, että normaalin liikenteen tyyppisessä rauhallisessa ajossa tuo pelkkä jarrutusenergia ei ratkaise kaikkea ja liikenteessä pyrkimys on kuitenkin mahdollisimman tasaiseen ajoon. Tuo ei suosi KERS-tyyppisiä ratkaisuja.
Täyshybridit mahdollistavat muitakin säästökeinoja, kuin pelkkä jarrutusenergian talteenotto. Esim. ennakoiva ajotapa tuo lisäsäästöjä perinteisiin moottoriratkaisuihin nähden. Mm. Priuksella on mahdollista rullata "vapaalla" 70km/h -> 0km/h, ilman että kumpikaan moottoreista on käytössä. Tavallisissa moottoreissahan tämä on mahdollista ainoastaan moottorijarrutuksessa, ja moottorijarrutuksella ei kovin pitkää matkaa pysty "rullaamaan".

Jos haluaa pienikulutuksisen (tila-)auton, josta ei tarvitse maksaa dieselveroa, joka on loistava talviauto (TM talvivertailuvoitto) ja joka on kaikista autoista luotettavin (http://www.iltasanomat.fi/autot/yksi-ylitse-muiden-tassa-vahavikaisimmat-au tomallit---katso-raportti/art-1288438105446.html) niin vaihtoehtoja ei paljon ole.
Kumppani:
LMJ:
Taitaa tuolla rahalla saada paremmankin auton, ainakin jos ei tarvitse kuin 5 paikkaa?


Niin tai haluaa dieselin

Tai jonkun farkun tai sedanin

Tai...

Aikas hassu oli tuo kommenttisi siis :/


Kommentti tarkoitti sitä, että 5-paikkaisissa on huomattavasti enemmän valinnan varaa, ei tarvitse ostaa korkeaa autoa jos ei sitä halua ja lisäpaikat maksavat ylimääräistä, aina. Yli viisipaikkaisissa on sen verran vähemmän valinnanvaraa, että virkkeen kysymysmerkki on kuitenkin paikallaan.
Ei minusta vieläkään paikallaan. Esim. Prius ilman plussa ei häviä mihinkään, jos haluaa 5-paikkaisen ja saa edullisemmin jne.

Vähän sellainen appelsiini vs. omena -vertailu siis.
Järjettömäksi menee tuon Priuksen hinnoittelu, alkaa tuntumaan siltä että pönkitetään Priusta korkeammalle tasolle kuin se oikeasti yltää. Sama tekniikka lähtee CT200:ssa 2000 € ja Auris HSD:ssä jopa 7000 € halvemmalla.

Täytyy olla todellinen Prius fani jotta sellaisen enää haluaa ostaa, ei siinä voi olla enää pienet kokonaiskustannukset ensimmäisenä mielessä.

Hyvän näköinen tämä uusi Prius Alpha (Prius+). Niitä näkee jo Tokion liikenteessä. Erottuu korkeuden puolesta positiivisesti perus Priuksesta. Tavaratilakin on muhkea.
Prius on Avensiksen kokoluokkaa, eikä sitä näin ollen voi verrata Aurikseen, joka on sisä- ja erityisesti tavaratiloiltaan huomattavasti pienempi. Ajettavuudessa on myös eroa Priuksen hyväksi. Sitä paitsi, eipä nuo muilta valmistajilta tulossa olevat hybriditkään erityisen edullisia näytä olevan, lähtöhinnat ovat n. 40 000 euron tietämillä.

Tässä muuten vertailu kaikista Saksassa tällä hetkellä myynnissä olevista hybrideistä (max. 60 000 euroa). Prius voitti vertailun selkeästi:

http://www.autobild.de/artikel/hybrid-marktuebersicht-2755354.html

Japanilaisten monen vuoden kokemus hybriditekniikassa näkyy ko. testissä selvästi. Esim. Audi Q5 jäi selkeästi viimeiseksi, erityisesti voimansiirtoa moitittiin.
JaSa:
Prius on Avensiksen kokoluokkaa,


Ei se kyllä minusta mitenkään vastaa Avensiksen farmaria tiloiltaan ja kuljetuskapasiteetiltaan.

Ehkä sitä sedaniin voisi verrata, mutta pituustilaa ei sittenkään ole saman verran. Akseliväli on molemmissa sama 2700 mm mutta Avensis sedan on 4710 pitkä (farmari 4810) siinä missä Prius vain 4460. Samoin Prius on kapeampi, Aven leveys on 1810 ja Priuksen 1745.


Japanilaisten monen vuoden kokemus hybriditekniikassa näkyy ko. testissä selvästi. Esim. Audi Q5 jäi selkeästi viimeiseksi, erityisesti voimansiirtoa moitittiin.


Vähän hölmö vertailu, koska aika isoa osaa hybrideistä ei Saksassa ilmeisesti vähäisen kysynnän vuoksi myydä. Ei japanilaisten monivuotinen kokemus ainakaan USA:n testien mukaan kovin paljon näy jos sitä verrataan esim. Fordiin.

Mielenkiintoista on nähdä, jos uuden Mondeon hybridimalli ja pistokehybridi saadaan ensi vuonna myös Eurooppaan. Siinä olisi hybriditekniikkaa aika järkevissä kuorissa ja ainakin USA:ssa hinnoittelu on erittäin kilpailukykyistä verrattuna normiautoihin. Käytännön kulutuskset on jo nykyisellä Fusionilla olleet hyvin alhaiset.
Priuksessa ja muissa oikeissa hybrideissä enemmän kuin jarrutusenergian talteenotto, auttaa polttomoottori käyttäminen hyötysuhteeltaan optimaalisemmalla alueella kuin pelkkä pottomoottori pystyy. Huonoin hyötysuhde on tyhjäkäyvällä polttomoottorilla.

Minua vähän ihmetyttää Priuksen tai plussan vertailu johonkin karvalakkivarusteltuun peruskinneriin. Prius on kuitenkinn automaattivaihteinen käyttäjän kannalta ja hyvin varusteltu. Jos nyt välttämättä haluaa polkuauton niin eihän Prius mikään vaihtoehto silloin ole kuten ei muutkaan automaatit. Muistetaan kuitenkin että Suomessa yli 30% uusista henkilöautoista on automaatteja.

Vähän kyllä ihmetyttää Toytan tapa tuoda pikkuautoihin hybridejä. Niistä ei olla valmiita juuri maksamaan ja ne myydään pääasiassa poljettavina. Ilmeisesti IQ:sta ja 4WD Hiacesta tulee ennen hybridi kuin Avensiksesta.
Hybrideistä puhuttaessa Prius on ainoa Toyotan edelläkävijä auto Euroopan markkinoilla ja tulee sellaisena pysymäänkin. Muiden merkkien ratkaisut muissa kokoluokissa tulevat pyyhkimään Toyotan pois markkinoilta. Voihan silti olla että Toyotalla on laskettu ettei kannata tuoda Hybridejä isompiin autoihin ennen kuin muutkin tuovat. Eivät halua olla edelläkävijöitä.
Toinen vaihtoehto voi olla se että kun Avensis kuitenkin on Toyotan myynnissä aika marginaalinen osa ja suurin myynti on Corollalla/Auriskella joita myydään kaikkialla. Myös Yarista myydään paljon enemmän kuin Avensista. Niinpä Hybridin tuominen noihin supermassa-autoihin voi olla fiksukin veto. Saamme nähdä. Suomalaisen autoilijan kannalta Tehtaan valinta kyllä oudoksuttaa.
kello68:
Vähän kyllä ihmetyttää Toytan tapa tuoda pikkuautoihin hybridejä. Niistä ei olla valmiita juuri maksamaan ja ne myydään pääasiassa poljettavina. Ilmeisesti IQ:sta ja 4WD Hiacesta tulee ennen hybridi kuin Avensiksesta.


Erityisen hassua tämä on siksi, että Toyotalla on oikein erinomainen uusi Camry Hybrid olemassa. Lähin myyntipiste lienee Pietarissa. Ei tule Euroopan markkinoilla jostain syystä, joka ei ole ihan selvä. Auto on suhteellisen mukava sedan, päästöt EU-mitalla todennäköisesti alle 110 g/km (41 mpg US-normeilla), automaattivaihteinen, 140 kW tehoa ja kiihtyvyys euromitalla todennäköisesti alle 8 sekuntia (7,2 0-60 mph).

Toisaalta jos hinta unohdetaan, niin pikkuautohybrideissä on se järki, että hybridistä on eniten iloa kaupungin ruuhkissa. Jos itse saisin kaupunkiauton speksata, niin Yariksen kokoinen, automaattivaihteinen, hiljainen, ketterä ja riittävän hyvät pysäköintiavut (mielellään kamerat) sisältävä paketti olisi aika hyvä. Näiltä osin Yariksella olisi teknisesti eväitä oikein hyväksi kaupunkiautoksi (joskaan se ei koko listaa täytä;), mutta hinta siinäkin voi vähän kinnata vastaan.
AkiK:
Ei japanilaisten monivuotinen kokemus ainakaan USA:n testien mukaan kovin paljon näy jos sitä verrataan esim. Fordiin.


Pidemmälle menevissä hybridisovelluksissa on tällä hetkellä kaksi nimeä, joilla teknologia on selvästi muita parempaa: Ford ja Toyota. Kevyempiä ratkaisuja on monella, mutta ne eivät kilpaile pihistyskilpailussa edellämainittujen kanssa. Kyse ei siis sinänsä ole mistään maaottelusta noin muuten kuin siinä mielessä, että toistaiseksi eurooppalaiset ovat loistaneet poissaolollaan.

Toyota on vielä aavistuksen edellä, mutta vuoden 2013 Fusion Hybrid saattaa olla kokoonsa nähden pihimpi kuin Toyotan tarjoomukset. Tehtaiden käyttämä teknologia on hyvin samanlaista, jopa siihen mittaan, että Ford on lisensoinut osan Toyotalta. Huomionarvoisaa on myös se että pihistyskilpailun ykkönen on Prius, johon ei ilmeisesti ole ihan pian tulossa uudistusta. Tämä kertoo siitä, että Toyotan ajallinen kilpailuetu sulaa hiljalleen pois.

Kummallakin firmalla on useampia mielenkiintoisia hybridejä, mutta me täällä Euroopassa saamme vain ihan rippusia.
Samppa1300:
Järjettömäksi menee tuon Priuksen hinnoittelu, alkaa tuntumaan siltä että pönkitetään Priusta korkeammalle tasolle kuin se oikeasti yltää. Sama tekniikka lähtee CT200:ssa 2000 € ja Auris HSD:ssä jopa 7000 € halvemmalla.

Täytyy olla todellinen Prius fani jotta sellaisen enää haluaa ostaa, ei siinä voi olla enää pienet kokonaiskustannukset ensimmäisenä mielessä.



Kyllä euroopassa Prius on hinnoiteltu aivan aivan liian kalliiksi. USA:ssa Priuksen verottomat hinnat alkavat 18569€ kun suomessa veroton alkaen hinta on 29830€. Ei ihme että myynti euroopassa on vaatimatonta verrattuna USA:n ja Japaniin myyntilukuihin. Mutta eihän se pöljä ole joka pyytää vaan se joka maksaa.
Hiilipäästö:


Toyota on vielä aavistuksen edellä, mutta vuoden 2013 Fusion Hybrid saattaa olla kokoonsa nähden pihimpi kuin Toyotan tarjoomukset. Tehtaiden käyttämä teknologia on hyvin samanlaista, jopa siihen mittaan, että Ford on lisensoinut osan Toyotalta. Huomionarvoisaa on myös se että pihistyskilpailun ykkönen on Prius, johon ei ilmeisesti ole ihan pian tulossa uudistusta. Tämä kertoo siitä, että Toyotan ajallinen kilpailuetu sulaa hiljalleen pois.

Kummallakin firmalla on useampia mielenkiintoisia hybridejä, mutta me täällä Euroopassa saamme vain ihan rippusia.


Ei muuten Camry ole ollut yhtään pihimpi lukemissani vertailutesteissä. Fusionilla on selvä etu normikulutuksessa, mutta todellisuudessa noiden kulutusero on testeissä ollut täysin olematon.

Uusi Fusion hybrid tulee myyntiin jenkeissä kuluvan vuoden kesällä. Normikulutustesti on jo suoritettu, ja luvut ovat 47 (yhdistetty)/44(kaupunki)/53(maantie) mpg. Ainakin normikulutusluvut ovat Camrya alhaisemmat.

Uudistuneessa Fusionissa on hieman vähemmän tehoa kuin edeltäjässä. Bensakoneen iskutilavuus on 400cc pienempi (ennen 2,4l, nyt 2,0l). Toyotan tapaan käy Atkinsonin syklillä. Sähkömoottori mahdollistaa nyt jopa 100 km/h tunnissa ajamisen, mikäli virtaa vaan piisaa. Tehoa pitäisi löytyä 184 hv (vanha 194). Autossa on Litium-ioni-akusto.

Mielenkiintoisinta on, että Fusionista tulee myös plug-in malli vielä tämän vuoden puolella. Sillä päässee todella kovin lukuihin, kun otetaan huomioon auton koko ja teho.

Ihmettelen kyllä valtavasti, mikäli tätä ei saada Eurooppaan. Uusi Fusionhan on uusi Mondeo. Fordilla olisi nyt tuhannen taalan paikka.

Hybridin lisäksi kiintoisa yksityiskohta on, että Fusion tulee tarjolle myös nelivetona. Voisi siis veikata, että Mondeotakin rupeaisi saamaan nelikkona.
Kale_tm:
Samppa1300:
Järjettömäksi menee tuon Priuksen hinnoittelu, alkaa tuntumaan siltä että pönkitetään Priusta korkeammalle tasolle kuin se oikeasti yltää. Sama tekniikka lähtee CT200:ssa 2000 € ja Auris HSD:ssä jopa 7000 € halvemmalla.

Täytyy olla todellinen Prius fani jotta sellaisen enää haluaa ostaa, ei siinä voi olla enää pienet kokonaiskustannukset ensimmäisenä mielessä.



Kyllä euroopassa Prius on hinnoiteltu aivan aivan liian kalliiksi. USA:ssa Priuksen verottomat hinnat alkavat 18569€ kun suomessa veroton alkaen hinta on 29830€. Ei ihme että myynti euroopassa on vaatimatonta verrattuna USA:n ja Japaniin myyntilukuihin. Mutta eihän se pöljä ole joka pyytää vaan se joka maksaa.


Taitaa olla niin, että tuo sinun suomihintasi sisältää arvonlisäveron ja jenkkihinta ei.
simppa:
Kale_tm:
Kyllä euroopassa Prius on hinnoiteltu aivan aivan liian kalliiksi. USA:ssa Priuksen verottomat hinnat alkavat 18569€ kun suomessa veroton alkaen hinta on 29830€. Ei ihme että myynti euroopassa on vaatimatonta verrattuna USA:n ja Japaniin myyntilukuihin. Mutta eihän se pöljä ole joka pyytää vaan se joka maksaa.


Taitaa olla niin, että tuo sinun suomihintasi sisältää arvonlisäveron ja jenkkihinta ei.

Näinhän se tietysi on että suomessa ALV:stakin täytyy maksaa autoveroa. Kaiken lisäksi otin Priuksen hinnan EkoAke-palvelusta eikä sekään ollut oikein. Paremmat hinnat:

USA: 18569€
Suomi: 22114€ (+19%)
Hiilipäästö:
Erityisen hassua tämä on siksi, että Toyotalla on oikein erinomainen uusi Camry Hybrid olemassa. Lähin myyntipiste lienee Pietarissa
....
Toisaalta jos hinta unohdetaan, niin pikkuautohybrideissä on se järki, että hybridistä on eniten iloa kaupungin ruuhkissa. Jos itse saisin kaupunkiauton speksata, niin Yariksen kokoinen, automaattivaihteinen, hiljainen, ketterä ja riittävän hyvät pysäköintiavut (mielellään kamerat) sisältävä paketti olisi aika hyvä. Näiltä osin Yariksella olisi teknisesti eväitä oikein hyväksi kaupunkiautoksi (joskaan se ei koko listaa täytä;), mutta hinta siinäkin voi vähän kinnata vastaan.


Camry ilmeisesti edelleen hinnoittuisi järjettömälle tasolle kuten kävi kun sitä vielä myytiin. Se kyllä ihmetyttää tosiaan, miksei camryn tekniikkaa saa Aveen. Lexustakin kai on nyt tulossa välimallin hybridi IS-sarjaan. Senkin tekniikka voisi toimia Avessa.

No joo jos hinta unohdetaan mutta kun käytännössä auto pitää olla niin iso kuin mihin rahat riittää. Näin se tuppaa olemaan. Toisaalta Suomessa ja monessa korkean verotuksen maassa kun perheellä on vain yksi auto niin se ei sitten voi olla leikkiautokokoluokkaa.
Erikoistan muuten, että vielä jokin aikaa sitten Aasialaiset oli aikas ripeitä mutta tällä hetkellä Tojon ohella Kia/Hyundai tuo pienitehoisia/voimaisia isoihin autoihin ... sanoisko ainoina vaihtoehtoina. Isoon SUperb/Mondeo kokoiseen Kiaankin kun laittaa 1.7L dieselin perinteisellä automaatilla niin pitää kyllä hyvin tarkkaan katsoa missä lähtee moposkootterista ohi.

Näköjään Eurooppalaiset tuovat hybridillä lisää voimaa ja tietysti taloudellisuutta mutta voima näkyisi olevan kaikissa hybrideissä mukana. Tojo taas yrittää viilata 1dl/100km kulutusta pois ja puolittaa voiman. Voimat puolittaminen toki tekee ratkaisusta halvan kun kaikki voimansiirto ja voimantuotto ratkaisut ynnä jarrut voi olla heppoisempia. Ilmeisesti tästä johtuen ei Tojon hybrideillä saa myöskään vetää minkäänlaista kärryä.


Ihme horinaa. Saahan kaikenmaailman passateja ym. myös 1.6l koneina. Sitä paitsi Hyundain kone on kokoisekseen aika tehokas ja vääntävä. Jos ei 100 kw (136 hv) ja 325 nm voimin pääse ohi moposkootterista, on kyseessä tavattoman kädetön kuski. Lisäksi tulossa on tuplaturboinen 1.7 CRDI.

Kaikkein huvittavinta asiassa on, että tunnut pitävän omaa 116d:täsi käytännön suorituskyvyltään melkein urheiluautona. Sori nyt vaan, mutta tuo Hyundai on manuaalivaihteisena ilmoitettujen arvojen perusteella aivan saman kulkuluokan laite kuin bemarisi. Automaattina vähän hitaampi.

Jaa, etteikö noissa isommissa Lexuksen hybrideissä olisi kulkupuoli kunnossa? Ilmoitettujen arvojen perusteella Priuskin on ihan samaa kulkuluokkaa bemarisi kanssa. Ettei nyt olisi lähtenyt bemarimiehellä mopo keulimaan?

On myös syytä muistaa, että teholla autot liikkuvat. Varsinkin automaattivaihteisilla hybrideillä riittää, kun painaa kaasun pohjaan. Ei väännöllä ole siinä juurikaan sijaa vaikka mitä väittäisit.

Käytännön esimerkkinä oli vähän aika sitten mahdollisuus verrata E350:stä 250CDI:hin. Arvaa vaan, kumpi liikkui jo persdynonkin mukaan selvästi reippaammin? Entäpä kumpi vääntää huomattavasti paremmin?
simppa:
On myös syytä muistaa, että teholla autot liikkuvat.

No tällä hetkellä Suomessa autot liikkuvat vetotavan perusteella (jotkut kuin kesäkelissä, joillakin on enempi ja vähempi ongelmia). Näillä ei ole merkitystä:
- teho
- vääntö
- renkaat
- elektroniset härpäkkeet
- kuljettaja
- tienpito
jne.

Tulipa tuo Prius+ sitten koeajettua

Ensivaikutelma ei ollut mitenkään erityisen puoleensavetävä ainakaan valkoisena. Monessa muussa autossa myös sisätilojen ulkonäkö on vetävämpi. Esim. kojelauta on paljolti sitä samaa "ekomuovia" kuin Priuksessa. Kuljettajan paikan säätövarat eivät olleet minulle aivan riittävät - olisin halunnut saada rattia vähän lähemmäksi ja istuinta alemmas. Nyt tuulilasin yläreuna oli tasan silmänkorkeudella ja kädet jäivät liian suoriksi. Keskirivillä taas istutaan polvet koukussa, kun istuin on hieman matalalla, muuten siellä tilat rittävät. Takapenkki taasen on sopiva lähinnä lapsille niin kuin Zafira-Verso-Touran-kokoluokan tila-autoissa. Tavaratila oli laaja, mutta aika matala.

Ajossa auto yllätti positiivisesti. Se tuntui yllättävän pirteältä odotuksiin nähden, ero Priukseen ei ole merkittävä. Ohitukset sujuivat aivan riittävällä vauhdilla ja vaivattomuudella. Lisäksi ajettavuus oli ehkä Priusta parempi ja auto tuntui hiljaisemmalta. Maantiellä meno oli vakaata eikä tuuli, joka ei kylläkään mitenkään voimakasta ollut, tuntunut ajossa. Mitään erityistä ajonautintoa Prius+ ei kuitenkaan tarjoa.

Kulutus näyttää nousevan helposti yli viiden litran sadalla aivan tavallisessa maantieajossakin - ainakin upouudella "sisäänajamattomalla" autolla. Muuten hybridijärjestelmä toimii aivan täydellisesti - ellei sitten kuulu niihin autoilijoihin, joiden mielestä autossa kuuluu olla kiinteät välityssuhteet.
Harmi, ettei Prius+:aan saa Priuksen tapaan aurinkopaneelilla toimivaa tuuletusta. Se tuntuisi ainakin "paperilla" hyvältä varusteelta.
Vaikka toisin olen kuullut jopa auton myyjiltä, niin en vieläkään huomannut mitään eroa Prius+, niin kuin en muidenkaan Toyotan hybridien, suorituskyvyssä eco/normaali/power ajotiloissa. Onko niissä eroa, kun puhutaan että power tilassa annettaisiin suurempaa jännitettä sähkömoottorille/-moottoreille? Ainoastaan eron huomasi siinä, että esim. tasanopeutta ajettaessa eco-moodilla kaasupoljinta piti pitää syvimmällä jne. Myöskään tasanopeudella en nähnyt niissä olevan minkäänlaista eroa polttoaineen kulutuksessa.
Käsittääkseni tuo Priuksen eco-moodi vain reagoi kaasuun liikkeisin laiskemmin ja sitä kautta kannustaa taloudellisempaan ajoon.
Nyt on sitten edetty jo testivaiheeseen. Uskomatonta on se, miten pieni ero sekä polttoaineen kulutuksessa että suorituskyvyssä on perus Priukseen. Muutenkin testi vastasi omaa koeajokokemusta. (Tosin testiajajat lienevät minua lyhyempiä )

Onneksi TM:n testit ja vertailut ovat tekniikan tuntemuksen osalta paljon asiallisempia, kuin useimmissa muissa (auto)lehdissä, esim. vaikka suomen suurimmassa autolehdessä.
Otetaan esimerkiksi vaikkapa seuraavat lauseet:
"Hybridijärjestelmän voimanjakoyksikkönä toimiva planeettavaihteisto jakaa portaattomasti polttomoottorin voiman generaattorille ja suoraan pyörille kulloisenkin kuormitustilanteen mukaan. Polttomoottorin teho hyödynnetään siis mekaanisesti suoraan vetäviin pyöriin että generaattorin kautta sähkönä sähkömoottorille."

<< edellinen 1 2 3 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto