Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
”Premium merkit”

1 2 3 ... 11 seuraava >>

”Premium merkit”

TM:ssä 1/11 oli "Premium" autojen vertailutesti. Mistähän ihmeestä tällainen määritys on yleiseen kielenkäyttöön päässyt kehittymään? Moinen termi nimittäin esiintyy aika monesti eri lehtien artikkeleissa.

Ei kai järkevästi ajatellen tällainen "premium" määritys voi tarkoittaa oikein muuta kuin autoa, joka on ominaisuuksiinsa nähden ylihintainen. Vai voiko olla joku muukin merkitys?

TM on vissiin saanut vähän lunta tupaan tästä "Premium" määrityksestään, kun postilaatikko-osastolla numerossa 2 ilmoitettiin epäselvästi, että jatkossa "segmentoinnista" luovutaan.
kyse taisi olla C ja D segmenteistä... jotka oli sotkettu
Premium on Saksan autoteollisuuden 1990-luvulla luoma yhteinen Mercedes-Benzin, BMW:n, Porschen ja Audin kilpailustrategia ja identiteetti. Käsite Premium on hyvin määritelty kirjallisuudessa ja siitä on kirjoitettu ainakin yksi kirja.
Premium-strategia on ollut erittäin suuri menestys. Siksi moni muukin kuin Mercedes-Benz, BMW, Porsche ja Audi yrittää kopioida strategiaa ja haluaa olla Premium, möchte-gern, sanoo saksalainen. Fordilla taisi olla takavuosina oma möchte-gern eli wanna-be premium divisioona.
Kuitenkin siis MB, BMW, Porsche ja Audi ovat ainoat oikeat Premium-autot.
Premium on mm. vähän kalliimpi, paljon parempi, moderni, edelläkävijä ja siksi ihmiset ovat valmiit maksamaan siitä enemmän.
Monille ihmisille autovalinnan short list on MB, BMW tai Audi.
Esim. tietokoneissa Apple on Premium, parempi ja kalliimpi kuin tavalliset eikä sitä voi verrata tavalliseen PC:hen.
Sanatarkasti Premium tarkoittaa Ensiluokkainen, sen vastakohta on Subprime, esimerkiksi Subprime- laina.
Nunchaku:

paljon parempi


hehe


pete61:

Ei kai järkevästi ajatellen tällainen "premium" määritys voi tarkoittaa oikein muuta kuin autoa, joka on ominaisuuksiinsa nähden ylihintainen. Vai voiko olla joku muukin merkitys?


Premium-tuotteen ominaisuuksissa on jotain sellaista, mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan perustuotetta kovemman hinnan.
Tämä sama aihe palaa aina uudelleen ja uudelleen eri autopalstoille. Suomessa premium-automerkit on: Audi, BMW, Mercedes, Jaguar, Land Rover, Lexus, Saab, Volvo. Määritys löytyy tuostakin Tuulilasin merkkien merkki tutkimuksesta.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/milla-merkilla-tyytyvaisimmat-kayttajat
Ja kuka sanoo, ettei markkinoinnilla ole tehoa:

"Kuitenkin siis MB, BMW, Porsche ja Audi ovat ainoat oikeat Premium-autot.
Premium on mm. vähän kalliimpi, paljon parempi, moderni, edelläkävijä ja siksi ihmiset ovat valmiit maksamaan siitä enemmän."

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
No nyt on naftamaakarin pää mennyt sekaisin pienhiukkasista.
GTamv:
kyse taisi olla C ja D segmenteistä... jotka oli sotkettu


Premiumin olen jo oppinut tällä palstalla ymmärtämään; ne ovat hinnasta riippumatta Audi sekä Bemari. Mersu ei ole koska se on pappojen kauppakassi eikö enää kovin trendikäs. Selitä minulle mikä hemmetti on C, D sekä segmentti?
c ja ovat kirjaimia ja segmentti tulee englannin sanasta segment, joka on suomeksi siis segmentti,osa lohko , jaoke

eli c lohko ja d lohko, kirjaimia käytetään A kirjaimesta alkaen, pienimpien autojen ryhmä on siis A segmentti

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Car_classifications

menikö jakeluun? :)
Nunchaku:
Premium on Saksan autoteollisuuden 1990-luvulla luoma yhteinen Mercedes-Benzin, BMW:n, Porschen ja Audin kilpailustrategia ja identiteetti.


eli puhdas markkinointi temppu...



ddr5:
Premiumin olen jo oppinut tällä palstalla ymmärtämään; ne ovat hinnasta riippumatta Audi sekä Bemari.


Jaa, en minä vain ole noin "oppinut", saati tältä palstalta. Olisko tuo ollut sarkasmia?

Sen tiedän itse, tällä palstalla mukana kirjoittaneena, että asiasta on väännetty useasti. Ei tarvitse viitata siis Tuulilasin linkkeihin, höhh!

Kukas löytäisi sen n. 1-1½ v sitten olleen hyvän ja yleispätevän määritelmän premium-käsitteelle, jonka TM itse oli kehitellyt. Sen, jonka minä jopa hyväksyin yllättävän hyvänä!

Se nimenomaan ei ottanut yhtään kantaa siihen, minkä merkkinen auton pitäisi olla. Sehän juuri on täällä merkkivouhkaajien väärä käsitys, jonka saksalaiset mahdollisesti ovat upottaneet otolliseen maaperään. Markkinamiesten keksintö siis.

[Edit:]

Nohh, löysin sen itse varsin helposti oikeastaan:

TM:n numerossa 15/2009 Vertailussa oli Pienemmät premium-katumaasturit, jossa kirjoitetaan näin:
Premium-auton määrittelemme siten, että siinä on ominaisuuksia, joista asiakkaat ovat valmiita maksamaan tietyn hintalisän yli saman kokoluokan perushintojen. Premium ei ole laadun synonyymi, vaan kyse on enemmänkin laadun tunnusta, joka saavutetaan materiaaleilla tai edistyksellisellä tekniikalla.

Niinpä voidaan siis aivan hyvin ajatella, että oli merkki sitten Toyota, tai Ford vaikkapa ja kun hintahaarukka malliston ja tai jopa varusteluvaihtoehtojen kesken on kymmeniä tuhansia, niin jostakin asiakkaat ovat kalliimmassa päässä valmiita maksamaan, vaikka onkin "vain" Toyota tai Ford. Se on varmasti paremmat materiaalit ja perusmalliin verrattuna kalliimpi tekniikka yms. eli premiumia.
eikös tuo ole ihan selvä ja ymmärrettävä ilmaus tuo premium ja oikeastaan tarpeelinenkin. esimerkkinä tuttava joka tilasi a3 audin (jota ei ole vielä saanut) ja vaihturina menee viimeistä sarjaa oleva golf 5. Koeajoauton testauksen jälkeen kysyin, että noh onkos erilainen niin vastaus oli kovalta vw- mieheltä selvä: paremmat sisustus materiaalit, ajotietokone vakiona se parempi (golffiin saa saman lisävarusteena) ja muutenkin laadukkaamman oloinen. Nyt täytyy huomata että nykyinen a3 jakaa perustekniikan juuri golf 5 kanssa ja kyseisissä yksilöissä on sama 7 pykäläinen dsg ja sama moottori josta audi ilmoitta 2kw enemmäm tehoa (premium lisä;). premium käsite on myös laajentunut saksan ulkopuolelle, fiatilla alfa, toyotalla lexus jne. Jos mennään ajassa taaksepäin vaikka 50-100 vuotta niin periaatteessa tuo käsite oli jo ja ne automerkit mitkä olivat sitä silloin niin ovat sitä edelleenkin ja päin vastoin. Premium ei liity auton korjaustarpeeseen paremminkin päin vastoin, uusin tekniikka ja esim. monimutkaiset alustarakenteen vaativat huoltoa/korjausta jos vaikka verrataan johonkin yksinkertaiseen/halpaan yhdystuki taka-akseliin.

ddr5:

Premiumin olen jo oppinut tällä palstalla ymmärtämään; ne ovat hinnasta riippumatta Audi sekä Bemari. Mersu ei ole koska se on pappojen kauppakassi eikö enää kovin trendikäs.


Ach so. Minusta nimenomaan Mersulla tuo premium-ajattelu on viety hyvin pitkälle, mallisto on todella laaja ja tarjoaa paljon sellaista premiumia mitä ei muilta löydy vaikka kopiointiyritystä kyllä löytyy. Eivätkä E coupe, CLS, CL, SLS AMG ym ole ainakaan omasta mielestäni mitenkään poissa trendikkäiden autojen listalta.

CLS on nyt jo ideana kopioitu kaikille muille saksalaisvalmistajille (ml Volkkari), seuraavaksi kopioidaan Shooting Brake -konsepti joka todennäköisesti myyntiin tultuaan muodostaa jonkinlaisen trendin ensimmäisen CLS:n tapaan.

GTamv:
c ja ovat kirjaimia ja segmentti tulee englannin sanasta segment, joka on suomeksi siis segmentti,osa lohko , jaoke

eli c lohko ja d lohko, kirjaimia käytetään A kirjaimesta alkaen, pienimpien autojen ryhmä on siis A segmentti



Minusta tämä autosegmenttiajattelu ei anna mitään kuvaa autoista tai siitä millä perusteella niitä valmistetaan, ostetaan tai myydään. Kyseessä on pelkkä tilastointitapa. Segmenttirajat ovat täysin teennäisiä eikä kukaan oikein pysty määrittelemään missä se raja oikeasti menee. Koko on aika puutteellinen auton mittari eikä tuo segmentointi edes kerro mitään siitä varsinaisesta koosta eli sisätiloista.

Premiumkin on käsitteenä parempi, koska se kuvaa auton hinnanasetantaa ja asemaa todellisilla markkinoilla ei sitä millä perusteella kuluttajat autoja ostavat. Luonnollisesti auton ominaisuuksienkin täytyy tarjota jotain mistä kuluttajat haluavat maksaa enemmän.

En ole ikinä kuullut kenenkään olevan menossa katselemaan autokauppaan "C-segmentin" kulkuneuvoa.
jaa ei kerro mitään jos auto on A segmentistä tai D segmentissä?
Toi premium käsite on kyllä enemmän hanurista. Meneekö joku oikeasti autokauppaan katselemaan/ostamaan premium autoa? ehhe
Toikin on niin suhteellinen käsite ettei mitään tolkkua
Tottakai porukka menee oikeasti ostamaan premium-autoa. Kuten merkkivaatteita. Suuri osa valinnoistamme perustuu projisointiin. Merkkivaate ja premium-auto ovat tapoja viestiä itsestään ja luoda imagoa ulospäin. Toki molemmat ostokset voi perustella itselleen monin tavoin, vaikka kumpaakaan päätöstä ei tehdä rationaalisin perustein. En oikeasti usko kehätien ruuhkassa bemarin tuottavan pätkääkään Mondeota enemmän ajamisen iloa, ellei kanssa-autoilijoiden arvostusta ajajan varallisuutta/tms. kohtaan lasketa.

Itsekin nautin katseista, joita saa museo SLn ratissa.

Tuota:
En oikeasti usko kehätien ruuhkassa bemarin tuottavan pätkääkään Mondeota enemmän ajamisen iloa, ellei kanssa-autoilijoiden arvostusta ajajan varallisuutta/tms. kohtaan lasketa.

Istumisen iloa bemari voi hyvinkin tuottaa enemmän, sen verran parempia istuimia siihen saa kuin Mondeoon. Nimim. 3,5kk Mondeon ratissa ja nyt taas oma bemari alla. Ja sopivalla moottorilla bemarin tyhjäkäyntikin on mukavampaa kuultavaa.
Kukin tavallaan.

Jos ruuhkassa tyhjäkäynti kuuluu läpi mielestäni autossa on jotain perustavanlaatuista pielessä.
Tuota:
Tottakai porukka menee oikeasti ostamaan premium-autoa. Kuten merkkivaatteita.




joo niin varmaan menee , mutta sanotko esim naapurille että lähdempä tästä premiumia ostamaan ...en ole ainakaan kuuluut kenenkään sanovan menevänsä katselemaan autokauppaan premium luokan autoa vs c-segmentin, ihan sama asia
Tuota:
Jos ruuhkassa tyhjäkäynti kuuluu läpi mielestäni autossa on jotain perustavanlaatuista pielessä.

Näin on. Dieseleissä usein lähinnä tärinä puskee läpi. Oikeastaan kaikissa ajamissani on niin tapahtunut.
Ainakin oma nelos-dieselini on taatusti hiljaisempi kuin mikään ässämersu tai kutosbemari ja täydellisen värinätön liikennevaloissa seistessä - olettaen, että ulkolämpötila on yli +3 astetta. B)
GTamv:
c ja ovat kirjaimia ja segmentti tulee englannin sanasta segment, joka on suomeksi siis segmentti,osa lohko , jaoke

eli c lohko ja d lohko, kirjaimia käytetään A kirjaimesta alkaen, pienimpien autojen ryhmä on siis A segmentti

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Car_classifications

menikö jakeluun? :)


No meni, kiitoksia.
FARwd:
Ainakin oma nelos-dieselini on taatusti hiljaisempi kuin mikään ässämersu tai kutosbemari ja täydellisen värinätön liikennevaloissa seistessä - olettaen, että ulkolämpötila on yli +3 astetta. B)


Myös ässässä on nykyään sammutusautomatiikka, kuin myös juuri esitellyssä uusimmassa 6-sarjalaisessa.

Samoin VW Golfissa, joka ei ole kai Premium-auto?

1 2 3 ... 11 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto