Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
”Premium merkit”

<< edellinen 1 2 3 4 ... 11 seuraava >>

jööran:
eikös tuo ole ihan selvä ja ymmärrettävä ilmaus tuo premium ja oikeastaan tarpeellinenkin.


Kerrohan omin sanoin, miten sen ymmärrät. Onko määritelmä sama autoille kuin olutmerkille esim.?

Luitko muuten tuon TM:n määrityksen (nähtävästi auton) premium-käsitteelle, jota lainasin aiemmin. Oletko samaa mieltä?

Miksi se termi olisi tarpeellinen, sitä en kyllä käsitä?!

jööran:
Jos mennään ajassa taaksepäin vaikka 50-100 vuotta niin periaatteessa tuo käsite oli jo ja ne automerkit mitkä olivat sitä silloin niin ovat sitä edelleenkin ja päin vastoin.


Kyllä käsite premium taisi olla jo 50-100 vuotta sitten. Toisin kuin Nunchaku väittää, eli 1990-luvulla syntyneeksi. Sehän ei koske vain autoja, vaan esim. suklaata, oluita ja vaikka mitä!

Mitkäs ne automerkit olivat silloin/edelleen/ikuisesti?

Mitkä ovat niitä "päinvastoin"-merkkejä?
ddr5:
Samoin VW Golfissa, joka ei ole kai Premium-auto?


TM:n määritelmän mukaan Golfista löytyy kyllä premium-vaihtoehto:
Volkswagen Golf 2,0 R 4Motion DSG 5ov 54948,90€

Sinä taidat puhua tästä:
Volkswagen Golf 1,2 TSI 63 Trendline 3ov 19297,43€

Väittääkö joku, ettei noiden kahden ero selittyisi tällä:
R 4Motionissa on ominaisuuksia, joista asiakkaat ovat valmiita maksamaan tietyn hintalisän yli 1,2 TSI:n.
Premiumhan ei ollut laadun synonyymi, vaan kyse on enemmänkin laadun tunnusta, joka saavutetaan materiaaleilla tai edistyksellisellä tekniikalla.
Kumppani:

Mitkä ovat niitä "päinvastoin"-merkkejä?


Tuulilasi jaotteli Merkkien merkki-tutkimuksen autot premium ja volyymimerkkeihin:

"Autokaupan sisällä puhutaan premium-merkeistä. Samaan kategoriaan kuuluvat Alfa Romeo, Audi, BMW, Jaguar, Land Rover, Mercedes, Saab ja Volvo.

Volyymimerkkejä edustavat Citroen, Ford, Opel , Nissan, Peugeot, Renault, Toyota ja Volkswagen"

Kumppani:

Miksi se termi olisi tarpeellinen, sitä en kyllä käsitä?!

Aika hankala olisi autoista keskustella ilman autojen suuren massa jakamista pienempiin ryhmiin.
Kumppani:
ddr5:
Samoin VW Golfissa, joka ei ole kai Premium-auto?


TM:n määritelmän mukaan Golfista löytyy kyllä premium-vaihtoehto:
Volkswagen Golf 2,0 R 4Motion DSG 5ov 54948,90€

Sinä taidat puhua tästä:
Volkswagen Golf 1,2 TSI 63 Trendline 3ov 19297,43€

Väittääkö joku, ettei noiden kahden ero selittyisi tällä:
R 4Motionissa on ominaisuuksia, joista asiakkaat ovat valmiita maksamaan tietyn hintalisän yli 1,2 TSI:n.
Premiumhan ei ollut laadun synonyymi, vaan kyse on enemmänkin laadun tunnusta, joka saavutetaan materiaaleilla tai edistyksellisellä tekniikalla.


Jokaisen määritelmän voi ymmärtää väärin kun oikein yrittää. Katso mitä merkkejä TM:n premium-luokan vertailuissa on. Niiden esimerkkien perusteella TM:n linja pitäisi selvitä sinullekin.
NHB:
Aika hankala olisi autoista keskustella ilman autojen suuren massa jakamista pienempiin ryhmiin.


Heheh. No sitä vartenhan on nämä segmentit mm. joista keskustellaan tässä osiossa kanssa.

NHB:
Jokaisen määritelmän voi ymmärtää väärin kun oikein yrittää. Katso mitä merkkejä TM:n premium-luokan vertailuissa on. Niiden esimerkkien perusteella TM:n linja pitäisi selvitä sinullekin.


Minäkö ymmärsin väärin, no niinpä tietysti. Sinulle ei tule mieleen, että oma näkemyksesi voisi olla jonkun mielestä erittäin ahdas? Että pitää oikein olla merkkejä ja sillä lailla, että voi todistaa? Ei niin, hyvä NHB.

Onko TM:n määritelmä premium-käsitteestä noin ahdas kuin omasi? Minun mielestäni se on paljon laveampi! Juuri tuo "kato nyt noita merkkejä" on pahinta mahdollista käsitteen väärinkäyttöä.

Se ei tarkoita, että nuo merkit voivat tehdä loisteliaita autoja! Mutta esim. karvalakkimallit ja etenkin automalliston alkaen-versiot eivät edusta muuta kuin imagoa, ja se onkin jo eri juttu. Ymmärrätkös termien "premium" ja "imago" eron?

Minuun ei uppoa premiumilla ratsastaminen, niin kuin sinuun mitä ilmeisimmin? Minulle on ihan sama miten Tuulilasi jakaa merkit, en ole vietävissä sen suhteen. Sitä paitsi monen mielestä lista on kyseenalainen joidenkin merkkien osalta, kuten tältä palstalta voi havaita (tyyliin: "Missä on mm. Lexus tai Infiniti? Tai "miksi Volvo on siinä?" ). Sekin tekee sen aika turhaksi.

Otetaan toinen esimerkki vaikka noista volyymimalleista:

Toyota Avensis 1,6 Linea Terra 4ov 24349,23€

Toyota vensis 2,2 D-CAT Premium 4ov 41588,25€. Ja noille TL-listalla olevien autojen ostamiseen tyypillisesti kuuluvana aloitin pakollisen lisävarustelun ruksaamisen ja pääsin helposti yli 50 k€:n. Minun mielestäni tuli aika premium-kamaa mukaan, eikä varustelu häpeä varmasti vaikka Volvolle tai Saabille!
`
Eli missä on pihvisi?
Jaha, "kumppani" taas vauhdissa. Jostain syystä itseäni ei paljon kiinnosta aihe. Sanottakoon taas että luokitus, eli arvostus on kaikkialla ei yksin autoissa erilainen. Ihmisethän haluaa yleensäkin luokitella,sehän on yksi mielekkyys elämässä.
Siitä, että onko tojo premilistalla, niin varmaan suurimmalle osalle yhdentekevää.
Kumppani:
]Heheh. No sitä vartenhan on nämä segmentit mm. joista keskustellaan tässä osiossa kanssa.


Segmentit jakavat autot ryhmiin ainoastaan koon perusteella. Se ei riitä.

Minäkö ymmärsin väärin, no niinpä tietysti. Sinulle ei tule mieleen, että oma näkemyksesi voisi olla jonkun mielestä erittäin ahdas? Että pitää oikein olla merkkejä ja sillä lailla, että voi todistaa? Ei niin, hyvä NHB.

Onko TM:n määritelmä premium-käsitteestä noin ahdas kuin omasi? Minun mielestäni se on paljon laveampi! Juuri tuo "kato nyt noita merkkejä" on pahinta mahdollista käsitteen väärinkäyttöä.

Se ei tarkoita, että nuo merkit voivat tehdä loisteliaita autoja! Mutta esim. karvalakkimallit ja etenkin automalliston alkaen-versiot eivät edusta muuta kuin imagoa, ja se onkin jo eri juttu. Ymmärrätkös termien "premium" ja "imago" eron?

Minuun ei uppoa premiumilla ratsastaminen, niin kuin sinuun mitä ilmeisimmin? Minulle on ihan sama miten Tuulilasi jakaa merkit, en ole vietävissä sen suhteen. Sitä paitsi monen mielestä lista on kyseenalainen joidenkin merkkien osalta, kuten tältä palstalta voi havaita (tyyliin: "Missä on mm. Lexus tai Infiniti? Tai "miksi Volvo on siinä?" ). Sekin tekee sen aika turhaksi.

Otetaan toinen esimerkki vaikka noista volyymimalleista:

Toyota Avensis 1,6 Linea Terra 4ov 24349,23€

Toyota vensis 2,2 D-CAT Premium 4ov 41588,25€. Ja noille TL-listalla olevien autojen ostamiseen tyypillisesti kuuluvana aloitin pakollisen lisävarustelun ruksaamisen ja pääsin helposti yli 50 k€:n. Minun mielestäni tuli aika premium-kamaa mukaan, eikä varustelu häpeä varmasti vaikka Volvolle tai Saabille!
`
Eli missä on pihvisi?

Katso nyt vaikka viisi viimeisintä Teknarin premium-luokan vertailua. Laske kuinka monta Tojoa ja Volkkaria niissä on ollut. Näin saat ilmaisia vinkkejä Teknarin näkemykseen premium-luokasta.

Premium-luokan autot eivät enää erityisemmin iske minuun. Eko on mun juttu tällä hetkellä. En minulla ole kuitenkaan mitään vaikeuksia myöntää, että premium-luokan autot ovat keskimäärin ominaisuuksiltaan parempia autoja kuin kansanautot.

Saat varmasti nostettua kansanautojen hintaa varusteita lisäämällä, mutta kannattaa lisätä samat varusteet myös premium-luokan edustajaan. Miltä hinnat sitten näyttävät? Koko on edelleenkin vain yksi tekijä muiden joukossa.

MMS:
Jostain syystä itseäni ei paljon kiinnosta aihe. Sanottakoon taas että luokitus, eli arvostus on kaikkialla ei yksin autoissa erilainen. Ihmisethän haluaa yleensäkin luokitella,sehän on yksi mielekkyys elämässä.
Siitä, että onko tojo premilistalla, niin varmaan suurimmalle osalle yhdentekevää.


Höpöhöpö! Sinulle jos jollekin Tojoa nimenomaan ei saa laskea premiumiksi missään tapauksessa. Se nyt on tullut selväksi, ihan periaattestahan siinä on kyse! Vain sinun merkkisi käyvät listalle.

Mitä tulee luokitteluun, niin ihmiset tosiaan sitä harrastaa monessa mielessä, kuten vaikka värinsä, sosiaaliluokkansa, uskonnon jne. perusteella. Tulee mieleen vaan, kun sinua on lukenut, nämäkin...

Mutta aihe kiinnostaa selvästi. Muuten nimim. "MMS" olisi jättänyt kommentoimatta tyystin, vai mitä?

Mitä mieltä olet MMS Tekniikan maailman määrityksestä premium-käsitteelle? Sehän ei sortunut Tuulilasin listaukseen merkeistä, vaan nimenomaan määritteli käsitteen.

Tämä sama kysymys myös NHB:lle ja ihan riippumatta siitä, mitä Teknari (www.teknari.fi vai TM??) testaa kulloinkin, tai Tuulilasi listaa.

Maihtoko olla luokka johon VW Phaeton olisi esim. mahtunut, jos tarkoitit TM:aa?

NHB:
Saat varmasti nostettua kansanautojen hintaa varusteita lisäämällä, mutta kannattaa lisätä samat varusteet myös premium-luokan edustajaan. Miltä hinnat sitten näyttävät? Koko on edelleenkin vain yksi tekijä muiden joukossa.


Samoin hinta on vain yksi tekijä muiden joukossa. Mutta jos se jotakin merkitsisi, niin missä menee hintaraja "volyymiauton" ja "premium-auton" välillä?

Kiitoksia pete61:lle, että osoitit näille eräille, että käsite premium ei ole tosiaankaan kaikille mikään läpihuutojuttu, saati lista automerkeistä. Ja TM:lle siitä hienosti muotoillusta, laajasti ymmärrettävästä käsitteen määrittelystä.

Oman steitmenttini aiheesta riittää tältä osin. Aiheesta löytyy läjäpäin lisää minun ja muiden vääntöjä TM:n keskustelupalstan arkistoista.
Premiumissa on kyse myös miten muut kuskit suhtautuvat. Kun ajelen eri autoilla toisten kuskien liikennekäytös on täysin toinen riippuen siitä millä autolla ajan.
Tämä on hyvin hämmentävää.
"Kumppanille"
Premium-luokitus on yleinen käsite tietyille merkeille. Autojen arvostuksella ja luokittelulla on vuosien perinne. Se miten lehdet testaa ja luokittelee, niin yleisellä tasolla melko vähän merkitystä. Itseäni ei kiinnosta miten oma kulkine menestyy testeissä, en juuri viitsi lukea niitä, kun tiedän kuitenkin sen määritteen ja tunnen sen myös korvien välissä hissuksiin ajellessa. Siis mielenrauhaa...mielenrauhaa "kumppani"
On sillä hypellä se merkitys, että tänään Tahkovuoren ympäristössä pyöriessä huomasin, että Audeja pyörii normaalia enemmän liikenteessä. Lienekkö individualisteja vai sopeutujia päätelköön itse? Lasketteluun varmaan tarvitsee sitten sen Quattron, vuosimallista riippumatta.
Kuka jaksaa välittää, onko oma auto "premium", kunhan vain on sen ominaisuuksiin tyytyväinen. Muutaman tämänkin palstan premium-kuskin itsensä ja oman autonsa korostaminen on saanut aika hupaisia piirteitä. Paskaa sieltä premium-koslistakin löytyy. Taannoin omistamani mersu on huonoin ikipäivänä tekemäni auto ostos. Sen lisäksi, että auto oli kokoajan pajalla, varsinkin sen talviominaisuudet olivat ihan naurettavan huonot.

nimim. W210 mersuun sekaantunut
ddr5:
Samoin VW Golfissa, joka ei ole kai Premium-auto?


Entä sitten? Tahtoo olla hyvin yleinen varuste nykyään. Sitäpaitsi volkkarihan oli ihan ensimmäisiä ellei ensimmäinen auto mistä tuo löytyi. Poloon tuon sai jo 80-luvun alkupuolella. Toinen pioneeri Fiat Regata. Ei kumpikaan mitään premium-autoja.
Mitä se tämä yks jaksaa joka välissä moittia tuota W210 Meseä, etenkin sen talviominaisuuksia, en kyllä ymmärrä. Ainakin mä olen pärjännyt ihan hyvin W124, W208 ja W203:sen kanssa, varsinkin nuo 208 ja 203 on ajettavuudeltaan parhaita talviautoja, joita mulla on ollut ja on ollut monta etu ja myös nelivetoja, nelivedolle häviää tietenkin liikkeellelähdöissä, mut muuten nuo on hyviä ajella myös talvella. W203 oli mukana v.2001 TM:n talvitestissä ja sai sekä ajettavuudesta- että hallittavuudesta täyden kympin. Ei se Väykky nyt niin paljon huonompi noita pikkuveljiään voi olla. Itse en ole omistanut väykkyä, mut ajanu oon ja ihan hyvin sillä pääsi.

Sen kyllä myönnän et niissä vm.96-98 vikoja kyllä riittää ihan kotitarpeiksi, varsinkin se ruostuminen on kyllä anteeksiantamatonta..

Takaveto HOT, etuveto NOT!
Niin, mitä nyt moisen sontakasan omistin. Sitä edeltänyt Alfa Romeo 164 ei päässyt lähellekään mersun vikaisuutta, puhumattakaan siitä että se oli autona huikeasti parempi.

Jaa mikäs niissä ominaisuuksissa sitten mätti? No ensinnäkin tuo oli takavedoksi tavattoman kevytperäinen. Ainoastaan takavetoinen Hiace ilman kuormaa jää vastaaviin paikkoihin kiinni. E39 bemari meni samoista kohdista sukkelasti sutaisematta. Perä myös eli jatkuvasti liukkalla kelillä, mitä bemari ei tehnyt. Lisäksi suuntavakavuudeltaan tuo oli ihan onneton, vaikka bemarin sporttisuus loisti poissaolollaan ja tilalla oli mersulle tyypillinen hiiidas purukumiohjaus. Lämpöä tuntui alusta asti riittävän huonosti, mutta vielä kylmempi tuli kun lähes uudesta autosta hajosi lämppäri. Pakkasesta kojelauta ei pitänyt vaan halkesi. Siinäpä vasta talviominaisuuksia kerrakseen!

Ruoste- tai sähköselvitystä en tähän viitsi edes laittaa. Sanovat, että italialaisissa on muka huonot sähköt. Ja pyh. Kyllä tuli etuvetoista Alfaa ikävä.

Aikamoisten mersulasien takaa tätä maailmaa katsot, jos pidät väyrystä hyvänä autona.

Nyt on taas johtotähti. W221. Tähän mennessä olen ollut valtavan tyytyväinen.
simppa:
ddr5:
Samoin VW Golfissa, joka ei ole kai Premium-auto?


Entä sitten? Tahtoo olla hyvin yleinen varuste nykyään. Sitäpaitsi volkkarihan oli ihan ensimmäisiä ellei ensimmäinen auto mistä tuo löytyi. Poloon tuon sai jo 80-luvun alkupuolella. Toinen pioneeri Fiat Regata. Ei kumpikaan mitään premium-autoja.


Olet oikeassa. Fiat Regatassahan moottori sammui kesken ajonkin, vaikkei seisottu edes liikennevaloissa.

simppa:
Niin, mitä nyt moisen sontakasan omistin. Sitä edeltänyt Alfa Romeo 164 ei päässyt lähellekään mersun vikaisuutta, puhumattakaan siitä että se oli autona huikeasti parempi.

Jaa mikäs niissä ominaisuuksissa sitten mätti? No ensinnäkin tuo oli takavedoksi tavattoman kevytperäinen. Ainoastaan takavetoinen Hiace ilman kuormaa jää vastaaviin paikkoihin kiinni.quote]

"Eiköhän tuo ole kuskista kiinni."

En ymmärrä miksi nykyistä yleisesti hyväksyttyä ja laajasti käytettyä jaottelua pitäisi muuttaa. Nykeisellään premium rajaa hyvin selvästi tietyt merkit omaksi ryhmäkseen. Jos premium-joukkoon kuuluvuutta alettaisiin määrittelemään lisävarustelun mukaan, niin koko termistä tulisi täysin käyttökelvoton. Se olisi liaan sekava eikä kertoisi yhtään mitään.
Niin kuin joku jo aikaisemmin totesi, niin Applen viritelmät ovat kohtalaisen hyvä esimerkki "premium" -tuotteesta/brändistä/ties mistä. Tietokoneita, MP3-soittimia ja puhelimia ne on siinä missä muutkin, mutta silti niistä ollaan valmiita maksamaan keskimäärin enemmän kuin kilpailijoiden tuotteista. Kalliimman hinnan vastineeksi saa ominaisuuksiltaan paremman ja viimeistellymmän tuotteen.

En näe tuossa mitään eroa automarkkinoiden premium-jaotteluun. Se mikä auto on kenenkin mielestä premium, on jokaisen oma asia. Lehdet määrittelevät testiryhmänsä tietyin perustein, mutta näistä lillukanvarsista on mielestäni hölmöä riidellä.
Kerta kiellon päälle..

NHB:
En ymmärrä miksi nykyistä yleisesti hyväksyttyä ja laajasti käytettyä jaottelua pitäisi muuttaa. Nykeisellään premium rajaa hyvin selvästi tietyt merkit omaksi ryhmäkseen.


Joka on lukijasta ja kirjoittajasta riippuen kiistanalainen. Tosi fiksua?

En ole muuten sanonut, etteikö autoissa olisi eroja. Mutta ei pidä olla markkinamiesten vietävissä!

NHB:
Jos premium-joukkoon kuuluvuutta alettaisiin määrittelemään lisävarustelun mukaan, niin koko termistä tulisi täysin käyttökelvoton. Se olisi liaan sekava eikä kertoisi yhtään mitään.


Meneehän siitä "pieni ihminen" ihan sekaisin...

juuso01:
Niin kuin joku jo aikaisemmin totesi, niin Applen viritelmät ovat kohtalaisen hyvä esimerkki "premium" -tuotteesta/brändistä/ties mistä. Tietokoneita, MP3-soittimia ja puhelimia ne on siinä missä muutkin, mutta silti niistä ollaan valmiita maksamaan keskimäärin enemmän kuin kilpailijoiden tuotteista. Kalliimman hinnan vastineeksi saa ominaisuuksiltaan paremman ja viimeistellymmän tuotteen.


Apple on ihan hyvä esimerkki kyllä isokatteisesta myynnistä, eikä tuollaisia ole edes vaikea etsiä.

Termit "premium", "brändi" ja "imago", vielä "design" yms. ovat kyllä hankalat monille ymmärtää ja menevät helposti sekaisin. Applella on brändi kyllä kunnossa. Mutta premium-puhelinkin vielä, hehheh...

Applen "paremmuus" on makuasia. Mitä tekee puhelimella, joka ei toimi skandinaavisissa olosuhteissa (lue: talvipakkaset, TJEU http://www.apple.com/fi/iphone/specs.html, suositus min 0 astetta).

Androidit ovat jo Applen rinnalla monella tapaa, monelta osin ohikin, kun Apple rajoittaa niin paljon. Lisäksi Nokian Commari oli, paitsi esikuva älypuhelimille ominaisuuksiltaan, myös hinnaltaan monen ulottumattomissa. Täytti varmaan monella tapaa premiumin määritelmän, kuten tuleva E7:kin.

juuso01:
En näe tuossa mitään eroa automarkkinoiden premium-jaotteluun. Se mikä auto on kenenkin mielestä premium, on jokaisen oma asia. Lehdet määrittelevät testiryhmänsä tietyin perustein, mutta näistä lillukanvarsista on mielestäni hölmöä riidellä.


Minä näen eroja ja kyse on juuri siitä, ettei pidä sekoittaa käsitteitä, jotka mainitsin edellä ainakaan. Eikä pidä olla markkinamiesten/lehtien ja luokittelujen vietävissä muutenkaan. Ei se ole valveutuneelle ollenkaan vaikeata, jos pikkuisenkin miettii.

Siitä saa sitä MMS:n peräänkuuluttamaa mielenrauhaakin.
Kumppani:
Joka on lukijasta ja kirjoittajasta riippuen kiistanalainen. Tosi fiksua?


Alalla on hyvin selkeä käsitys asiasta. Kaiken kyllä voi kiistää kun oikein haluaa riidellä. En tiedä vain, että mitä saavutat kiistelylläsi.
NHB:
Alalla on hyvin selkeä käsitys asiasta. Kaiken kyllä voi kiistää kun oikein haluaa riidellä.


Teepäs kattava listaus
- Suomessa (alan aivan kaikkien toimijoiden hyväksymä )
- maailmanlaajuisesti (alan aivan kaikkien toimijoiden hyväksymä )

Esitä lähteesi myös, yksi Tuulilasin listaus ei riitä osoittamaan tuota kyllä.
Kumppani:
Apple on ihan hyvä esimerkki kyllä isokatteisesta myynnistä, eikä tuollaisia ole edes vaikea etsiä.

Termit "premium", "brändi" ja "imago", vielä "design" yms. ovat kyllä hankalat monille ymmärtää ja menevät helposti sekaisin. Applella on brändi kyllä kunnossa. Mutta premium-puhelinkin vielä, hehheh...

Minä näen eroja ja kyse on juuri siitä, ettei pidä sekoittaa käsitteitä, jotka mainitsin edellä ainakaan. Eikä pidä olla markkinamiesten/lehtien ja luokittelujen vietävissä muutenkaan. Ei se ole valveutuneelle ollenkaan vaikeata, jos pikkuisenkin miettii.


Kukas tässä nyt sekoittaa, ja mitä? Minulle premiumin määritelmä on selvä, ja jos se ei sinulle kelpaa niin en sille mitään voi.


Siitä saa sitä MMS:n peräänkuuluttamaa mielenrauhaakin.


Mielenrauhaa saa myös siitä, kun ei murehdi premiumin määritelmän kaltaista turhanpäiväistä asiaa.
Onko 2008 vuosimallin audi A4 tätä preemiumia? Jos on, onko vuoden 2009 Seat exeo sitten myös sitä preemiumia?

<< edellinen 1 2 3 4 ... 11 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto