Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
”Premium merkit”

<< edellinen 1 2 3 4 5 ... 11 seuraava >>

Voiko premium-automerkkejä enää tuon selvemmin listata kuin Tuulilasi on sen tehnyt ja jos tuo ei jollekin kelpaa, niin keksiköön sitten vaikka omat premium-merkkinsä, jos se helpottaa. Siis Lexus on premium, Toyota ei ole, Audi on premium, Volkswagen ei ole. Premiumille ei ole haettu mitään patenttia eikä mitään premium-tasoa ole missään määritelty, vaan se on lähinnä autoalalla vakiintunut nimitys joistakin automerkeistä.

"Lexus on poikkeuksellinen merkki. Se kuluu valiomerkkeihin. Autokaupan sisällä puhutaan premium-merkeistä. Samaan kategoriaan kuuluvat Alfa Romeo, Audi, BMW, Jaguar, Land Rover, Mercedes, Saab ja Volvo.

Volyymimerkkejä edustavat Citroen, Ford, Opel, Nissan, Peugeot, Renault, Toyota ja Volkswagen.

Jäljellejääneillä on pienempi markkinaosuus. Suuri osa japanilaisista merkeistä, korealaiset Hyundai ja Kia kuuluvat tähän ryhmään, samoin eurooppalaismerkeistä Fiat, Seat ja Skoda."


http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/lexus-suoraan-suomen-tyytyvaisyysmittaus ten-ykkoseksi-v-2008
Linkkejä englanninkielen taitoisille:

Wikipedian selvitys premium-segmentti käsitteestä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Premium_segment

Luxury vehicle segments Wikipediasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Luxury_vehicle
jjvi:
Onko 2008 vuosimallin audi A4 tätä preemiumia?

Yksinkertaista! On! Siinä on maksettu premium-hinta!

jjvi:
Jos on, onko vuoden 2009 Seat exeo sitten myös sitä preemiumia?


Ei, siitä ei ole maksettu premium-hintaa!
GTamv:
jaa ei kerro mitään jos auto on A segmentistä tai D segmentissä?
Toi premium käsite on kyllä enemmän hanurista. Meneekö joku oikeasti autokauppaan katselemaan/ostamaan premium autoa? ehhe
Toikin on niin suhteellinen käsite ettei mitään tolkkua


Luokittelu segmentteihin perustuu auton kokoon ja on käytännössä tilastollinen, sillä kuvataan esim minkä kokoluokan autoja myydään x kpl. Auton ostaja ei mene kauppaan ostamaan autoa ja tee valintaa A segmentin ja D segmentin välillä, vaan etsii tarpeisiinsa ja mielihaluihinsa sopivaa autoa. Varmasti osaa ilman segementtitietoakin suunnilleen mittailla minkä koko- ja hintaluokan auton aikoo ostaa.
Kumppani:

Höpöhöpö! Sinulle jos jollekin Tojoa nimenomaan ei saa laskea premiumiksi missään tapauksessa.


Tuskinpa Toyotakaan haluaa sitä premiumiksi laskettavan...silloin ei Lexuksia enää myytäisi ja oletan että niissä on parempi kate kuin Corolloissa.
juuso01:
Kukas tässä nyt sekoittaa, ja mitä? Minulle premiumin määritelmä on selvä, ja jos se ei sinulle kelpaa niin en sille mitään voi.


Miksi vedit Applen mukaan premium-keskusteluun, jollet sekoita termejä brand ja imago premiumiin? Siitä oli kyse.

juuso01:
Mielenrauhaa saa myös siitä, kun ei murehdi premiumin määritelmän kaltaista turhanpäiväistä asiaa.


Jos tämä on turhanpäiväinen, niin miksi kukaan kommentoi yhtään mitään?

Jos nyt muistan oikein, niin MMS:llä on MB C-sarjan 4Matic -jotakin malli. Mitäs veikkaat, ostaisiko hän A-sarjan karvalakkimallin ihan siksi, että se on MB ja se riittää?
Minä veikkaan, että hänelle tuo tyydytystä hinta, koko ja varustelu.

Miksi sitten tehdään A-sarjalaisia, A1:iä jne? Ovatko ne premiumia, vaan ihan lampaita susien vaatteissa. Ellei ne varustella sellaisiksi? Juuri tuo wannabe-touhu kumoaa monelta osin merkkilistaukset ja se on vankkumaton käsitykseni, jota ei tokaisut "näin vain on" tässä tapauksessa horjuta.

Kertoihan mm. A-utoilijan löytämät mainiot linkit siitä, että varustelu ja sen sellaiset tekevät premiumin. The term suggests a vehicle with greater equipment, performance, construction precision, comfort, design ingenuity, technological innovation Toki imagolla on merkitystä, en suinkaan kiistä.

Mitä premiumia on siis karvalakki-Volvo S40:ssä? Ja juuri tuota listattua "premiumia" monelle tuo vaikka juuri Golf R 4Motion, tai Superb ja Avensis tappiin varusteltuna, nahkapenkkeineen sun muineen.

Aina voi kyseenalaistaa! Aina voi pistää ajattelemaan! Ei siitä mene pää sekaisin.

Mutta nyt riittää, oikeasti :wave:





Style66:
jjvi:
Onko 2008 vuosimallin audi A4 tätä preemiumia?

Yksinkertaista! On! Siinä on maksettu premium-hinta!

jjvi:
Jos on, onko vuoden 2009 Seat exeo sitten myös sitä preemiumia?


Ei, siitä ei ole maksettu premium-hintaa!


Joo täytyy tuossa premiumissa tosiaan olla jotain mitä tavallinen tallaaja ei voi ymmärtää...ainakin jos vertaa että nettiautossa pyydetään samaa 2007 a4 audista kuin mitä uusi exeo maksaisi.
jjvi:

Joo täytyy tuossa premiumissa tosiaan olla jotain mitä tavallinen tallaaja ei voi ymmärtää...ainakin jos vertaa että nettiautossa pyydetään samaa 2007 a4 audista kuin mitä uusi exeo maksaisi.


Nyt olemme asian ytimessä :kieh: Onko samalla koneella ym. varustelu suht sama? Jos näin niin mainio esimerkki!
Kumppani:

Miksi sitten tehdään A-sarjalaisia, A1:iä jne? Ovatko ne premiumia, vaan ihan lampaita susien vaatteissa. Ellei ne varustella sellaisiksi? Juuri tuo wannabe-touhu kumoaa monelta osin merkkilistaukset ja se on vankkumaton käsitykseni, jota ei tokaisut "näin vain on" tässä tapauksessa horjuta.



Vertaa vaikka tuon A1:n hintaa johonkin pikkuranskikseen tai tossaniin. Kai nyt on täysin selvää, että se on premium.
start-ohjelmasta esimerkkejä premium hinnasta:

Passatin aktiivivakkari 1300e ja audiin sama 2600e
Metalliväri passattiin 500e ja audiin sama 1500e
Kyseessä siis pitkälti sama tuote, kun kerran saman konsernin autoja ja osia jaetaan mahdollisimman paljon konsernin eri merkkien kesken.

Toive Tekniikan maailmalle

Premium jaottelusta minulla ei ole sanottavaa, mutta voisi noita premiumeja ja tavis-autoja joskus sekoitella samaan vertailutestiin! Autot voisi vaikka valita niin, että joko hinta- tai kokoluokka on sama. Typerää testata ensin 4 premiumia ja parin kuukauden päästä 6 saman kokoista tai -hintaista matalamman luokituksen omaavaa autoa, jolloin niitä ei pääse vertaamaan keskenään.
LMJ:
Autot voisi vaikka valita niin, että joko hinta- tai kokoluokka on sama.


Aivan. Olen useasti esittänyt toiveen, että vertailuun otettaisiin saman kokoluokan autot ja varustellaan ne saman hintaisiksi.

LMJ:
Premium jaottelusta minulla ei ole sanottavaa, mutta voisi noita premiumeja ja tavis-autoja joskus sekoitella samaan vertailutestiin! Autot voisi vaikka valita niin, että joko hinta- tai kokoluokka on sama. Typerää testata ensin 4 premiumia ja parin kuukauden päästä 6 saman kokoista tai -hintaista matalamman luokituksen omaavaa autoa, jolloin niitä ei pääse vertaamaan keskenään.


Kuulostaa pelottavalta, saattaisi monen illuusio kärsiä. Olisi mielenkiintoista nähdä testi vw-golf, audi-A4, skoda-octavia ja seat exeo... siinäpä olisikin TM:än toimittajilla pohtimista mikä passaa jättää viimeiseksi.
Style66:
start-ohjelmasta esimerkkejä premium hinnasta:

Passatin aktiivivakkari 1300e ja audiin sama 2600e
Metalliväri passattiin 500e ja audiin sama 1500e
Kyseessä siis pitkälti sama tuote, kun kerran saman konsernin autoja ja osia jaetaan mahdollisimman paljon konsernin eri merkkien kesken.


Ennen Volsunkin varusteet maksoi yhtä paljon, mutta nyt on ollut pakko pudotella hintoja kun on kilpailua ja tavoite on myydä mahdollisimman monta Volsua maailmanlaajuisesti. Audi on asemoitu eri tavalla markkinoilla, onko se niin vaikea ymmärtää?
jjvi:

Kuulostaa pelottavalta, saattaisi monen illuusio kärsiä. Olisi mielenkiintoista nähdä testi vw-golf, audi-A4, skoda-octavia ja seat exeo... siinäpä olisikin TM:än toimittajilla pohtimista mikä passaa jättää viimeiseksi.


Mikä illuusio? Testeissä testataan vain autojen mitattavia ominaisuuksia testien painotuksilla. Jokainen ostaja valitsee kuitenkin auton omilla painotuksillaan. Lisäksi autoissa on paljon muitakin ominaisuuksia joita ei testeissä mitata, esim ulkonäkö, muotoilu, status ym ym.

Tätä voi testata ajamalla nuo autot kadunkulmaan ja kysymällä ihmisiltä yksi ainoa kysymys: minkä näistä ottaisit, jos saisit aivan vapaasti valita? Veikkaanpa, että Skoda ja Seat jäisivät parkkiin, eikä Golfillakaan suurta sukseeta olisi Audin rinnalla.
Totta kai ihmiset ottaisivat aina mahdollisimman kalliin tuotteen jos sen ilmaiseksi saisivat. Tämän sanelee jo hyötyperiaate. Aatteleppa ite AkiK, merkitseekö se ollenkaan samaa kuin, että valitsisit parhaan tuotteen? Kalleimman kylläkin.
Mikä illuusio?


Lähinnä audi- ja muitten premiummiesten illuusio oman autonsa erinomaisuudesta
Tuskin premiumin ostajalla on aina edes uskomusta tekniseen paremmuuteen. Esimerkiksi kelloissa jokainen harrastaja tietää €50 quartzin hakkaavan tarkkuudessa €500k Patek Philippen. Silti Patekeja myydään.
Vertaatko Patekkia liukuhihna-Audiin?
Huvittaa tosiaan joidenkin kirjoittajien närkästys autojen luokittelusta. Luulisi riittävän että oma kulkine on omasta mielestä hyvä. Ei sitä arvostusta tarvitse muilta hakea. Luokittelut on vaan ja pysyy, ei täällä kukaan ole niitä keksinyt. Ne on ollut olemassa jo silloin kun osa täällä kirjoittavista oli vielä potkuhousuissa. Enkä näe että niitä olisi tarve päivittää.
LMJ:
Premium jaottelusta minulla ei ole sanottavaa, mutta voisi noita premiumeja ja tavis-autoja joskus sekoitella samaan vertailutestiin!

Täysin samaa mieltä. Kiinnostavinta olisi monestikin se, mitä saa lisää maksamalla lisää.
Taidat MMS sotkea laadun ja luokittelun keskenään! Kerroppa sitten ne premium- merkit esim. -60-luvulla! Onko ne päivittyneet tähän päivään vai ei? Luuletko, että samat merkit ovat premiumia 40 vuoden kuluttua? Entäpä jos premiumia tuolloin ovat vaikka Huihai, Tsaoweng ja Ford? Ja tuon luokittelunko pitäisi estää vertailun? Sama kuin Nokiaa ei voitaisi verrata mihinkään muuhun; naurettavaa!
Nasse:
Totta kai ihmiset ottaisivat aina mahdollisimman kalliin tuotteen jos sen ilmaiseksi saisivat. Tämän sanelee jo hyötyperiaate.


Jos spekuloidaan lisää ja ajatellaan että auton saisi omaan käyttöön, ei omaksi sinänsä. Silti ne ottaisivat sen Audin. Miksi? Eihän siitä mitään hyötyä ajaessa ilmeisesti sinun mukaasi ole.

Tuntuu vaan joillekin olevan vaikea ymmärtää se, että toiset tuotteet ovat haluttavampia kuin toiset. Haluttavuus myös maksaa, oli tuote mikä hyvänsä. Mikä käytännön ero on esim. 50 euron ja 100-150 euron neulepuserolla - tuskin paljon mitään. Silti Stocka myy aika paljon viimeksi mainittuja.
235+255:
Täysin samaa mieltä. Kiinnostavinta olisi monestikin se, mitä saa lisää maksamalla lisää.


Voisi asiaa pohtia niinkin päin, mitä lisäarvoa saa siitä että maksaa vähemmän.

En minä ainakaan ole enää aikoihin uskonut taloustieteen kirjoissa esiintyneeseen homo economicukseen. Jos tuollainen otus olisi olemassa, keskiluokkaa ja sitä kautta koko nykyistä länsimaista kulttuuria ei olisi koskaan syntynyt.
Nasse:
Taidat MMS sotkea laadun ja luokittelun keskenään! Kerroppa sitten ne premium- merkit esim. -60-luvulla! Onko ne päivittyneet tähän päivään vai ei? Luuletko, että samat merkit ovat premiumia 40 vuoden kuluttua? Entäpä jos premiumia tuolloin ovat vaikka Huihai, Tsaoweng ja Ford? Ja tuon luokittelunko pitäisi estää vertailun? Sama kuin Nokiaa ei voitaisi verrata mihinkään muuhun; naurettavaa!



Hah, laatu on se miten ostaja sen hyväksyy-pitää itselleen parhaana. Luulisin ostajan myös siten luokittelevan tuotteen. 6O-luvulla esim mersu ja bemari olivat ns. parempia. Vaikka tuontisäännöstely oli ollut painolastina. Silloin rahvas osteli silmät kiiluen mosseja, myöhemmin ladoja. Tänäpäivänä sitten taas... no empä viitsi merkkiä mainita, ettei mene herne nenuun. Se mitä 40v päästä arvostetaan, niin en ole sitä näkemässä, eli ei liikuta pätkääkään.

<< edellinen 1 2 3 4 5 ... 11 seuraava >>

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto