Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Liikenteessä temppuilijoille viimeinen varoitus: enää en anna asioiden luistaa

1 2 3 ... 63 seuraava >>

Liikenteessä temppuilijoille viimeinen varoitus: enää en anna asioiden luistaa

Eilen joku yritti estää ohitusta sulkemalla tilaa edessäolevaan autoon eli sulkemalla turvavälin. Sitten kun liikennevaloista lähtiessä en päässyt ohi edessäolevasta hidastelijasta koska hän yhtäkkiä koki tarpeelliseksi kiihdyttää minkä autosta lähti, ja yritin palata takaisin hänen taakseen kun toinen kaista päättyi niin tämä auto TAAS yritti sulkea tien tällä kertaa ajamalla IHAN edessäolijan perään kiinni niin että minun piti ajaa siinä vilkku päällä ja hivuttaa kohti todella pitkään, hänen soittaessa torvea. Kamalan tärkeää joillekin näköjään ettei kukaan pääse ohitse, ja että pääsee jotenkin 'kostamaan' (?) jos joku on päässyt ohitse 'kiilaamaan'?! Miksi??!

Tänään taas: kolme autoa ajaa todella hissukseen, liityn jonoon, rajoitus nousee 80:een ja vauhti kiihtyy tuskallisen hitaasti. Arvioin että pian päästään ehkä 78km/h tasaiseen ajonopeuteen.

Näitä ja ties mitä hulluja temppuiluja näkee/kokee viikoittian. Pitkiä vilkutellaan ihan jatkuvasti (takuulla normaalien) ohitusten jälkeen, se kun on näköjään jokin perusreaktio junttiänkyröille joille on jotain psyykkisiä ongelmia eikä järkeä päässä sen verran että osaisi asioita normaalisti prosessoida.

Piitkälle hyvä näkyvyys ja näen että ehdin ohittaa ainakin yhden helposti ennen vastaantulijaa. Helposti ehdinkin kahden ohi mutta parempi olla varma joten jäin letkanvetäjän taakse. Palatessani oikealle kaistalle letkanvetäjä JARRUTTAA??? Kiva siihen valmiiksi turhan pieneen turvaväliin palata kun edessäoleva vielä jarruttaa! Siinä jo ihmetytti.

Vastaan tuli siis pari autoa ja heti sen jälkeen lähdin tuossa hyvässä, leveässä, pitkän näkyvyyden paikassa ohi viimeisestäkin reippaalla alkukiihdytyksellä. Eikun tuo tumma uusi A4 kiihdyttääkin vauhtia!! Näkee selvästi että pakoputken pakkasilmassa näkyvät tuprutukset yhtäkkiä muuttuvat paljon suuremmiksi ja vauhti kiihtyy.

Minun autolla ei ole ongelmaa kiihdytysvarojen suhteen mutta en todellakaan muutenkaan talvikeleissä ala kiihdyttelemään polanteiden yli täysillä eikä tietenkään halua joutua kiihdyttämään vauhteja sen kovemmiksi kuin on tarpeen ohitusta varten. Mutta tämä ÄLYKÄÄPIÖ siis alkaa kiihdyttää, vaarantaen liikennettä ja siis yrittäen ajaa minua kohti vastaantulijoita! Rinnalla ollessani näin vielä että HÄN AJOI KÄNNYKKÄ KORVALLA kaiken lisäksi!

En alkanut kiihdyttää kovempaa kuin olin jo tekemässä sillä näin että varaa on vielä paljon ennen kaukana siintäviä vastaantulojoita. Siinä siis ohitin häntä, huolimatta todella reippaasta alkukiihdytyksestäni nopeuseromme väheni hyvin pieneksi koska hän kiihdytti. Lopulta ohitukseen meni paaaljon pidempään kuin olisi normaalisti mennyt ja silti kun aloin palata kaistalle hän oli AIVAN puskurissa kiinni.

Tämä oli sen verran hullua temppuilua että yritin saada häntä kääntymään sivuun seuraavasta liittymästä. Hän tietenkin selkärangattomana pelkurina esitti kuin ei olisi kääntymässä (joten itsekin aioin jatkaa suoraan) ja sitten viime tingassa kääntyikin kun olin jo liian pitkällä että voisin itsekin kääntyä. En tajunnut ajoissa ottaa ylös rekkariakaan, harmittaa NIIN PALJON!!! TAKUULLA olisin mennyt tällä kertaa poliisille tämän asian kanssa, sen verran alkaa jo kypsymään näihin hulluihin. Ja olisin mennyt häntä itse jututtamaan.

Ensi kerralla kun piittamattomat, taidottomat kuskit harkitsette temppuilua muita kohtaan niin miettikää kahdesti. Se että ajatte alinopeutta tai ehkä jopa rajoitusnopeutta ei tee teistä kykeneviä arvioimaan muiden ajoa eikä teillä ole MITÄÄN immuniteettia ohittamiseksi tulemisen suhteen vaikka se olisi teille kuinka musertavaa teidän henkisten ongelmienne takia.

Pitkään olen harkinnut kuvauslaitteiden asentamista autoon ja näköjään on syytä sellaiset nyt sitten hankkia. Se vain maksaa ja on hankalaa erikseen laittaa kiinni kun en kuitenkaan autoon jätä varastettavaksi. Ja pitäisi vielä laittaa hyvät kamerat eteen ja taakse... Tästä lähtien oli kuvatodisteita tai ei niin poliisiasiaksi menee. Sitä kautta vaikkeivät he mitään näille hulluille voisi tehdä niin ainakin saavat puhuttelun ja ehkä tajuavat että näin ei liikenteessä toimita!!
Jälleen kerran joudun vain ihmettelemään, miksi minun kohdalleni osuu tuollaisia tapauksia kovin harvoin. Vuotuinen 35 tkm ajokilometrimääräkään ei selitä asiaa. Näyttäviä suorituksia kyllä tien päällä näkee, mutta harvoin niistä itselleni on harmia. Tavanomaiset purkurissa roikkujat poislukien, mutta niitähän mahtuu 13 tusinaan.

Putputin jutuissa on yksi usein toistuva nimittäjä: Ohitustilanne. Väkisinkin herää epäilys, että ohittamiseen liittyy jotain erityistä. Hyvin harvoin minun ohittaessani toisen käytöksessä on vikaa. Toisaalta, en edes yritä ohittaa, jos on tarvetta "turhan pieneen turvaväliin palata". Tilanteessahan on jo yksiselitteinen ohituskieltokin voimassa.

Se, että ajaa ns. alinopeutta tai ehkä jopa rajoitusnopeutta ei takaa muiden ajon arvioimista, mutta usein suuresti sitä helpottaa. Ongelmien todennäköisyyttä kyllä kasvattaa, jos ajaa "kaistan vasenta reunaa nuollen perässä ikäänkuin viestittäen että pois alta". Saksassaan jokin aikas sitten edessä ajanut ajoi kolarin. Taisi jopa kuolla. Hiillostaja tuomittiin.

On melko surkuhupaisaa, että ahtaaseen väliin ohittava ja perässä nuollen ajava moittivat muita huonosta ajamisesta. Tietenkin on mahdotonta kirjoitusten perusteella arvioida toisen ajotapaa, mutta minusta on syytä epäillä jotain olevan pielessä omassa ajamisessa, jos mainitun kaltaisia ongelmia usein kohtaa.
Putput:

Ensi kerralla kun piittamattomat, taidottomat kuskit harkitsette temppuilua muita kohtaan niin miettikää kahdesti. Se että ajatte alinopeutta tai ehkä jopa rajoitusnopeutta ei tee teistä kykeneviä arvioimaan muiden ajoa eikä teillä ole MITÄÄN immuniteettia ohittamiseksi tulemisen suhteen vaikka se olisi teille kuinka musertavaa teidän henkisten ongelmienne takia.

Pitkään olen harkinnut kuvauslaitteiden asentamista autoon ja näköjään on syytä sellaiset nyt sitten hankkia.

Kannattaisi harkita ensin toimivan nopeusmittarin hankkimista, kun kerta suurinta sallittua (tai lähes) ajavia tarvii jatkuvasti ohitella.

Karvan edistävän kellon voi myös hankkia ja ajella turvallisesti näiden 78 km/h tukkojen perässä. Tällöin ei tarvi huolehtia siitä vajaasta kahdesta minuutista, jonka noitten tukkojen mukana ajamalla sadalla kilometrillä häviäisit suurimpaan sallittuun verrattuna.

Ylinopeuden ajaminenko tekee sinusta kykenevän arvioimaan näiden muiden ajoa?

Olihan Putputin avaus huumoria, olihan? Jos on tosissaan kirjoitettu ei voi kuin ihmetellä.

Tuota:
Olihan Putputin avaus huumoria, olihan? Jos on tosissaan kirjoitettu ei voi kuin ihmetellä.

Hyvä. Minäkin ensimmäiseksi ajattelin, että tuo on trolli elikkä ikäänkuin todellisuutta hipova tahallinen vedätys. Tarkoituksena kirvoittaa keskustelua kummallisella ajotavalla ja lähtököhtaisesti väittämällä kirjoittajan itsensä olevan oikeassa.

Erikoista on, että jotkut ottavat tuon totena. :D
Seuraava kommentti aloittajalta tulee, että ei varmasti ole trolli.
No niinpä niin. :flower:

Netissä trollaaminen on tavattoman yleistä, kun melkein mitä tahansa voi kirjoittaa nimettömänä. Kannattaa aina pohtia, että mistä milloinkin voi olla kyse. Liian tosissaan ei kannata olla ja ketään ei kannata panetella liikaa mahdollisen rangaistuksen uhan vuoksi. Viime aikoina on kunnianloukkauksista vedetty porukkaa oikeuteen, mutta näillä liikennepalstoilla tuskin sellaista koskaan ilmenee. Tosikoita kuitenkin riittää ihan yllin kyllin.
:D
Herbert:
Jälleen kerran joudun vain ihmettelemään, miksi minun kohdalleni osuu tuollaisia tapauksia kovin harvoin.

Ehkä siksi jos olet kuten 95% Suomalaisista eli ei uskalla ohittaa koskaan.

Putputin jutuissa on yksi usein toistuva nimittäjä: Ohitustilanne. Väkisinkin herää epäilys, että ohittamiseen liittyy jotain erityistä.

Tuossa oli vain pari tapausta, tosin ovat yleisimmät tavat jolla porukka alkaa temppuilemaan. Yhteinen nimittäjä on: juntin häiriintyneen mielen nyrjähtäminen kun 'joutuu' ohitetuksi. Erityistä sekin että taajama-alueella kun ohittaa niin tilanne on porukalle yleisesti varmaan niin vieras että ihan säpsähtävät kun eivät moista odota tapahtuvan -sitten automaattisesti olettavat että on tapahtunut jotain väärää.

Hyvin harvoin minun ohittaessani toisen käytöksessä on vikaa.

Ketä kiinnostaa?

Toisaalta, en edes yritä ohittaa, jos on tarvetta "turhan pieneen turvaväliin palata". Tilanteessahan on jo yksiselitteinen ohituskieltokin voimassa.

Mikä ohituskielto? Väitätkö että jos joku ajaa väärin liian lähellä edelläolevaa ettei häntä silloin saa ohittaa? Siitähän juntit vasta riemastuisivat kun saisivat vaarallisesti lähellä ajamalla itsellee immuniteetin ohitetuksi tulemisesta!!

Jos joku ajaa liian lähellä edelläajavaa niin minulla se vain madaltaa kynnystä ohitukseen: haluan pois tuosta vaarallisen porukan läheltä.

Useimmiten liian pieni turvaväli ei tarkoita sitä etteikö siihen mahtuisi, se vain vaikeuttaa palaamista kun pitää hidastaa lähemmäs heidän vauhiaan ja palata tarkemmin kaistalle -se vie aikaa ja siis ohitusmatkaa enemmän.

Ongelmien todennäköisyyttä kyllä kasvattaa, jos ajaa "kaistan vasenta reunaa nuollen perässä ikäänkuin viestittäen että pois alta". Saksassaan jokin aikas sitten edessä ajanut ajoi kolarin. Taisi jopa kuolla. Hiillostaja tuomittiin.

Älä trolli selitä.

Muuten Saksan poliisinkin kertomana: pitkien väläytys ohittamishalukkuuden merkiksi (myös moottoritiellä kun joku tukkii vasenta kaistaa), samoin suuntavilkun vilkuttaminen vasemmalle ohittamishalun merkiksi on täysin sallittuja KOMMUNIKOINTITAPOJA.

On melko surkuhupaisaa, että ahtaaseen väliin ohittava ja perässä nuollen ajava moittivat muita huonosta ajamisesta. Tietenkin on mahdotonta kirjoitusten perusteella arvioida toisen ajotapaa, mutta minusta on syytä epäillä jotain olevan pielessä omassa ajamisessa, jos mainitun kaltaisia ongelmia usein kohtaa.

Taisit olla sinä jonka ajossa paljastui virheitä joista kirjoitin, ja siitä asti olet hakenut kostoa?? Ei ihme että yrität naurettavasti kuittailla minulle. Mene muualle trollaamaan.

Ohitan kun haluan silloin kun katson sen olevan turvallista, ja liian pieni turvaväli ei todellakaan ole este vaan silloin on parempikin päästä ohi, kuten muutenkin on näiden vajaiden suhteen paras toimia. Varsinkaan se että jotkut täyssekopäät yrittävät SULKEA tuon välin ei ole millään tavalla minun syyni.

Kummallista on etenkin se että jos joudun palaamaan liian pieneen turvaväliin niin miksi MINULLE pitäisi siitä valoja vilkuttaa, etenkään kun minä keskityn omaan ajamiseeni enkä ala temppuilemaan silloin kun nämä pienet turvavälit aiheuttavat minulle harmia?! Ensin siis ajavat vaarallisen lähellä edelläajavaa (jatkuvasti), sitten vaarantavat ohituksen, sitten rupeavat vielä päälle protestoimaan, joskus ajamaan AIVAN minun takaluukkuun kiinni??? Ja minä olen tehnyt vain ihan tavallisen ohituksen...

FYI en koskaan aja liian lähellä muita, ainoastaan joskus ihan normaalisti on hetken lähempänä jos katsoo että pääsee samantien seuraavasta ohi edellisen ohituksen jälkeen kun joku vastaantulija on vain tullut ensin. Tai jos on etukäteen kelannut vähän vauhtia ohitusta varten mutta ohitusta ei voikaan tehdä - silloin tottakai ajautuu vähän lähemmäs edelläolevaa hetkeksi ennenkuin välin saa taas kasvamaan.

Että sen verran fiksua on tämä junttikansa kun pitää ihan tässäkin tapauksessa alkaa päätä aukomaan, Herbert! On ne vaikeita ne sosiaaliset tilanteet, on ne vaikeita! Ei ole tottunut moisiin kun normaalisti vain peräkammarin kiikkustuolissa istuu yksin...
Tuota:

Eli mielestäsi on ok ajaa toisten perässä kiinni, vaarantaa liian pienellä turvavälillä ohituksia, törkeästi vaarantaa liikennettä yrittämällä SULKEA välin johon ohittaja on palaamassa, alkaa riehua vilkuttaen pitkiä valoja, ajamalla aivan edessäolijan perään kiinni? Ja sitten vielä se ettei kukaan sitten uskalla asiaa henkilökohtaisesti kommentoida vaan auton kanssa riehuminen on ainoa minkä uskaltaa tehdä...

Kyllä olen IHMEELLINEN kun en jaksa enää tuollaista vaarantamista ja sikailua.
Avaruusvektori:

Kannattaisi harkita ensin toimivan nopeusmittarin hankkimista, kun kerta suurinta sallittua (tai lähes) ajavia tarvii jatkuvasti ohitella.

Karvan edistävän kellon voi myös hankkia ja ajella turvallisesti näiden 78 km/h tukkojen perässä. Tällöin ei tarvi huolehtia siitä vajaasta kahdesta minuutista, jonka noitten tukkojen mukana ajamalla sadalla kilometrillä häviäisit suurimpaan sallittuun verrattuna.

Eli mielestäsi kaikki em. hullut toimet on OK riippuen siitä mitä vauhtia minä ajan?

Kuinka typerä täytyy olla että tekee noin pahoja virhepäätelmiä ja logiikkavirheitä kuin sinä juuri teit? Kuka väittää ettei olisi syytä mennä jostakin ohi vaikka ajaisivat hetkellisesti vaikka ylinopeuttakin? Eikö pää toimi sen verran että ymmärtäisit että tuolla ajetaan vähän muutoinkin kuin tasaista matkavauhtia eli porukka sahailee nopeuksiensa suhteen, ajavat suuripäästöisillä epäkuntoisilla ajoneuvoilla, toimivat erittäin haittaavasti muita kohtaan lähestyessä liikennevaloja ja/tai niistä lähtiessä jne. jne.!!

Selvyydeksi: nuo kaksi tapausta joista kirjoitin olivat HARVINAISEN SELVIÄ enkä tehnyt MITÄÄN läheskään väärin! Ensimmäisessä kyseessä oli ensin muiden ryhmitysvirhe, sitten selvää alinopeutta ajaminen sen jälkeen kun oli kiihdyttänyt TODELLA hitaasti valoista. Yhden tämän hidastelijatyypin takanaolijan ohituksen jälkeen tämä sitten seuraavissa valoissa kiihdytti minkä pystyi kun yritin päästä rinnalta ohi (mutta minun kaistalla lumipöperöä, hänellä kuivat urat). Kun en päässyt hänestä ohi ja kaista päättyi niin hän palasi jälleen ajamaan SELVÄÄ alinopeutta. Tämä hidastelijan takana ajanut tyyppi joka yritti estellä minun ohitustani hänestä ja joka yritti estää paluuni tämän hidastelijan taakse teki niin vain kiusaksi, hänelle ei nimittäin ollut aikomustakaan mennä ohi kenestäkään. No, sitten ohitin hidastelijankin ja se oli sitten ohi, toivottavasti nämä TÄYSK***PÄÄT olivat tyytyväisiä kiusanteostaan ja vaarantamisestaan kun lopputulos oli kuitenkin tietenkin se että ohihan minä menin molemmista.

Toisessa tapauksessa tyyppi veti letkaa ensin äärimmäisen hitaasti kiihdyttäen ja saavutti vain melkein rajoitusnopeuden. Ajo muutenkin epävarmaa, syykin lopulta selvisi kun näin että hän puhuu kännykkään. Ohi menin siitäkin hullusta lopulta joten turha oli hänenkin vaarallinen sekoilunsa. Miksi pitäisi jäädä letkaan roikkumaan ja samalla vaikeuttamaan seuraavan letkaantulijan ohitusmahdollisuuksia? Ohi vaan, ei sen kummempaa. Tiekin oli todella leveä ja näkyväisyys hyvä, sää kaunis kuin mikä. Rajoituskin erittäin alhainen vain ajoittaisten liikennemäärien takia, eli erittäin turvallinen tie.

Ei, vaan liikennesääntöjen tunteminen ja yleinen järjenkäyttö. Ja on sitä kokemustakin laajalti eri moottoriajoneuvojen käytön ja liikenteen osa-alueilta. Päälle se että ajan liikenteessä AINA valppaana ja keskittyen; pidän erittäin tärkeänä että ajan oikein, toisin kuin 95% autoilijoista

Muuten: saan ohittaa juuri silloin kuin itse katson sen olevan sopivaa riippumatta toisten hetkellisistä nopeuksista tms. ja riippumatta omasta hetkellisestä tai jatkuvasta nopeudesta. Minun toimiini saa puuttua poliisi ihan vapaasti (jostain syystä he ovat päättäneet olla puuttumatta, olisiko siksi että ajan siististi?).
Hebert mahtoi viitata viestiini jonka poistin välistä. En jaksa ottaa aiheeseen kantaa sen enempää, kuin että ohittamisesta aika samoilla linjoilla putputin kanssa. Ohituksellekin voi olla monenlaisia motiiveja, eikä siistissä ohituksessa mitään pahaa ole, vaikka vähän joutuisikin kiilaamaan. Jostain syystä se ohitus vain on punainen vaate monelle, mikä näkyy liikenteessä ohittamisen arkailemisena silloinkin kun siihen olisi hyvät perusteet. Ihmiset eivät uskalla ohittaa vaikka tarvetta ja mahdollisuuksia olisi, koska pelkäävät ohittamisen olevan kunnianloukkaus ja ohitettavan protestoivan ohitusta.
olen samaa mieltä putputin kanssa. Liikenteessä on jonkin verran sellaisia, jotka eivät sulata ohitetuksi tulemista. Jonkin verran nuoria källejä, mutta myös päälle viisikymppisiä molempia sukupuolia on osunut kohdalle. Ajavat helvetin hitaasti, mutta kun lähtee ohittamaan, irrottavat autostaan sen minkä pystyy ettei ohi pääsisi. Heillä on vaan huono itsetunto.
Mutta se kyllä ottaa aivoon, että vaarantavat minun ajamisen ja kyydissä olijat toimimalla noin.

Pitäisikö siihen selittää, että autoja on monenlaisia, renkaat ovat eri kunnossa, ja kuljettajilla erilaiset ominaisuudet. Erilaiset yhdistelmät voivat edetä eri nopeuksilla, aivan yhtä turvallisesti. Antaa heidän myös näin tehdä, ilman estelyä.

Itse ajattelen niin, että ei ole merkitystä millä nopeudella etenen, aina tulee joku joka ajaa kovempaa. Menköön ohi.

Ei siellä tienpäällä ole juurikaan poliiseja valvomassa. Voisitte vain itse päättää käyttäytyä niin kuin aikuiset.
Putput:
Ehkä siksi jos olet kuten 95% Suomalaisista eli ei uskalla ohittaa koskaan.

Yritä edes hiukan skarpata. Johan jo totesin ohittavani, eli en kuulu mainitsemaasi 95% joukkoon.

Hyvin harvoin minun ohittaessani toisen käytöksessä on vikaa.

Ketä kiinnostaa?

Luulisi, että sinua kiinnostaa. Minua ainakin kiinnostaisi tietää syyt, jos joku toinen onnistuu, mutta itse en.

Toisaalta, en edes yritä ohittaa, jos on tarvetta "turhan pieneen turvaväliin palata". Tilanteessahan on jo yksiselitteinen ohituskieltokin voimassa.

Mikä ohituskielto? Väitätkö että jos joku ajaa väärin liian lähellä edelläolevaa ettei häntä silloin saa ohittaa?

Ihan pokkana haukut muita junteiksi, muttet tunne TLL:n ohituskieltoa koskevaa pykälää? Ei ihme, että joudut ongelmiin.

18§
Ohituskiellot
Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

3) jollei ohittaja ohituksen jälkeen vaaratta ja muuta liikennettä oleellisesti häiritsemättä voi palata jonoon;

Siitähän juntit vasta riemastuisivat kun saisivat vaarallisesti lähellä ajamalla itsellee immuniteetin ohitetuksi tulemisesta!!

Ei ole laillista ajaa siten, että toisen ohitus estyy. Mahdollista se on, kuten liikenteen haittaaminen monella muullakin tavalla. Esimerkiksi ajamalla turhan pieneen väliin.

Jos joku ajaa liian lähellä edelläajavaa niin minulla se vain madaltaa kynnystä ohitukseen: haluan pois tuosta vaarallisen porukan läheltä.

Mitä muita ratkaisuja olet keksinyt?

Ymmärrän sen, jos haluat vastata toisen virheeseen tekemällä itsekin virheen, mutta vain toisen osapuolen haukkumista juntiksi ja ties miksi en tässä yhteydessä ymmärrä.

Useimmiten liian pieni turvaväli ei tarkoita sitä etteikö siihen mahtuisi, se vain vaikeuttaa palaamista kun pitää hidastaa lähemmäs heidän vauhiaan ja palata tarkemmin kaistalle -se vie aikaa ja siis ohitusmatkaa enemmän.

Tuo on tulkinnanvarainen asia. Henkilöautohan on n. 4-5 m pitkä, joten tilantarpeen määrittely alkaa tuollaisesta etäisyydestä. Minä en tiedä, paljonko sinä koet riittäväksi. Mutta koska olet tilan määritellyt liian pieneksi, on kyseessä aika yksiselitteinen asia.

Ongelmien todennäköisyyttä kyllä kasvattaa, jos ajaa "kaistan vasenta reunaa nuollen perässä ikäänkuin viestittäen että pois alta". Saksassaan jokin aikas sitten edessä ajanut ajoi kolarin. Taisi jopa kuolla. Hiillostaja tuomittiin.

Älä trolli selitä.

Mitäpä selittämistä tuossa olisikaan.

Muuten Saksan poliisinkin kertomana: pitkien väläytys ohittamishalukkuuden merkiksi (myös moottoritiellä kun joku tukkii vasenta kaistaa), samoin suuntavilkun vilkuttaminen vasemmalle ohittamishalun merkiksi on täysin sallittuja KOMMUNIKOINTITAPOJA.

Varmaan ihan hyviä tapoja Saksassa. Drive kuitenkin sanoi käyttäneensä hiukan erilaista tapaa.

Taisit olla sinä jonka ajossa paljastui virheitä joista kirjoitin, ja siitä asti olet hakenut kostoa?? Ei ihme että yrität naurettavasti kuittailla minulle. Mene muualle trollaamaan.

Jos suurinta sallittua nopeutta ajaessani perääni kertyy jonoa, on virhe tapahtunut ihan jossain muualla kuin minun ajamisessani.

Minä en hae kostoa. En ole edes keksinyt, mistä syystä kostaisin. Itse asiassa ei ole tullut edes mieleeni kosto.

Ohitan kun haluan silloin kun katson sen olevan turvallista, ja liian pieni turvaväli ei todellakaan ole este vaan silloin on parempikin päästä ohi, kuten muutenkin on näiden vajaiden suhteen paras toimia.

Noinhan sinä toimit. Minusta parempi tapa olisi kuitenkin ohittaa silloin, kun se em. syyn lisäksi on laillista ja tarkoituksenmukaista. Niin minä ainakin pyrin toimimaan.

Varsinkaan se että jotkut täyssekopäät yrittävät SULKEA tuon välin ei ole millään tavalla minun syyni.

Ei tietenkään ole. Sinä kuitenkin olet ainoa, jonka toimintaan voit itse vaikuttaa. Parannusta tilanteeseen ei siis muualta löydy.

Kummallista on etenkin se että jos joudun palaamaan liian pieneen turvaväliin niin miksi MINULLE pitäisi siitä valoja vilkuttaa, etenkään kun minä keskityn omaan ajamiseeni enkä ala temppuilemaan silloin kun nämä pienet turvavälit aiheuttavat minulle harmia?!

Oletko koskaan itse vilkuttanut valoja tai mulla tavoin osoittanut mieltäsi muille? Mikä siihen oli syynä?

FYI en koskaan aja liian lähellä muita, ainoastaan joskus ihan normaalisti on hetken lähempänä jos katsoo että pääsee samantien seuraavasta ohi edellisen ohituksen jälkeen kun joku vastaantulija on vain tullut ensin.

Kummallista, kun näillä palstoilla tapaa niin usein virheettömästi ajavia, mutta liikenteesä heitä on kovin vähän.

Oletko koskaan pohtinut, mistä tuollainen ristiriita voisi johtua?

Että sen verran fiksua on tämä junttikansa kun pitää ihan tässäkin tapauksessa alkaa päätä aukomaan, Herbert! On ne vaikeita ne sosiaaliset tilanteet, on ne vaikeita! Ei ole tottunut moisiin kun normaalisti vain peräkammarin kiikkustuolissa istuu yksin...

Ensin kirjoitat keskustelupalstalle kokemuksiasi liikenteestä ja sitten siihen vastaaminen onkin pään aukomista. Mutta jos on tottunut esim. peräkammarin kiikkustuolissa juttelemaan seinille, tilanne on ymmärrettävä.
drive:
Hebert mahtoi viitata viestiini jonka poistin välistä. En jaksa ottaa aiheeseen kantaa sen enempää, kuin että ohittamisesta aika samoilla linjoilla putputin kanssa. Ohituksellekin voi olla monenlaisia motiiveja, eikä siistissä ohituksessa mitään pahaa ole, vaikka vähän joutuisikin kiilaamaan.

Miksi poistit viestisi?

Kun puhuu samassa lausessa siististä ohitamisesta ja kiilaamisesta, herää väkisinkin kysymyksiä.

Jostain syystä se ohitus vain on punainen vaate monelle, mikä näkyy liikenteessä ohittamisen arkailemisena silloinkin kun siihen olisi hyvät perusteet. Ihmiset eivät uskalla ohittaa vaikka tarvetta ja mahdollisuuksia olisi, koska pelkäävät ohittamisen olevan kunnianloukkaus ja ohitettavan protestoivan ohitusta.

Tai sitten toisilla on erilainen tapa tunnistaa riskejä ja arvioida ohituksen perusteiden hyvyyttä.
Herbert:
Miksi poistit viestisi?

En halunnutkaan tuoda tapaustani tässä yhteydessä esiin.

Herbert:
Tai sitten toisilla on erilainen tapa tunnistaa riskejä ja arvioida ohituksen perusteiden hyvyyttä.

Ongelma voi tietysti olla se, etteivät osaa arvioida riskejä, jolloin varovaisuus on ymmärrettävää. Mutta sen ei pitäisi olla virike osoittaa mieltään niitä kohtaan jotka osaavat, eikä varsinkaan lähteä niitä riskejä lisäämään ohituksia hankaloittamalla tai kostamalla.
drive:
Ongelma voi tietysti olla se, etteivät osaa arvioida riskejä, jolloin varovaisuus on ymmärrettävää.

Tarkoitit varmaan, että koska osaavat arvioida riskejä, varovaisuus on ymärrettävää.

Mutta sen ei pitäisi olla virike osoittaa mieltään niitä kohtaan jotka osaavat, eikä varsinkaan lähteä niitä riskejä lisäämään ohituksia hankaloittamalla tai kostamalla.

Ei tietenkään.
Herbert:
drive:
Ongelma voi tietysti olla se, etteivät osaa arvioida riskejä, jolloin varovaisuus on ymmärrettävää.

Tarkoitit varmaan, että koska osaavat arvioida riskejä, varovaisuus on ymärrettävää.

En todellakaan tarkoittanut. Kuviteltujen riskien välttäminen ei osoita huimaa ymmärrystä riskeistä, vaikka siinä sivussa välttyisikin myös niiltä todellisilta riskeiltä.
drive:
Kuviteltujen riskien välttäminen ei osoita huimaa ymmärrystä riskeistä, vaikka siinä sivussa välttyisikin myös niiltä todellisilta riskeiltä.

Liikenteen todellisista riskeistä ei ole juuri kenelläkään kunnollista kuvaa. Syitä on kaksi. Ensiksi eri tekojen riskialttiuden määrittäminen on hyvin vaikeaa suuren muuttujamäärän vuoksi. Toisekseen riskit ovat yleensä henkilökohtaisella taholla erittäin pieniä, jolloin ihmisen mieli ei oikein taivu niiden hahmottamiseen.

Liikennekuolemia sattuu Suomessa alle 10 jokaista ajettua miljardia kilometriä kohden. Jos vielä poistetaan tilastoista tilanteet, joissa auto tai kuljettaja ei ole ollut kunnossa, niin lukema laskee. Puhutaan kuitenkin siitä suuruusluokasta, että yksittäisen hölmönkin riskinoton riskeissä puhutaan tyypillisesti miljoonasosaa pienemmästä kuolemanriskistä.

Tämä taas tarkoittaa sitä, että todellisuudessa riski näkyy vain tilastollisella tasolla. Yksilön mahdollisuudet määrittää hahmottaa riskejä ovat erittäin huonot sekä puutteellisen tiedon että ihmisen psykologian vuoksi.

(Sama muuten pätee jossain määrin kiinnijäämisriskiin. Jos kameravalvonta jätetään väliin, niin todellisuudessa kiinnijäämiosriski törkeistäkään yksittäisistä teoista on hyvin pieni. Jos meitä valvottaisiin aukottomasti 24/7 huomisaamusta asti, niin tiheämmän liikenteen alueella ajokortit olisivat iltapäivällä hyvin harvinaisia.)

Riskiä voidaan kuitenkin tarkastella suhteelliselta pohjalta. On varmasti turvallisempaa jäädä turvavälin päähän köröttelemään vähän hitaammankin jonon perään kuin ohittaa vastaantulevien kaistaa käyttämällä.

Laki kuitenkin sallii kyseisen riskinoton (ohittamisen), kunhan tietyt lain kertomat ehdot täyttyvät. Laittomia ohituksia näkyy kyllä paljon, mutta niitä ei voi oikeuttaa vetoamalla muiden tekemiin laittomuuksiin (esimerkiksi liian pieni turvaväli). Muista on vaikea sanoa, mutta useimmiten itse olen huomannut lähteneeni liian tiukkaan väliin, jo ohituksesta tulee haasteita. Valitettava fakta on se, että laillisten ohitusten tekeminen vaatii yleensä hyvin rauhallisen liikenteen tai harvinaisen pitkät suorat.

Aika usein tieraivon ongelmana on se, että vastakkain on kaksi autoilijaa, joista ainakin toinen (yleensä kumpikin) tekee jotain laitonta, ja ainakin toinen (yleensä kumpikin) käyttäytyy epäsosiaalisesti. Kumpikin perustelee tekonsa toisen osapuolen teolla. Epäsosiaalinen katsoo voivansa olla epäsosiaalinen, koska toinen rikkoo sääntöjä tai on epäsosiaalinen. Sääntöjen rikkoja taas kokee ajavansa sujuvasti ja ehkä perustelee tekonsa toisen epäsosiaalisella ajotavalla. Tai sitten vain pitää itseään parempana kuljettajana tai omaa kiirettään muiden kiirettä arvokkaampana.

Laissa ei kuitenkaan ole sellaista pykälää, jonka mukaan "Milloin toisen ajotapa kovasti harmittaa, saa tieliikennelain ja -asetuksen määräyksistä poiketa."

Yksittäisiin tilanteisiin on vaikea ottaa kantaa tilanteita näkemättä. Mutta jos nyt otan esimerkiksi alkuperäisen kirjoittajan yhden harmituksen aiheen:

"kun liikennevaloista lähtiessä en päässyt ohi edessäolevasta hidastelijasta koska hän yhtäkkiä koki tarpeelliseksi kiihdyttää minkä autosta lähti, ja yritin palata takaisin hänen taakseen kun toinen kaista päättyi niin tämä auto TAAS yritti sulkea tien tällä kertaa ajamalla IHAN edessäolijan perään kiinni niin että minun piti ajaa siinä vilkku päällä ja hivuttaa kohti todella pitkään, hänen soittaessa torvea."

Jos ymmärrän tilanteen oikein, kirjoittaja ja toinen auto ovat lähteneet liikennevaloista samaan aikaan samaan suuntaan siten, että kirjoittajan kaista on loppunut jonkin matkan päässä.

Tämän mielikuvan perusteella tilanteessa on tapahtunut huomattava määrä virheitä ja rikkomuksia.

Toinen autoilija: Ylinopeus, äänimerkin sääntöjen vastainen käyttö. Lisäksi epäsosiaalinen käytös, sosiaalista käytöstä olisi ollut antaa kiireisen mennä menojaan. Perustelu teoille se, että kokee kirjoittajan kiilaavan jonon ohi.

Kirjoittaja: Ylinopeus, väistämisvelvollisuuden laiminlyönti kaistanvaihtotilanteessa. Myös epäsosiaalinen käytös, sosiaalista olisi ollut antaa selvästi reippaasti kiihdyttävän mennä edelle ja jäädä itse taakse. Perustelu teoille se, että koki toisen autoilijan ajavan liian hiljaa ja käyttäytyvän huonosti.
Hiilipäästö:

Yksittäisiin tilanteisiin on vaikea ottaa kantaa tilanteita näkemättä. Mutta jos nyt otan esimerkiksi alkuperäisen kirjoittajan yhden harmituksen aiheen:

"kun liikennevaloista lähtiessä en päässyt ohi edessäolevasta hidastelijasta koska hän yhtäkkiä koki tarpeelliseksi kiihdyttää minkä autosta lähti, ja yritin palata takaisin hänen taakseen kun toinen kaista päättyi niin tämä auto TAAS yritti sulkea tien tällä kertaa ajamalla IHAN edessäolijan perään kiinni niin että minun piti ajaa siinä vilkku päällä ja hivuttaa kohti todella pitkään, hänen soittaessa torvea."

Jos ymmärrän tilanteen oikein, kirjoittaja ja toinen auto ovat lähteneet liikennevaloista samaan aikaan samaan suuntaan siten, että kirjoittajan kaista on loppunut jonkin matkan päässä.

Tämän mielikuvan perusteella tilanteessa on tapahtunut huomattava määrä virheitä ja rikkomuksia.

Toinen autoilija: Ylinopeus, äänimerkin sääntöjen vastainen käyttö. Lisäksi epäsosiaalinen käytös, sosiaalista käytöstä olisi ollut antaa kiireisen mennä menojaan. Perustelu teoille se, että kokee kirjoittajan kiilaavan jonon ohi.

Kirjoittaja: Ylinopeus, väistämisvelvollisuuden laiminlyönti kaistanvaihtotilanteessa. Myös epäsosiaalinen käytös, sosiaalista olisi ollut antaa selvästi reippaasti kiihdyttävän mennä edelle ja jäädä itse taakse. Perustelu teoille se, että koki toisen autoilijan ajavan liian hiljaa ja käyttäytyvän huonosti.

Ymmärsit vissiin vähän väärin. Eli ensin oli erittäin hitaasti ajanut (ja muutenkin erittäin hitaan toiminnan osoittanut) autoilija jonka perässä ajoi Primera, sitten minä. Taisi kaiken lisäksi aluksi olla niin että tämä parivaljakko ajoi vasenta kaistaa eli ei oikeata kuten pitäisi ja siksi ei muut (tässä tapauksessa minä ) päässeet heistä ohi ennenkuin tie muuttui yksikaistaiseksi.

Joka tapauksessa tie oli yksikaistainen kun ohitin vain ensin Primeran vaikka tilaa oli reilusti, en vain halunnut hakea minkäänlaista turhan tiukkaa tilannetta joten jäin tuon hitaan vanhan auton taakse ajelemaan (samalla kun Primera jo protestoi).

Tämän jälkeen tulimme liikennevaloihin jossa minä ja vanha auto olimme rinnakkain, Primera tuon vanhan auton takana. Minun kaistalla oli paljon lunta ja hitaalla autolla kuiva asfaltti. Vanhan auton kuskin piti kai pitkän toooodella hitaan ajon jälkeen sitten ihan vain kiusaksi estää minun ohitsepääsy eli hän kiihdytti minkä pystyi. En sitten päässyt hänen ohitseen vaan olin hänen rinnalla, joten mitäs siinä muuta kuin hivuttauduin taaksepäin palatakseni hänen taakseen, piakkoin kun oli kaista päättymässä.

Primera-kuski olikin sillä välin ajanut AIVAN vanhan auton takaluukkuun kiinni, väliä korkeintaan muutamia metrejä eli fyysisesti ei edes auto mahtuisi väliin. Siinä sitten ajettiin siten että vanha auto edellä, minä vilkku päällä yrittämässä palata hänen taakseen ja Primera siinä vanhan auton puskurissa kiinni töötti pohjassa, kaista alkaa loppua. Tein sen minkä tiedän toimivan eli aloin vain hivuttaa autoa sinne kaistalle ensin vähän, sitten vähän enemmän, määrätietoisesti jotta hän tietää että sinne aion kanssa mennä. Mutta ei siten että oikeasti olisin kenenkään osumassa. Sitten Primerakuski antoikin lopulta, yhä tööttäillen, tilaa ja pääsin takaisin vanhan auton taakse.

Siinä sitten ajettiin ja Primeran tööttäyksen ja pitkien vilkuttelun vuoksi sekä juuri tapahtuneen härdellin seurauksena hidastin kunnolla vauhtia. Tuollaisen jälkeen on hyvä pistää vähän tilannetta poikki, ja kun välimatka kasvaa edessämenevään ja oma sekä takanaolijan vauhti hidastuu niin riskit pienenevät. Ehtii kanssa vähän miettiä mitä juuri tapahtui ja mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Ainoa mitä minä tein oli että vilkutin sumuvaloa ja lähdin taas jatkamaan ajoa, saavutin tuon hidastelijan joka tietenkin tuon ohittamisenestospurtin jälkeen ajeli taas eritttäin hitaasti kuten ennenkin, ja menin siitä ohi. Siinä se, toivottavasti noiden kahden sekoilu, urheilu ja vaarantaminen oli mukavaa kun tulokset olivat mitä olivat.

En tiedä mistä keksit tuon ylinopeuden??? Mistä ihmeestä sen sait päähäsi?? Vaikka olisinkin sillä kerralla pikku ylinopeutta ajanut niin mitään merkitystä se ei mihinkään tee, eikä TODELLAKAAN pientä ylinopeutta ajavilta ole kielletty ohitukset. Miten muuten 95% autoilijosta muka etenevät tuolla liikentessä? Sen lisäksi mitä se silloin tarkoittaisi: että nämä juntit jotka omasta mielestään ajavat 'juuri oikeata nopeutta' (TM) ovat ohituskieltoaluetta ja heitä ei missään olosuhteissa saa ohittaa KOSKA AJAVAT 'oikeata nopeutta' (TM) eikä sitä kovempaa saa ajaa, ergo, ohi ei saa mennä, joten jos joku menee ohi niin säännöt ovat vapaat? Naurettavinta on se että näistä 'juuri oikeata nopeutta' (TM) ajavista suurin osa kulkee kyllä nimenomaan itse pientä ylinopeutta ja sitten alkavat riehua jos joku muua ajaa ERI ylinopeutta heidän mielestään. Päälle vielä se että MISTÄ V***STA SE OHITETTAVA TIETÄÄ MITÄ V***UN NOPEUTTA SE OHITTAVA MEINAA AJAA OHITUKSEN JÄLKEEN?? IHAN YHTÄ HYVIN VOISI AJAA VAIKKA TASAN 1km/h NOPEAMPAA, SILTI OHITUKSEN SAA TEHDÄ JUURI TASAN JOS HALUAA!!

AINOA nopeudellinen este ohitukselle on se että ohituksen jälkeen ajaa HITAAMMIN kuin ohitettu ajoi ennen ohitusta!! JOS ohittaja ohituksen jälkeen ajaisi turhan kovaa OHITUKSEN JÄLKEEN (huom. ohitettava EI VOI etukäteen tietää mitä nopeutta ohittaja AIKOO ajaa) niin poliisi kyllä hoitaa. Tosiasiassa poliisit eivät puutu 10-20km/h ylinopeuteen yleensä, joskus sitäkään suurempaan eivät katso tarpeelliseksi puuttua, joten siinä vähän mittakaavaa ja mietittävää siitä että onko syytä alkaa vaarantamaan liikennettä kun he joiden tehtävä ON valvoa ja joilla on laitteet jopa nopeuksia mitata eivät asiaan puutu...

En myöskään laiminlyönyt väistämisvelvollisuutta kaistanvaihtotilanteessa. HÄN yritti estää todella törkeästi kun ajoin taaksepäin hivuttauduttuani, vilkkua ajoissa näytettyäni siinä rinnalla pitkään päättyvällä kaistalla, ja siirryin kaistalle vasta kun tilaa oli (ja seurasin koko ajan tilannetta ettei yhteentörmäyksen vaaraa ollut).

MITÄÄN epäsosiaalista en tehnyt. Silloinkin kun toinen esti ohitusta kiihdyttämällä jäin vain yksinkertaisesti hänen taakseen ja ohitin hänet myöhemmin. Sumuvaloa kyllä vilkutin, mutta lähinnä siksi että jotain piti kokeilla jos vaikka saisi sen välkyttelyn, puskurissa ajamisen ym. loppumaan.

Siksi tuo kirjoituskin: minun filosofiani on aina ollut se että en huomioi mitenkään muiden sekoilua vaan ajan vain pois tilanteesta. Alkaa nyt vain kypsyttämään tuo täysin aiheettomista asioista välkyttely ja vaarallisten temppujen tekeminen etenkin! Silloin kun olen jotain typerää tehnyt/mokannut niin olen aina rehellisesti asian myöntänyt ja usein pyrkinyt esim. ruuhkassa rinnalle pyytämään anteeksi.

Yhden rekisteritunnuksen otin jo talteen ja tod. näk. aion soittaa hänelle ihan vain jotta tajuaa ettei tuo ole mitenkään hyväksyttävä tapa käyttäytyä eikä auton suojissa voi tehdä mitä vain koska tilanteet nollautuvat silloin kun 'vastapuoli' katoaa näkyvistä. Ottaa päähän joutua tekemään sellaista (edes asiallista puhelinsoittoa jossa en ala riitelemään tai mitään muutakaan, vain toteamaan ettei ole kohteliasta tai miellyttävää ja että ihminen siellä toisessa päässä on), mutta ihan oikeasti en katso että minun pitää sietää jatkuvasti toisten sekoilua siten että minä vain otan vastaan toisten sikailua.
drive:

En todellakaan tarkoittanut. Kuviteltujen riskien välttäminen ei osoita huimaa ymmärrystä riskeistä, vaikka siinä sivussa välttyisikin myös niiltä todellisilta riskeiltä.

Miten luokittelet kuvitellut ja todelliset riskin? Anna pari esimerkkiä.
Herbert:
drive:

Miten luokittelet kuvitellut ja todelliset riskin? Anna pari esimerkkiä.

Kilometrin suora. Ei risteyksiä, ei vastaantulijoita. Autoilija empii ohittamista, koska pitää ohittamista riskinä. Ja sitten kun uskaltaakin ohittaa, tekeekin sen äkkinäisillä päätöksillä ja liikkeillä. Ja jopa liian myöhään. Ja kas kummaa, ohittaminen onkin vaarallista.

Siinä ei ole mitään vaarallista roikkua hyvän näkyvyyden vallitessa puoliksi vastaantulijan kaistalla, ja harkitusti lähteä valumaan ohi kun paikka alkaa näyttämään hyvältä. Ei se vastaantulijan kaistalla ajaminen sulata kumeja. Sitä voi vaikka huvikseen kokeilla tyhjällä tiellä, ellei muuten usko.
drive:
Kilometrin suora. Ei risteyksiä, ei vastaantulijoita. Autoilija empii ohittamista, koska pitää ohittamista riskinä. Ja sitten kun uskaltaakin ohittaa, tekeekin sen äkkinäisillä päätöksillä ja liikkeillä. Ja jopa liian myöhään. Ja kas kummaa, ohittaminen onkin vaarallista.

Tuolla ei ole mitään tekemistä riskien tunnistamisen kanssa, eikä esimerkki ole mitenkään yleinen liikenteessä. En muista, milloin tuollaisen olisin tavannut. Jos tuollaisia liikenteessä tapaa, on ne niin harvinaisia tapauksia, että numeroa niistä tuskin on syytä tehdä.

Siinä ei ole mitään vaarallista roikkua hyvän näkyvyyden vallitessa puoliksi vastaantulijan kaistalla, ja harkitusti lähteä valumaan ohi kun paikka alkaa näyttämään hyvältä. Ei se vastaantulijan kaistalla ajaminen sulata kumeja. Sitä voi vaikka huvikseen kokeilla tyhjällä tiellä, ellei muuten usko.

Miksi puoliksi vastaantulevien kaistalla pitäisi roikkua? Ihan puskurissa kun ei ole kiinni, niin näkee hyvin omaltakin kaistalta. Oikealle kaartava tie poikkeuksena, mutta eipä silloinkaan vastaantulijoiden puolella tarvitse roikkua.
Putput:
Tein sen minkä tiedän toimivan eli aloin vain hivuttaa autoa sinne kaistalle ensin vähän, sitten vähän enemmän, määrätietoisesti jotta hän tietää että sinne aion kanssa mennä. Mutta ei siten että oikeasti olisin kenenkään osumassa. Sitten Primerakuski antoikin lopulta, yhä tööttäillen, tilaa ja pääsin takaisin vanhan auton taakse.

Tuuppa kokeilemaan samaa minun kanssa, tilaa et kyl tuu saamaan. Kerran jo yks ajoi kiveyksen yli kun ei päässy päättyvän kaistan kautta ohi :laugh:
Putput:
Eli ensin oli erittäin hitaasti ajanut (ja muutenkin erittäin hitaan toiminnan osoittanut) autoilija jonka perässä ajoi Primera, sitten minä. Taisi kaiken lisäksi aluksi olla niin että tämä parivaljakko ajoi vasenta kaistaa eli ei oikeata kuten pitäisi ja siksi ei muut (tässä tapauksessa minä ) päässeet heistä ohi ennenkuin tie muuttui yksikaistaiseksi.

Mikset mennyt oikealta ohi, kun siellä muutenkin olisi pitänyt ajaa?
askk:

Tuuppa kokeilemaan samaa minun kanssa, tilaa et kyl tuu saamaan. Kerran jo yks ajoi kiveyksen yli kun ei päässy päättyvän kaistan kautta ohi :laugh:

Kai ne otti sulta kortin pois (ja ehkä hampaatkin vaikkei niin sais tehdä )?

Huh näitä seinähulluja sekopäitä törkeitä liikenteen vaarantajia...
Herbert:

Mikset mennyt oikealta ohi, kun siellä muutenkin olisi pitänyt ajaa?

Koska olisi mennyt turhan tiukaksi väännöksi, oikeanpuoleinen kaista kun jostain syystä oli se joka päättyi eikä vasemmanpuoleinen (kuten täysidioottien liikennesuunnittelijoiden maassa jostain syystä näkee usein)... Samasta syystä suuri osa ajaa sitä vasenta kaistaa koko matkan joten oikea kaista paljon lumisempi.
Hiilipäästö:
Yksilön mahdollisuudet määrittää hahmottaa riskejä ovat erittäin huonot sekä puutteellisen tiedon että ihmisen psykologian vuoksi.

Eikä muutenkaan liikenteessä ole paljon mieltä ruveta pohdiskelemaan miten joku muu kuljettaja mietiskelee vaan paljonkin järkevämpää on katsella miten se toimii ja suhteuttaa oma ajotapa ja välimatka sen perusteella. On täysin kohtuutonta yrittää arvailla miten joku muu riskejä kokee tai ymmärtää.

Hiilipäästö:
Riskiä voidaan kuitenkin tarkastella suhteelliselta pohjalta. On varmasti turvallisempaa jäädä turvavälin päähän köröttelemään vähän hitaammankin jonon perään kuin ohittaa vastaantulevien kaistaa käyttämällä.

Kyllä vain.

Hiilipäästö:
Laki kuitenkin sallii kyseisen riskinoton (ohittamisen), kunhan tietyt lain kertomat ehdot täyttyvät. Laittomia ohituksia näkyy kyllä paljon, mutta niitä ei voi oikeuttaa vetoamalla muiden tekemiin laittomuuksiin (esimerkiksi liian pieni turvaväli). Muista on vaikea sanoa, mutta useimmiten itse olen huomannut lähteneeni liian tiukkaan väliin, jo ohituksesta tulee haasteita. Valitettava fakta on se, että laillisten ohitusten tekeminen vaatii yleensä hyvin rauhallisen liikenteen tai harvinaisen pitkät suorat.

Yllättävän usein ohittamiseen lähtemisen perustelut ovat alun alkujaan väärät. Lähdetään ohittamaan vaikka todellinen matkanopeus ei ole juurikaan suurempi kuin ohitettavillakaan. Ajan voitto tai säästö on täysin minimaalista. Usein ohitamisen perusteena on vain ja ainoastaan se ettei viitsi ajaa toisen perässä edes täysin kuivillakaan keleillä. Ei siinä mitään muuta tarvita kuin tuo viitsimis-syy.

1 2 3 ... 63 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu