Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Valioluokan katumaasturitesti

Valioluokan katumaasturitesti

Uudessa Tuulilasissa testattiin Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLK 250 ja Volvo XC60.
Bemari voitti, jos yhteispisteitä katsoataan, aika ylivoimaisesti.
-Sisätiloissa Audi oli ykkönen
-ajettavuudessa BMW oli ykkönen
-mukavuudessa BMW oli ykkönen
-käyttöominaisuudessa MB oli ykkönen
-turvallisuudessa MB, volvo ja BMW oli jaetulla ykkössijalla
-kustannus ja ympäristö BMW oli ykkönen

Loppupisteet oli BMW 295, MB 284, Volvo 282 ja Audi 277

Bemari oli hiljaisin, sekä taloudellisin.

Aika odotettu tulos, kun BMW'n malli on muita selkeästi uudempi. Tosin voiko ylivoimaisuudesta puhua jos voittajan ja "häviäjän" pisteissä on kokonaispisteissä reippaasti alle 10% ero?

Mielenkiintoisesti BMW on hiljaisin, kun edeltävä malli ei ollut kovinkaan hiljainen, ja nostaa ainakin omalla kohdallani bimmerin kiinnostavuutta.

Sisätilojen arvostelussa on ilmeisesti muitakin argumentteja kuin tilojen koko, koska Audi on mielestäni huomattavasti ahtaampi kuin esim Volvo, ja varsinkin mersu todella pienellä kontilla?

Viimeisimpänä, edeltävä X3 oli todella epämukava pintakovan jousituksensa vuoksi, ja onkin kuulunut paljon viestiä että bimmeri olisi parantanut. Jos mukavuus on joukon paras, parannusta on huimasti!

Täytyypä käydä koeajamassa.
Volvon suorituskyky oli aika luokattoman heikko moottoritehoon verrattuna. BMW on tosiaan hienosti parantanut X3:n mukavuutta. Toivomuslistalla on seuraavaan 1-sarjaan samanlainen kehitys mukavuudessa ilman tuntuvaa lihomista ja ajotuntuman laimentamista.
Millähän varustetasoilla liikutaan. Bemari kun ei ole koskaan minun silmissä loistanut peruspenkein mukavuudessa. Tosin uutta X3 en ole edes nähnyt.
Taitaa olla, että nyt puhutaan jousitusmukavuudesta ja melutasosta.
No jousitusmukavuudessa on ollutkin parantamista vanhaan verrattuna, niin X1 kuin vanha X3 ovat liian kovia makuuni, vaikkakin mainioita ajaa jos ns urheilullista ajoa arvostaa. SUV vaan mielestäni on luokka jossa mukavuus on "urheilulisuutta" tärkeämpää. Ja istuinmukavuus vieläkin tärkeämpi. B)
Tomppa Kruisailija:
Bemari kun ei ole koskaan minun silmissä loistanut peruspenkein mukavuudessa.

Bemari oli testissä sporttipenkein, joita kyllä kehuttiin, mutta eivät kuulemma sovi tukeville ihmisille. Itse en saanut ajoasentoa hyväksi vaikka penkkiä yritin säädellä koeajolla, mutta ehkä en vain osannut.

NHB:
Toivomuslistalla on seuraavaan 1-sarjaan samanlainen kehitys mukavuudessa ilman tuntuvaa lihomista ja ajotuntuman laimentamista.

Liekö vika kitkarenkaissa vai missä mutta minusta X3:n ajotuntuma oli liian laimea.
Miksei noihin testeihin voida ottaa verrokkia kansankärryistä, esim. Yeti olisi sopinut hyvin?
Siksi, koska joku Yeti saattais voittaa testin. Mutta mun mielestä täysin väärin perustein. Eli hintaetu / kustannukset painais kupissa niin paljon että hyvä sija heltiää. Ei väliä vaikkei auto olisikaan parhaasta päästä.

Eipä silti, Yeti on hienosti ajateltu auto ja yllättävän hyvä ajaa. Etuvetoisena jopa järkevän hintainen. 4x4 version hinnalla saakin jo sitten muitakin autoja.
Huvittava testi jälleen. Ei sanallakaan hauskuudesta ja suorituskyvystä, toki verrokkien moottoreilla niistä ei paljoa sanottavaa kyllä löydykään...

Ei noin vaatimattomilla moottoreilla varustetuista autoista kivoja ajettavia saa millään, joten täysin turha testi jälleen.
Muistaako joku kuinka ylivertaisia DSG:t oli silloin kun ne tuli markkinoille? No, mikä nyt mättää kun Audi sai nimenomaan moitteita voimalinjasta. Eikä vähiten juuri tuplakytkin automaatin vuoksi. Alkaa pikkuhiljaa olla alkuihastus takana ja arki tullut tähänkin. DSG (ja muut VAG tuplikset) on hienoja, jos autolla ei tarvitse tehdä muuta kuin ajaa verkkaisesti ilman muuta liikennettä, taikka kiihdyttää suoralla tiellä jalka lattiassa. Kaikessa muussa ajossa kunnon momentinmuunnin laatikko (BMW, Mersu) vie voiton aika helposti.

Audi ei saanut laatikosta kulutus etua, eikä kulkupuoli ole muita parempi, saatikka ajomukavuus laatikon osalta. Moottori/vaihteisto-paketti on paras BMW:ssä. Kannattaa käydä kokeilemassa, jos ei ole testannut uutta X:ä. Sama fiilis jäi kuin X1 2.3xda:sta. Loistava kone ja laatikko. Kyllä BMW:llä osataan.

Aeronautille: Vertailuautojen osalta uskallan sanoa että BMW on yhä selkeämpi ykkönen aina kun varusteita lisätään autoon ts. hintaan ei kiinnitetä huomiota.
@Vacraste:

Aika lailla samaa mieltä. Ja aina olenkin kritisoinut tuota hinnan suurta merkitystä vertailuissa.

Jos ostaa esim yli 60000€ auton, niin ei ole juuri merkitystä enää parilla tonnilla sinne tai tänne. Ainakaan mun mielestä ei saa olla. Ei tuollaista autoa osteta a) kokonaan velaksi b) pienituloinen henkilö.
Elämä on ihmeellistä ja ökyimmät autot ostavat ne joilla ei välttämättä ole siihen varaa. Kokonaisuuden kannalta naurettavintahan on se, jos joku maksaa samoista ominaisuuksista tuplahinnan!
Aeronautti:
Muistaako joku kuinka ylivertaisia DSG:t oli silloin kun ne tuli markkinoille? No, mikä nyt mättää kun Audi sai nimenomaan moitteita voimalinjasta. Eikä vähiten juuri tuplakytkin automaatin vuoksi. Alkaa pikkuhiljaa olla alkuihastus takana ja arki tullut tähänkin. DSG (ja muut VAG tuplikset) on hienoja, jos autolla ei tarvitse tehdä muuta kuin ajaa verkkaisesti ilman muuta liikennettä, taikka kiihdyttää suoralla tiellä jalka lattiassa. Kaikessa muussa ajossa kunnon momentinmuunnin laatikko (BMW, Mersu) vie voiton aika helposti.


Paljon riippuu vertailuryhmästä. Uuteen ZF:n 8-vaihteiseen verrattuna moni vaihteisto tuntuu huonolta. Tämä koskee myös 6-vaihteista edeltäjäänsä. DSG kestää kyllä vertailun muiden etuvetoautojen automaatteihin.
NHB:
Aeronautti:
Muistaako joku kuinka ylivertaisia DSG:t oli silloin kun ne tuli markkinoille? No, mikä nyt mättää kun Audi sai nimenomaan moitteita voimalinjasta. Eikä vähiten juuri tuplakytkin automaatin vuoksi. Alkaa pikkuhiljaa olla alkuihastus takana ja arki tullut tähänkin. DSG (ja muut VAG tuplikset) on hienoja, jos autolla ei tarvitse tehdä muuta kuin ajaa verkkaisesti ilman muuta liikennettä, taikka kiihdyttää suoralla tiellä jalka lattiassa. Kaikessa muussa ajossa kunnon momentinmuunnin laatikko (BMW, Mersu) vie voiton aika helposti.


Paljon riippuu vertailuryhmästä. Uuteen ZF:n 8-vaihteiseen verrattuna moni vaihteisto tuntuu huonolta. Tämä koskee myös 6-vaihteista edeltäjäänsä. DSG kestää kyllä vertailun muiden etuvetoautojen automaatteihin.


Tietyissä kohdin kestää, tietyissä ei. Monet muut osaavat laatikon toiminnan ohjelmoinnin paremmin kuin VW (ja B&W).
Jaakkoe:
NHB:
Aeronautti:
Muistaako joku kuinka ylivertaisia DSG:t oli silloin kun ne tuli markkinoille? No, mikä nyt mättää kun Audi sai nimenomaan moitteita voimalinjasta. Eikä vähiten juuri tuplakytkin automaatin vuoksi. Alkaa pikkuhiljaa olla alkuihastus takana ja arki tullut tähänkin. DSG (ja muut VAG tuplikset) on hienoja, jos autolla ei tarvitse tehdä muuta kuin ajaa verkkaisesti ilman muuta liikennettä, taikka kiihdyttää suoralla tiellä jalka lattiassa. Kaikessa muussa ajossa kunnon momentinmuunnin laatikko (BMW, Mersu) vie voiton aika helposti.


Paljon riippuu vertailuryhmästä. Uuteen ZF:n 8-vaihteiseen verrattuna moni vaihteisto tuntuu huonolta. Tämä koskee myös 6-vaihteista edeltäjäänsä. DSG kestää kyllä vertailun muiden etuvetoautojen automaatteihin.


Tietyissä kohdin kestää, tietyissä ei. Monet muut osaavat laatikon toiminnan ohjelmoinnin paremmin kuin VW (ja B&W).


Mitä mieltä vaihtestospesialististina Jaakkoe olet, jos vertaa laatikoita, DSG:t, mersun 7 lovisen, ZF 8 lovisen tai audin käyttämää portaatonta? Toki volvon toyotan käyttämät laatikot kuuluu mukaan.
koivuniemen herra:
Jaakkoe:
NHB:
Aeronautti:
Muistaako joku kuinka ylivertaisia DSG:t oli silloin kun ne tuli markkinoille? No, mikä nyt mättää kun Audi sai nimenomaan moitteita voimalinjasta. Eikä vähiten juuri tuplakytkin automaatin vuoksi. Alkaa pikkuhiljaa olla alkuihastus takana ja arki tullut tähänkin. DSG (ja muut VAG tuplikset) on hienoja, jos autolla ei tarvitse tehdä muuta kuin ajaa verkkaisesti ilman muuta liikennettä, taikka kiihdyttää suoralla tiellä jalka lattiassa. Kaikessa muussa ajossa kunnon momentinmuunnin laatikko (BMW, Mersu) vie voiton aika helposti.


Paljon riippuu vertailuryhmästä. Uuteen ZF:n 8-vaihteiseen verrattuna moni vaihteisto tuntuu huonolta. Tämä koskee myös 6-vaihteista edeltäjäänsä. DSG kestää kyllä vertailun muiden etuvetoautojen automaatteihin.


Tietyissä kohdin kestää, tietyissä ei. Monet muut osaavat laatikon toiminnan ohjelmoinnin paremmin kuin VW (ja B&W).


Mitä mieltä vaihtestospesialististina Jaakkoe olet, jos vertaa laatikoita, DSG:t, mersun 7 lovisen, ZF 8 lovisen tai audin käyttämää portaatonta? Toki volvon toyotan käyttämät laatikot kuuluu mukaan.


Heh, enpä nyt siitä spesialistista tiedä, mutta...

Valintani noista mihin tahansa pitkittäiskoneiseen autoon olisi ZF:n 8HP. Myös Audi saisi 7-lovisen DSG:nsä säästää sporttimalleihin ja korvata sen "kansanmalleissa" tuolla Friedrichshafenin tuotteella.

Syyt: Erinomainen taloudellisuus, erinomainen mukavuus, automaattivaihteistoksi yksinkertainen rakenne, ylivoimaiset ryömitysominaisuudet DCT-laatikoihin verraten ja soveltuvuus myös katu"maastureihin" ilman pakottavaa tarvetta alennusvaihteistolle.

Mersun 7G-Tronic jää minun kirjoissani kakkoseksi, mutta huomionarvoista on, että ko. laatikkoon on juuri hiljattain tehty suuri remontti sekä ohjemoinnin että momentinmuuntimen/vaimentimen osalta, mahdollisesti myös solenoideihin. Autolehtien mukaan käytös on parantunut huomattavasti eikä kaiketi juuri jää jälkeen ZF:stä. Mukavuus saattaa jopa olla piirun verran parempi ja Mersun tarjoamat 2 peruutusvaihdetta saattavat jossain tilanteessa olla etu. Tuota vaihteistoa asennetaan jo nyt ainakin faceliftattuun C-sarjalaiseen kaikkien moottoreiden yhteyteen.

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto