Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Uusi BMW 3-sarja(F30)

<< edellinen 1 ... 3 4 5 6 7 ... 10 seuraava >>

Bemari voitti.
K150:
Bemari voitti.


Oliko kulutus ja suorituskyky kuinka tasaista? Molemmissa hyvät moottorit.
koivuniemen herra:
Oliko kulutus ja suorituskyky kuinka tasaista? Molemmissa hyvät moottorit.


Bemari oli sekunnin nopeampi nollasta sataan, 7.5s/8.5s ja kulutti litran vähemmän, 5.4 l/6.4 l. Sitkeydessä erot olivat pienempiä, mutta edelleen BMW:n eduksi. Mersu on 136 kg painavampi.

AMS 6/2012:ssa oli vertailussa 335i ja C 350.
paino, 0-100 km/h, testikulutus ja ams-Verbrauchsrunde
335i:
1610 kg, 5,1 s, 11,9 ja 6,8 l/100km

C 350:
1624 kg, 5,5 s, 11,5 ja 6,6 l/100km

Tuo ams-Verbrauchrunde on rytmiltään lähempänä suomalaista liikenteenrytmiä. Molemmat menevät varsin taloudellisesti rauhallisemmin ajettaessa. Kulutus kasvaa kyllä rajusti vauhdikkaammassa menossa, mutta eipä 300 hv tyhjästä synny.

Samassa lehdessä oli testissä myös pykälää isommat mallit farkkuversioina testissä.
paino, 0-100 km/h, testikulutus ja ams-Verbrauchsrunde
A6 2.0 TFSI:
1717 kg, 8,4 s, 10,2 ja 7,2 l/100km

520i:
1875 kg, 9 s, 10,8 ja 7,7 l/100km

E200 T:
1761 kg, 8,8 s, 10,9 ja 8 l/100km
Kesällä pääsisi tilaamaan farkkua ja syys-lokakuussa voisi sellaisen saada.

Vaan miksi ihmeessä 300 BMW pitää olla voimisteluauto. Autoon laskeutuminen ja ylös nouseminen käy urheilusta :attn:
Auto, Motor & Sport Sverige 5/12 testasi BMW 3-sarja vastaan Mercedes C, Audi A4, Volvo S60 - ja jokerina Kia Optima.

Lopputulokset:
1. BMW 320d: *****
2. Mercedes C 220 CDI ****1/2
2. Audi A4 2.0 TDI ****1/2
4. KIA Optima 1.7 CRDi ***1/2
5. VOLVO S60 D3 ***

Bemarille siis 5/5 tähteä. Voiton takana tasaisuus, joka osa-alueella sijoitus oli 1 tai 2. Mersu ja Audi jakoivat 2-sijan. KIAan tulosta pidettiin positiivisena yllätyksenä. VOLVO V60:n sijoitus oli testaajille suuri pettymys, varsinkin kun testi tehtiin ruotsalaisissa olosuhteissa sikäläisillä malleilla.
Bimmeri on varmasti hyvä auto, mutta siitä ei kannata AMS ruotsin mukaan tehdä mitään johtopäätöksiä, se kun on automaailman seitsemän päivää.

Tuon lehden bimmeripromoaminen ja volvon mollaaminen on yhtä näkyvää kuin saman politiikan jatkaminen Experience nimimerkillä (XWD'n sijaan).
Täsmälleen samaa mieltä Bugracerin kanssa ja huomasin myös tuon Experience-nimimerkin yhteyden XWD-nimimerkkiin eli homma jatkuu, mutta nimimerkit vaihtuu.

Nuo Ruotsin AMS:n testit on aika omituisia jo arvosteluperusteiltaankin. Siellä on arvosteluperusteina mm. jotain kvalitetskänslaa, varumärketia ja designia, joihin osaan vaikuttaa lukijoiden antamat arvostelut automerkeille. Arvosanat on prosenttilukuja, jotka vaikuttaa ihan hatuista vedetyille asteikolla 0-100 % ja aina niitä tunnutaan painottavan vielä aika härkistikin lehden fanikunnan suosimaan suuntaan. Eli lehtihän on tarkoitettu jonkinlaiseksi saksalaisten autojen ylistykseksi ja lukijat on valikoituneet sen mukaisesti, joten testituloksetkin pitää olla sen mukaisia. Sitten noista mielivaltaisista arvosanoistaan vetävät vielä loppuarvosanoja jollain tähdillä. En anna itse paljon arvoa tuon lehden testeille, kun homma on liian läpinäkyvää.

Tuulilasin BMW 320d koeajossa muuten todettiin, että 3-sarjassa olisi ensimmäisen kerran ostajan valittavissa ottaako runflat-renkaat vai ei. Olisiko BMW siis vihdoinkin tullut järkiinsä tuon rengaspolitiikkansa kanssa vai oliko tuo vain joku uutisankka?
En ole ikinä luottanut minkään autolehden testeihin, enkä tule luottamaan. Vertailujen loppusijoituksia on turha katsoa, ainoa mikä minua kiinnostaa testeissä on autojan mittaustulokset eli puhtaat faktat. Suorituskyky, kulutus, ajovalot, lämmityslaite jne. Jokainen varmasti haluaa autoltaan parhaan teho/kulutus-suhteen, eikä lämpeneminen talvella ole pahaksi.

Ajettavuuden, mukavuuden, tilat ja istuimet arvioin itse koeajolla, ja nämä asiat ovat varmasti jokaiselle hyvin yksilöllisiä. Ääritilannekäytöstä ei ymmärrettävästi voi prisman parkkipaikalla testata, joten sen mielellää lukee lehdestä, että millainen alusta on tosipaikan tullen.
A-utoilija:

Tuulilasin BMW 320d koeajossa muuten todettiin, että 3-sarjassa olisi ensimmäisen kerran ostajan valittavissa ottaako runflat-renkaat vai ei. Olisiko BMW siis vihdoinkin tullut järkiinsä tuon rengaspolitiikkansa kanssa vai oliko tuo vain joku uutisankka?


BMW:n 1-, 3-, 5-, X1- ja X3-sarjoja saa tavallisilla renkailla Suomessa. 3-sarjaa saa Suomessa tavallisin renkain tietääkseni kahdella eri 16- tuuman vanteella. Saksassa on autoja toimitettu jo jonkin aikaa asiakkaan halutessa tavallisilla renkailla.

BMW Suomella on tähän asti jyrkkä kanta renkaiden suhteen, mutta ehkä sielläkin on asiassa uutta ajattelua. Onkin mielenkiintoista nähdä millä renkailla auto annetaan. TM:n koeajettavaksi. Veikkaan että auto on varustettu 18- tuuman leveillä Runflateilla. Mihin koira karvoistaan pääsisi?
Ainoa, mikä tuossa 3-sarjalaisessa enää arveluttaa Suomea ajatellen on talviajettavuus.

1-sarjalainen menestyi TM:n talvitestissä ihan hyvin, mutta Tuulilasin vertailutestissä sen talviajettavuus katsottiin suorastaan surkeaksi. Toisaalta mainittiin siinä myöskin, että ohjaustunnossa on puutteita, mitä on vaikea kolmosesta edes talvirengastuksella uskoa.

Luistonesto on niin herkkä, että puuttuu peliin jo erittäin pienellä kaasunkäytöllä. Tyypillinen bemarin ominaisuus siis. Ei siinä, saahan sen pois päältä, mutta ei vakkarin kanssa. Ongelma muodostuu, kun vakionopeudensäätimellä koittaa kiihdyttää. Kuulemma jopa 80-100 km/h stintti vakionopeudensäätimellä kiihdytettäessä tiputtaa sen pois päältä. Ja testiautohan oli 116i!

Myös ESP kuulemma pudottelee vakkaria pois vähänväliä.

Eikä kulje vieläkään suoraan vaikka ohjastunnosta onkin tingitty.

Koko joukon huonoimmasta ajettavuudesta huolimatta bemari sijoittui toiseksi. Testin voitti Alfa Romeo Giulietta, jonka ongelmat painottuivat ergonomiaan ja kolmanneksi sijoittui sitikan DS4. Viimeinen sija jätettiin Hyundai Velosterille.

juster:

Aika marginaalinen on tavallisten rengasten tarjonta jos sitä on ainoastaan 16" koossa. Mahtaako nuo isompikoneisiin enää edes mennä ja pienemmissäkin jo Luxury/Sport/Modern Line varustelu sisältää 17 tuumaiset ja 328i- 335i-malleihin peräti 18 tuumaiset.
Onko asia näin, että tavallisia renkaita saa suomessa vain 16-tuumaisina on myyjän kertomaa. Ja pikaisella maahantuojan sivujen vilkaisulla näin näyttäisi olevan.

Mihin tahansa uuteen BMW:hen on mahdollista saada tavalliset renkaat Runflattien tilalle. Maksaako tämä ostajalle mitään riippuu neuvottelutaidoista. Hammond sanoo alla olevassa videossa, että M5 on mukavampi ajaa kuin tavalliset BMW:t koska M-sarjan Bemareissa ei ole runflat renkaita.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=64Q3PLAmHwY#!

Mitä taas tulee DSC:n toimintaan, se on herkkä normaaliasennossa. Tämä siitä syystä että se on normaali asennossa säädetty jäykkärunkoisille Runflat kesärenkaille. Talviajoa varten BMW:ssä on ajonhallinnassa/luistonestossa väliasento (DTC), joka toimii hyvin tavallisten talvirenkaiden kanssa.
juster:
Talviajoa varten BMW:ssä on ajonhallinnassa/luistonestossa väliasento (DTC), joka toimii hyvin tavallisten talvirenkaiden kanssa.

Käsittämätöntä vain että Tuulilasi ei "suomen virallina autolehtenä" tätäkään tajunnut tuossa vertailussa jossa 1-sarjalainen oli mukana nastarenkain.
juster:

BMW Suomella on tähän asti jyrkkä kanta renkaiden suhteen, mutta ehkä sielläkin on asiassa uutta ajattelua. Onkin mielenkiintoista nähdä millä renkailla auto annetaan. TM:n koeajettavaksi. Veikkaan että auto on varustettu 18- tuuman leveillä Runflateilla. Mihin koira karvoistaan pääsisi?


Eihän sillä mitään väliä juuri ole millaiset renkaat lehden testissä on MUTTA kun kaikki liikkeiden koeajoautotkin on RF-renkailla. Niinpä ei ole mitään mahdollisuutta todentaa kulkeeko BMW suoraan millään rengastuksella. Vielä ei ole tullut vastaan koeajo BMWtä mitä kulkisi suoraan.
Miksi ostaa BMW kun saman suuntavakauden saa ostamalla TOjotan mutta puolella hinnalla... Pistää miettimään maksaako siitä vähän pienemmästä melusta niin paljon.
kello68:
Eihän sillä mitään väliä juuri ole millaiset renkaat lehden testissä on MUTTA kun kaikki liikkeiden koeajoautotkin on RF-renkailla. Niinpä ei ole mitään mahdollisuutta todentaa kulkeeko BMW suoraan millään rengastuksella. Vielä ei ole tullut vastaan koeajo BMWtä mitä kulkisi suoraan.
Miksi ostaa BMW kun saman suuntavakauden saa ostamalla TOjotan mutta puolella hinnalla... Pistää miettimään maksaako siitä vähän pienemmästä melusta niin paljon.


Jos suuntavakavuus on ratkaisevassa asemassa, niin tuskin kannattaa edes vaivautua kokeilemaan Bemaria. Toki kaikki Bemarit kulkevat suoraan sopivilla renkailla ja pyöränkulmilla, mutta helpompaa ja halvempaa on valita esimerkiksi tuo Tojo. Jos nyt kuitenkin haluaa Bemaria kokeilla, niin suosittelen nelivetoisia malleja.
Lefa:
koivuniemen herra:
Oliko kulutus ja suorituskyky kuinka tasaista? Molemmissa hyvät moottorit.


Bemari oli sekunnin nopeampi nollasta sataan, 7.5s/8.5s ja kulutti litran vähemmän, 5.4 l/6.4 l. Sitkeydessä erot olivat pienempiä, mutta edelleen BMW:n eduksi. Mersu on 136 kg painavampi.


Aika yllättäviä nuo tulokset. Olisin uskonut paljon tasaväkisemmäksi autot. Aika suuri tuo kulutus ero. Varmaan painosta johtuu. Toki tuo kulkupuolikin oli itselleni yllätys.

Vakiokokoiset renkaat tärkeä asia!

Olen tyytymätön siihen, että useimmissa eri lehtien koeajoissa BMW-autoissa on ollut ylileveät renkaat. Testien mukaan ne heikentävät Bemarien ajo-ominaisuuksia, mm. suoraanajoa.

Olen valittanut tästä asiasta mm. BMW Suomelle ja Espoon Laakkoselle. Laakkoselta kerrottiin, että he ovat samaa mieltä. Koeajoautoissa pitää olla normaalikokoiset renkaat.

Olen lähettänyt myös TM:lle viestin, että hyvän autolehden tulisi vaatia koeajettava auto vakiorenkain (ja muutenkin vakiovarustein esim. alustan osalta).

Omassa 320iA vm. 2006 Bemarissani on uudesta alkaen ollut vakiokokoiset 205/60 x 16 renkaat ja kaiken lisäksi tavalliset ei-runflatit.

Myös mahdollisessa tulevassa Bemarissani (kiinnostaa kovasti uusi 320dA)tulee olemaan normaalikokoiset, todennäköisesti ei-runflatit.

yst. terv. Esa Sairio
Mielenkiintoinen juttu on se, miksi lehdelle kovin usein toimitetaan ajoon autoja, joissa on ylileveät ja matalat renkaat. Miksi sellaiset pitää koeajoautoissa olla? Ja kuka ne oikein valitsee? Tulee joskus autoliikkeissäkin mieleen, että esittelyautoja on valittu sillä perusteella millä myyjien on kiva itse ajella.

Ei nyt pykälän normaalia leveämmät renkaat aiheuta autoihin mitään dramaattisia muutoksia. Tuohan on aika yleistä, että jos vakiorengastus on vaikka 16 ", niin auto on Suomen autolehdissä 17 " renkailla ja usein sellaiset kuuluukin parempiin varustetasoihin. On ihan ok, että koeajetaan muitakin kuin niitä halvimpia karvalakkimalleja.

Alkaa jo epäilyttää, että onko edes olemassa renkaita jotka ylipäätänsä sopisivat Bemariin hyvää suuntavakavuutta ajatellen, kun se suuntavakavuus tuntuu olevan aina enemmän tai vähemmän pielessä ja saa moitteita joka ikisessä koeajossa Suomen teillä. Ilmeisesti Bemarit vaan tehdään mutkateille ja kun niillä on niin hauska ajaa, niin niillä ajetaan aina "mutkan kautta kotiin". :)
AkiK:
Mielenkiintoinen juttu on se, miksi lehdelle kovin usein toimitetaan ajoon autoja, joissa on ylileveät ja matalat renkaat. Miksi sellaiset pitää koeajoautoissa olla? Ja kuka ne oikein valitsee? Tulee joskus autoliikkeissäkin mieleen, että esittelyautoja on valittu sillä perusteella millä myyjien on kiva itse ajella.


Olen käsittänyt että lehtien koeajoautot on nimenomaan maahantuojan autoja. Ne taas on sitten tungettu täyteen himmeleitä mitä listalta löytyy.
Liikkeiden koajoautot sitten taas on niitä eniten myytyjä malleja ehkä joillakin pikkulisukkeilla. Eli siis käytännössä pohjalla busines-paketti.
Outoa muuten sekin että vaikka maahantuojan autoissa varmasti on ne paremman pään radiot ja kaiuttimet niin silti mitään analyyttisempää arviota ei yksikään lehti kerro radion äänenlaadusta vaikka se on erittäin oleellinen osa matkustusmukavuutta. Tarkat tiedot kyll älöytyy tavaratilan kuormansidontalenkkien määristä. (itse en ole vielä koskaan niitä käyttänyt).

A-utoilija:
Ei nyt pykälän normaalia leveämmät renkaat aiheuta autoihin mitään dramaattisia muutoksia. Tuohan on aika yleistä, että jos vakiorengastus on vaikka 16 ", niin auto on Suomen autolehdissä 17 " renkailla ja usein sellaiset kuuluukin parempiin varustetasoihin. On ihan ok, että koeajetaan muitakin kuin niitä halvimpia karvalakkimalleja.

Alkaa jo epäilyttää, että onko edes olemassa renkaita jotka ylipäätänsä sopisivat Bemariin hyvää suuntavakavuutta ajatellen, kun se suuntavakavuus tuntuu olevan aina enemmän tai vähemmän pielessä ja saa moitteita joka ikisessä koeajossa Suomen teillä. Ilmeisesti Bemarit vaan tehdään mutkateille ja kun niillä on niin hauska ajaa, niin niillä ajetaan aina "mutkan kautta kotiin". :)


Tuuma leveydessä ei tosiaan ole merkittävin asia. Paljon olennaisempaa on rungon rakenne ja kylkien korkeus. Vielä tärkeämmässä roolissa ovat rengaskulmat. Suomen teille sopivia renkaita on aina löytynyt ja niiden tarjontaa on paranemassa.
kello68:

Olen käsittänyt että lehtien koeajoautot on nimenomaan maahantuojan autoja. Ne taas on sitten tungettu täyteen himmeleitä mitä listalta löytyy.
Liikkeiden koajoautot sitten taas on niitä eniten myytyjä malleja ehkä joillakin pikkulisukkeilla. Eli siis käytännössä pohjalla busines-paketti.
Outoa muuten sekin että vaikka maahantuojan autoissa varmasti on ne paremman pään radiot ja kaiuttimet niin silti mitään analyyttisempää arviota ei yksikään lehti kerro radion äänenlaadusta vaikka se on erittäin oleellinen osa matkustusmukavuutta. Tarkat tiedot kyll älöytyy tavaratilan kuormansidontalenkkien määristä. (itse en ole vielä koskaan niitä käyttänyt).



Matalat leveät renkaat ja madallettu alusta näyttävät joidenkin mielestä kivalta, jonka vuoksi niitä halutaan autolehtien kuviin. Samoin noilla saadaan marginaalisesti parempi tulos tolppia väistellessä ja yllättäen perheauto muuttuukin urheiluautoksi.
NHB:
...Vielä tärkeämmässä roolissa ovat rengaskulmat. Suomen teille sopivia renkaita on aina löytynyt ja niiden tarjontaa on paranemassa.


Moni työkaveri on jättänyt BMWt kauppaan työsuhdeautoa valitessa juuri surkean suuntavakauden vuoksi. Työsuhdeauton valinnassa raha on merkittävässä osassa vaikka moni muuta luuleekin. Ei firman autoon kokeilla omaan piikkiin muutamia erilaisia renkaita josko auto niillä alkaisi kulkea suoraan.
En silti ihan usko että vika on pelkästään RF renkaissa. Kyllä BMWn alustageometriassakin jotain mätää täytyy olla. Osansa voi toki tehdä keskialueella tahmea, tunnoton ja ylinopea ohjaus. Yhtäkaikki suoraan ajamiseen pitää keskittyä kuin vanhoilla Tojon romuilla.

Uuden 320dA:n ajettavuusarvosana 9

Lisää hyviä uutisia uudesta BMW:n 300-sarjasta. Helsingin Sanomissa tänään 17.3.2012 oli uuden 320dA:n eko-mallin (163 hv) koeajo. Kokonaisarvosanaksi tuli 8,7.

Ajettavuudesta arvosana oli 9, kuten myös mukavuudesta ja laadusta. Kulutusarvosana oli 9,5 ja suorituskyky täysi 10!

Ajettavuuteen vaikutti varmuudella se, että paljon puhutut renkaat olivat ensinnäkin vakiokokoa eli 205/60 R16 ja ne olivat tavalliset (ei-runflatit).

Muistutuksena: Tuulilasi 3/2012 antoi uuden 320dA:n arvosanaksi jopa 9,5 (184 hv moottori).

yst. terv. Esa Sairio

esis:
Lisää hyviä uutisia uudesta BMW:n 300-sarjasta. Helsingin Sanomissa tänään 17.3.2012 oli uuden 320dA:n eko-mallin (163 hv) koeajo. Kokonaisarvosanaksi tuli 8,7.

Ajettavuudesta arvosana oli 9, kuten myös mukavuudesta ja laadusta. Kulutusarvosana oli 9,5 ja suorituskyky täysi 10!

Ajettavuuteen vaikutti varmuudella se, että paljon puhutut renkaat olivat ensinnäkin vakiokokoa eli 205/60 R16 ja ne olivat tavalliset (ei-runflatit).

Muistutuksena: Tuulilasi 3/2012 antoi uuden 320dA:n arvosanaksi jopa 9,5 (184 hv moottori).

yst. terv. Esa Sairio



Auton valinta on monesti tunnetta, ja sen vuoksi keskustelu myös. Aika moni ei edes ole kokeillut esim. uutta 3 sarjaa. Silti on voimakkaat mielipiteet.

<< edellinen 1 ... 3 4 5 6 7 ... 10 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto