Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Mitä onkaan tämä harmaa kura

<< edellinen 1 ... 6 7 8 9 10 11 seuraava >>

drive:
Eipä siinä ole elämyksestä kyse kun silmät kirvelevät ja keuhko on täynnä pölyä.


Aika paljon on tänäkin syksynä tullut pyörällä ajettua, enkä kyllä muista että olisi näillä kosteusprosenteilla pölissyt yhtään. Auto sen sijaan on ollut kyllä hyvin suolattuna jo pari kuukautta.

Tuskin pöliseekään koko talvena, paitsi keväällä siinä vaiheessa kun kaupungit normaaliin tapaansa myöhästyvät hiekoitushiekkojen siivoamisessa.


AkiK:
Ethän sinäkään kitkarengaskuskina niin tee, sen sijaan kehuit ettet ole muita hitaampi missään olosuhteissa.

Valitettavasti pitää sanoa, että ero on paljon suurempi kuin noissa testeissä, vaikka kitkat ovat nyt parhaassa pidossaan ja nastat jo yli vuoden ajetut.


En ole muita hitaampi ainakaan haitaksi asti, minusta pääsee helposti ohitse koska pidän parisataa metriä turvaväliä. Luotan Tekniikanmaailman vertailuihin enemmän kuin sinun mutu tuntumaan.

ps. olosuhteiden mukaan tuli eilenkin ajeltua toisin kuin eräs nuori vectrakuski jonka autoin ojasta ylös, arvaa mitkä renkaat pojalla oli alla...
ritsa:
misar:


En minä kitkoja halveksu sillä tänäkin kesänä tuli ajettua niillä 15 tkm kaksipyöräisellä ja nykyisessä on nyt mittarissa
115 tkm joten on tullut selväksi milloin niiden pito on nimellinen.

Minä olen moottoripyörällä ajellut 25 vuotta ja kilometrejä niillä yli 300 000 mutta kitkoja en ole vielä niissä käyttänyt. Autossa kitkoilla pärjää siinä missä muillakin kun ajaa olosuhteiden mukaan, aika harva niin tekee.

Sinulta jäi ehkä huomaamatta että käytetyt nastarenkaat pysähtyy kitkoja huonommin jopa jäällä.



Olen tuota kitkarengas nimitystä usein ihmetellyt, ja tullut siihen lopputulemaan että kyse on mainostoimiston keksinnöstä.

Asia olisi luonnollinen jos puhuttaisiin talvirenkaista tai nastoitetuista talvirenkaista, koska käsittääkseni renkaan pito perustuu kitkaan joilloin mitä rengasta voidaan kutsua kitkarenkaaksi.

Kun olosuhteet muuttuvat alustan osalta lähes o-kitkaisiksi, eli jäinen pinta vedellä voideltuna niin silloin voidaan kysyä, onko kitkarengas nimityksellä muuta todellisuuspohjaa kuin mainostoimiston keksimä markkinointi slogan.

Kuin myös kilometrejä motolla löytynee samankaltaisesti, niin väitätkö tosissasi että kesäolosuhteissa moton ja niin sanotun kitkarenkaan kitkatasot olisivat edes samalta planeetalta.

Ne jotka motolla ajavat, tietänevät hyvin kumpaa rengasta voi perustellusti kutsua kitkarenkaaksi.

Omituisinta lienee viranomaisten kanta niin sanotun kitkarenkaan kesäkäyttöön, onhan se täysin kelvoton ja vaarantaa älykkäiden ihmisten turvallisuuden jotka ajavat kesärenkailla. Kitkat ja talvirenkaat tulisikin pikimmiten kieltää kesällä, aivan kuten kesärenkaiden käyttö talvisin. Itse en näe mitään järkevää perustelua sille miksi se on sallittua.

Kun tehdään täysjarrutus yhtäaikaisesti 100km nopeudesta, on niin sanotulla kitkarenkaalla nopeutta 70km jäljellä, kun kesärengas on pysähtynyt.
misar:
väitätkö tosissasi että kesäolosuhteissa moton ja niin sanotun kitkarenkaan kitkatasot olisivat edes samalta planeetalta.


Ei tietenkään, väitätkö sinä että nastarengas toimii kuivalla asfaltilla yhtä hyvin kuin kesärengas? Miksi vertaat kitkarenkaita moottoripyörän renkaisiin??
AkiK:
drive:
Eipä siinä ole elämyksestä kyse kun silmät kirvelevät ja keuhko on täynnä pölyä.


Aika paljon on tänäkin syksynä tullut pyörällä ajettua, enkä kyllä muista että olisi näillä kosteusprosenteilla pölissyt yhtään. Auto sen sijaan on ollut kyllä hyvin suolattuna jo pari kuukautta.

Tuskin pöliseekään koko talvena, paitsi keväällä siinä vaiheessa kun kaupungit normaaliin tapaansa myöhästyvät hiekoitushiekkojen siivoamisessa.



Elikkäs nyt kun on ollut märkää, joskus toiste esiintyvää ongelmaa ei voi kritisoida? Noinhan se populaarivaikuttaminen tuntuu toimivaan, metelöidään ongelmista silloin kun ne ovat ongelmia. Eikä varauduta ennakolta vaikka olis voitu.

Kyllä niitä kuivia säitä on usein ollut syksyisinkin ja keskellä talveakin, jos muisti kantaa yhtään kanan sellaista pidemmälle.
AkiK:
Toista se on Suomessa, hyville talvirenkaille on tosiaan ollut tarvetta tänä talvena kun kelit on koko ajan nollan molemmin puolin ja tiet vuoroin sulia ja vuoroin peilijäässä. Päätiet toki on massiivisesti suolattu joka päivä.


Täällä kelit vaihtelevat vielä enemän kuin Suomessa. Siperiasta tulee kylmä sää, mutta virtaukset voivat muuttua nopeasti Tyyneltä mereltä päin, jolloin tulee suojaa. Seuraavana päivä taas pakkasta. Lisäksi Hokkaido on etelämmässä kuin Suomi, joten päivittäinen lämpätilan vaihtelu on suurempaa. Kun sitä lunta tulee ihan eri malliin kuin Suomessa ja koska säät vaihtelevat, tietää se jäisiä ja liukkaita kelejä. Kuten juuri nyt Sapporossa.

Tilanteen näkee hyvin kosteusprosentin muutoksesta. Tyyneltä mereltä tulee kostea ilma, Siperista kuiva. Se kostea ilma tekee tiet todella liukkaiksi. Saman huomaa Suomessa rannikolla alkutalvesta kovalla pakkasella, kun meri ei ole vielä jäässä. Täällä se vain jatkuu läpi talven, koska meri on aina avoin.

AkiK:
drive:
Eipä siinä ole elämyksestä kyse kun silmät kirvelevät ja keuhko on täynnä pölyä.


Aika paljon on tänäkin syksynä tullut pyörällä ajettua, enkä kyllä muista että olisi näillä kosteusprosenteilla pölissyt yhtään. Auto sen sijaan on ollut kyllä hyvin suolattuna jo pari kuukautta.

Tuskin pöliseekään koko talvena, paitsi keväällä siinä vaiheessa kun kaupungit normaaliin tapaansa myöhästyvät hiekoitushiekkojen siivoamisessa.




Eli kun on märkää niin ongelmaa ei mielestäsi ole? Et siis ymmärrä että vesi aihuttaa kulumisen moninkertaistumusen?

Se että pölyä ei pyöri juuri nyt ilmassa ei tarkoita sitä etteikö sitä syntyisi ja tiet kuluisi, päinvastoin...

Märkä asfaltti ja nastarenkaat vast typerä yhdistelmä onkin!!
Tuossa jonkun aikaa kun vettä tuli runsaasti, tiet puhdistuvat aika tehokkaasti, mutta nyt kun ovat olleet vain kosteita, niin edellä ajavan renkaista lentää taas sitä ruskeaa liisteriä.

Pölyongelma on olemassa koko nastarengaskauden ja vähän ylikin, mutta sään mukaan ne haitat tietenkin vaihtelevat. Pahimmat ongelmat ovat rannikon vilkasliikenteisillä kaduilla missä lämpötila sahaa pitkiä kausia nollan molemman puolin, ja tienpinnat ovat märkiä suuren osan talvesta.
ritsa:
nuori kuski...


Niinpäniin...
ritsa:
misar:
väitätkö tosissasi että kesäolosuhteissa moton ja niin sanotun kitkarenkaan kitkatasot olisivat edes samalta planeetalta.


Ei tietenkään, väitätkö sinä että nastarengas toimii kuivalla asfaltilla yhtä hyvin kuin kesärengas? Miksi vertaat kitkarenkaita moottoripyörän renkaisiin??


En tietenkään, se ei pidä yhtään paremmin kuin kelvoton nastaton talvirengas, mutta se ei minun käsittääkseni ole sallittu vaihtoehto laki sallii kuitekin lähes jarruttomien autojen käytön nastattomilla talvirenkailla kummallista logiikkaa viranomaisilta????

Niin mitä renkaita voi perustellusti erillaisissa ajoneuvoissa kutsua kitkarenkaiksi, mieti sitä????
Kitkakalle:
Kirpeä aamu etelä-Hokkaidolla. Pakkasta -21 C, lunta 80 cm. Maisema kuin postikortista.


Nyt lunta jo 190 cm ja pakkasta -8 C. Ajaminen on hieman haastavaa, koska pitää ajaa ikäänkuin ojan pohjalla. Ei suolaa eikä hiekkaa teillä. Pito on kitkoilla hyvä.
Kitkakalle:
Kitkakalle:
Kirpeä aamu etelä-Hokkaidolla. Pakkasta -21 C, lunta 80 cm. Maisema kuin postikortista.


Nyt lunta jo 190 cm ja pakkasta -8 C. Ajaminen on hieman haastavaa, koska pitää ajaa ikäänkuin ojan pohjalla. Ei suolaa eikä hiekkaa teillä. Pito on kitkoilla hyvä.


Minkä merkkiset kitkat on alla? Ei taida olla edes myynnissä näitä TM/AutoBild/TL testivoittajarenkaita?
Jorma L:
Minkä merkkiset kitkat on alla? Ei taida olla edes myynnissä näitä TM/AutoBild/TL testivoittajarenkaita?


Bizzakit

Kyllä löytyy eurooppalaisia:
Esim. Continental

Suurin osa Q-luokan renkaista on kuitenkin japanilaisia. Q-luokan kitkarenkaat kehittyivät juuri Hokkaidon nastakiellon myötä. Niiden markkinat ovat täällä suuret. Jopa Tokiossa näkee Q-luokan kitkarenkaita.

misar:
ritsa:
misar:
väitätkö tosissasi että kesäolosuhteissa moton ja niin sanotun kitkarenkaan kitkatasot olisivat edes samalta planeetalta.


Miksi vertaat kitkarenkaita moottoripyörän renkaisiin??




Niin mitä renkaita voi perustellusti erillaisissa ajoneuvoissa kutsua kitkarenkaiksi, mieti sitä????

En minä mitään tällaista kysynyt vaan miksi vertaat kitkarenkaita (talvirenkaita) moottoripyörän renkaisiin?

ritsa:
En minä mitään tällaista kysynyt vaan miksi vertaat kitkarenkaita (talvirenkaita) moottoripyörän renkaisiin?

Lähtikö tuo siitä, että hänen mielestään kitkarenkaat ovat hengenvaaralliset kesällä?

Itse en kyllä ole kokenut niitä sen vaarallisemmiksi kesällä kuin talvellakaan. Normaalikelillä ei tuota mitään ongelmaa ajaa 20 yli rajoituksen, pito riittää ajamiseen, harvemminpa sitä tulee tarvetta pysähtyä satasesta nollaan 40 metrissä, tuollainen jarrutteluhan sitä hengenvaarallista ajoa on.
..harvemminpa sitä tulee tarvetta pysähtyä satasesta nollaan 40 metrissä, tuollainen jarrutteluhan sitä hengenvaarallista ajoa on.


Hirvi-, peura- ja porokolareita ajettiin vuonna 2010 yhteensä 5875 kpl. Luku ei sisällä niitä joissa törmäykseltä vältyttiin. Jarruttaminen ei ole hengenvaarallista, törmääminen on.

Pidemmän jarrutusmatkan huomaa vasta silloin kun sitä maksimipysähtymistarvetta tarvitaan. Talvirenkaiden käyttö kesällä on pihiyttä, mutta talvella on ympäristöystävällisempi valinta olla käyttämättä nastoja.

Nopeuden kaksinkertaistaminen pidentää jarrutusmatkan nelinkertaiseksi, eli huonompiominaisuuksisilla renkailla pitäisi malttaa ajaa hitaammin.
nastaterroristi:

Itse en kyllä ole kokenut niitä sen vaarallisemmiksi kesällä kuin talvellakaan. Normaalikelillä ei tuota mitään ongelmaa ajaa 20 yli rajoituksen, pito riittää ajamiseen, harvemminpa sitä tulee tarvetta pysähtyä satasesta nollaan 40 metrissä, tuollainen jarrutteluhan sitä hengenvaarallista ajoa on.


Eiköhän tuossa alleviivatussa kohdassa tullutkin sanottua kaikki olennainen sinun turvallisuuskäsityksistäsi.

Taas yksi kitkarengasintoilija, joka kuulemma ennakoi muita paremmin mutta myöntää suoraan ajavansa jatkuvaa ylinopeutta.

Sinun jarrutusmatkasi on kesällä hyvällä kelillä kitkarenkailla satasen rajoituksella 20 ylityksellä noin 75-80 metriä. Kun se minulla, joka ajan hyvillä kesärenkailla nopeutta 100 km/h, on noin 40 metriä. Sadekelillä minä pysähdyn noin 50 metrissä kun sinä jatkat matkaa vielä pitkälle yli 100 metrin.

Se on sitä ennakointia. Sitä voi tehdä niin ajonopeudessa kuin renkaiden valinnassakin, sinä et oman kirjoituksesi mukaan tee sitä kummassakaan.
ritsa:
misar:
ritsa:
misar:
väitätkö tosissasi että kesäolosuhteissa moton ja niin sanotun kitkarenkaan kitkatasot olisivat edes samalta planeetalta.


Miksi vertaat kitkarenkaita moottoripyörän renkaisiin??




Niin mitä renkaita voi perustellusti erillaisissa ajoneuvoissa kutsua kitkarenkaiksi, mieti sitä????

En minä mitään tällaista kysynyt vaan miksi vertaat kitkarenkaita (talvirenkaita) moottoripyörän renkaisiin?



Koska mielestäni talvirenkaiden kutsuminen kitkarenkaiksi on todella naurettava vitsi, joka on täysin mainostoimistojen käsialaa. Olisi ymmärrettävää jos niitä kutsuttaisiin talvirenkaiksi, ja nastoilla varustettuja nastoitetuiksi talvirenkaiksi kuten asianlaita alkujaan ilmeisesti olikin.

Tarkoitus onkin mitä ilmeisemmin luoda herkkäuskoisille mielikuva jostain maagisesta, limanuljaskan tavoin tarrautuvasta tuotteesta, joka saattaa kuitenkin yllättää kun olosuhteetovat otolliset, ja kitkakerroin alkaaki 0,0 jotain. Tämänkaltaisessa tilanteessa mainostoimiston vakuutukset ei paljon taida lämmittää.

Oikeastaan mitään renkaita ei voi maalaisjärjellä nimittää kitkarenkaiksi, koska kaikkihan perustuvat kitkaan. On vain pienikitkaisia ja suurempikitkaisija joista parhaimpia taitavat olla mainitut moto renkaat, jotka tänä päivänä perustuvat 2000-luvun alun moto GP teknologiaan ja yleensä erillaiset kilpakäytössä olevat auto tai moto renkaat.

nastaterroristi:
ritsa:
En minä mitään tällaista kysynyt vaan miksi vertaat kitkarenkaita (talvirenkaita) moottoripyörän renkaisiin?

Lähtikö tuo siitä, että hänen mielestään kitkarenkaat ovat hengenvaaralliset kesällä?

Itse en kyllä ole kokenut niitä sen vaarallisemmiksi kesällä kuin talvellakaan. Normaalikelillä ei tuota mitään ongelmaa ajaa 20 yli rajoituksen, pito riittää ajamiseen, harvemminpa sitä tulee tarvetta pysähtyä satasesta nollaan 40 metrissä, tuollainen jarrutteluhan sitä hengenvaarallista ajoa on.


Sinulla ei mahdollisesti ole tarvetta jarruttaa, mutta edelläajavalla saattaa olla vaikka siitä syystä, että hirvi ponkaisee eteen. Tällöin hyvillä kesärenkailla varustettu autoilija pysähtyy mainitsemassasi 40:ssä metrissä mutta sinä törmäät pysähtyneeseen autoon 70km nopeuella. Haaveeksi jää tuo mainitsemasi 40m pysähtymismatka.

Kannattaa lukea TM-rengastestissä suoritettu vertailu.

On suorastaan käsittämätöntä viranomaisten taholta sallia nastattomien talvirenkaiden käyttö kesäolosuhteissa. Se kuvastaa viranomaisten täydellistä tietämättömyyttä tuotteiden todellisista ominaisuuksista, ja antaa ymmärtää kuinka pientä ammattitaito todellisuudessa on. Eli voidaan todeta kyseisten viranhaltijoiden, olevan poliittisten läänitysten perusteilla nimitettyjä valtakunnanpellejä.

Ps. tosin on todettava, heidän olevan mestareita väsäämään kaikennäköisiä turhia kieltoja ja rajoituksia, sehän se nostaa kummasti harhaisen virkamiesnarsistin uhoa.

Suomessa on 670.000 virkamiestä, ja jos tämä suhteutetaan esim. Saksaan pitäisi Suomessa olla 290.000 virkamiestä jos halutaan olla samalla tasolla tuottavuudessa. Annetaan siis kenkää 380.000 tuhannelle jolloin saadaan tienpitoon riittävästi lapiomiehiä ja jäljellejääviin on pakko valikoitua ammattinsa osaavia nykyisen rupulisakin sijaan.


misar:
ritsa:
misar:
ritsa:
misar:
väitätkö tosissasi että kesäolosuhteissa moton ja niin sanotun kitkarenkaan kitkatasot olisivat edes samalta planeetalta.


Miksi vertaat kitkarenkaita moottoripyörän renkaisiin??




Niin mitä renkaita voi perustellusti erillaisissa ajoneuvoissa kutsua kitkarenkaiksi, mieti sitä????

En minä mitään tällaista kysynyt vaan miksi vertaat kitkarenkaita (talvirenkaita) moottoripyörän renkaisiin?



Koska mielestäni talvirenkaiden kutsuminen kitkarenkaiksi on todella naurettava vitsi, joka on täysin mainostoimistojen käsialaa.


Samaa mieltä mutta talvirenkaiden vertaaminen moottoripyörän renkaisiin on järjetöntä, mikään asia ei kohtaa, renkaan suunniteltu käyttölämpötila, toinen on suunniteltu voimakkaisiin kallistuskulmiin toinen ei, käyttöikä lasketaan mp renkailla kuukausissa ei vuosissa (pyörän takarengas kestää 5tk auton moninkertaisesti), painoerot ja kosketuspinta ala on aivan eri, mieletön vertailu.
AkiK:
Taas yksi kitkarengasintoilija, joka kuulemma ennakoi muita paremmin mutta myöntää suoraan ajavansa jatkuvaa ylinopeutta.

Ja mikä lieneekään perusteena tuohon pohjattomaan itsevarmuuteen? Olisiko niin, että kitkarenkaistettu on vain autojen kerma, joilla ajamisessa liukkaus tuottaa vain suunnatonta mielihyvää?
mikahe:
AkiK:
Taas yksi kitkarengasintoilija, joka kuulemma ennakoi muita paremmin mutta myöntää suoraan ajavansa jatkuvaa ylinopeutta.

Ja mikä lieneekään perusteena tuohon pohjattomaan itsevarmuuteen? Olisiko niin, että kitkarenkaistettu on vain autojen kerma, joilla ajamisessa liukkaus tuottaa vain suunnatonta mielihyvää?

En väittänyt ajavani aina 20 yli vaan ettei se tuota ongelmaa 'asiantuntijoiden' heikoksi katsomalla rengastuksellakaan. 'Premiumeista' ei ole ajokokemusta, kuten ei elektronisista ajoavuistakaan. Luulisin niiden helpottavan ajamista entisestään.
mikahe:

Ja mikä lieneekään perusteena tuohon pohjattomaan itsevarmuuteen? Olisiko niin, että kitkarenkaistettu on vain autojen kerma, joilla ajamisessa liukkaus tuottaa vain suunnatonta mielihyvää?


Ehkä se turvallisuus ei vaan ole ensisijainen tekijä valinnoissa?

Se tässä juuri huvittaakin. Tiedän toki että kitkarenkailla kuten nastoillakin ajaa paljon hyvin vastuullisia autoilijoita. Se on mielenkiintoista, miksi palstalla esiintyy nimimerkkejä jotka vaativat jonkin rengastyypin kieltoa kokonaan vaikka eivät itse pysty noudattamaan edes niitä olemassaolevia lakeja, joiden noudattamisella (nopeus, turvaväli, kaistasäännöt jne) ovat itsekin selittäneet olevan renkaita suurempi merkitys.

Olen ihan samaa mieltä, noilla on renkaita suurempi merkitys. Tämä keskustelu nyt vaan sattui koskemaan renkaita. Jokainen kait kuitenkin tajuaa, että paras lopputulos saavutetaan kun huomioidaan kaikki osatekijät, mukaanlukien ne renkaat joilla on jotain vaikutusta niilläkin.
misar:
Olen tuota kitkarengas nimitystä usein ihmetellyt, ja tullut siihen lopputulemaan että kyse on mainostoimiston keksinnöstä.

Asia olisi luonnollinen jos puhuttaisiin talvirenkaista tai nastoitetuista talvirenkaista, koska käsittääkseni renkaan pito perustuu kitkaan joilloin mitä rengasta voidaan kutsua kitkarenkaaksi.

Minustakin olisi parempi puhua nastattomista talvirenkaista, kitkaa kun on jokaisessa renkaassa, enemmän tai vähemmän. Ehkä sitten sen ymmärtäisi, jos kitkarenkaisiin olisi upotettu jotain mikroskooppisia jääpitoa parantavia kitkahippuja, niinkuin monesti seokseen varmasti onkin, mutta siitä se nimitys tuskin on lähtöisin.
AkiK:
Se on mielenkiintoista, miksi palstalla esiintyy nimimerkkejä jotka vaativat jonkin rengastyypin kieltoa kokonaan vaikka eivät itse pysty noudattamaan edes niitä olemassaolevia lakeja, joiden noudattamisella (nopeus, turvaväli, kaistasäännöt jne) ovat itsekin selittäneet olevan renkaita suurempi merkitys.

Parempina kuskeina esiintyvien ei tarvitse yrittää verhoutua määritelmien taakse. Että kuskin turvallisuuden ja ajotaidon määrittäisivät suoraan hänen käyttämänsä turvavälit, rajoitusnopeudet ja säännöistä joustamattomuus. Lienee aika todennäköistä, että juuri taitavempien ja kaikesta huolimatta vähemmän kolareita aiheuttavien kuskien toiminnasta on löydettävissä enemmän piirteitä, joita liikenneturvatyyppiset ihmiset pitävät paheina. Taitavan ja ennakoinnin hallitsevan kuskin näkee matalan riskin tilanteet, joissa ei tarvitse ajaa worst case scenarion mukaan.

<< edellinen 1 ... 6 7 8 9 10 11 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto