Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Farmarit järjestykseen, volvo D5, MB E 220 Cdi, Audi A6 2.0 Tdi ja BMW 520 D

1 2 3 4 5 6 seuraava >>

Farmarit järjestykseen, volvo D5, MB E 220 Cdi, Audi A6 2.0 Tdi ja BMW 520 D

Mielenkiintoinen testi tulossa, ennustan otsikossa mallit mitkä testissä. Volvo on kevein, sitten Audi ennen BMW:tä ja Mersua. Volvossa tehokkain moottori, 215 heppaa, Bemarissa 184, Audissa 177 ja Mersussa 170.
Jos yritän ennustaa, niin 0-100 kiihtyy Bemari parhaiten ja Audi toisena, tosi lähellä kaikki ovat. Kulutus taitaa mennä Audille, Bemarin ollessa kakkosena. Melutason uskon menevän Bemarin eduksi. Tiloissa varmaan Mersu ykkösenä. Kokonaispisteissä ennustan Audin ykköseksi, sit Bemari, Mersu ja Volvo.
Tunne sitten mielissämme riitelee loppupisteistä =)
Vaikea tuosta on mitään ehdottomasti parasta valita. Riippuu todella paljon siitä, mitä painottaaa. Itse jos olisin tuon kokoluokan farkkua vailla, odottaisin ehdottomasti tätä:

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/jaguar-xf-estate-spied-testing/2 60218/pictures/jaguar-xf-estate-spied-testing.aspx

XF 2.2d farkku olisi todennäköisin valintani. Ainakin sedan-puolella XF viehättää noista kaikkein eniten.

Suuresta painosta huolimatta kulkukin vaikuttaisi olevan kunnossa ainakin Autocarin sedan-testin perusteella. Veikkaisin, että se saattaisi olla jopa tuon porukan kulkevin laitos:

http://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsData/Jaguar-XF-2.2D-Premium-Lu xury/258274/
Veikkaan että käyttötarkoitus ratkaisee. Menee aivan vikaan jos luottaa kaikkeen paineettuun sanaan. Onhan mukavaa että "kiva" merkki ja suosikki lehti kehuu jotain mutta niillä ei elävän elämän kanssa ole monesti mitään totuuskuvaa.

Mutta jos noista paras pitää valita..Mutu tuntumalla Audi vaikka en sitä itse ostaisi...
Laitetaan täytettä hiljentyneelle keskustelupalstalle. Noissa perusmalleissa oma järjestykseni olisi:
1) BMW
2) Mercedes
3) Audi
4) Volvo

Isompiin moottoreihin ja nelivetoisiin siirryttäessä Audi ohittaisi Mersun.
simppa:
Vaikea tuosta on mitään ehdottomasti parasta valita. Riippuu todella paljon siitä, mitä painottaaa. Itse jos olisin tuon kokoluokan farkkua vailla, odottaisin ehdottomasti tätä:

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/jaguar-xf-estate-spied-testing/2 60218/pictures/jaguar-xf-estate-spied-testing.aspx

XF 2.2d farkku olisi todennäköisin valintani. Ainakin sedan-puolella XF viehättää noista kaikkein eniten.

Suuresta painosta huolimatta kulkukin vaikuttaisi olevan kunnossa ainakin Autocarin sedan-testin perusteella. Veikkaisin, että se saattaisi olla jopa tuon porukan kulkevin laitos:

http://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsData/Jaguar-XF-2.2D-Premium-Lu xury/258274/



Autona jagge sinällään houkuttaisi, mutta auto jolla ei ole jälleenmyyntiä, varaosapuolta eikä huoltoa omalla paikkakunnalla, jäisi heti pois laskuista. Noista ensinmainituista ottaisin bemun....sen automaattiahan kaikki kehuvat kilvan.
Tottapa tuo, mitä ammattilainen kirjoittaa. Vaikea sitä autoa on pitää, jos lähin huoltopaikka on tiettömän taipaleen päässä.

Jaguarissa on muuten sama ZF:n kahdeksanvaihteinen kuin bemareissakin.

Vaan eipä enempää siitä, kun sitä ei vielä farkkuna saa, eikä se näinollen tuossa testissäkään ole.

Itse noista testin autoista puhuttaessa mulla oli sijaisautona E220 CDI pari päivää. Hieno auto, mutta muistin kyllä miksen dieseliä ostanut. Moottoriäänet kuuluivat aivan liian terävinä ja kovina kabiiniin tuon hintaluokan autoksi.

Koivuniemen herra tuolla jo povasi kulkupuolta. Oma veikkaukseni on, että tuosta poppoosta bemari tai Volvo on ärhäkin ja Audi tai mersu laiskin. Näin ainakin jos Autocar-lehden koeajoja uskoo.
Ainakin Mersulla on vaikeuksia saada nelosdieseliä kuulostamaan tuohon hintaluokkaan oikealta. BMW F10 en ole ajanut, mutta jo E60 on ainakin siinä suhteessa edellä, että pikkudiesel ei ainakaan kuulosta väärältä kun se ei kuulosta oikeastaan miltään.

Noissa koreissa kuutosdiesel pystyy paremmin ylläpitämään hintaluokkaan kuuluvan tyylin. Edes vaatimaton 280 CDI ei W211 korissakaan kuulosta enää oikeastaan dieselille, vaan V6:lle, minusta miellyttävällä tavalla.
Täällä kun nostettiin Jaguar XF jo esiin, niin uusin Moottori-lehti koeajo Jaguar XF 2,2 D A -mallin.

Autossa oli 20-tuuman renkaat ja kommentit oli kuin suoraan BMW:n koejoista eli matalaprofiiliset renkaat seurailevat tien uria ja löytävät jokaisen epätasaisuuden. Lisäksi jousitus on kova, mitä on XF:n koeajoissa moitittu aiemminkin, takatilat on huonot ja kosketusnäytön valikot ja hitaus tuskastuttavat. Neloskone ei ole tarpeeksi hienostunut tämän tason autoon ja värinät välittyy ohjaamoon, StopStart-järjestelmän sammuminen ja käynnistyminen heilauttavat autoa ärsyttävästi. Eniten saksalaiset kiilaavat edelle hienostuneisuudellaan, niin viimeistelyssä kuin äänettömyydessäkin. Jaguar korvaa preussilaisen toimivuuden englantilaisella tyylillä ja persoonallisilla ratkaisuilla. Kiitosta sai jouhea automaatti ja takavedon ajettavuus.

Jotenkin tuota XF:ää ei ole koskaan erityisemmin hehkutettu täällä Suomessa tehdyissä koeajoissa. Lähinnä on tyydytty kehumaan tyylikkyyttä ja persoonallisuutta. TM:n talvitestissäkään ei ominaisuudet mitenkään loistaneet. Pahintahan on surkea huoltoverkosto. Sehän on selvä, että Brittiläiset arvostaa Jaguarin maailman parhaaksi autoksi, mutta niinhän kaikki muutkin vetää kotiinpäin, eikä suinkaan vähiten saksalaiset omiaan.
Hyvä, että edes TM testaa suomalaisista lehdistä näitä isompia premiumeja. Tuulilasissa ei ole ollut tämän luokan testiä kuin viimeksi vissiin vuonna 2004. TM testasi viimeksi numerossa 1/2010 suuret sedanit järkidieseleillä ja sen järjestyshän oli:

1. Volvo S80 2,4 D, 9,0 p
2. BMW 520dA, 8,9 p
2. MB E220 CDI A, 8,9 p
4. Audi A6 2,0 TDI Multitronic, 8,5 p
5. Citroen C6 2,2 HDi A, 8,1 p

Tuon jälkeen on BMW ja Audi uudistuneet kokonaan ja onhan Volvoonkin tullut faceliftiä. Volvosta pitää tosin todeta, että V70 ei ole suoraan S80:n farmari. Veikkaan, että tuossa tulevassa farmaritestissä käy suunnilleen noin ja piste-erot on taas hyvin pieniä johtuen TM:n pisteytystavasta:

1. Audi A6
2. BMW 520d
3. MB E ja Volvo V70

Toivottavasti kaikki autot on vakiorengastuksin, niin esim. Bemarin ajettavuus vakiorenkain saadaan vertailtua muihin nähden, eikä tarvi lukea sitä vakio-mantraa sen luikertelusta leveillä renkailla. Audi ja BMW noista itseäni kiinnostavat eniten uusina malleina. Volvohan on jo autojen elinkaaressa vähintään keski-iässä, vaikka on jo käynyt kasvojen kohotuksessa nuorekkuuden takaamiseksi. Mersun E-sarja taas ei muutoin minua ole koskaan kiinnostanut, farmari on tosin sedania tyylikkäämpi ja taitaa olla farmarikäytössä noista tilavinkin.
Itse kolmea noista muutamansatakilometria(audi,mersu,volvo) ajaneena tuumaan, että tunnepuolella se auto valitaan. Ajamalla en eroja ainakaan suomenmaanteilla löydä. Toinen on ns. "dynaamisempi" eli herkempi kun toinen, mutta ei ne erot isoja ole. Se on sitten ukosta/akasta kiinni mistä pitää. Siinä mielessä olen TM:n edellisen testin kanssa samaa meltä että kymmenyksen/kahden sisällä nuo pirssit toisistaan ovat.

Siksi olisikin kiva,että esim. Jaguar,Citikka ja muut toisivat vähän erilaisuutta tähänkin porukkaan.

Varusteisiin ja niiden hinnoitteluun voisi tosiaankin kiinniitää huomiota. Ei tuossakaan luokassa kaikilla ostajilla ole kiinnostusta läväyttää ~15k€ perusihintaan päälle, jos halua aluvanteet,metallinvärin, mukautuvan vakkarin, paremman soittimen...

Ainiin järjestysveikkaus loppuun
audi,bmw tasan
mersu
volvo
kaikki kolmenkymmenyksen sisällä toisistaan B)

Ps. itse ajelen v70:lla
äällä kun nostettiin Jaguar XF jo esiin, niin uusin Moottori-lehti koeajo Jaguar XF 2,2 D A -mallin.

Autossa oli 20-tuuman renkaat ja kommentit oli kuin suoraan BMW:n koejoista eli matalaprofiiliset renkaat seurailevat tien uria ja löytävät jokaisen epätasaisuuden. Lisäksi jousitus on kova, mitä on XF:n koeajoissa moitittu aiemminkin, takatilat on huonot ja kosketusnäytön valikot ja hitaus tuskastuttavat. Neloskone ei ole tarpeeksi hienostunut tämän tason autoon ja värinät välittyy ohjaamoon, StopStart-järjestelmän sammuminen ja käynnistyminen heilauttavat autoa ärsyttävästi. Eniten saksalaiset kiilaavat edelle hienostuneisuudellaan, niin viimeistelyssä kuin äänettömyydessäkin. Jaguar korvaa preussilaisen toimivuuden englantilaisella tyylillä ja persoonallisilla ratkaisuilla. Kiitosta sai jouhea automaatti ja takavedon ajettavuus.

Jotenkin tuota XF:ää ei ole koskaan erityisemmin hehkutettu täällä Suomessa tehdyissä koeajoissa. Lähinnä on tyydytty kehumaan tyylikkyyttä ja persoonallisuutta. TM:n talvitestissäkään ei ominaisuudet mitenkään loistaneet. Pahintahan on surkea huoltoverkosto. Sehän on selvä, että Brittiläiset arvostaa Jaguarin maailman parhaaksi autoksi, mutta niinhän kaikki muutkin vetää kotiinpäin, eikä suinkaan vähiten saksalaiset omiaan.


Kai se suurin syy on tuo varovaisuus, ja rahan puute, sillä kyllähän Jaguar on ihan kärkituote. Varmaan jotkut eivät edes uskalla ostaa, koska Jagge herättää ihan eri tavalla huomiota, kuin MB, BMW tai Audi, jotka ovat ihan kansanautoja, vaikka maksavatkin paljon.
saattaa olla, että tm:llä on hieman eri kriteerit, mutta erään mielestä valinta on selvä, tosin kriteeri näkyy kuvasta vaikka video ei toimikkaan enää:

http://www.ausmotive.com/2011/11/22/clarkson-gives-bmw-early-christmas-pres ent.html
Testi tehtäneen pääkaupunkiseudulla ja siten kesäkelillä, joten tulos on:
1. BMW
2. Audi
3. MB
4. Volvo

Jos vertailtaisiin täällä Lapissa oikeassa talvessa, tulos olisi:
1. Volvo
2. Audi
3. BMW
4. MB

Eli nuo listat yhdistettynä pitäisi kai valita voittajaksi Audi...tai BMW


Eikös parina viime talvena Pääkaupunkiseudulla ole ollut enemmän lunta kuin Lapissa? Lisäksi lämpötilan muutokset ovat nopeampia. Sää saattaa muuttua jo kilometri merenrannasta poispäin ajettaessa.

Myös suuremmat liikennemäärät tekevät ajamisesta haastavampaa Pääkaupunkiseudulla.

Niin, mutta tarvitaan vain parempia kuljettajia takavedoille, ei parempia autoja tms.
Pääkaupunkiseudulla oli toki keskimääräistä pääkaupunkiseudun talvea enemmän lunta, mutta ei sentään edes sitä Käsivarren Lapin ja Syötteen-Taivalkosken-Kuusamon normaalia noin metriä. Sitä vähääkään ei vain jostain syystä aurattu pois tieltä.

Lopputuloksena kristallisoitui citymaasturin käyttötarkoitus.

Sitä en ymmärtänyt, miksi helpommalle ajettavalle tarvitaan paremmat kuljettajat???
1. BMW 5
2. M-B E
(tuleva, jo vähän vanhanaikainen Jaggen farkku tulisi tähän)
3. V60
4. DS5 (ei ihan samassa luokassa kaikin puolin mutta kokonaisuutena...)
5. Superb (halpojen luokasta mutta vertailun vuoksi noiden 6. ja 7. sijan edellä )
6. Saab 9-5
7. A6
Kun on kyseessä farmarit, silloin pitäisi kiinnittää huomiota tavaratiloihin ja ajo-ominaisuuksiin/suorituskykyyn täydellä kuormalla.

TM käyttää todennäköisesti seuraavanlaista painoarvoitusta jossa mm. tavaratilojen osuus on vain 10%:

Maantieajo 15%
Kaupunkiajo 10%
Ääritilanteet 10%
Kulutus 10%
Sisämelu 10%
Istuimet ja sisätilat
- Ajoasento 5%
- Takapenkki 5%
Ylläpitokulut 10%
Kiihtyvyys 5%
Valot ja näkeminen 5%
Tavaratilat 10%
Varusteet 5%

Onneksi jokainen voi käyttää TM:n painoarvotaulukkoa ja valita omien painotuksien mukaisen järjestyksen.
Omalla painotuksella jossa ajoasento 50% ja maantieajo 40% ja loput antaisin sisämelulle niin voittajaksi selvitytynee Volvo. Tosin yhtäkään noista en ole ajanut, koeistunut vain ja todennut että Volvon penkki/ajoasento on edelleen vartalolleni sopivin perusmalleista.
BMWn jättäisin itsekin häntäpäähän ajettavuuteen liittyvien asioiden vuoksi. Ohjaus on tahmea ja raskas keskialueella mikä tekee ohjauksesta täysin tunnottoman ja suoraan ajamisesta kulmikasta. Näin ainakin talvipyörillä.
Eipä ole paljon mikään muttunut BMWn suhteen. edelleen hiljainen ja hyvin toimiva moottori ja automaatti. Ikävä vain että ajettavuus pilaa koko auton. Audi on jotenkin BMWn vastakohta. Hyvä suuntavakaus ja ohjaus mutta melua liikaa tosin sisusta on Audissa hienostuneempi.
Jäljelle jää Mersu ja Volvo. Kumpikaan ei oikein säväytä mutta eipä niissä oikein epäkohtiakaan ole.

Miksi ihmeessä muuten noinkin kalliiden autojen vakioradiot on ääneltää yhtä hyviä kuin 15ke pikkuautoissa? Siinä pilataan matkustusmukavuus täysin. Tuotantokustannusten ero noin huonojen ja selvästi parempien kauttimien välillä on luokkaa 20e.
Lehden testissä tuskin mitenkään huomioidaan radioiden äänenlaatua vaikka se on merkittää osa matkustusmukavuutta.

Nimimerkki Putput valitsi neljästä (4) automerkistä parhaimmaksi Bemarin ja seitsemänneksi (7.) Audin, briljanttia. Ja niin heräsi epäilys näiden sivujen uutiset-palstaa piinanneen multinikin trollisupermiehen porvarillisesta (Clark Kent-)hahmosta. Kyseisten häiriintyneiden kirjoitusten ainoana substanssinahan on ollut: BMW on paras, Audi paskin.

Uutispuolen dissaamisessa hän on käyttänyt esim. nimimerkkejä:

Audi A4 1.8 turbo 88kw
88kWPower
Vakkiapina
vagvagvag
novag
WAG asentaja suvussa
VAG-out
Vag laatua itä-blokista
Olympia-volkkari A4 1.8 turbo 88kw
Vag4ever
nevervag
four zeros
kello68:


Miksi ihmeessä muuten noinkin kalliiden autojen vakioradiot on ääneltää yhtä hyviä kuin 15ke pikkuautoissa? Siinä pilataan matkustusmukavuus täysin. Tuotantokustannusten ero noin huonojen ja selvästi parempien kauttimien välillä on luokkaa 20e.
Lehden testissä tuskin mitenkään huomioidaan radioiden äänenlaatua vaikka se on merkittää osa matkustusmukavuutta.



Jos auto on niin haluttava, että ihmiset ovat valmiita maksamaan ekstraa kunnollisista äänentoistolaitteista, niin tyhmäähän valmistajan kannalta olisi olla ottamatta noita rahoja.
Harms:
Nimimerkki Putput valitsi neljästä (4) automerkistä parhaimmaksi Bemarin ja seitsemänneksi (7.) Audin, briljanttia. Ja niin heräsi epäilys näiden sivujen uutiset-palstaa piinanneen multinikin trollisupermiehen porvarillisesta (Clark Kent-)hahmosta. Kyseisten häiriintyneiden kirjoitusten ainoana substanssinahan on ollut: BMW on paras, Audi paskin.

Uutispuolen dissaamisessa hän on käyttänyt esim. nimimerkkejä:

Audi A4 1.8 turbo 88kw
88kWPower
Vakkiapina
vagvagvag
novag
WAG asentaja suvussa
VAG-out
Vag laatua itä-blokista
Olympia-volkkari A4 1.8 turbo 88kw
Vag4ever
nevervag
four zeros


Taattua Putputin kuoliaaksi nauratusta. :laugh:
NHB:
Jos auto on niin haluttava, että ihmiset ovat valmiita maksamaan ekstraa kunnollisista äänentoistolaitteista, niin tyhmäähän valmistajan kannalta olisi olla ottamatta noita rahoja.


Tottahan tuo on selvää mutta kun samalla valmistajat esittelevät kuinka täydellisiä heidän tuotteensa ovat jo ihan vakiona mutta tuollainen perusasia on täysin retuperällä. Keskiluokan autoista löytyy useita missä on paljon parempi radion ääni. Jotenkin ristiriitainen tilanne.
Oikeastaan Volvoa ei pitäisi kovin paljon morkata mutta nuo Saksalaismerkit eivä tunnu osaavat/haluavan tehdä hyvä-äänistä radiota. Muiden kuin Audi A4 ns. parempaa lisävaruste kaiutinsettiä en ole kuullut eikä sekään juuri kummallisempi ollut kuin vakio, vain enemmän bassoa mutta muuten yhtä kurja.
Parempia lisävarusteäänentoistosettejä ei ole yleensä esittelyautoissakaan joten vähän paha mennä sellainen 1-2ke lisäsetti tilaamaan kun riski tyhjästä maksamiselle on melkoinen. Ei kai kukaan metalliväriäkään rastita jos ei voi etukäteen tietää millainen väri on :/
kello68:
Parempia lisävarusteäänentoistosettejä ei ole yleensä esittelyautoissakaan joten vähän paha mennä sellainen 1-2ke lisäsetti tilaamaan kun riski tyhjästä maksamiselle on melkoinen. Ei kai kukaan metalliväriäkään rastita jos ei voi etukäteen tietää millainen väri on :/

Minähän en näistä mitään tiedä, kun kuuntelen autossa vain moottoria, nitinöitä ja kolinoita, mutta mitä on noita parempien autojen kuljettajien kommentteja vuosia lueskellut eri foorumeilta niin ainakin BMW:n vakiota reilusti kalliimpaan Logic-7 -äänentoistoon on omistajat olleet todella tyytyväisiä.

Merkkifoorumeilta löytyy varmasti helposti joku jonka autossa voi noita käydä testaamassa jos ei maahantuojan autoissa kerran löydy. Hankalaa kyllä, mutta näin mä tekisin jos omat rahat ois kyseessä ja epäilyttäis maksaa sokkona.

1 2 3 4 5 6 seuraava >>

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot