Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Farmarit järjestykseen, volvo D5, MB E 220 Cdi, Audi A6 2.0 Tdi ja BMW 520 D

<< edellinen 1 2 3 4 5 6 seuraava >>

Jos on kiinnostusta auton äänentoistojärjestelmien parantamiseen itse, voisi lukea >> tämän opinnäytetyön <<

Lopussa on lähdeluettelo josta saa lisää tietoa.

>> Tässä laitteita äänentoiston parantamiseen autossa <<
viltteri valjami:
Harms:
Nimimerkki Putput valitsi neljästä (4) automerkistä parhaimmaksi Bemarin ja seitsemänneksi (7.) Audin, briljanttia. Ja niin heräsi epäilys näiden sivujen uutiset-palstaa piinanneen multinikin trollisupermiehen porvarillisesta (Clark Kent-)hahmosta. Kyseisten häiriintyneiden kirjoitusten ainoana substanssinahan on ollut: BMW on paras, Audi paskin.

Uutispuolen dissaamisessa hän on käyttänyt esim. nimimerkkejä:

Audi A4 1.8 turbo 88kw
88kWPower
Vakkiapina
vagvagvag
novag
WAG asentaja suvussa
VAG-out
Vag laatua itä-blokista
Olympia-volkkari A4 1.8 turbo 88kw
Vag4ever
nevervag
four zeros


Taattua Putputin kuoliaaksi nauratusta. :laugh:



Tämä kommentti oli kyllä huippu. Kiitos siitä.

:laugh:
Jaahas, veikataan seuraavasti:

1. BMW
2. Audi
3. Volvo
4. Mersu

Henkilökohtaisena listana Audi ja Volvo vaihtaa tuossa paikkaa. Samaten Mersun kanssa ois tiukkaa kumpi ensin. Mutta tämä perustuu pelkästään fiilikseen enkä ole autoja peräjälkeen verrannut.
Ja kuitenkin jos noista joku olisi ostettava omaksi käyttöautoksi, niin valinta kuitenkin osuis Volvoon. Voiko tätä enää monimutkaisemmin sanoa...
Tuossa Penteleen laittamassa opinnäytetyössä on painavaa asiaa autohifistä. Kannattaisi kuitenkin mieluummin jatkaa autohifistä keskustelua tuolla jo olemassaolevassa ketjussa, joka on perustettu juuri tästä aiheesta. Taitaa vaan valitettavasti kiinnostus autohifiin olla aika olematonta tällä palstalla.

http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6488
A-utoilija:
Tuossa Penteleen laittamassa opinnäytetyössä on painavaa asiaa autohifistä. Kannattaisi kuitenkin mieluummin jatkaa autohifistä keskustelua tuolla jo olemassaolevassa ketjussa, joka on perustettu juuri tästä aiheesta. Taitaa vaan valitettavasti kiinnostus autohifiin olla aika olematonta tällä palstalla.

http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6488


Selvähän se. itselläkin kokemusta aikoinaan nöösipoikana vähän parempitasoisten autoäänisten rakentamisesta mutta se aika on ohi. Lisäksi työsuhdeautoon ei leluja rakennella... eikä siihen puuhaan enää edes ole kiinnostusta.

Keskustelua autojen äänentoistosta ilman omaa rakentelua sen sijaan soisi olevan lisää.
Volvolta mukana "iso" kone ja muilta pieni "hinnat alkaen" malli. Laitetaanmpa muihinkin mallisarjan isoin diesel, niin saadaan competenssiä testiin. Kaikki niin pirskatin hyviä ajettavia, mutta omaan takamukseen tuo ruotsalainen penkki istuu parhaiten.
Eikös nuo joko moottorit tai varustelutasot määritellä lähinnä hintaperustein? Volvo on muita edullisempi ja samalla hinnalla saa sitten esim isomman koneen?
Noin kai se on. Siinä vain sakemannit ottaa takapakkia ja se ei miellytä kaikkia.
Aeronautti:
Noin kai se on. Siinä vain sakemannit ottaa takapakkia ja se ei miellytä kaikkia.

Ei kyllä tainnut tulla 2009 premium diesel vertailussakaan mitään takapakkia sakemanneilla vaikka Volvossa olikin tehokaampi kone.

Minusta on ihan reilua verrata saman hintaluokan autoja, mutta mielenkiinnon vuoksi tietysti voisi joskus valita erilaisinkin perustein testiryhmän.
Jos tuo Penteleksen pisteytystaulukko pitää paikkaansa, niin jos tehokkaammalla moottorilla saa pisteen enemmän kiihtyvyydestä, mutta pisteen vähemmän kulutuksesta, niin kokonaispistemäärähän tippuu. Käsittämätön painotus, jos kulutusta painotetaan 10 %, mutta kiihtyvyyttä 5 %. Tällöinhän esim. Volvo todennäköisesti vaan kärsii muita tehokkaammasta moottoristaan. Sitten kun oikeasti ajatellaan tuon luokan autojen valintaperusteita, niin onko se kulutus todellakin suorituskykyä tärkeämpi? Ei ainakaan minulle.

Maantieajo 15%
Kaupunkiajo 10%
Ääritilanteet 10%
Kulutus 10%
Sisämelu 10%
Istuimet ja sisätilat
- Ajoasento 5%
- Takapenkki 5%
Ylläpitokulut 10%
Kiihtyvyys 5%
Valot ja näkeminen 5%
Tavaratilat 10%
Varusteet 5%

AUTO BILD TESTASI NUO JO-paitsi Volvon

Uudessa Auto Bild Suomi-lehdessä eli No 23-24/2011 on testattu sakemannit;

1. Audi A6Avant TDI=391 pistettä, 9,9s kiihtyvyys 0...100km/h ja testikulutus 6,4 L/100km, vaihteisto 6v. manuaali.

2. BMW 520d Touring=389 pistettä, 8,7s kiihtyvyys 0...100km/h ja testikulutus 6,1 L/100km, vaihteisto 8 v. automaatti.

3. MB E220 CDI T,= 380 pistettä, 8,8s kiihtyvyys 0...100km/h ja
testikulutus 6,5 L/100km, vaihteisto 6v. automaatti.

Mese jäi armotta ajo-ominaisuuksissa kahdelle muulle, mutta voitti tiloissa.

Itse nyt vanhana volvistina veikkaan, että TM panee Volvon peränpitäjäksi Mesen kanssa aika samoilla pisteillä, muuten järjestys on sama. Volvo on näistä varmaankin janoisin.

Testibemarissa oli aktiivinen iskunvaimennus ja jos TM:n autossa ei ole tätä, se pudottaa BMW:n sijoitusta.



=) =) =)
Bugracer:
Volvo on muita edullisempi ja samalla hinnalla saa sitten esim isomman koneen?


Volvo osaa tehdä auton hyvin, halvempi ja silti vähintään yhtä hyvä :flower:
Riippuu, mitä hakee. Joku pitää bemaria parhaana, toiselle Volvo on ykkösvalinta. Ei se sen kummempaa ole.

Ei se kallis hinta välttämättä tuotetta parhaaksi tee. Sen opin kantapään kautta uutena ostetun väyrysmersun kanssa.

Tapio:

Lukiko siellä, miksi Audi oli manuaali ja kaksi muuta automaatteja? Aika erikoinen valinta.
A6 manuaalina on vähän kuin Rolls Royce plyysiverhoilulla.

Ei kai noita oikeasti myydä manuaalina?
Tuon tyyliset autot ostetaan tosiaan Suomessa jo niin yleisesti automaatteina, että oma pitää hakea Saksasta sitten kun se aika koittaa.

Mutta tässä suhteessa olisi vertailun kannalta hyvä olla sama varustus kaikissa.

Jos manuaali hyväksytään vertailuun, olisi ehkä Volvonkin kannattanut työntää vertailuun manuaali vaikka puoliväkisin. Se olisi saanut isommasta moottoristaan pienen edun suorituskyvyssä ja ilman Volvon automaatin suurta kulutuslisää. Olisi tullut kivat mittaustulokset ja siitä huolimatta olisi ostajalle sitten voitu myydä automaatti.
Tapio Taula:
Uudessa Auto Bild Suomi-lehdessä eli No 23-24/2011 on testattu sakemannit;

1. Audi A6Avant TDI=391 pistettä, 9,9s kiihtyvyys 0...100km/h ja testikulutus 6,4 L/100km, vaihteisto 6v. manuaali.

2. BMW 520d Touring=389 pistettä, 8,7s kiihtyvyys 0...100km/h ja testikulutus 6,1 L/100km, vaihteisto 8 v. automaatti.

3. MB E220 CDI T,= 380 pistettä, 8,8s kiihtyvyys 0...100km/h ja
testikulutus 6,5 L/100km, vaihteisto 6v. automaatti.

Mese jäi armotta ajo-ominaisuuksissa kahdelle muulle, mutta voitti tiloissa.

Itse nyt vanhana volvistina veikkaan, että TM panee Volvon peränpitäjäksi Mesen kanssa aika samoilla pisteillä, muuten järjestys on sama. Volvo on näistä varmaankin janoisin.

Testibemarissa oli aktiivinen iskunvaimennus ja jos TM:n autossa ei ole tätä, se pudottaa BMW:n sijoitusta.



=) =) =)


En muista yhtään henkilöautotestiä jossa Autobild (autolehtien Seiska) ei olisi saanut voittajaksi VAG:n mallia.
:p
Bemarista tullaan morkkaamaan huono suuntavakautta ja/tai yliterävää ohjausta ja silti kehutaan sen ajettavuutta... outoa mutta noin se menee.

Suurin osa noista myydään vain busines-paketeilla varustettuna joten olisi suotavaa ettei muita varusteita ole testiautoissa.
Toivottavasti mukana on tienylitys kiihdytys eli paikallaan jalka jarulta ja pedaali konehuoneeseen. Ajanotto 30m matkalta ja alkaen siitä kun jalka nousee jarrulta. 0-100km/h kiihdytys ei kerro mitään jos mukana ei ole vaihteiston ja moottorin viivettä.
simppa:
Lukiko siellä, miksi Audi oli manuaali ja kaksi muuta automaatteja? Aika erikoinen valinta.

Jos A6:sen haluaa, manuaalille on Suomessa vaihtoehtona vain 3.0 V6 quattro aut. Se olisi tässä vertailussa ylikallis, ylitehoinen ja ylihyvä.

Harmittava valinta maahantuojalta/valmistajalta.

EDIT: Korjaus, kyllähän se A6 remmitomaatilla löytyy myös Suomen (business-) hinnastosta.
Lieneekö sattumaa että Audi on Auto Bildin testiin antanut manuaalin... BMW:n sähkösäätöisten iskunvaimentimien lisäksi autossa oli nelipyörä ohjaus. Audissa oli ilmajousitus ja akustiset lasit. Näin ainakin saksalaisessa lehdessä.

Kaikki Saksalaiset on vähintäänkin kunnolla koeajettu ja yhdellä niistä tuli ajettua 50 tkm.

Kahdessa näistä sisälle kuuluva moottorin ääni on työkalumaisen karkea. Yksikään näistä ei ole suuntavakaa suomen uraisilla teillä, varsinkaan koeajo autojen normaalia leveimmillä renkailla. Yksi näistä puskee varsinkin sateen kastelemilla mukula kivillä ja ohjaus vetelee voimakkaasti kiihdyttäessä.

Yksi suodattaa tien karkeuden muita paremmin ja ajaessa pysyy paha maailma pois ohjaamosta. Kaikissa moottorin ja vaihteiston yhteistyö sujuu hyvin, yhdessä jopa loistavasti.

Kaikki ovat minusta erittäin hyviä autoja, hieman eri luonteisia ja varsinkin imagoltaan eroavaisia. Tässäkin ketjussa monella on näistä autoista imagojen värittämät vahvat mielipiteet, vaikka yhdelläkään näistä autoista ei olisi koskaan ajettu.

On aivan sama minkä TM saa vertailun voittajaksi, varsinkin kun piste-erot ovat TM:n nykytyyliin lähinnä nimelliset.
Riippuu valinta aika paljon painotuksista. Hinta ei ole mukana TM:n testissä. Oikeamman oman vertailun saa, kun laittaa autojen todelliset hinnat omilla varustevaatimuksillaan vertailuun mukaan.

Tarpeellisiakin varusteita noista puuttuu. Esim. polttoainelämmitintä ei noista löydy vakiona kuin Volvosta. Ilman sitä en dieseliä oikeaan talveen ostaisi. Enkä kyllä ostaisi tuon luokan autoa millään vakiosisustuksillakaan.


Tapio Taula:
Uudessa Auto Bild Suomi-lehdessä eli No 23-24/2011 on testattu sakemannit;

1. Audi A6Avant TDI=391 pistettä, 9,9s kiihtyvyys 0...100km/h ja testikulutus 6,4 L/100km, vaihteisto 6v. manuaali.

2. BMW 520d Touring=389 pistettä, 8,7s kiihtyvyys 0...100km/h ja testikulutus 6,1 L/100km, vaihteisto 8 v. automaatti.

3. MB E220 CDI T,= 380 pistettä, 8,8s kiihtyvyys 0...100km/h ja
testikulutus 6,5 L/100km, vaihteisto 6v. automaatti.



Omilla painotuksilla Suomen oloihin nämä menisivät järjestykseen:

MB
Audi
BMW

Audi olisi muuten paras, mutta se on turhan meluisa Mersuun nähden. Bemari ei tarjoa mitään, mitä Mersusta ei löytyisi mutta lisäksi Mersu menee tarvittaessa suoraan.

Mutta se minkä noista ostaisin, onkin sitten ihan eri juttu. Siinä tulisi mukaan se mikä noista oikeasti halutaan myydä ja mitä on vaan kaupan.
Ajamistani 2011 malleista voi sanoa:

3000 km ajossa Volvo V70 D3 oli yllättävän hieno, ilmanvaihto + valot luokkaa loistavat. Melko äänetön, penkki loistava, etupenkkien takapuolella auton suhteellinen koon puute näkyy, takapään jousitus huono & pomppivaisen yksinkertainen, superjäntevästi keskittävä ohjaus luokkaa "ok". Koneen suhteen D3:lla pärjää, vaikka kone lupaa enemmän kuin antaa eli D5 on ainoa valinta. D3:ssä on paljon vääntöä, vähän tehoa eli auto on ns. pintakaasu-voimadiesel, jolla ei kannata painaa kaasua pohjaan sillä "nobody´s home". Automaatti on vanhan kansan loota. Kulutus maantiellä hyvä, mutta taajamassa vie liki 2.5 litraa enemmän kuin liki yhtä nopea Passat 2.0 TDI manuaalina. Ihmettelin tuota monta kertaa, kävin ajamassa tietyn pätkän yhä uudelleen ja uudelleen (sopiva 15 km kauppamatka 60 km/h rajoituksilla) ja ei ihme sentään, Volvo vei 7.4 litraa ja passat 5.0 litraa. Samat temput, lämmöt, nopeudet kaikki. Volvon tietokoneen tietäen, se ei todellakaan "näytä liikaa kulutusta".

1800 km ajossa BMW 530i (tai mikä tahansa malli uudesta 500-sarjasta) on mystisen äänetön ja Bemariksi pehmeän mukava, silti unohtamatta arkiajon vaativampien tilanteiden "ajetttavuutta". Ei, se ei ole edellisen version kaltainen rata-auto vaan henki on lähempänä Mersua. Bemarin teema on yhä "auto on ajettavaksi ja auto tykkää mutkista". Oikealla rengastuksella toiminee Suomessakin 100-0. Hieman häiritsee jännä ohjaamon ahtaus - oikeasti, siellä istutaan kuin suolassa mutta auto on silti leveä ja reilu. Niskatuet ei vain "ole siellä" vaan ne puskee niskaan - en tykännyt. Samoin takatilat oli aika niukat... menen aina istumaan "taakseni" eikä siellä tilaa aivan äärettömästi ollut. BMW lienee hukannut 5-10 tärkeää senttiä konepeltiin ja moottorin mahdollisimman taakse tuomiseen... valtavasta akselivälistä on hukattu paljon.

900 km sessiolla uusi Audi A6 on edeltäjäänsä selvästi äänettömämpi eikä tuon suhteen kannata nojailla edellisen version ongelmiin. Kun auton ymmärtää rengastaa 17" / 55 profiilein, niin setti toimii suomessa hyvin. Jos ajosta & melusta haluaa tinkiä, niin 19" settiä alle niin olo parempi parkkipaikalla kuin maantiellä. Ainakin ajamani TDI Quadro oli ihan makea eikä se todellakaan ollut äänekäs. Autoa hieman vaivaa VAG:n taipumus tuoda tuoda tiettyä VAG perustekniikkaa esiin uusissa kuorissa... BMW oli enemmän luksus-olkkarin oloinen. "Ison Farkun" teemasta... niin yllättävää kyllä itseni taakse istumaan meneminen tuotti jonkinlaisen pettymyksen; eihän sitä tilaa juuri Passattia enempää ollut. Takapenkki oli hemmetin alhaalla ja tuki tuntui lyhyeltä. Ok, ehkä Audi-mies ajattelee, että tilaan pakettiauton kun tilaa tarvitsen... Kojetaulun hullut muodot on vähän Star Treki ridiculis juttua...

3.0 TDI Quattrona ilmajousituksella, lasikatolla, eberillä, vaalealla nahkalla ja märkäkytkin DSG:llä... kyllä. Muttei suomesta +80.000 euroon.

Meseen en ole koskenut... . Huolimatta MB:n perusteellisesta tavasta tehdä autoja on pakko sanoa, että olen silti vain 43 vuotias. Niin kauan kun MB ei osaa siirtää CLS:n coolia muihin autoihinsa samaan tapaan kuin Audi tekee Volkkarin veljistä himottuja, niin kyseisiin autoihin pitää koskea tietyllä ajatuksella. Tuo on vähän kuin tekisi viimeisen päälle olohuoneen kotiinsa 400m2 kivitaloon järvenrannalla ja laittaisi 70 luvun tapetit seinään... MB ei vain osaa olla nuorekas + seksikäs vaikka se olisi kuinka hyvä. Voihan se olla, että otan autot viikonlopuksi testiin, ajelen muutaman kriittisen kaverin kanssa niillä ja yhdessä tehdyn arvion mukaan ostan Mesen seuraavaksi 500.000 km:ksi.


Noista autoista muka-eteenpäin-meneminen eli A8, S-Sarja, 700-sarja tai S80:aan hyppääminen ei muuten tuota yhtään mitään teknistä lisäarvoa. Paitsi, jos naapurin talo on turhan liki oman kodin kokoa.
Tapio Taula:
Uudessa Auto Bild Suomi-lehdessä eli No 23-24/2011 on testattu sakemannit;

1. Audi A6Avant TDI=391 pistettä, 9,9s kiihtyvyys 0...100km/h ja testikulutus 6,4 L/100km, vaihteisto 6v. manuaali.

2. BMW 520d Touring=389 pistettä, 8,7s kiihtyvyys 0...100km/h ja testikulutus 6,1 L/100km, vaihteisto 8 v. automaatti.

3. MB E220 CDI T,= 380 pistettä, 8,8s kiihtyvyys 0...100km/h ja
testikulutus 6,5 L/100km, vaihteisto 6v. automaatti.



joo, paitsi että pistetaulukossa oli aika omituisia painotuksia, esim audin ympäristöpisteet oli isommat kuin bemulla???, varmaan tulee korjauksia. tuossakin pisteet menee hyvin samoiksi, painotuseroja vain. eli fiiliksellä voipi ostella... kulutukset autopiltti taitaa laskea siten, että 10 minsaa ajetaan talla pohjassa motaria... mielenkiintoista nähdä suomikulutukset...

bemu "voitti" testin mutta kun audi oli halvempi käsivalintaisena niin hintaosiosta sai paremmat pisteet. tomaatilla olis sekä kulutus että hinta nousseet... tosin skoda olis voittanut silti, aina vaggi voittaa kaikki pilttitestit, paitsi jos ei ole mukana testissä testattavana.
jupu.com:
Ajamistani 2011 malleista voi sanoa:
900 km sessiolla uusi Audi A6 on edeltäjäänsä selvästi äänettömämpi eikä tuon suhteen kannata nojailla edellisen version ongelmiin.


Täsmälleen samaa mieltä, jos on ajanut uutta A6:sta, huomaa ettei sen melutaso poikkea juurikaan saksalaisista kilpailijoista. BMW:n melussa on merkille pantavaa, että siitä puuttuvat lähes tyystin ärsyttävät äänet.

Kun kirjoitit Mersun ”pappamaisuudesta”, on hyvä huomata, että auto on nimenomaan suunniteltu hieman vanhemmalle kohderyhmälle kuin saksalaiset kilpailijansa. Auto ei välitä niin paljon tietoa tiestä kuin kilpailijansa, se ikään kuin eristää kuljettajan muusta ympäristöstä.

Mersuhan on tehnyt tieteellistä tutkimusta asiasta. On tutkinut mm. keskimääräistä sykettä verrattuna kahteen saksalaiseen kilpailijaansa. Esim. SUV luokassa Mersussa on kuljettajalla jopa 1,6 lyöntiä matalampi syke kuin kilpailijoissa
AkiK:

Tarpeellisiakin varusteita noista puuttuu. Esim. polttoainelämmitintä ei noista löydy vakiona kuin Volvosta. Ilman sitä en dieseliä oikeaan talveen ostaisi. Enkä kyllä ostaisi tuon luokan autoa millään vakiosisustuksillakaan.



Jos olisi kokemusta näistä saksalaisista autoista, tietäisi ettei, sisätilojen kylmyys näitä autoja vaivaa. Mersun ja BMW:n lämmityskanavissa olevat PTC-elementtivastukset tuottavat lämpöä sisälle muutamassa sekunnissa käynnistyksestä. Jostain syystä Kokeilemani A6 ei ollut tässä suhteessa aivan kilpailijoiden tasolla. Polttoaine käyttöinen lisälämmitin ei nopeudessa pärjää sähkövastuksille.

Saksalaiset eivät muutenkaan katso hyvällä silmällä katso polttoaine käyttöisiä lämmittimiä, koska nämä päästävät päästönsä suoraan ilmaan. Muistaakseni 2004 tekivät saksalaiset autonvalmistajat sopimuksen, etteivät asenna tämän tyyppistä lisälämmitintä vakiovarusteeksi saksassa myytäviin autoihin.

<< edellinen 1 2 3 4 5 6 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto