Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Toyota GT 86

<< edellinen 1 2 3 4 5 seuraava >>

fd3s:
BRZ premiumin metallivärin kanssa yli 50 000 € menevä hinta ei näin köyhästä ainakaan tunnu kovin halvalta ;)

Samaa minäkin olen tässä miettinyt, että idea edullisesta takavetoisesta pelkistetystä urheiluautosta on loistava, mutta saahan tuolla hinnalla jo vaikka mitä muutakin jos nyt ei ihan vastaavaa autoa olekaan muilla merkeillä tarjolla.
Ennakkorummutukseen suhteuttuna tuo 50 k€ hintalappu tuntuu kyllä poskettoman kovalta. Ei GT 86 mikään jokamiehen sportti tuolla hinnalla ole, millaisena sitä ainakin koitettiin markkinoida.

Tiedän, ettei käytetyn vertaaminen uuteen ole reilua, mutta voisin kuvitella, että monelle saattaisi tuolla hinnalla jo käytetty ja hyvin vähän ajettu Porsche Boxster olla vaihtoehto. 50k€ hintalapulla kun saa kilometrien puolesta parhaimmillaan lähes uuden, alle 10 tkm ajetun Boxster S:än. Nettiautossakin on tarjolla Boxster S n. 8tkm ajettuna 53 k€ hintalapulla.
Katsoin uutta TopGear jaksoa ja ainakin tuo Toyota malli maksaa UK:ssa 25 000 puntaa eli n. 31000 euroa.

Tietysti nyt kun ollaan Suomessa missä kaikki kiva maksaa tuhottomasti niin tottakai tuon auton pitää maksaa 20 000e enemmän.
Hinta on siis suhteessa paljon halvempi kuin Suomessa. Esimerkiksi Passat Bluemotion 1.6 TDI farkun perushinta ilman lisävarusteita briteissä on 22 000 puntaa. Suomessa vastaavan Passatin lähtöhinta on 33 k€.
Ei kai toi GT 86 ihan 50 k€ maksa, mutta reilu 45 k€ kuitenkin ja hintaa on siinäkin riittävästi. Tämmöisen käytetyn Z4:n saa käytännössä samaan rahaan: http://www.nettiauto.com/bmw/z4/4108965
Uusin Z4 ei liene ajettavuudeltaan millään vastine GT 86:lle. Ainakin toivon, ettei ole.

Z4 on niitä bemareita, missä ajettavuus otti malliuudistuksessa selvää takapakkia.
simppa:
Uusin Z4 ei liene ajettavuudeltaan millään vastine GT 86:lle. Ainakin toivon, ettei ole.

Joo, en ajatellutkaan että tuollainen "laiskanpulsea" automaattilootainen Z4 olisi suora kilpailija, mutta jonkinlainen vertailukohde kuitenkin hinnaltaan. En ole Z4:ää itse ajanut kumpaakaan mallia, joten ajettavuudesta en sano mitään.
3-vuotias auto ei ole koskaan vaihtoehto uudelle.

Tuollaista bemua saa korjata omiin piikkiin subaran/toyotan takuuajan aikana varmaan 5000€.

Tällöin bmw on 6-vuotias ja arvo ehkä 20000€ ja se uutena ostettu BRZ tai GT vasta 3-vuotias ja arvo n.30000€. Paljonko tuli siis takkiin kun osti vanhan bemun?
Tuollainen 13 tonnia ajettu Bemu mitään korjauksia tarvitse.
Ostin vuosi takaperin 5-sarjalaisen mittarissa 200tkm ja vuoden aikana korjattu kaksi alustan niveltä, jotka kustanti yhteensä vajaa 200 euroa. Että niin huonoja nää baijerilaiset on.

no-kia:
Tuollainen 13 tonnia ajettu Bemu mitään korjauksia tarvitse.
Ostin vuosi takaperin 5-sarjalaisen mittarissa 200tkm ja vuoden aikana korjattu kaksi alustan niveltä, jotka kustanti yhteensä vajaa 200 euroa. Että niin huonoja nää baijerilaiset on.



No enpä kyllä yhden vuoden kokemuksella lähtisi mitään autoa vielä kehumaan. Sen verran epäsäännöllisin välein nuo viat nimittäin pyrkivät esiintymään.
Oulussa näkyi eilen tämmöinen oranssina liikkeen tarroilla. Kukaan käyny vielä koeajaan?
Liikkeessä tuota tuli koeistuttua, mutta en käynyt ajamassa, kun ei ole aikomusta hankkia sellaista. Toki mieli olisi tehnyt, mutta joku kohtuus pitänee koeajoissakin pitää (Tosin ei tuota luultavasti olisi edes vielä saanut koeajoon).

Auto on todellakin pieni. Kuskin paikalle mahtuu minun mittainen juuri ja juuri hyvin, mutta takapenkille ei jää silloin ollenkaan jalkatilaa. Eli kyseessä on käytännössä 2 paikkainen auto.

Sisustus on kivan ja urheilullisen näköinen ja istuimen saa kerrankin riittävän alas. Kuskin paikka vaikuttaa kaikin puolin olevan kunnossa, pientä ahtautta lukuunottamatta.
Joo koeistuttu on ei ajettu. Tulee kuulemma kilpiin vasta elokuun lopussa.
Pistin tilaukseen itselleni. Maalis-huhtikuussa tuloo..GT86

Samalla käynnillä otin viikonlopuksi yaris hybridin koeajoon ja tilaukseen meni sekin.

Metallivalkoisena ja style varusteilla saa vasta helmikuussa.Kuka vielä kehtaa väittää ettei autot mene kaupaksi kun tuollaiset toimitusajat on!

Nyt on siis vielä ajettava reilut puolvuotta nykyisillä volvolla ja IS:llä.

No kaiken näköistä koppanaa olikin jo "ykkösautona" tässä välissä ja taas mennään vahvasti japanilaisiin takas.
On se vaan mukavaa kun muistaa tankata ja pitää ilmaa renkaissa niin se on sillä selvä.
Onnea vaan uuden auton johdosta. GT86 on uuden Lexus GS:n ohella harvoja japseja, jotka jaksavat itseäni kiinnostaa. Hienon auton olet varmasti hankkinut!

Mitä tuohon kestävyyteen tulee, niin eipä tuosta sakemannista ja jenkistä mitään ylenmääräistä harmia ole ollut. Väitän, että tuon jenkin ylläpitokulut ovat reippaasti pienemmät kuin vastaavan nousevan auringon tuotteen.

Itsekin olen ihan hilkulla hupikotteron vaihdon suhteen. Pitääpä katsoa, mitä saavat hierottua tarjoukseksi.
Varmasti jenkki onkin huoleton peli!

No kyllä ne sakemannitkin pelitti ihan ok.

Mut pientä harmia kuitenkin (mitä noiden kanssa ei tod.näk.tule). Talvella ei lähtenyt aina tulille ja toisessa oli can-väylässä jotain "vittuilua" päällä. Milloin siinä nelirinkulassa paloi mikäkin vikavalo ja pakkohan nekin oli kuntoon laittaa.

En kehannut ottaa GT:ä lanseerausvärillä (oranssi)vaan tulee mustana. Voi olla vähän huono väri tojoon (naarmuuntuu), on meinaa aika heikot lakat olleet yleensä noissa.
Onnea vaan autolle täältäkin. Järkyttävän pitkä toimitusaika kyllä sulla, kaverille pitäisi oranssi yksilö tulla ilmeisesti syyskuun alussa (oli aluksi luvattu elokuun alkuun kun on joskus loppukeväästä jo tilattu). Sit ainakin pääsee ajamaan jos ei liikkeessä viitti koeajolla käydä.

Teknikens Värld:in ja TM:n SCOTY 2012 -vertailussa GT86 oli kai pärjännyt hyvin kun vasta TV:n seuraavassa numerossa esiteltävässä top kuutosessa kerran oli.
GT86 tuli pitkän odottelun jälkeen koeajettua viime viikonloppuna. En lähde kirjoittaan mitään varsinaista koeajoraporttia, mutta nostan nyt joitain eniten omaan mieleen jääneitä juttuja esiin.


  • Koko: Auto on oikeasti pieni, paljon pienempi kuin kuvien perusteella kuvittelin. Kaupunkiajossa ja tiukoilla mutkapätkillä luulisin pienuuden olevan etu, vaikka keulan ulottuvuuden arviointi on vähän hankalaa. Saksalaisiin autoihin jos on tottunut niin myös sisätilojen mitoitus vaikuttaa varmasti hiukan kutistetulta ainakin jos on itse isokokoinen. Takaistuimelle sopii 160 cm pituinen kohtuudella jos edessä ei istu pitkä ihminen, mutta pää kolisee mutkissa helposti takalasin sivulla olevaan pilariin eikä varpaille ole juurikaan tilaa istuimen alla.

  • Alusta: Mulla ei ole mitään varsinaista urheiluautokokemusta, jos nyt vertaan ajamiini perheautojen sporttisempiin malleihin niin sanoisin että GT86:n alusta on varmasti tiukimpia mitä olen ajanut. Enkä tarkoita tällä että alusta olisi kohtuuttoman epämukava, mutta positiivisella tavalla jämäkkä se kyllä on. Auton tyyppi huomioiden korkeahkot 215/45R17 renkaat kuitenkin suodattavat asfaltin karkeutta melko hyvin eikä rengasmelu ollut Michelin Primacy HP -renkain ollenkaan paha. Koeajolla ei ollut sopivaa mutkapätkää tarjolla, mutta alusta tuntui siltä että autoa heittelis mutkiin todella mielellään.

  • Ohjaus: Ohjaus tuntui todella välittömältä ja nopealta. En tiedä montako kierrosta laidasta laitaan tulee, voi olla että ohjaus ei ole juurikaan nopeampi kuin joissain muissa uusissa autoissa, mutta auton ohjautuvuus oli mun skaalalla aika mielettömän nopeaa. Siis ei ainoastaan renkaat käänny nopeasti vaan myös koko auto kääntyy. Ohjauksen tunnokkuutta oli vähän vaikea arvioida kun en ajanut pidon rajoilla asti, mutta sen perusteella mitä tuosta nyt sai vaikutelmaa tuntuu että kunhan ohjauksen nopeuteen tottuu niin se myös kertoo riittävästi siitä mitä renkaissa taphtuu. Sitä en sitten tiedä onko ohjaus liiankin nopea moottoritienopeuksissa.

  • Vaihteensiirto: Koeajoin manuaalia ja sen vaihteensiirto oli mun skaalalla aikalailla täydellinen. Vaihdovälit on erittäin lyhyet ja täsmälliset. Tällä olisi todella ilo kepittää radalla tai mutkatiellä. Toki taas pitää muistaa että en ole ajanut "oikeita" urheiluautoja. Kierrosten nosto/sovitus alapäin vaihdoissa oli aluksi vähän hankalaa, tuntui että moottori ei reagoi pieneen välikaasuun kovinkaan herkästi vaikka muuten kaasuvaste on tosi herkkä.

  • Moottori: Moottorissa ei ole liikaa tehoa ja luonne voi olla hiukan tasapaksu, mutta kyllä se silti mun mielestä herää kierroksilla eloon. Kaasuun vastaavuus on erittäin välitöntä eikä kierrosherkkyyttä voi moittia. En vedätellyt 300 km ajettua autoa ihan rajoittajaan asti, mutta täyskaasukiihdytyksessä äänet oli paremmat kuin etukäteen kuvittelin. Aktiivisessa ajossa kierrokset pitää pitää jossain 4500rpm yläpuolella. Matka-ajossa eli viitosella tai kuutosella suomalaisissa nopeuksissa moottorista ei kuulu juuri mitään.


Kaikenkaikkiaan auto ylitti oma odotukset nimenomaan siinä millaisen tunnelman se ajettaessa luo. Perheautosta tai edellisen sukupolven Celicasta ollaan kaukana.





Miten etupenkille sopi? 90-luvun Celicaan en sopinut edes etupekille ilman nukkuma-asentoon säädettyä penkkiä.
Itse kävin istumassa GT86:ssa. Mittaa on 189cm ja hyvin mahduin istumaan. Ei tullut tunnetta että pää olisi katossa kiinni.
-tupla-
Joo, ei ollut 180cm aika pitkäjalkaisena mitään ongelmaa etupenkillä. Ratin vedin niin lähelle kuin vain sai ja melko hyvin sen saikin lähelle.

Olen kyllä hyvin mahtunut tuohon 90-luvun viimeiseen Celicaankin.
192 senttisenä etuistuin piti laittaa takaistuimeen kiinni ja hiukset olivat katossa kiinni, mutta silti ajoasento oli hyvä ja tilat riittävät. Tunnelmaa voisi verrata mukavaan kädenmyötäiseen hansikkaaseen, kun joku muu auto on rukkanen.
GT:n sisaren kulutusta moitittiin korkeahkoksi, mutta pari numeroa aiemmin täsmälleen samoihin kulutuksii yltävää Civic 1.8i kehuttiin taloudelliseksi.
Style66:
GT:n sisaren kulutusta moitittiin korkeahkoksi, mutta pari numeroa aiemmin täsmälleen samoihin kulutuksii yltävää Civic 1.8i kehuttiin taloudelliseksi.


No oli kyllä muutenkin niin läpeensä epäneutraali tuo BRZ:n koeajo että harvoin näkee vastaavaa. Kaikki mikä tuossa on hyvää olikin toimittajan mielestä jollakin ihmeellisellä filosofialla "liian hyvää". Kaikesta näki, miten toimittajaa kiukutti kun alla ei ollut keskieurooppalaista sukuperää oleva etuvetoinen turboahdettu auto. Surullista.
Saakelin vanha ketju mut laitan silti. Peugeot RCZ vs. GT86 vs. Golf 7 GTI

http://m.youtube.com/watch?v=KCWTo74XvZM

Golf hitain tuossa porukassa vaikka tehokkain vehje ja TM:n ylistämä ajettavuus.

Vähän samanlaiset fiilikekset jäi itsellä kun näin video kuvaa Alastarolta, jossa RS focus ja Gt86 kellotti aikoja, Focus jäi 105 hv ylivoimasta huolimatta useamman sekunnin/kierros.

<< edellinen 1 2 3 4 5 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto