Lefa:
Juu aivan. Viimeksi kun kävin ns. pikahuollossa vaihdattamassa sulat, jouduin odottamaan puolisen tuntia...
Jos tavoitteena on valita itse mitkä asiat käytetään liikkeessä ja mitkä tehdään itse, niin silloin ei liisari ehkä ole paras mahdollinen valinta?
Liisari kannattaa ajatella kesäkissaksi, jota käytetään hetki ja sen jälkeen heitetään pois ja koko prosessi tapahtuu sopimusehtojen määräämällä tavalla.
Jos 2 vuoden jälkeen tekee mieli vaihtaa pois itselle sopimaton auto tai jos 8 vuoden jälkeen tuntuu, ettei mukavasta autosta halua vielä luopua, niin nekin valinnat ovat ihan omissa käsissä, paitsi jos ottaa liisarin. Nuo kaksi ovat muuten vaimon nykyinen auto ja sen edeltäjä.
Jos omassa käytössä olevan auton toiminta kiinnostaa ja ennen kaikkea jos haluaa itse valita mitä töitä autolle tehdään ja kuka ne tekee tai kuinka paljon sitä tehtaan jäljiltä modifioidaan, taitaa olla parasta ostaa se sama auto itselle?
Se on sitä paitsi useissa tapauksissa halvempaakin. Ja jos ostaja niin haluaa, huoltosopparin turvin myös tasan yhtä vaivatonta kuin liisarikin pito. Eikä polttimon vaihdoista, lisävalojen asennuksesta, soittimen päivittämisestä tai lisävuosista tarvi neuvotella kuin perheen kesken.
Käyttöautoni xenonpolttimoiden vaihto vie vähemmän aikaa kuin auton ajaminen edes sinne pikahuollon jonoon ja talvirenkaat vaihtuvat alle ilman puhelinsoittoa puolen tunnin sisällä siitä kun niiden tarve on havaittu. On se vaan helppoa, kun ei tarvi rasittaa itseään työsuhdeautolla.
Tarkoitukseni ei ole moittia työsuhdeautoilijoita ajattelemattomiksi tai kädettömiksi, koska ajan- ja rahankäyttövalinnoistahan tässä on kyse. Päinvastoin, ymmärrän työsuhdeauton hankintamotiiviksi autonhoidon ulkoistamisen, vaikka minulle sopiikin paremmin pitää tässä asiassa valinnanvapaus itselläni.