Mikä tahansa nelivetoinen höyhentää vajaavetoisen vetovoimassa, mutta paikallaan sutiminen ei kuvaa auton hallittavuutta.
Näiden faktojen lisäksi eri kuljettajilla on omia mielipiteitä ja toiveita. Sinun suosikkisi on etuvetopainotteinen neliveto ja nimimerkkini kuvaa minulle luontevaa autoa. Suosikkimme ei siis ole sama auto. Tällä perusteella:
mikahe:
Vanhana takavetofanina käsityksesi autojen ohjattavuudesta saattaa olla hieman hämärtynyt (neutraali - yli - ali).
Onko meidän pakko väitellä siitä, mikä on oikea tai hyvä?
Eikö voida vain sopia, että
mieluinen kaarretasapaino on meille eri asia? Omalta osaltani tiedän, että minun on helpompi uhrata suuntavakavuutta kuin ketteryyttä, ellen voi saada molempia.
mikahe:
tällaisia kommentteja "nya quattrosystemet med
kronhjulsdifferential som skickar 60 procent av kraften bakåt, och skillnaden är tydlig. Numera känner man hur bakändan skjuter på och hjälper till att få till en rotation i
kurvorna. "
Asiantuntijat vahvistavat sen minkä jo lyhyt koeajokin paljastaa,
vanhaan quattroon verrattuna uusi on selvästi ketterämpi ja enemmän takavetoisen tuntuinen ajaa.
Se on sitten mielipidekysymys onko tuo hyvä vai huono asia.
Jos vanha quattro-äijä, Quattro-äijästä puhumattakaan, kokee uudet mallit vanhoja huonommaksi, tunnen suurta sympatiaa. Minäkin olen niin vankasti Volvoäijä, ettei Volvon tämän hetken mallistosta löydy yhtään ainoaa mallia, jota viitsisin edes vilkaista.
Onko Audi (Volvon tapaan) profiloinut uudet mallit aiempaa laajempaa yleisöä houkuttelevaksi vanhojen kannattajien suosion kustannuksella?
mikahe:
Ihan geometrisista syistä neutraalin auton takapyörät tekevät mutkassa pienemmän lenkin kuin etu-sellaiset. Jos vasurissa näyttää päätyvän ojaan ja oikealle käännyttäessa vastaantulijan nokkaan, on kyseessä aliohjaava auto.
Aivan.
mikahe:
Minusta tavallisten Audien pyöristetty painonjakauma 60:40 on parempi ajettava 50:50 voimanjaolla kuin uudemmalla 40:60 vastineella. Jälkimmäisellä auto on pahimmassa tapauksessa hyvin yliohjaava,
Aivan. Enkä edes yritä puhua sinua pois tuosta mielipiteestäsi, koska ei minulla ole tarjota tilalle kuin oma mielipiteeni ja tiedän jo valmiiksi että et sinä siitä pidä. eikä toki tarvikaan.
Live & let live.
mikahe:
ja se ei ole erityisen turvallista maantieliikenteessä, kuten hyvin tiedämme.
Ei, me emme tiedä sitä. Kaiken muun ylläolevan näen mielipide-erona, mutta tätä turvallisuuseroa erilaisten voimansiirtojen välillä en usko ennen kuin joku esittää siitä evidenssiä.
Tässä samassa threadissa käytettiin jo viikkoja sitten tuo sama kortti takavetoisen vaaroista, mutta perusteluja sille ei löydy.