Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Talviauto

<< edellinen 1 2 3 4 5 6 7 8 seuraava >>

simppa:
Experience:

Bemarissa jäähdyttimen edessä on kunnon kaihtimet joita ohjataan moottorin ja ulkolämpötilan perusteella. Talvella se on käytännössä aina kiinni ja moottori lämpenee nopeammin. Helteillä kaihtimet on täysin auki. Lamellien reunassa on kumitiivistys ja ratkaisu pienentää myös moottorin ääniä ulospäin. En tiedä löytyykö tällaista muista merkeistä ?


Ainakin osasta Fordeja. Mm. Mondeosta.

>> Tällainen << on Citroen DS5:ssä.
Penteles:
simppa:
Experience:

Bemarissa jäähdyttimen edessä on kunnon kaihtimet joita ohjataan moottorin ja ulkolämpötilan perusteella. Talvella se on käytännössä aina kiinni ja moottori lämpenee nopeammin. Helteillä kaihtimet on täysin auki. Lamellien reunassa on kumitiivistys ja ratkaisu pienentää myös moottorin ääniä ulospäin. En tiedä löytyykö tällaista muista merkeistä ?


Ainakin osasta Fordeja. Mm. Mondeosta.

>> Tällainen << on Citroen DS5:ssä.


Taitaa löytyä noista Ford/PSA-dieselkoneisista laajemminkin, ainakin C5/508 eHDI-painoksista.

Näistä kaksivetoisista autoista löytyy Talviauto 2012:

Audi A6 Avant 2,0 TDI Multitronic
BMW 116i 5-ov.
Chevrolet Aveo 1,2 5-ov.
Citroën C4 VTi 120
Ford Focus 1,6 EcoBoost 110 kW
Hyundai i40 Wagon 1,7 CRDi 85 kW
Kia Rio 1,4 5-ov.
Lexus CT 200h
Mazda5 1,6TD
Mercedes-Benz B 180 CGI
Nissan Micra 1,2 DIG-S
Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo
Peugeot 508 Sedan THP 156
Suzuki Swift 1,2 VVT 5-ov.
Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i 5-ov.
Volkswagen Beetle 1,2 TSI 77 kW

Mielenkiintoisimmat noista on Audi, Ford, Hyundai, MB ja Peugeot.
Mielenkiintoista, bensa- ja dieselkoneet samassa testissä. Automaatit ja manuaalit ovat jo aikaisemmin olleetkin samassa porukassa.
Hyvä TM, ei kannata rakentaa testeihin keinotekoisia raja-aitoja!

Talvitestauksen vuosikymmeniä kestänyt jakso on merkittävä teko suomalaista kuluttajaa kohtaan. Toivottavasti testauksesa voidaan jollain tavalla huomioidaan myös ominaisuuksien parantelu, kuten maskin suojauksesta 27.1.11 ja lumiketjuista esittämissäni kommenteissani toivoin. Mikään muukaan taho ei tietääkseni ole mitattua tietoa asiasta tarjonnut.

Herbert:

Toistaiseksi pahviviritykset ovat olleet toimivampia, kuin tuollainen liika hienostelu talven olosuhteissa.


Ei tietääkseni noiden Bemarien ja Fordien järjestelmässä mitään ongelmaa sinänsä ole. Talvellahan läpät käytännössä pysyvät kiinni, joten pakkastoimivuuskaan ei varmaan kovin paljon tule ongelmaksi.

Asian testaaminen olisi tietysti siinä mielessä mielenkiintoista, että eihän noita varsinaisesti ole suunniteltu talveen vaan ennenkaikkea alentamaan ilmanvastusta ja polttoaineenkulutusta. Mutta onhan tuollaisella säätyvällä järjestelmällä iso etu verrattuna normaaleihin ilmanottoaukkoihin, jotka on kuitenkin mitoitettu hellekelin maksimijäähdytyksen eikä tosiaankaan talven mukaan.
Toimittaja Tapio Koisaari kirjoittaa että uusi kulpa on on lukijan kannalta mielekkäämpi vaihtoehto talvitestiautoksi kun uusi jetta. Höpöhöpö.

Mitä tarkoittaa tuo mielekkyys?

Joo, mielekkyys tarkoittaa siis sitä että on järkevää testailla autoa jota ei osta "juurikaan kukaan" ja jättää testaamatta auto jonka "melkein kaikki ostaa":headwall:.

Myyntimääriä kun mietitään niin karrikoiden noin voidaan kirjoittaa ihan yhtä lailla jos voidaan kirjoittaa että on mukamas lukijoiden kannalta mielekkäämpää testata uutta kuplaa kuin uutta jettaa...

Olen eri mieltä toimittajan kanssa tästä asiasta mutta onneksi kaikki ei ole samaa mieltä kanssani.
Toisaalta ainakin minusta Jetan uutuusarvo olisi aika vähäinen, ottaen huomioon että Volkkarin ja Skodan lähes kaikki muut ns myyntimallit ovat tainneet testissä jo esiintyä. Kupla on tästä peruskaavasta poikkeava automalli, siinä mielessä mielenkiintoinen. Tuskinpa Jetta tarjoaa talviominaisuuksissa mitään erityisen poikkeavaa esim. Golfiin tai Octaviaan verrattuna.
VW Beetle valmistetaan Jettan tapaan Meksikossa Golfin alustalle. Akseliväliltään ja alustaltaan Jetta edustaa "tulevaisuutta" ja Beetle "menneisyyttä". Miksi ? Beetlen akseliväli on "vanhanaikainen" vajaat 254 cm ,kun Jettan akseliväli on 265 cm; Beetlen perusmoottoriversioissa on ikivanha yhdystukiakselisto takana kun taas Jettassa on aina (Euroopassa) monivarsituenta. Beetle ei siis tarjoa mitään uutta, Jetta sen sijaan olisi ollut mielenkiintoinen häivähdys seuraavan sukupolven Golfia. Se,että Golf puetaan Kuplan kaapuun, on pelkkä ulkonäkö- ja sisätila-asia.
AkiK:
Herbert:

Toistaiseksi pahviviritykset ovat olleet toimivampia, kuin tuollainen liika hienostelu talven olosuhteissa.


Ei tietääkseni noiden Bemarien ja Fordien järjestelmässä mitään ongelmaa sinänsä ole. Talvellahan läpät käytännössä pysyvät kiinni, joten pakkastoimivuuskaan ei varmaan kovin paljon tule ongelmaksi.


Onko sinulla tietoa, että vikoja ei olisi ollut? Toisaalta esim. raolleen jumittunut verho toimii Suomessa ympäri vuoden ilman, että siitä mitään oiretta aiheutuu.

Vi Bilagaren testissä (jos jutun oikein ymmärsin) Hyundailla ongelmaa oli.
Quu...:
Zagarat:
Dacia Duster 4x4. Ainut mikä kiinnostaisi vertailussa. Vai oliko jo viime vuonna?


Noita Dusterita ei tarvisi tuda Suomeen ollenkaan, kun ladoisa ja mossesta eroon päästiin.


Heh heh. Onneksi on markkinatalous. Ostin viikko sitten diesel-Dusterin. Nyt alkaa, toivottavasti ainakin takuuajan mittainen kestotesti.
Tähänastista kerrottavaa: hitaan puoleisesti lämpää näillä vajaan -30 asteen pakkasilla. Puhallustehoissakin on toivomisen varaa. Istuinlämmitys on tehokas, mutta katkaisin hankalassa paikassa. Alamaskin peite tuli vakiovarusteena, ylämaskin peittelin itse. Etenee mainiosti, eipä ollut vaikeuksia pysäköidä Helsingin aurausvallikasattujen katujen reunoille. Riittävän kepeästi ja vakaasti taittuu matka moottoritielläkin. Kestävyys ja luotettavuus jäävät nähtäväksi.
No, eipä ollut pahan kalliskaan.
^no tota, toi melkeen vuoden vanha uutinen...

Mutta mää lottoan Pemaria voittajaksi.
Olihan tuo ihan mukava lukea taas talviautovertailun tulokset netin kautta. Pääseepähän vähemmällä lehden luennalla, kun se aikanaan tulee. B)
Miten tuon nyt ottaa.
Ruotsalaisilla on tuo MB myös talvitestissä.
Niin oli ja yllätyksen itselle aiheutti VW:n, en viitsi kertoa miten.

Lexuksen sijoitus meni niin kuin olin suunnitellutkin.
Myös Ilta-Sanomat kertoo tuloksen kärjen osalta:

http://www.iltasanomat.fi/autot/ennakkotieto-tama-valittiin-vuoden-talviaut oksi-2012---katso-koko-lista/art-1288449189725.html#comments-anchor

"Voittoon Mercedes-Benzin veivät sen ajettavuus ja joukon parhaat, lisävarusteena myytävät ksenonvalot. Ohjaus todettiin erinomaiseksi, mutta täydellinen auto ei vielä ole, vaanmoottorin hyötysuhteessa ja lämmityslaitteen tehokkuudessa on parantamisen varaa.

Vain kymmenyksen päähän jäi Lexus CT 200h, joka menestyi ennen kaikkea tehokkaasti toimivan voimalinjansa ansiosta. Auton ajettavuus ei ole kuitenkaan tekniikan kanssa aivan samalla tasolla.

Kolmannen sijan jakoivat Audi A6 Avant 2,0 TDI Multitronic ja BMW 116i."


Miksiköhän Mersu on arvosteltu lisävarusteisilla ksenoneilla, onko kaikki muutkin arvosteltu lisävarusteisten ksenoneiden perusteella?
Mersu olis jäänyt hopealle mikäli siinä olisi ollut halogeenit, valintaperusteena oli mallisarjan myydyin malli ja sen takia xenonit ovat Mersussa.
A-utoilija:

Miksiköhän Mersu on arvosteltu lisävarusteisilla ksenoneilla, onko kaikki muutkin arvosteltu lisävarusteisten ksenoneiden perusteella?


Vapaa lainaus artikkelista: "Maahantuojan ilmoituksen mukaan ksenonvaloilla varustettuja malleja myydään 2% enemmän kuin halogeeneja. Jos tilanne olisi ollut toisinpäin, Mb olisi pudonnut kolme kymmenystä ja voittaja olisi ollut Lexus, jonka myydyin valoversio on halogeenivalot."

Tiedä sitten, perustuuko Mersun ilmoitus ja siten ksenonmallisen auton saaminen testiin koko totuuteen, osatotuuteen vai ns. muunneltuun totuuteen. Merkittävä asia se joka tapauksessa markkinoinnin kannalta oli.

Yhtä lailla olisi voinut valittaa siitä, miksei auto xx ollut testissä. Nyt Mersu sai kyseenalaisin perustein voiton.

Itseäni ei edelleenkään kiinnosta, millaisia asetelmia testiversioissa on vastakkain. Muutenkin ryhmä on hyvin sekalainen, joten suurin informaatioarvo piileekin kyseisten autojen ominaisuuksien testaamisessa. Ei niiden paremmuusjärjestyksessä. Auton ostaja sitten testimenestyksestä riippumatta päättää, valitseeko ksenonit vai halogeenit.
Ei mitannut TM keulapeiton vaikutusta ainakaan tässä testissä. Toivottavasti mielenkiintoa löytyy aihetta kohtaan sen verran, että siihen palataan myöhemmin.
Miten hyvin Mersun lämpeni?
NHB:
Miten hyvin Mersun lämpeni?


Yleisarvosana 8 lämpimyydestä.
Taajama-ajossa viidenneksi hitain ja maantieajossa kuudenneksi hitain lämpenemään.
Takalasinlämmitin oli kiitettävä ja istuinlämmitin hyvä.

Kympit mersu sai talviajosta maantiellä ja valoista, jotka tosin olivat lisähintaan myytävät xenonit.

Tämän vuoden tuloksista voisi päätellä että ns. premium-merkit ovat parhaita talviautoja - MB, Lexus, Audi ja BMW.
Penteles:
Tämän vuoden tuloksista voisi päätellä että ns. premium-merkit ovat parhaita talviautoja - MB, Lexus, Audi ja BMW.

Tsot, tsot ainakin Mesen osalta. Jos se olisi ollut perinteinen takavetokinneri, niin tuskin olisi ohjausta puhumattakaan muusta ajettavuudesta kehuttu.

EDIT: Bimmelin suhteen kehitys kehittyy, sillä (jos olen oiken ymmärtänyt ja muistanut) tässä 2008 TM-talvitestissä himmeliin piti vaihtaa renkaat, jotta sitä voitiin edes ottaa arvoasteikolle mukaan: http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/talviauto-2008/tm-vertailu-talvi auto-2008
No jo alkoi Mersukin pärjäämään talvitesteissä kun vaihtoi etuvetoon !
"Kaasupäästöt hallinnassa"

"Autojen häkä- ja hiilivetypäästöt sekä typen oksidien päästöt olivat hyvin hallinnassa, ja kaikki autot selvisivät näistä kohdista puhtain paperein."

TM ilmoittaa, että NOx-päästöjen arvosanat menee:
10 NOx-päästöt < 0,08 g/km
9 Nox-päästöt < 0,18 g/km
ja että, loput arvosanat porrastetaan 0,1 g/km välein.

Tuosta kun laskee, niin ihmettelen, miten Mazda, Audi ja Hyundai selvisivät tuosta osakokeesta "puhtain paperein".

Ja tuohon kun yhdistää hiukkaspäästö-osion arvostelun, niin Audin saama yhdeksikkö "Kylmäpäästöt"-osiosta ja loppukehut "pakokaasupäästöt ovat hyvin hallinnassa" kuulostaa oudolta.

Kylmien bensiinimoottorien hiukkaspäästöistä TM:ltä taas perus-jeesustelut, samalla unohtaen, että jahka bensiinimoottori lämpenee talvella, niin voimassaolevat raja-arvot alitetaan kirkkaasti. Näinhän ei tapahdu dieselmoottoreiden NOx-päästöille, vaan niitä tuprutellaan koko talvi (ellei autoa ole varustettu SCR-järjestelmällä.)
"Tsot, tsot ainakin Mesen osalta. Jos se olisi ollut perinteinen takavetokinneri, niin tuskin olisi ohjausta puhumattakaan muusta ajettavuudesta kehuttu.


Tsot tsot, kannattaa kurkata vanhan 203 koppaisen c-sarjan ajettavuus pisteet vanhassa talvitestissä...

<< edellinen 1 2 3 4 5 6 7 8 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto