Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Lahden moottoritien kolarisumassa parisataa autoa

<< edellinen 1 ... 3 4 5 6 7 ... 19 seuraava >>

Jorma L:
Voidaanhan me toki asiaa päivitellä keskustelupalstoilla vaikka maailman tappiin, ei ne kuskit jotka oikeasti aiheuttavat vaarallisia tilanteita edes lue tätä.

Jotenkin tuntuu, että ne, jotka siirtyvät vasemmalle "parantaakseen liikenneturvallisuutta", lukevat. Ehkä olen väärässä.

Riittävää tiedottamista?

Kumppani:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012022815261968_uu.shtml


Ei ilmeisestikään:

"Poliisi: Kolareita ja ulosajoja sattunut jo useita satoja"

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012022815264281_uu.shtml

Riittävää reagointia?

Tuntuu että viime vuosina on ketjukolareita alkanut sattumaan talvikelissä enemmän ja enemmän. Ja tämä talvi on kaiken huippu. Taas tänään Tampereen suunnalla.

Mikä on muuttunut aiempaan verrattuna? Ovatko kuljettajat muuttuneet huonommiksi, vai onko vika kehittyneessä ajoneuvotekniikassa joka tuudittaa kuljettajan turvallisuuden tunteeseen, mutta eivät sitten pysähdykään ajoissa kun ajetaan ylikovaa tai liian lähellä suhteessa tilanteeseen?

Toisaalta kuolonkolareita sattuu aiempaa vähemmän, joten tunteen mukaan ulosmittauksella saattaa olla perusteensakin.
Syy on se, että kun yhteiskunnan tempo on suorittamista ja saavutuksia, niin myös liikenne. On totuttu nopearytmiseen elämään ja se näkyy myös tien päällä. Olin tänään Tampereella liikenteessä ja näkyvyys oli ehkä 5 metriä, arvasin kyllä että moottoritiellä kolaroidaan ja valitsin toisen tien.
Syy on se että Suomesta on kuoriutumassa itäblokkimaisempi ja Venäläisempi maa kuin nämä ovat aiemmin olleet itsekään. Osaamisella (kuljettajien) ja viranomaisten toimilla/tuloksilla ei mitään väliä, sählätään miten sählätään ja sitten selitellään näön vuoksi jotain mediassa/kahvipöydissä.

Liikenneinfra on jo alkujaan surkeaa vanhaa perua ja yhä vain huononee. Valvontaa ei ole ja jos sitä tehdään niin se on todellisista ongelmista huomiota pois siirtävää. Kaikki 'keskustelu' ja viranomaistoimet, jota ei oikeasti ole nimeksikään huolimatta armeijasta joka on sillä tekosyyllä työllistetty, ovat ennemmin tilannetta haittaavaa eikä millään tavalla järkevää tai tuloksiin pyrkivää / niitä aikaansaavaa.

Ei ole järkevää ohjausta eikä valvontaa joten porukka rupeaa toimimaan kuten parhaaksi näkee, joka puolestaan johtaa muidenkin toimimaan 'puolustavasti' tai vastareagoivasti ajaen, ja kierre jatkuu... Koko homma on yhtä sirkusta.

Ja kun mistään asiasta ei käydä järkevää tai rehellistä keskustelua niin mitään parannusta ei ole näköpiirissä -> eli tilanne vain taantuu entisestään. Vai onko millään tavalla missään liikenteeseen liittyvässä asiassa nähty kehitystä millään tapaa viime vuosikymmeninä (ei lueta ulkomaisten autovalmistajien ja lainsäätäjien aikaansaamaa positiivista tulosta)?

Onko kuljettajien osaamista tai kiinnostusta/keskittymistä liikenteeseen onnistuttu parantamaan? Ei, sitä suorastaan vähennetään tahallaan!

Ainoat konkreettiset toimet ovat olleet autoilijoiden 'ylivaltaa vastaan taisteleminen' eli tahallinen liikenteen haittaaminen kostoksi siitä ettei maailma toimi eräiden idioottien ideologian mukaisesti. (Ilman että se tietenkään ketään muutakaan hyödyttää, mutta heistä tuntuu hyvältä edes rankaista jotakuta).

Ja tottakai väkiluku kun on kasvanut eli entisten alueiden väentiheys on kasvanut paljon ja uusia asuntoalueita on rakennettu niin on rakennettu pari liikenneympytää ja ylläpidetty tai päivitetty pikkuisen olemassaolevaa infraa -murto-osalla siitä mitä pitäisi jotta edes alkup. tilanne säilyisi.
Kaikki on vain ikävää, negatiivista, moralisointia, syyllistämistä jne. jne..

Ja muuten poliisi ei osaa käsitellä onnettomuustilanteita ilman että koko liikenne on aina seis puoli päivää. Kukaan ei tiedä mikä tilanne on, kukaan ei kykene toimimaan vaan pitää odotella ja 'ottaa tilanne hallintaan' tuntikaupalla, vapaatkin kaistat pidetään suljettuna ihan vaan 'kun on nyt niin vakava tilanne ja me pidetään järjestystä'.

Muutenkin viranomaisten toiminta onnettomuuspaikoilla on aina sellaista seisoskelua ja ajanhukkaamista.

Muissa maissa hommat hoituu niin paljon nopeammin ettei voisi uskoa ellei näkisi eroa Suomen hidasälyisiin ja ammattitaidottomiin tonttuihin. Ehkä syy on se etteivät suomalaiset viranomaiset tapansa mukaan tiedä lainkaan mikä heidän työnsä tavoite oikeasti on ja ketä varten sitä ollaan hommissa...
Syy on se, että vapaasta tiestä ei osata nauttia, vaan se pitää jollakin ilveellä tukkia, ja silloin arvattavastikin peräkonttiin satelee sitä sun tätä.
Vieläkään ei näköjään osata antaa nopeammille tilaa eikä pitää riittävää etäisyyttä, taas on Lempäälässä rytissyt, on se auton ajaminen vaikeeta.
Olen tänään hiihdellyt auringonpaisteessa ja ajanut sulilla asfalttiteillä, joten lumimyrskyn kuvitteleminen vaatii muistelemista. Itse asiassa ei tarvitse muistella kuin viikko taaksepäin, jolloin ajoin Helsingistä pohjoiseen. Näiden muistikuvien perusteella en syytä tämän päivän kolareista ketään vaan totean, että kun keli on tarpeeksi huono, ajaminen on onnen kauppaa - ellei ajeta kolmea kymppiä, mikä on utopistinen vaatimus valtateille ja moottoriteille. Yritän nyt muistella viikon takaista.

Ensinnäkin tietä on vaikea nähdä, jos auton tuulilasi on lumen ja rännän peittämä, ja jos pimeällä ajettaessa auton valot ovat tehottomat, ja lamput lumen peittämät. Totta kai tien suunnilleen näkee, mutta ajourat joutuu arvailemaan. Tämä tekee ajamisesta epävakaata, kun joutuu tekemään nopeita ohjausliikkeitä. Tästä puolestaan seuraa ajoittaisia sivuluisun alkuja, jotka pitää oikaista (ei taida koskea uusia autoja). Jos lunta on satanut paljon (10 cm), se itsessään saa aikaan auton hallinnan menettämisiä, kun renkaat eivät tottele ohjausta, tai kun perä lähtee sivuluisuun heikon sivuttaispidon takia. Ja kun tähän kaikkeen lisätään se, että liikennettä on erittäin paljon, ketjukolarit ovat mahdollisia. Ei kyse ole siitä, että suomalaiset eivät osaisi ajaa, tai että tiellä olisi kaikenlaisia ”suhareita”. Kolareita tapahtuu kaikkialla, kun keli on huono, ja liikennettä on paljon.

P.S. Näin viikko viikko sitten tuolla mainitsemallani reissulla ensimmäisen kerran suden luonnossa. Juoksi tien yli lumisateessa.
nastaterroristi:
Mikä on muuttunut aiempaan verrattuna? Ovatko kuljettajat muuttuneet huonommiksi

Kuljettajat ovat muuttuneet huonommiksi, koska heille on opetettu, että itsestä tai muista ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, koska pelkästään nopeusrajoitusta noudattaen saavuttaa kuolemattomuuden.

Samalla aiempaa suurempi liikennemäärä ahdetaan aiempaa heikommille ajoväylille, koska aiempaa suurempi osa liikenteen verokertymästä sössitään toisarvoisempiin kohteisiin vihervasemmiston johdolla.

Sitä saa mitä tilaa.
Putput:
Onko kuljettajien osaamista tai kiinnostusta/keskittymistä liikenteeseen onnistuttu parantamaan?

Ei sille mitää voinu, se vaa meni...enkä varmana ajanu ylinopeutta

-> liukas keli suisti :headwall:
Siellä on varmaan ollut muutama kesärenkailla seassa.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/04/1522630/tampereen-liikenne -taysin-sekaisin---viranomaiset-kehottavat-valttamaan-autoilua

Kommenteissa lukee mm. "Mitkään turvavälit tai nopeuksien pudottamiset auta kun osa on niin vesipäitä et SUVIKUMEILLA ollaan tuollaisessa kelissä!! Lahdesjärven ABC:llä muutama Bemari luisteli niin et työntää piti vauhtiin! Täysiä idiootteja! "
Jorma L:
Siellä on varmaan ollut muutama kesärenkailla seassa.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/04/1522630/tampereen-liikenne -taysin-sekaisin---viranomaiset-kehottavat-valttamaan-autoilua

Kommenteissa lukee mm. "Mitkään turvavälit tai nopeuksien pudottamiset auta kun osa on niin vesipäitä et SUVIKUMEILLA ollaan tuollaisessa kelissä!! Lahdesjärven ABC:llä muutama Bemari luisteli niin et työntää piti vauhtiin! Täysiä idiootteja! "

Eiköhän suurin osa kolaroijista ollut ihan talvirenkailla liikkeellä. Se että joku jää suvikumeilla penkkaan jumiin on typerää, mutta eipä syyllistetä heitä kuitenkaan muiden aiheuttamista onnettomuuksista.
nastaterroristi:
Jorma L:
Siellä on varmaan ollut muutama kesärenkailla seassa.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/04/1522630/tampereen-liikenne -taysin-sekaisin---viranomaiset-kehottavat-valttamaan-autoilua

Kommenteissa lukee mm. "Mitkään turvavälit tai nopeuksien pudottamiset auta kun osa on niin vesipäitä et SUVIKUMEILLA ollaan tuollaisessa kelissä!! Lahdesjärven ABC:llä muutama Bemari luisteli niin et työntää piti vauhtiin! Täysiä idiootteja! "

Eiköhän suurin osa kolaroijista ollut ihan talvirenkailla liikkeellä. Se että joku jää suvikumeilla penkkaan jumiin on typerää, mutta eipä syyllistetä heitä kuitenkaan muiden aiheuttamista onnettomuuksista.

Juuri, uudet kesärenkaat toimii paremmin kuin huonot talvirenkaat, tästäkin on viimevuosilta testituloksia.

Taisi löytyä pari jolla eilen oli jo kesägummit alla B)
740 GLE:

Kuljettajat ovat muuttuneet huonommiksi, koska heille on opetettu, että itsestä tai muista ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, koska pelkästään nopeusrajoitusta noudattaen saavuttaa kuolemattomuuden.

Samalla aiempaa suurempi liikennemäärä ahdetaan aiempaa heikommille ajoväylille, koska aiempaa suurempi osa liikenteen verokertymästä sössitään toisarvoisempiin kohteisiin vihervasemmiston johdolla.

Sitä saa mitä tilaa.


Tasan näin. Ja vielä muutenkin Suomen perinteinen suhtautuminen kaikkeen: tehdään 'yleisen tavan mukaan' ja jos jotain sattuu niin sitten SELITELLÄÄN. Tuloksilla ei ole mitään väliä tai sillä mitä oikeasti tapahtuu, ja jos joku siihen kiinnittää huomiota niin sitten syytellään toisia, kohtaloa, säätä ja SELITELLÄÄN!

Ihan oikeasti ilmeisesti vastuuttoman virkamiehen tapa on levinnyt Suomen valtavirran tavaksi eli kaikki Suomessa vain SELITTELEVÄT jotain mikä tulee ensimmäisenä mieleen ja luulevat että sillä asia on selvitetty. Ja että syy vieritetään sillä SELITTELYLLÄ pois omalta tontilta ja tulokset/todellisuus on saatu seliteltyä erilaisiksi kuin ovat.
740 GLE:
Kuljettajat ovat muuttuneet huonommiksi, koska heille on opetettu, että itsestä tai muista ei tarvitse ottaa mitään vastuuta, koska pelkästään nopeusrajoitusta noudattaen saavuttaa kuolemattomuuden.


Missä tällainen on opetettu? En tunnista sitä ettei tarvitsisi ottaa vastuuta, jopa virheellisestä pysäköinnistä voidaan antaa pikkuinen rikemaksu.

Minulle taas on tullut kuva että rattijuoppous on sivullisille se pahin ongelma.

(11-vuotiaan tappanut rattijuoppo ajoi 100 km/h taajamassa, tuollainen nopeus on täysin odottamatonta. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012032615373108_uu.shtml?ref=telkku )

Teecee voisi kerrata miten ylinopeus lisää tilastollisesti liikennekuolemia. Eikä se tilasto varmaankaan väitä sitä että nopeusrajoitus estää jalankulkijoiden päälleajot.
Helsingin Sanomissa haastateltu poliisi sanoi: "Pitäisi tajuta, että nopeus valitaan keliolosuhteiden mukaan, eikä niin, että sata lasissa mennään, kun taulussa lukee sata."

Kun poliisi sakottaa autoilijaa "talvinopeusrajoituksen" rikkomisesta kuivalla ja sulalla maantiellä lämpömittarin näyttäessä +10 astetta, autoilija voisi sanoa poliisille: "Pitäisi tajuta, että nopeus valitaan keliolosuhteiden mukaan, eikä niin, että kahdeksankymppiä lasissa mennään, kun taulussa lukee kahdeksankymppiä."

Kun autoilijoita simputetaan liian alhaisiksi koetuilla nopeusrajoituksilla, he eivät ole enää tämän jälkeen halukkaitta luopumaan vapaaehtoisesti nopeudestaan missään olosuhteissa. Taustalla on yksinkertainen psykologinen ilmiö.

Tilanne on vähän sama kuin jos joillekin ihmisille maksettaisiin epäinhimillisen huonoa palkkaa, jota vuosi vuodelta kaiken lisäksi alennettaisiin - ja näitä ihmisiä moitittaisiin siitä, että he eivät vapaaehtoisesti luovu vielä siitä vähästäkin palkastaan tilanteen vaatiessa. Heitä moitittaisiin itsekkäiksi, ja heille sanottaisiin, että pitäähän sitä nyt talkoohenkeä olla. Arvostelijat itse olisivat miljoonaoptioista nauttivia johtajia.

Tilannetta voi verrata myös siihen, että varusmiehille myönnettäisiin erittäin vähän lomia, ja samaan aikaan heitä haukuttaisiin siitä, että he eivät luovu lomistaan ja osallistu ylimääräisiin varuskuntatalkoisiin. Heille rähjättäisiin, että onko sitä nyt pakko itsekkäästi jokainen lomatunti käyttää, koska pitäähän sitä nyt ihmisestä myös solidaarisuutta ja talkoohenkeä löytyä. Arvostelijat itse nauttisivat pitkistä lomista ja runsaasta vapaa-ajasta.

Maantieliikenteessä tavallisia autoilijoita liiasta nopeudesta arvostelevat ovat poliiseja, jotka itse nauttivat vapaasta kaahaamis- ja takaa-ajo-oikeudesta.

Silloin kun saa paljon, sitä voi vähän tarvittaessa luovuttaakin. Mutta silloin kun saa vähän, siitä ei halua antaa pois mitään.

Liukkaalla kelillä suosittelen seuraavaa:

Etäisyys edellä ajavaan pitää säilyttää tarpeeksi pitkänä. Jos joku ohittaja tulee väliin, on hidastettava ja annettava välimatkan taas kasvaa. Kun liikenne edessä on pysähtynyt, omaa nopeutta pitää alentaa rauhallisesti ja pysähtyä riittävän kauas edellä olevasta. Oma pysähtyminen pitää tehdä selväksi takana tuleville (Saksassa autot sytyttävät hätävilkut yllättävissä pysähtymistilanteissa). Kun on pysähdytty, pitää seurata taustapeilistä, saako takaa lähestyvä auto vauhdin hiljenemään ajoissa. Mikäli törmäys näyttää mahdolliselta, on itse lähdettävä ajamaan eteenpäin, jotta törmäys vältettäisiin. Tästä syystä välimatkan edellä olevaan autoon pitää olla tarpeeksi pitkä.
CS2800:
Missä tällainen on opetettu? En tunnista sitä ettei tarvitsisi ottaa vastuuta, jopa virheellisestä pysäköinnistä voidaan antaa pikkuinen rikemaksu.

Silloin kun sinun nimimerkkisi auto oli uusi, oli TV:ssa jatkuvasti tietoiskuna höyhenjarrutusta, vastaohjausta, luiston oikaisua, jne. ajamiseen liittyviä asioita, jotka ovat kuljettajan vastuulla.

Milloin viimeksi näit Liikenneturvan tietoiskun auton ajamisesta?

Viimeksi eilen Helsingin ympäristön kolareita sulan tien vieressä tien pientareella 2 sentin loskassa haastateltu poliisi kertoi aivan oikeita asioita etäisyyksistä, pysähtymisestä ja nähdyn ymmärtämisestä, mutta toimittaja yritti keksiä vastuusta vapahtavan syyn taivalta:
- onhan tässä sentään loskaa tiellä?
Poliisi ihmettelee missä se loska on, ja vastaa:
- ???...noo...hieman märkä tiehän tämä on (tjsp)

Nopeuksien valokuvaamiseen on investoitu miljoonia mutta liikenteen valvontaa vähennetään. LP kertoo ettei tälle vuodelle enää löydy normaalia vahvuutta partioimaan viikonloppuisin ja öisin. Tällöin liikenteen valvonta on poistettu, mutta valokuvausta harrastetaan aktiivisesti.

Lain keskenään rinnastamiin vakaviin rikkomuksiin ei suhtauduta samalla tavoin. TLV ylinopeudella johtaa aina kortin poistoon. Vaaran aiheuttaminen tilanteessa jossa päälleajon aiottu uhri ovelasti pakenee jo aiemmin suunnittelemaansa varalaskupaikkaan ei johda mihinkään, koska poliisia ei kiinnosta. Eihän niitä kiinnosta edes liikennevaloristeysten valvonta (koska ei ole resursseja koska ylinopeus on ainoa liikennerikkomus)

Löytyy varmaan muitakin, mutta tuossa aluksi.

CS2800:
Minulle taas on tullut kuva että rattijuoppous on sivullisille se pahin ongelma.

Sivullisille aiheutettu riski on yhteiskunnan kannalta hyvä näkökulma. Mutta faktasi ovat täysin pielessä.

Vuodesta toiseen yleisin vakavan onnettomuuden resepti on suistuminen, mutta onneksi suistujat aiheuttavat erittäin vähän vahinkoa sivullisille, samoin kuin myös rattijuopot. Syyt lienevät osin yhteiset, koska niin ovat teotkin.

Liikenneturvan tilastojen mukaan eniten tuhoja ulkopuolisille syyttömille aiheuttavat hyvissä olosuhteissa rajoitusnopeudella ketään ohittamatta päin vastaantulijaa autonsa ohjaavat ja väistämisvelvollisuutensa laiminlyövät.

Eli siis eri suunnista toisen päälle ajavat.

En yritä perustella törkeän ylinopeuden rangaistusasteikkoa alemmas, vaan ihmettelen, miksi rikoslakia ei haluta noudattaa? Vaarallisesta ohituksesta ja törkeästä ylinopeudesta lähtee aina kortti pitkäksi aikaa ja ison sakon kera.

Miksi rikoslain samassa pykälässä täsmälleen samalla ankaruudella sanktioitua väistämisvelvollisuuden laiminlyöntiä ei käytännössä rangaista yhtä ankarasti kuin abstraktin tilastollisen vaaran aiheuttamista?

Jos vapaalla moottoritiellä 180 km/h tutkalukemasta lähtee kortti, miksi se ei lähde läheskään aina hälyharjoituksen kolmion takaa toisen eteen ajamisesta kiinni jääden?

Jos kolahtaa, niin sittenhän TLL 99 pykälän riskistä muiden hengelle ja terveydelle on jopa täysin konkreettinen näyttö eikä yhdenkään kolmion, STOPin tai punavalon takaa kolaroineen luulisi saavan korttiaan takaisin yhtään sen aiemmin kuin parinsadan tutkalukemat "kellottaneen"?

CS2800:
11-vuotiaan tappanut rattijuoppo ajoi 100 km/h taajamassa, tuollainen nopeus on täysin odottamatonta.

Jos tämä ongelma pitää ratkaista ajonopeuden kautta, niin kerropa ensin, mikä on mielestäsi kohtuullinen taajamanopeus rattijuopolle?
ritsa:
Vieläkään ei näköjään osata antaa nopeammille tilaa eikä pitää riittävää etäisyyttä, taas on Lempäälässä rytissyt, on se auton ajaminen vaikeeta.


Jep jep, ritsamainen päätelmä taas.

Tätä mieltä on poliisi niistä "nopeammin" ajavista:
Pitäisi tajuta, että nopeus valitaan keliolosuhteiden mukaan, eikä niin, että sata lasissa mennään, kun taulussa lukee sata.

Liian lyhyet välit (taas) lienee kaikkien mielestä selvä asia.
Mikä on mielestäsi kohtuullinen taajamanopeus rattijuopolle?


http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/autoilijat/tormaysnopeus_ja_j alankulkija.php

Tuon mukaan 40 km/h alkaa olla ylärajalla.

Mutta kielto on yksiselitteinen ja ankara, edes segwaylla ei saa ajaa päihtyneenä koska se voi olla vaarallista sivulliselle. Seurauksena 60 päiväsakkoa, minimirangaistus törkeästä rattijuopumuksesta.

http://www.kko.fi/tulostus/54647.htm
http://fi.wikipedia.org/wiki/Segway

... suistujat aiheuttavat erittäin vähän vahinkoa sivullisille, samoin kuin myös rattijuopot.


Kuten yritin sanoa, se uhka joka koetaan rattijuopoista on hyvin suuri.
740 GLE:
Milloin viimeksi näit Liikenneturvan tietoiskun auton ajamisesta?


Ajankohtaa en muista, mutta se oli se "minä minä minä".
Se herätti keskustelua siitä miksi kaikki kiilaajat ja törtöt olivat miehiä.

Korjaus: se oli se "tyhmä saa olla, mutta ei rattijuoppo"
ritsa:
Juuri, uudet kesärenkaat toimii paremmin kuin huonot talvirenkaat, tästäkin on viimevuosilta testituloksia.



Näyttäisitkö ne testitulokset, jossa kesärengas toimii tuollaisessa kelissä paremmin kuin vähän huonompikin talvirengas.

Olisi mielenkiintoista nähdä koska tuollaisesta tuloksesta en ole ikinä kuullut...


Sen sijaan tiedän, että erittäin huonokin kesärengas toimii kesäkelissä paremmin kuin hyväkin talvirengas.

<< edellinen 1 ... 3 4 5 6 7 ... 19 seuraava >>

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot