Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
TSI-moottorin jakoketjuongelmat

<< edellinen 1 ... 6 7 8 9 10 11 seuraava >>

Noniin eli ovat sitten huolella kusettaneet asiakasta huolloissa. Sillä lailla!
Sokea-Reetan tipsit VV-autolle:

1. KKK, Jos näin on käynyt, me ei tiedetty mitään.
2. Sähköpostit merkkihuoltoihin saatesanoilla: "Palauttakaa rahat korkoineen ennen kuin asiakkaat kyselee, seuraava huolto heille ilmaiseksi hyvän tahdon eleenä tai saunan takana tavataan."
3. Jakopäälle jatkettu takuu 10v/300tkm, markkinoidaan vaikka laatuvaikutelman varmistuskampanjana

Kuriositeettinä täytyy kysyä, että onko tuo merkkihuoltaminen niin kannattamatonta touhua, että tuollaiseen toimintaan pitää alentua?
Sokea-Reetta:
Kuriositeettinä täytyy kysyä, että onko tuo merkkihuoltaminen niin kannattamatonta touhua, että tuollaiseen toimintaan pitää alentua?


En tiedä kannattavuudesta, mutta eihän tuo volkkarihuollon kanssa riitely mikään uusi juttu ole. Palvelualttius tai asiakaslähtöisyys ovat täysin vieraita termejä siinä lafkassa, mutta niin kauan kuin kauppa käy, ei vissiin ole tarvetta muutokselle.
juuso01:
Sokea-Reetta:
Kuriositeettinä täytyy kysyä, että onko tuo merkkihuoltaminen niin kannattamatonta touhua, että tuollaiseen toimintaan pitää alentua?


En tiedä kannattavuudesta, mutta eihän tuo volkkarihuollon kanssa riitely mikään uusi juttu ole. Palvelualttius tai asiakaslähtöisyys ovat täysin vieraita termejä siinä lafkassa, mutta niin kauan kuin kauppa käy, ei vissiin ole tarvetta muutokselle.


Jonkun sortin palveluhaluttomuuden kulminaatiopiste saatettiin saavuttaa tuon Tuulilasin artikkelin myötä.

"Kyseessä on siis ollut aivan selkeä, valmistajan tyyppiviaksi hyväksymä ongelma, jonka korjauskustannukset menevät joko takuun tai tuotevastuun piikkiin. Kysyä sopiikin, miksi jotkut merkkikorjaamot ovat veloittaneet näistä tapauksista useita satoja, jopa toista tuhatta euroa.

Onko kyseessä ahneus ja harkittu asiakkaiden pettäminen, vai onko kyseessä se, että on helpompi laskuttaa asiakkaalta iso könttäsumma kuin tehdä työ valmistajan tiukkojen ohjeaikojen ja takuukorjauksista maksettavan heikomman veloituksen mukaisesti?

Vai onko kyseessä vain se, että korjaamoilla ei ole viitsitty etsiä ja lukea asiasta annettuja tiedotteita ja ohjeita?"


On todellinen syy asiakkaiden rahastamiseen mikä tahansa, on tuommoiseen tekstiin yksinkertaisesti vastattava VV-auton toimesta. Ja kun se vastaus julkaistaan, on seuraavan VW:n rikkinäistä jakopäätä esittelevän asiakkaan helpompi asioida merkkihuollon kanssa.
Hatunnosto Tuulilasille, joka ainoana suomalaisena autolehtenä näyttää ajavan edes joten kuten tavallisen kuluttajan asiaa. Muukin media alkaa huomioida ongelmaa:
http://www.talouselama.fi/uutiset/suosikkivolkkareita+vaivaavat+kalliit+kon erikot/a2095472

Kuinka paljon ongelmia yhdellä automerkillä saa olla, ennenkuin on takaisinkutsun paikka? Viimeksi BMW kutsui 1,3 miljoonaa autoa takaisin varmuuden vuoksi, vaikka käsittääkseni yhdessäkään autossa mahdollinen akkukaapelivika ei ollut aiheuttanut todellista ongelmaa.
Lainaus MuroBBS-foorumilta:

"Jokaisessa VAGn koneessa on jonkun sortin tyyppivikoja, mutta 1.2 & 1.4 TSI / TFSI koneet on kyllä omaa luokkaansa. Hieno kone, mutta pelkästään valmistajan tunnustamien tyyppivikojen määrä on aika uskomaton kun vertaa mihin tahansa muuhun koneeseen konsernin sisällä.

Satuin eilen katsomaan uudet kampanjat ja TPI:t läpi ja 1.2 & 1.4 TFSI, sekä 1.4 TSI koneille löytyy mm. seuraavat TPI:t:


1.4 Turbo - Ylemmän ahtoputken (välijäähdytin - kaasuläppä;) sisältä irtoaa pursketta joka tukkii ahtoputken. Seurauksena moottorin tukehtuminen ja käyntihäiriöt.

1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet jäävät vuotamaan suihkutussyklin jälkeen. Saattaa aiheuttaa autodetonointia moottorin sammuttamisen jälkeen tai estää käynnistymisen (tulpat kastuneet).

1.4 Turbo - DSG (0AM) vaihteiston öljytiiviste asennettu tehtaalla väärin, johtuen tiivisteen muotoilusta. Aiheuttaa öljyvuotoa moottorin ja vaihdelaatikon välistä.

1.4 Turbo - Turboahtimen imuletkun valmistusmateriaali liian pehmeä. Aiheuttaa resonanssiääntä erityisesti korotetulla tyhjäkäynnillä.

1.4 Turbo - Lisälämmittimellä varustetun moottorin jäähdytysnesteletkut ovat asennettu väärin päin. Lisälämmittimeltä tuleva jäähdytysneste virtaa suoraan moottorin lämpötilasensorille.

1.4 Turbo - Öljynpainesensorissa "klappia", resonanssi saattaa aiheuttaa virheellisiä hälytyksiä matalasta öljynpaineesta.

1.4 Turbo - Turboahtimen hukkaportti jumiutuu, jolloin moottoriohjaimen pyytämää ahtopainetta ei saavuteta tai se ylitetään. Seurauksena moottorin vikatila. Turboahdin korvattava uudella.

1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.

1.4 Turbo - Nokka-akselin keskimmäinen laakeri irtoaa paikaltaan itsestään. Laakerointi korvattava parannetulla versiolla ja nokka-akseli uusittava.

1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoaineen korkeapainepumppu jumiutuu, estäen pumpun toiminnan. Polttoainepumppu korvattava parannetulla versiolla.

1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Öljynsuodatin tukeuttuu aiheuttaen öljynpaineen laskun. Suodatin ja moottoriöljy vaihdettava välittömästi.

1.4 Twincharged - DSG vaihteiston kytkimen ohjausventtiili (Mechatronics) kuluu ennenaikaisesti. Seurauksena vaihto-ongelmia ja nykivää käytöstä. Ohjausventtiili korvattava parannetulla yksiköllä.

1.4 Turbo / Twincharged - Käyntihäiriöitä johtuen likaisista sytytystulpista. Syynä "liiallinen käsittely". Korvattava uusilla.

1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet vialliset. Viallisten suuttimien valmistuspäivämäärä 17.9.2009 - 27.11.2009. Suuttimet korvattava uusilla.

1.4 Turbo / Twincharged - Turboahtimen kierrätysventtiili (by-pass) viallinen. Korvataan tarvittaessa parannetulla osalla.

1.4 Turbo / Twincharged - Jakoketjun kiristinyksikkö jumiutuu, eikä saavuta enää säätöarvojaan. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Kiristinyksikkö korvattava uudella.

1.2 Turbo - Jakoketju venyy itsestään valmistusmateriaalin poikkeaman takia. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Jakoketju ja kiristinyksikkö korvattava uudella.

Luonnollisesti viat eivät koske kaikkia kyseisillä moottoreilla varustettuja autoja tai yksilöitä. Kuitenkin mm. näitä vikoja esiintyy yleisesti kyseisissä moottorityypeissä.

Kyseessä on siis valmistajan tiedostamia yleisiä vikoja, mutta 1.2 TSI koneen venyvää jakoketjua lukuunottamatta millekkään niistä ei löydy varsinaista takaisinkutsu tai vaihtokampanjaa.

Toisinsanoen takuuajan jälkeen menee virhevastuusta vääntämiseksi. Esimerkiksi "kolahtaneen" yläkerran (jakoketju / kiristin -> jako tarpeeksi pieleen) vaihtaminen normaaleilla tuntiveloituksilla ja osahinnoilla kustantaa suurinpiirtein 30-50% koko auton markkinahinnasta, iästä ja kilometreistä riippuen."

Lainaus Tuulilasin sivuilta Vierailija2024:n kommentti:

"Kyseisen moottorin jakopäässä ei ole muuta kuin hydraulinen eli öljynpaineella toimiva kiristin. Ei siis minkäänlaista räikkää tai jousta, joka pitäisi ketjun kireänä jos öljynpaine ei syystä tai toisesta työtä ole vielä tekemässä. Koska sama moottori myös syö öljyä on öljy usein huoltovälin aikana lähellä minimi tasoa ja kun sitten pakkasaamuna auto käynnistetään ja annetaan vähän kaasua niin jako hyppää kun ei jähmeä öljy ole vielä kerinnyt ketjua kiristämään. Yleensä moottoritekniikassa hydraulinen ketjunkiristin vain kiristää ketjua koko ajan tiukemmalle ja "räikkä" sitten estää löystymisen tai vastaavasti on ihan mekaaninen jousi apuna tekemässä esikiristyksen mutta tässä se unohtui. Ko moottoreita on korjattu useita jopa ennen 20tkm ajoa kun auto on jätetty mäkeen vaihteen varaan ja sitten lähtenyt vyörymään vaihdetta vasten ilman että moottori on käynnissä. Tehdas on tiennyt asiasta jo pitkään mutta ei varmaankaan taloudellisesta syystä ole hirveästä viitsiny asialle tehdä mitään, koska kun ongelmaa hiemna pitkitetään niin korjauskulut siirtyvät osittain mjuiden maksettaviksi ja se muuttuu jopa tulonlähteeksi tehtaalle.

Se miksi korjaamot laskuttavat osan asiakkaalta johtuu siitä että maahantuonti kertoo jokaisen GW päätöksen ajoneuvon iän ja km määrän mukaan, Esim korvaavat 75% työstä ja 100% osista, tai 100% osista ja töistä, tai 50% töistä ja 100% osista.
Yleensä vielä niin että osien osalta korvataan suurempi osuus, koska niistä maksetaan takuuanomuksen kautta vain ja ainoastaan sisäänostohinta, eli korjaamolle ei jätetä katetta. Korjaamo on pakoitettu suostumaan tähän merkkledustus sopimuksessa ja näin tehdas voi siirtää osan omasta "ryssimestään" johtuvasta kuluista merkkikorjaamoille, jotka sitten ottavat muusta työstä enemmän jotta keskikate saadaan pysymään tasolla että varastot ja varasoahenkilöiden palkat saadaan katettua. Kyseiset salakoodi listat joita ammattilaiset kutsuvat vauriokoodeihin perustuviksi goodwill listoiksi ovat asioita joista korjaamoilla ei ole lupa puhua. LIstat on tehty tehtaan takuuosaston / maahantuonnin takuu osaston toimesta jotta työnjohdon ei tarvitse joka casessa häiritä takuu osaston kahvituntia vaan näkevät suoraan että esim alle 4V / alle 75tkm tarokittaa GW päätöstä 35% työstä ja 50% osista.
Alla vielä esimerkki tehtaan korvauksista GW tapauksessa korjaamolle: Osa ovh 100,-, Netto korjaamolle sisään 75,- Gw päätös 50%, jolloin tehtaan ohjeen mukaan asiakkaalta laskutetaan 50% OVH hinnasta.

Asiakas siis maksaa 50€, ja nopeasti voisi kuvitella että tehdas maksaa 50€ tai edes 37,5€, mutta koska tehtaat haluavat siirtää takuukulunsa muiden maksettaviksi niin tehdas/ maahantuonti korvaa korjaamolle seuraavan kaavan mukaisesti. Netto 75€ - Asiakkaan jo maksama 50€ = 25€. Käytännössä maahantuonti siis myi osan 75€ ja hyvitti sitten 25€ eli sai osasta 50€ jolloin maahantuonti teki jopa pienen katteen ko takuuosalla.

Häviäjäksi jäi asiakas ja korjaamo. Että pitäisiskö tätä huollon merkkiedustusta säätelevää lakia jotenkin tarkastella, jotta tämä koko euroopassa käytössä oleva tapa saataisiin pois, koska nykyisen mallin mukaan tehtaan ei kovin helpolla kannata havaitsemaan virhettä korjata jos siitä tuotannossa aiheutuu lisäkustannuksia.

Oman oikeellisuus tajuni mukaan olisi oikein jos tehdas veloituksetta muuttaisi kaikkien ko koneiden jakopään rakennetta niin että ongelmaa ei jatkossa olisi. Mutta tuo tarkoittaisi VAG konsernissa pörssiarvon romahdusta (mikäli yhtiö pörssissä on ) ja johdon irtisanomisia."

Viimeisin päivitys:

http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3393757.html

Öljynlaadulla lienee osansa ongelmassa (Welche Rolle spielt das Öl beim TSI-Problem?) Tässä taas yksi syy suhtautua skpetisesti autotehtaiden useamman kymmenen tuhannen kilometrin öljynvaihtoväleihin ainakin Suomen oloissa, jos öljyt aiheuttavat ongelmia Saksassakin.
Nytkö päästään siihen että vika ei enään olekkaan moottorissa vaan öljyssä. liian kosteassa ilmastossa. kuskin paidan värissä...
hoii:
mitäs ongelmii bmweissä on.vaikka mitä!

http://www.autoblog.com/2012/04/17/bmw-rolls-royce-issue-recall-over-smolde ring-circuit-boards/

http://www.autoblog.com/2012/04/16/nhtsa-bmw-7-series-gearshift-issue-has-r esulted-in-16-crashes/

http://www.motorauthority.com/news/1075417_bmw-and-rolls-royce-announce-mul tiple-model-recall

ja ne miljoonat muut bmwt.joita kutsutaan takaisin.


Vaivaako puutteellinen lukutaito, vai miten muuten sait bemarin vedettyä tähän.

Vikansa on kaikissa autoissa. Noiden pienten TSI-koneiden ongelmat vaikuttavat vaan melkoisen laajoilta.
hoii:
simppa.ei vaivaa puutteellinen lukutaito.lukeehan tuolla vaikka mitä bmwstä.


Toki lukee. Itsekin olen bemarista ( Ministä ) kirjoittamaan sortunut, koska siinäkin on ollut tietyissä malleissa melkoisia ongelmia ketjun kanssa.

Se ei kuitenkaan tee volkkarin ongelmia yhtään pienemmiksi.
Mitähän tuolla BMW:stä lukee? Että BMW kutsuu takaisin 1,3 miljoonaa autoa (jopa yli 8 vuotta vanhoja), koska akkukaapeleissa on olemassa vikaantumisen mahdollisuus. Yhtään vikaantunutta auto ei siis ole, on vain mahdollisuus vikaantumiseen. Näin toimii vastuullinen autonvalmistaja, moni muukin kuin BMW. Mikäli ongelmakohta havaitaan, niin ongelma korjataan ennen kuin siitä koituu asiakkaalle haittaa vaikka yhtään vioittumista ei olisi tapahtunutkaan.
Huomaatko eron VAG konsernin toimintatapaan? Takaisinkutsut ovat arkipäivää ja suoraselkäistä toimintaa. Suoranaisten moottoririkkojen väittäminen yksittäistapauksiksi ja maksattaminen asiakkaalla ei ole.
JaSa:
Mitähän tuolla BMW:stä lukee? Että BMW kutsuu takaisin 1,3 miljoonaa autoa (jopa yli 8 vuotta vanhoja), koska akkukaapeleissa on olemassa vikaantumisen mahdollisuus. Yhtään vikaantunutta auto ei siis ole, on vain mahdollisuus vikaantumiseen. Näin toimii vastuullinen autonvalmistaja, moni muukin kuin BMW. Mikäli ongelmakohta havaitaan, niin ongelma korjataan ennen kuin siitä koituu asiakkaalle haittaa vaikka yhtään vioittumista ei olisi tapahtunutkaan.
Huomaatko eron VAG konsernin toimintatapaan? Takaisinkutsut ovat arkipäivää ja suoraselkäistä toimintaa. Suoranaisten moottoririkkojen väittäminen yksittäistapauksiksi ja maksattaminen asiakkaalla ei ole.


Tuo vastuullinen valmistaja sai juuri jenkkien NHTSA:lta uhkasakon hoitamattomien takaisinkutsujen takia.

http://www.autobytel.com/bmw/news/bmw-to-pay-3-million-in-nhtsa-fines-10978 9/

http://www.bmwblog.com/2012/02/11/bmw-agrees-to-pay-3-million-fine-over-del ayed-recalls/

Ja mitä noihin Minien ketjuvikoihin tulee, niin eipä ainakaan Laakkosen toiminta niitten osalta ole ihan nappiin mennyt.

Edelleen, takaisinkutsu ei tarkoita vikaa, vaan vikaantumisen mahdollisuutta. TSI moottoreita sen sijaan on oikeasti hajonnut pelkästään jakoketjuongelman vuoksi satamäärin. Tämä ei kuitenkaan ole VAG konsernin mielestä riittävä syy takaisinkutsuun.

Itsellä ei Suomessa ole BMW:n toiminnasta pahaa sanottavaa. Ostin aikanaan vähän käytetyn E60 sarjan BMW:n. Näissä autoissa oli alkupään malleissa automaattivaihteistossa ongelmaa, niin myös omassani. Automaattivaihteisto vaihdettiin täysin veloituksetta, vaikka autolla oli ajettu 50tkm ja takuu oli mennyt umpeen.

Sen sijaan sitä edellenin autoni oli A4, johon jouduttiin jatkuvasti vaihtamaan alumiinisia tukivarsia eteen (surullisenkuuluisa tyyppivika tämäkin), mutta koska omalla kohdallanikin kyseessä oli aina "yksittäistapaus", jouduin maksamaan kustannukset itse. Muutama vuosi myöhemmin VAG myönsi ongelman, ja maahantuoja suostui korvaamaan (tosin vain) osan kustannuksista.

VW maahantuojan osalta mikään ei näemmä ole muuttunut, eli asiakas joutuu edelleen tappelemaan jopa ilmiselvien tyyppivikojen vuoksi kustannuksista. Näin esim. tämänpäiväisessä uutisessa:
http://www.talouselama.fi/uutiset/varo+tata+kaytettya+laatuautoa++taysi+pom mi/a2096011

Samoin Tuulilasin artikkelissa toimittaja Ketonen mainitsee ystävänsä DSG ongelmista: "Kaveri on kyllästynyt myös siihen, että Volkswagenin takuuasioissa on aina joutunut riitelemään."
Kohta tulee Volkkaripojilla itku kun pitää yrittää hankkiutua eroon VW-konsernin romuista.

Käytetyn Volkkarin ja Audin myynti tulee olemaan yhtä helppoa kuin AIDSin myynti.

Autoalalla VW-konsernin autot ovat jo pitkään olleet suurimpia murheenkryynejä. Näistä käytetyn auton kauppias saa eniten takuuhuolia ja valituksia. On muuten 100 % fakta.

Ja tiedoksi. Autokauppiaat tasan tarkkaan tietävät nämä murheenkryynit. Hyvitys on sitten sen mukainen.

Itse nuorena ja hölmönä 90-luvulla erehdyin Audi A4:seen. En ottaisi noita romuläjiä enää ilmaiseksikaan.
hoii:
lukeehan tuolla vaikka mitä bmwstä.

No niinpäs lukeekin. Näköjään kutsuvat riskialttiita autoja korjattavaksi:

"BMW and Rolls-Royce announce multiple model recall"

"The cars are being recalled for potentially hazardous defect"

Jo sähköstartin ja synkronoidun vaihteiston keksiminen nopeuttivat kuljettajien degeneraatiota.

Nykyisin tehdään automaatteja ratin takana istuville matkustajille, jotka eivät tiedä mikä vaihde on päällä vai onko mikään, mutta valmistajan syy se kumminkin on :headwall:
"BMW abandoned the traditional P-R-N-D layout and adopted an electronic push-button selector for "Park." The AP says at least some of the problems may be related to owners not realizing their cars were in neutral instead of park"

Yllä olevan tekstin kirjoittajan olisi aika raahata itsensä nappiautomaattien nykyaikaan. Vaikkapa 1950-luvun Yhdysvaltoihin.

"Our own experience has shown that even in more recent BMW's with floor-console-mounted shifters, it can be difficult to tell whether the vehicle is in Park or not, and we find the BMW gear selector as a whole to be non-intuitive – we're frankly surprised that NHTSA has not received more than 50 complaints concerning the issue."

Jos automaattivaihteiston käyttäminen on näin vaikeaa, alkaa epäilyttää eikö BMW:n mukana toimiteta käyttöohjetta vai eikö NHTSAsta löytynyt ketään lukutaitoista?
Lapsellista, sillä keskustelijat ovat käytännössä katsoen henkilöitä, joilla ei ole mitään kosketusta VAG-autoihin. En itkisi paljoa tällä palstalla, jos kokemusta loppuunajetusta Audista joskus 20 vuotta takaperin.

Kuka tietää niistä sadoista moottorinhajoamisista Suomessa? Ei ainakaan nuo edellä mainitut heebot.

Itsellä kokemusta monesta ja tuttavilla aika paljon ihan jo tilastollisesta pakosta. Ihmettelen, että ei ole hirveästi rutinoita kuulunut.

Jos takuu tai huolto-organisaation palvelu mättää, niin on hyvä, että kekustellaan, vaikka asian vierestä. Iljettävää kuitenkin lukea pelkkien merkki-inhoajien kommentteja ilman mitään totuuspohjaa.
Eli sinun tilastollisen otantasi vuoksi Saksan suurimman autolehdenkin oli syytä lopettaa asiakaspalautteen vuoksi asian tiimoilta aloittamansa tutkimukset?

Tukivarsien vaihtorumba alkoi omassa A4:ssani noin 50 tkm:n kohdalla, asioiden hoito oli samanlaista jo silloin.

Esimerkkinä tämäkin ongelma kiellettiin keskusteluissa aivan samoin kuin sinä nyt jakoketjuongelman kunnes yksi toimittaja nosti asian esiin, sitä ennen monet maksoivat rikkoituneet osat itse:
http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satellite/Talous/1194638471389/artikkeli/sa tamaarin+volkswagenin+ja+kodan+kaasupolkimia+poikki+talvioloissa.html

Merkin omistajien kokemuksia ongelmasta voi sen sijaan lukea täältä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.570
Tutkikoon, jos on asialliset tutkijat, mutta keskustelupalstojen jutut voi pääsääntöisesti vetää pöntöstä alas, jos ei omalla nimellä esiinnytä. Itse en ole kieltämässä ongelmien olemassa oloa, mutta ns. asiaton asenteellisuudesta johtuva trollaaminen on melko typerää. JaSan lienee turha syyttää pelkästään Audia huonoista alustan osista, sillä BMW:n monilla takavuosien malleilla se on ollut yhtä tuttu ongelma.

Lukekaa tuo edellinen kirjoitukseni kokonaan, ennen kuin kommentoitte mistään keskustelun kieltämisestä. Paskanpuhujat eivät kuitenkaan ansaitse mitään myötätuntoa, vaikka ongelmia onkin.
ei se oma nimi mitään auta, nekin voidaan keksiä, kyllä tuollaisilla merkkifoorumeilla melko pian huomataan kuka trollaa ja kuka ei.
Saattaa olla, että BMW:llä on ollut ongelmia alustan osien kanssa. Itselläni oli ongelmia BMW E60:n automaattivaihteiston kanssa. Mutta se asia hoidettiin mallikelpoisesti, eli vaihteisto vaihdettiin kokonaan uuteen vaikka takuu oli loppu.

Sen sijaan Audin tukivarsien kanssa joutui huollossa tappelemaan jatkuvasti. Omalta osaltani ongelma tunnustettiin valitettavasti vasta vuosi sen jälkeen, kun olin autosta luopunut. Tällöinkin korvattiin asiakkaalle vain osa tukivarsista, ei kaikkia, vaikka ongelmia kaikki ko. mallisia tukivarsia koskikin, myös Passatissa.

Tuulilasin nettiartikkelissa Ketonen tiivistää ongelman kaverinsa DSG-korjauksien suhteen näin: "Eräällä ystävälläni on ollut sellainen, ja sitä on korjattu turhan isolla rahalla kuitenkaan saamatta laatikkoa toimimaan kunnolla. Kaveri on kyllästynyt myös siihen, että Volkswagenin takuuasioissa on aina joutunut riitelemään."

Itselläni kokemukset ko. maahantuojan toiminnasta ovat aivan samanlaiset, tosin jo yli kymmenen vuoden takaa.
Itselläni kokemukset ko. maahantuojan toiminnasta ovat aivan samanlaiset, tosin jo yli kymmenen vuoden takaa.


Tätähän minä en ole pyrkinyt kiistämäänkään. Itse olen näistä merkeistä saanut ainakin Helkaman osalta ihan hyvää palvelua, mitä olen aikaisemmin 15 vuoden aikana harvoin tarvinnut. Keskon palvelun laatua en ole päässyt testaamaan, sillä nykyinen on (kop, kop) ollut ihan viaton, paitsi, että kolhun takia kävi peltikorjaamolla, jossa palvelu ylitti odotukset. Aamulla vei ja illalla hain.

Toivotaan, että tämä kalabaliikki kokonaisuudessaan parantaa palvelua. Lasipalatseja hyvä palvelu ei tarvitse, joten rahat kannattaa satsata johonkin muuhun kuin marmoritiskiin.
parempi olisi tietenkin parantaa laatua ja vasta toissijaisesti palvelua.
OT: Tuo BMW kun nousi esille, niin kyllähän Suomessa istuttiin ihan oikeudessa kun puitiin kuka korvaa niitä koneremontteja missa BMW:n dieseleissä niitä imusarjan läppiä irtosi ja imeytyi sylintereihin. BMW taisi pestä kätensä koko touhusta.
_Jarski_:
Kyllä ne ahdetut normiajossakin bensaa syövät. Esimerkkinä vaikkapa Audi A4 2.0 turbolla, teoriassa yhdistetty kulutus on todella pieni, mutta harva saa noita kulkemaan alle kympillä/100km.


??? Syyskussa 2010 ostettu Audi A4 2.0 TFSI Quattro S Tronic ja jokaikinen tankkaus on kirjattu ylös. Keskikulutus viimeisimpään tankkaukseen on 8,7 l/100 km. Se on kaukana norminmukaisesta 6,4 l/100 km yhdistetystä kulutuksesta, mutta ei silti lähelläkään kymppiä.

Viestiketjun aiheeseen liittyen, joku saisi tutkia ja julkaista kriittisen artikkelin ko. moottorin öljynkulutuksesta.

<< edellinen 1 ... 6 7 8 9 10 11 seuraava >>

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto