Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
TSI-moottorin jakoketjuongelmat

<< edellinen 1 2 3 4 5 6 ... 11 seuraava >>

Kerrohan Nasse, että pitikö sen Toipotta-merkkisen autonomistajan tietää joku koodi, jolla kustannukset sai pois omalta kontolta tai pitikö sen odottaa tehtaalle lähetettyyn kyselyn vastausta kustannusten jaosta?


Osaat kysellä, vaikka et näköjään osaa lukea? Kiltisti sanottuna; voisit lukea kysymäsi asian aikaisemmista kommenteistani.
Kirjoitit suurin piirtein, että hienoa kun Toipotan takuu toimii ja samalta näyttää nyt VAG:läkin. Onhan noissa kuitenkin hurja ero kun toiselle sanotaan, että takuuseen menee ja toisen on osattava kertoa jotain koodia tai odotettava tehtaan vastausta kustannusten jaosta.

Miksei haluta olla parhaita

Tulipa mieleen kysymys(-ksiä;)? Miksi VAG ja Kesko eivät haluaisi olla asiakastyytyväisyydessä ja -palveluissa markkinoiden parhaita? Miksi yrittää aina tehdä hyvää katetta/tulosta asiakastyytyväisyyden kustannuksella?
Miksi valita aina halvin alihankkija toimittamaan paskaa?
Itse olen omalle asiakaskunnalle sanonut usein; "jos sun pitää ostaa hyvä ja halpa, niin osta sitten kaksi, toinen hyvä ja toinen halpa"
Autoissa tämä ei näytä kuitenkaan toteutuvan vaan kalliskin pystyy olemaan paska ja kallis loppuun saakka, myös ylläpitää..

Mutta mitä silti jos VW:n tuotekehitys vaan päättäisi joskus olla se paras?
Ilmeisesti tässä eivät samaa mieltä ole koskaan osakkeen omistajat, jotka haluaa vaan parasta tuottoa sijoituksilleen ja halpojen suunnittelijoiden ja alihankkijoiden käyttö saa jatkua.
Nämä tuli mieleen tästä(kun joku pystyy olemaan vuodesta toiseen paras, ja saamaan huomattavalla piste-erolla kilpailijoihin nähden voiton vuodesta toiseen) Miksi muut ei halua syrjäyttää Lexusta ykköspaikalta:
http://www.automerkit.fi/uutiset/automerkit/artikkelit/taehaen-automerkkiin -on-kuluttajat-ovat-kaikista-tyytyvaeisimpiae.html?SC=1
"Lexus-jälleenmyyjät pyrkivät jatkuvasti nostamaan palvelulupaustaan ja tarjoamaan asiakkailleen alan johtavaa asiakaspalvelua. Heillä on väsymätön
tahto ylittää asiakkaan odotukset joka ikinen kerta. Sen ansiosta Lexuksen saama asiakastyytyväisyysindeksi on jälleen korkein. Kaikkiaan Lexus-brandi
on sijoittunut ykköseksi jo 15 kertaa, useammin kuin mikään muu brandi" totesi Lexus USA Groupin varatoimitusjohtaja Mark Templin.

Vuoden 2012 asiakastyytyväisyystutkimus perustuu vuosimalleilla 2007–2011 autoilevien henkilöiden vastauksiin. Tutkimus toteutettiin loka-joulukuussa
2011. Lexus on sijoittunut ykköseksi 15 kertaa vuosina 1991–1995, 1997–2001, 2006 ja 2009–2012.

Myös suomalaiset Lexus-autoilijat ovat olleet tyytyväisiä merkkiinsä. Tuulilasi-lehden teettämän Merkkien Merkki -tutkimuksen Lexus voitti vuonna
2011 jo neljännen kerran peräkkäin. "

Miten se on niin vaikeaa autoalalla palvella asiakasta hyvin, ilman vittuilua? Onko väärät ihmiset valikoituneet asiakaspalvelutehtäviin??
Nasse taisi suuttua kun kalahti omaan nilkkaan.

Tosiasia on se että autoliikkeillä käytettyjen autojen kanssa tulee eniten takuuhuolia VW-konsernin romujen kanssa. Menkää vaikka kysymään. Se on kuin AIDSia myisi kun tarjoaa TSI:tä ja DSG:tä.

Olen aikoinaan 90-luvulla, tyhminä nuoruusvuosina erehtynyt Audi A4:seen. Parivuotiaasta "laatuautosta" Hajosi virtalukko, bensamittari, ovenlukot, alipaine imi bensatankin lyttyyn, puolavikoja, jarruosat luokattoman huonoja.

Kas kummaa, rouvan nykyisessä japanilaisessa nelivetomaasturissa ei ole ollut mitään näitä 267 tkm mennessä. Tämä onkin se maailman arvostetuin autobrändi. Audinromu oli hävitettäessä 145 tkm ajettu...
Riccardo:
Onko sitten sinusta esim. Mersun korityö laadukasta?

Riippuu korimallista, vuosimallista ja laatukriteereistä.
Maastovälitys:


Mutta mitä silti jos VW:n tuotekehitys vaan päättäisi joskus olla se paras?
Ilmeisesti tässä eivät samaa mieltä ole koskaan osakkeen omistajat, jotka haluaa vaan parasta tuottoa sijoituksilleen ja halpojen suunnittelijoiden ja alihankkijoiden käyttö saa jatkua.
Nämä tuli mieleen tästä(kun joku pystyy olemaan vuodesta toiseen paras, ja saamaan huomattavalla piste-erolla kilpailijoihin nähden voiton vuodesta toiseen) Miksi muut ei halua syrjäyttää Lexusta ykköspaikalta:
http://www.automerkit.fi/uutiset/automerkit/artikkelit/taehaen-automerkkiin -on-kuluttajat-ovat-kaikista-tyytyvaeisimpiae.html?SC=1


No eipä tuo tutkimuksesi nyt niin kovin pahaa Volkkarista kerro. Se kun löytyy sijalta 7 luokassaan. Taakse jäivät mm. kaikki Japanilaiset merkit. Jännästi menee tulokset ristiin konsernien sisälläkin. Mini on kansanautoluokan voittaja, mutta BMW on selvästi keskitasoa heikompi luksusautojen luokassa. Lexus taasen on luksuksien kingi, mutta Tojo jää hieman kansanautojen keskiarvosta ja Scion löytyykin yllättäen peräpäästä. Jaguar löytyy kunniakkaalta kolmannelta sijalta, mutta Land Rover on selvästin huonoin luokassaan.
Opelixi:
Alamme siis olla hyvin pitkälle samaa mieltä siitä, mitä "laatu" autoista puhuttaessa tarkoittaa. Kestävyys on siis varsin olennainen osa laatua.

Kaipa tässä väiteltiinkin siitä, onko kestävyys yksinään riittävä laatukriteeri?

Voisiko järjellinen kriteeri olla mahdollisimman suuri luotettavuus ja kestävyys niiden rakkineiden kesken, jotka täyttävät toiminnalliset vaatimukset?

Ei siksi, että hienompi varustetaso olisi hyväksyttävä syy lisätä vikoja, vaan koska se rajaa vertailut edes samana aikakautena samaan tarkoitukseen tehtyihin malleihin.

Jos pelkkä vikojen välinen ajomatka ratkaisee, saattaa maailman paras auto löytyä joukosta Volvo 144, Opel Kadett C, Toyota Crown 1965 ja Mercedes W123 200D. Tai sitten aika kultaa muistot?

Omistajan kannalta muuten toimivan paketin yksittäinen laatuvirhekin on useimmiten hyväksyttävissä, mikäli valmistaja hoitaa tilanteen hyvin ja asiakkaan murheet ja kustannukset minimoiden.
740 GLE:

Kaipa tässä väiteltiinkin siitä, onko kestävyys yksinään riittävä laatukriteeri?


Simppa kirjoitti: "Laatu on eri asia kuin kestävyys." Saatoin ymmärtää tuon väärin, mutta nyt olemme Simpan kanssa kuitenkin laadusta samaa mieltä, joten ei tästä sen enempää.

740 GLE:

Jos pelkkä vikojen välinen ajomatka ratkaisee, saattaa maailman paras auto löytyä joukosta Volvo 144, Opel Kadett C, Toyota Crown 1965 ja Mercedes W123 200D. Tai sitten aika kultaa muistot?


Taitaa olla aika tehnyt tehtävänsä ainakin muiden osalta, mutta tuo W123 dieseli voisi hyvinkin olla voittaja.
Opelixi:
Taitaa olla aika tehnyt tehtävänsä ainakin muiden osalta, mutta tuo W123 dieseli voisi hyvinkin olla voittaja.


Tuosta W123 minulla on semmoinen muistikuva 20 vuoden takaa, että joka toisessa autonmyynti-ilmoituksessa luki: "venttiili/kansiremontti tehty". Tuttavalla oli tuollainen mese, mutta hänellä ei ollut mainittua ongelmaa, eikä tiennyt taustoja. Siihen aikaan MB oli maineessa, että autoista ei tekniikka ajamalla loppuun kulu, pellit kyllä.
Kyllähän noissa vanhoissa autoissakin omat harminsa oli. Tuo ruostuminen on yksi suuria heikkouksia. Sen lisäksi nyt ainakin perushuoltoja sai suorittaa kovin usein ja systysosiakin kului paljon kilometreillä. Eipä moottorin perustekniikkakaan erityisen pitkäikäistä ollut.
Opelixi:

Taitaa olla aika tehnyt tehtävänsä ainakin muiden osalta, mutta tuo W123 dieseli voisi hyvinkin olla voittaja.

Kyllähän niitä vikoja oli W123 Mersuissakin, mutta ne olivat harvoin sen laatuisia että olisivat aiheuttaneet tienpäälle jäämisen.
Bensakoneissa kului nokka-akselista nokat, jouset katkeilivat ja ruoste raiskasi. Matka jatkui sivunojassa ja nakutuksen saattelemana.
Vikoja tulee kaikkiin autoihin. Se miten asiat esitetään (tai kuka esittää;) vaikuttaa paljon mielikuvaan.
Volkkareissa on paljon hienoa tekniikkaa (TSI+DGS) joka varmasti särkyy ajan mittaan. Se suurin ongelma onkin huollon ja maahantuojan toiminta.
Itse tätä "palvelua" kokeneena ei tee mieli enään Volkkarin omistajaksi, vaikka hyviä autoja ovatkin. Sääli.
Pauli Petteri:

Taitaa olla aika tehnyt tehtävänsä ainakin muiden osalta, mutta tuo W123 dieseli voisi hyvinkin olla voittaja.


Kyllähän niitä vikoja oli W123 Mersuissakin, mutta ne olivat harvoin sen laatuisia että olisivat aiheuttaneet tienpäälle jäämisen.
Bensakoneissa kului nokka-akselista nokat, jouset katkeilivat ja ruoste raiskasi. Matka jatkui sivunojassa ja nakutuksen saattelemana.

Bensakoneet ovat eri juttu, minä puhuin dieselistä. Jousien katkeilukin on pientä monen nykyauton nivelongelmien kanssa.

Pauli Petteri:

Vikoja tulee kaikkiin autoihin. Se miten asiat esitetään (tai kuka esittää;) vaikuttaa paljon mielikuvaan.


Tottahan toki. Sellainen ei vain voi mennä rikki, mitä ei autossa ole. Vanhassa vapaastihengittävässä dieselissä on potentiaalisia vikapaikkoja vain paljon vähemmän, kuin nykymoottoreissa.

Pauli Petteri:

Volkkareissa on paljon hienoa tekniikkaa (TSI+DGS) joka varmasti särkyy ajan mittaan.


Hienoahan se on, mutta kyllä vaihteiston pitäisi kestää pidempään kuin 100tkm.
Opelixi:

Bensakoneet ovat eri juttu, minä puhuin dieselistä. Jousien katkeilukin on pientä monen nykyauton nivelongelmien kanssa.


W123:ssa kuten monessa aikalaisessaan ruostuminen oli varsin eeppistä.
Tehtaalla pohjaan oli levitetty paksu kumimainen suojamassa. Valitettavasti täällä haastavissa olosuhteissa kosteus pääsi massan ja pellin väliin tuhoisin seurauksin. Pelti kaikkosi ja jäljelle jäi joustava "kumipohja".
(siis myös diiseleissä;)

Opelixi:

Hienoahan se on, mutta kyllä vaihteiston pitäisi kestää pidempään kuin 100tkm.


Tästä ollaan samaa mieltä.
Ja jos vaihteisto pettää alle 100tkm, ei pitäisi olla mitään epäselvää kuka vastaa kustannuksista.
Minulla on juuri tuollainen Lexus LS400 josta puhuttiin aikaisemmin ja onhan se on ihan hyvin tehty auto. Mukava ja hiljainen ajella, tosin ei mikään ihan pieniruokainen. Kyllä vanhalla Lexuksellakin tulee korjattavaa, ei siitä voi välttyä ja osa remonteista maksaa aika reippaasti, esimerkiksi startin vaihto on älyttömän iso työ ja jakohihnaakin saa yksi mekaanikko helposti päivän kulumaan, kun sitä vaihtaa.

Lisäksi alustan osat kuluu tässäkin autossa, eikä ne välttämättä ole ihan ilmaisia, esimerkiksi ylätukivarret edessä kuluvat vaihtokuntoon vääjäämättä, koska keula on aika painava autossa.

Toisaalta, mun auto on vm 1998 ja sillä on ajettu n. 255tkm ja auto toimii hienosti. Laatikko on alkuperäinen, samoin moottori eikä esim öljyä kulu yhtään vaihtovälillä, laatikko vaihtaa hienosti ja tuntuu että tekniikan puolesta autolla voisi ajaa pitkään.

En itsekkään oikein Lexuksesta ollut innostunut, mutta kun olin tuota autoa ostamassa niin kävin lukemassa netistä kommentteja autosta, englanniksi tietty kun suomessa ei moni tästä mitään tiedä. Luettuani kehuja kehujen jälkeen aloin miettiä että autossa jotain ideaa voisi olla ja sellaisen sitten hankin ja toin muuttoautona suomeen.

Olen nyt vuoden ko. autolla ajanut ja alan vähitellen ymmärtää mistä Lexus kehunsa on saanut, eli auto on mukava ja se toimii, eipä se sen monimutkaisempaa ole.

Jokainen ajaa millä parhaaksi näkee, mutta esim minulle Golfin omistajan mainitsemat 7000e korjauskulut ovat kauhistus, entä jos takuu ei korvaa? Auto on pakko korjata koska siitä ei saa rikkinäisenä mitään ja omistaja on täysin merkkiliikkeen armoilla. Ei kiitos, minulle ei tuollainen sopisi yhtään.

Myös uudet 1.2TSI ongelmissa

Ongelma kasvaa Saksassa, viimeisin päivitys Autobildistä:

http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.html

Jopa lähestulkoon uusiin 1.2 TSI moottoreihin on jouduttu vaihtamaan ketjuja alle 20tkm.
Ei tsiisus mitä paskaa VW suoltaa linjoiltaan! Tekninen edelläkävijyys on hyvästä muttei hinnalla millä hyvänsä!!! Tekisivät nyt edes vähän kehitystyötä ennen kuin työntävät uutta tekniikkaa kuluttajille. Takuukäytännöt tod.näk taas taattua VW laatua eli ostaja maksaa kaiken...

ei vakuuta tämä uutinen…

No huh!!! Tuossa jos missä olisi takaisinkutsun paikka. Koneen rikkoutuminen esim. moottoritiellä on kyllä vaarallista ja jos takuu ei kata, niin ei ihme jos kohta lähtee myynti pahaan laskuun. Jokohan ne muoviset katkeilevat polkimet on noihin VAG-autoihin vaihdettu takuuna metallisiin?

Minullakin oli aiemmin Audi A4 ja joskus 90-luvulla myös vanha Passat. Niistä riitti VAG-kiintiötä pitkäksi aikaa ongelmiensa vuoksi. Audi tosin oli muuten oikein mukava matka-auto.

Tässä keväällä sitten iski autokuume ja aloin jälleen perehtyä auto-tarjontaan paremmin. VW oli mukana kuvioissa, mutta ei sitä vaan uskaltanut ottaa - tosin ei sen ominaisuuksissakaan ollut oikein mitään, mikä olisi houkuttanut sitä valitsemaan. Loppusuoralle pääsi Volkkaria kaikinpuolin vakuuttavampi kaunis I40, mutta ehkä lievät ennakkoluulot karsivat sen sitten finaalissa hopealle.

Nyt sitten jatkan saman merkin parissa jo kolmatta kertaa peräkkäin mikä on jo ennätys itselleni. Alle tuli valittua diesel-farkku, minkä alkuvuonna muutkin ovat hyväksi huomanneet eli se myydyin keskiluokkainen laatuauto. Kohta 3000km ajettu ja erittäin tyytyväinen olen ollut - kuten edelliseen vm.08 jolla ajoin 140tkm uudesta asti. B)
740 GLE:
_Jarski_:

Jossain muualla tai muun tyyppisillä autoilla mitaten turboahtamisen voi katsoa alkaneen johonkin muuhunkin aikaan ja siksi kiinnostaisikin tietää mitä ylläolevassa tarkoittaa "turboinnostus", joka Japanissa alkoi vuosikymmeniä ennen Eurooppaa?


Turboinnostus tarkoitti aikanaan öljykriisin aikaisessa Japanissa sitä, että valtion päätöksillä haluttiin rajata suurikulutuksisten autojen menekkiä. Turboilla kierrettiin keinotekoisia kuutiotilavuusrajoituksia. Kuluttiko sitten turbot vähemmän kuin vastaavantehoiset vaparit? Ei. Sama homma Euroopassa tällä hetkellä.

Toki downsizingista en puhunut mitään, sitä ei Japanissa ole harrastettu muutamaa poikkeusta lukuunottamatta (tyyliin Toyota Starlet 1.3 turbo, tosin aika isoilla litratehoilla aikaansa nähden). Turboilla korvattiin isoja kutoskoneita, jotka taas nykyään ovat Japanissa suosittuja.
NHB:
kello68:


Dieselithän ovat mainio esimerkki ahtamisesta. Ahtamattomilla dieseleillä ajaessa ei huolimattomallakaan kaasupolkimen käytöllä tarvitse turhaan renkaita sudittaa. Seuraavaksi sitten sellainen...


En tiedä, miten paljon olet moottoritekniikkaan keskittynyt, mutta bensa- ja dieselturboja ei voi verrata keskenään. Dieseleissä turbo parantaa hyötysuhdetta, bensakoneissa ei.

Opelixi:
740GLE:n kanssa ihmettelin samaa. Varmasti löytyy niitä japsien pikkusportteja turbokoneella, mutta perus vapareita noissa Suomen teillä 80- ja 90-luvulla liikkuneissa Corolloissa, Carinoissa, Civiceissä, Accordeissa, Sunnyissa, Bluebirdeissä, Primeroissa, 323:ssa, 626:ssa, Coltissa, Galantissa, Lancerissa jne.

Minusta on pikemminkin niin, että Saab on se turbotekniikan edelläkävijä, muut eurooppalaiset valmistajat ovat heränneet siihen vasta tällä vuosituhannella ja japsit eikait oikein vieläkään.


Eipä Suomen teillä muutenkaan liiku kalliita Japanilaisia autoja? Galant ja Bluebird oli muuten Suomessakin tarjolla turbolla aikanaan (yli 20 vuotta sitten, tuskin uudemmissa malleissa). Primera siitä erikoinen auto (sellaisen itsekin omistaneena), että sitä ei ole turbotettuna tehtaan jäljiltä saanut. Ainoastaan 210hv vaparina (tämä uusin malli).

Ehkä tuntemattomia monelle, mutta mainitaanpa: Toyota Soarer, Aristo, Supra, Celica, Mr2, Caldina... kaikkiin tarjolla turbomoottori, Aristoon vielä 2000-luvun puolivälissä ja Caldinaan vuoteen 2009 asti. Ei toki Suomessa. Muista valmistajista puhumattakaan (Toyotahan ehkä kaikista vähiten mielletään turbojen käyttäjäksi japanilaisista).
740 GLE:
Opelixi:

Siitä huolimatta Corolla vastaa huonosti sellaisen ostajan toiveisiin, joka haluaa lipua eteenpäin tuuletetussa ja hierovassa nahkanojatuolissa ilmajousien päällä tai kuskata yrityksen tai valtion vieraita. Sellaiseen tarpeeseen ei Corollan laatu riitä, koska se ei täytä vaatimuksia.

Se ei millään tavoin estä Corollan kuljettajaa ajattelemasta samoin pakkaskelillä yksi nurkka tontissa makaavasta ilmajousitetusta Ässästä, joka vastaisi hänen omaan käyttötarkoitukseensa huonosti.

Toiminnallisten vaatimusten täyttäminen ei tietenkään ole mikään perustelu epäluotettavuudelle, mutta huoltokuittinipun paksuuden vertaaminen ei suoraan kerro luotettavuudesta koska eri kuljettajien sietokyky auton virheille on eri tasolla.

Laadukas voi olla 300.000 km vähin korjauksin kestänyt 17 vuotiaana romutuskuntoinen auto (näin paljon ajettu eikä mitään ole tehty...) tai 25 vuotias yli 400.000 km ajettu, joka on aktiivipalveluksen jälkeen helppo konservoida harrasteautoksi poistamalla puhelin- ja CD-vehkeet, joita ei auton valmistuessa ollut keksittykään. Huolto- ja korjaushistoria on täysin dokumentoitu ja sitä on pitkästi.

Käyttäjän vaatimukset ratkaisevat.


No, eipä millään volkkarillakaan pahemmin ilmajousien päällä livuta. :D Eikä varmaan tavallisessa kansanautossa ole tarviskaan? Toki imartelee varmaan Corollien omistajia, että heidän autojaan jatkuvasti verrataan vaikkapa 7-sarjan bemariin (saako niihin ilmajousitusta vieläkään?).

Nasse:
Taisi niissä olla paljon vakavampaakin, mutta Toyo on osannut hoitaa asiat aina. Mutta eikö se ole tehnyt sopimuksen BMW:n kanssa uusista dieseleistä?


Toyota on tehnyt tuollaisen sopimuksen ja onkin pirun fiksu sopimus. Dieseleillä ei ajeta kuin käytännössä Euroopassa (joka yllättäen on aika pieni markkina-alue japanilaisille valmistajille). Järkevää ostaa moottorit valmiina suht luotettavalta toimittajalta ja suunnata omat resurssit muualle (hybridit etunenässä;).
Dieselin osuus maailmanlaajuisesta henkilöautomyynnistä on n. 7 % = eli mitätön.

Eihän muu maailma, paitsi köyhä Eurooppa halua ajaa haisevalla ja saastuttavalla polttoaineella.

Esim. Usa'ssa ei ole tarjolla mitään nokivasaroita. Ei löydy BMW'ltä, ei Mercedekseltä, ei Hondalta, ei Toyotalta.

Sama Japanissa, Kiinassa, etc.
_Jarski_:

No, eipä millään volkkarillakaan pahemmin ilmajousien päällä livuta. :D Eikä varmaan tavallisessa kansanautossa ole tarviskaan? Toki imartelee varmaan Corollien omistajia, että heidän autojaan jatkuvasti verrataan vaikkapa 7-sarjan bemariin (saako niihin ilmajousitusta vieläkään?).



Päivitäpä tietosi. Phaeton ja Touareg ovat kumpikin volkkareita.

Nuo saksalaiset edustussedanit kestävät vertailun mihin vaan. S-sarjalainen on jo 7 vuotta vanha ja silti moni pitää sitä luokkajohtajana. A8 ei sekään ole huono, tuli tuollainen uusi koeajettua 4.2 TDI:nä. Seiska noista miellyttää itseäni vähiten.

Bemareista se helmi on uusi kolmonen aivan kuten omasta mielestäni mersuista S-sarjalainen. Suosittelen koeajamaan. Aivan huikean hyvä paketti, uusi mittatikku. 335iX voisi olla aika muikea talviauto, kunhan tulee nelivetoisetkin tarjolle.

Eipä tuossa aikaisemmassa viestissäni muuta pointtia ollut, kuin että ainakin omassa autonvalinnassani painavat päällimmäisenä ihan muut seikat kuin maksimaalinen kestävyys. Hyvin on näillä "europaskoilla" pärjätty italialaisiakin myöten lukuunottamatta sitä yhtä mersua. Mielummin maksimoin vaikkapa mukavuuden kuin äärimmäisen kestävyyden.

Mutta painotuskysymyksiähän nämä. Jos jollekin painaa autossa ainoastaan se, että se kestää "isältä pojalle", niin mikäpä minä olen siihen mitään sanomaan. Lexus LS olisi varmasti ollut tilastollisesti kestävämpi kuin ässä, mutta muilta ominaisuuksiltaan se ei mielestäni ollut ihan mersun tasolla. Ja hyvin on tuo mersukin kestänyt .
Riccardo:
Dieselin osuus maailmanlaajuisesta henkilöautomyynnistä on n. 7 % = eli mitätön.

Eihän muu maailma, paitsi köyhä Eurooppa halua ajaa haisevalla ja saastuttavalla polttoaineella.

Esim. Usa'ssa ei ole tarjolla mitään nokivasaroita. Ei löydy BMW'ltä, ei Mercedekseltä, ei Hondalta, ei Toyotalta.

Sama Japanissa, Kiinassa, etc.



Sinullekin suosittelen tietopäivitystä.

Bemarilta, mersulta, volkkarilta ja Audilta löytyy kaikilta dieselit USA:n markkinoille.

VW-group tarjoaa Passatia, Jettaa, Golfia, Touaregia, A3:sta ja Q7:kaa dieselinä.

Bemarilla dieselin saa X5:seen.

Mersulla on tarjolla E-, S-, M-, GL ja R-sarjalaiset dieselinä.

Mersu koittaa japaniinkin dieseliä myydä. Tarjolla on E350 Bluetec.

7 prosentin osuus on sekin kaikkea muuta kuin mitätön.

<< edellinen 1 2 3 4 5 6 ... 11 seuraava >>

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot