Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Vinkkejä auton valintaan

Vinkkejä auton valintaan

Auton vaihto ajankohtaista. Valintaan vaikuttavia asioita:
- ajoa n. 15 tkm/v, enimmäkseen lyhyitä/lyhyehköjä matkoja yksin
- tärkeintä luotettavuus (= ei pelkoa jäädä tien poskeen)
- mahdollisimman vähän korjaamoreissuja, ne on naisihmiselle kauhistus
- tilava kuskin penkki
- hinta <7000 eur.
Nykyinen auto Nissan Primera, vm. -96, en haluaisi siitä luopua, mutta ruosteongelmaa alkaa olla liikaa.
Asialliset kommentit tervetulleita.



Toyota Hilux -kestää pidempään kuin omistajansa.

http://www.autominded.com/wp-content/uploads/2012/02/top-gear-toyota-hilux. jpg

Toyota Yaris Verso
Hilux? :laugh:

Kestää joo, mutta tuskin on mitä haetaan ;)

1) Ajokilometrien ja lyhyiden matkojen takia ehdottomasti bensa
2) Tilava penkki? eli Ka:t jne pikku autot jätetään pois...
3) Korjaamo käyntejä ei tarvitse pelätä - nyrkkipajat on tietysti aina oma lukunsa - "arvaillaan ja pistetään lopuksi merkkikorjaamolle" -meininki tietenkin saa sapen kiehumaan. Jakoketju tietysti pitkässä juoksussa säästää jakohinan vaihdoilta.

Tässä pari vaihtoehtoa
http://www.nettiauto.com/fiat/stilo/4120535
http://www.nettiauto.com/renault/megane/4650894
http://www.nettiauto.com/fiat/grande-punto/4625424

Laitoin tohon vain 2005 tai uudempia, mutta jos vanhempi kelpaa niin alkaa jo tulla vaihtoehtoja ihan kiitettävästi
Noilla kriteereillä miettisin vahvasti 2005 -> Suzuki Swiftiä. Tinkimällä ei tarvitse välttämättä kauheasti mennä yli budjetin ja auto ei näytä nolon vanhalta.
Tilava kuskin penkki herättää kysymyksiä. Minkälainen ahteri täytyy olla jos ei mille tahansa autonpenkille mahdu? Jos taas kysymys on penkin säätövaroista, niin niistä löytyy kyllä eroja. Priuksella ajaessani on tuoli taimmaisessa asennossa, kun taas Golfista löytyy vielä muutama pykälä taemmaksikin. Eli kannattaa itse kokeilla miten siellä autossa mahtuu ajelemaan.

Viimeisen lähdön Xsarat voisivat olla ihan hyviä vaihtoehtoja, jos ei halua pelata varman päälle, ja ostaa vanhempaa japanilaista.
Swiftiä kannatan minäkin. Kenties kaikista pikkuautoista aliarvostetuin. Oikeasti siitä saisi todella pätevän pelin kohtuu hinnalla.
No, tuo tilava kuskin penkki oli ehkä hassusti ilmaistu, mutta tarkoitin vain sitä, että haluan istua mukavasti ja ilman ahtauden tuntua, myös silloin, kun kyytissä sattuu olemaan matkustajia. Vaikka ajan enimmäkseen lyhyitä matkoja, niin silloin tällöin myös pitempiä. Pienikokoisimmat autot ovat poissuljettuja vaihtoehtoja. Iästä en niinkään välitä, ei nolota ajaa nykyisellä 16 v. vanhalla autollakaan. Kiitoksia kommenteista!
parhaillaan samanlaista vinkkiä toinenkin henkilö kysynyt ja olen suositellut seuraavia merkkejä:
toyota,honda,nissan ja suzuki perus bensakoneella 1.1--1.6 litraisella koneella ja lisäksi suosittelin vielä erikseen noita toyotan "titaani" vaihtoautoja niissä kun vanhaankin autoon saa pitkän takuun. Penkkiä kannattaa kokeilla myös esim. vanhemmassa avensiksessa on tosi surkea penkki ainakin mun selälle.
AXE:
parhaillaan samanlaista vinkkiä toinenkin henkilö kysynyt ja olen suositellut seuraavia merkkejä:
toyota,honda,nissan ja suzuki perus bensakoneella 1.1--1.6 litraisella koneella ja lisäksi suosittelin vielä erikseen noita toyotan "titaani" vaihtoautoja niissä kun vanhaankin autoon saa pitkän takuun. Penkkiä kannattaa kokeilla myös esim. vanhemmassa avensiksessa on tosi surkea penkki ainakin mun selälle.


AXE nosti esille erään todella tärkeän asian, minusta tärkeimmän: mistä ja minkälaisen ostaa (kunhan ei huonointa automallia valitse). En tiedä onko helppoa tuosta hintaluokasta löytää, mutta merkkitakuu on vahva viesti siitä että auton kunnon pitäisi olla ainakin tietyn tasoinen ja usein merkitsee vielä enemmänkin.

Huonommin autoja tai etsimäänsä automallia tunteva ehtii takuun aikana saada jonkin verran arvioita auton yleiskunnosta jne. jotta tarvittaessa voi alkaa vaihtaa autoa ajoissa.

Ei takuu kaikkea meinaa, mutta paljon kuitenkin. Useimmiten merkittävintä on se että huonoiten pidetyt ei yleensä merkkiliikkeisiin päädy eikä takuun kattamiksi, vaan tietynlaiset omistajat ovat näitä jotka eivät säästä joka asiassa vaan tekevät asiat kunnolla.
Jos haluat jatkaa nykyisen kokoisella autolla, yksi vaihtoehto voisi olla Mazda 626:n viimeiset vuosimallit, esimerkiksi:

http://www.nettiauto.com/mazda/626/4607393

http://www.nettiauto.com/mazda/626/4550724

Noissa on tekniikka aikalailla pomminvarmaa, eikä ruoste ole samanlainen ongelma kuin surullisenkuuluisassa seuraajassa. Nämä ovat usein olleet vanhempien herrasmiesten menopelejä, joten hyvin pidettyjä yksilöitä, ruostesuojattujakin, varmasti löytyy.

Vanhojahan nuo jo ovat, mutta itse lähtisin tuon ikäisellä Mazdalla luottavaisemmalla mielellä reissuun kuin puolet uudemmalla Rellulla tai Pösöllä. Ominaisuuksiltaan 626 on perusauto, eikä välttämättä tarjoa Primeraasi verrattuna mitään mullistavaa. Mutta siitähän tässä ei tainnutkaan olla kysymys.

Lisäänpä muutaman periaatteen vinkiksi, enkä väitä Suzukia vastaan vaikka se vähän harvinaisempi onkin.

Yleisen mallin (kuten omasi) ostajalla on suuri valinnanvara. Se kannattaa hyödyntää säätämällä mallivalinta siten, että hyvin suuri osa myytävänä olevista valitun mallin yksilöistä osuu budjettiisi. Tällä tavoin pääsee valitsemaan isosta valikoimasta.

Budjettinsa äärimmilleen mahdollisimman uuteen malliin venyttävä päätyy ostamaan oman ikäluokkansa halvimpia. Klassisempi malli suuremmasta valikoimasta etsittynä voisi olla parempi?

Tuossa hintaluokassa ei kannata ostaa huonoa, koska hyvät saman hintaluokan autot eivät maksa juurikaan enempää. Tämä liittyy osin edelliseen oikean mallin valintaan.

Tuossa hintaluokassa myös koko budjetin polttaminen autoon ei ehkä ole hyvä idea, vaan touhutonni on hyvä varata. 6 tonnia auton ostoon ja heti perään tonnilla iso huolto ja tarvittavat korjaukset pitävät mekaanikon loitolla pidempään kuin oman ikäluokkansa halvin johon kynnet juuri ja juuri ylettyvät.

Tähän asti yleispätevää ohjetta, mutta nyt puhuu Volvomies, joten vastuu siirtyy kuulijalle:

Volvo 940 on paitsi erittäin luotettava, myös tiloiltaan erittäin mukava ja käytännöllinen auto. Jos jotain sattuu, sille oikeasti pärjää kyläseppä ilman PC:täkin, osia on Motonet pullollaan ja ne ovat halpoja. Kulutuksen ja suorituskyvyn suhde ei koskaan ollut aivan optimissaan ja ajohallinta istuu ratin takana. Keskimääräiset Ysisataset alkavat olla jo historiaa, mutta juoni onkin siinä, että jollain viiden tonnin budjetilla voi oikeutetusti lähteä hakemaan yhtä Suomen parhaista yksilöistä. Mieluiten sedan, ellet löydä kevyttä ja siistiä elämää elänyttä Kartanoautoa.

Ellet välttämättä tarvi farkkua, S70 olisi hieman lähempänä tätä päivää. 1999-2000 Classic malleissa on hyvä varustelu ja niitäkin pääsee valkkaamaan suuresta valikoimasta. Etuveto on plussaa joillekin, mutta näissä on sentään ainakin vetoluistonesto eikä viimeisten vuosimallien kulutuskaan ole enää ihan mahdoton. Koriltaan erittäin kestäviä, eikä hyvässä yksilössä saa olla päälle päin näkyvissä mitään ruostevirhettä, eikä paljon allekaan päin. IMHO, istuimet vain paranevat edelliseen verrattuna ja viimeisissä Classiceissa on jo 2000-luvun sähköoppi, eli täysi on-board diagnostiikka on.

Uudesta alkaen aukottomalla huoltohistorialla olleen 220.000 ajetun lähes virheettömän valkoisen V70 Classicin möin juuri hieman alle viiden tonnin. Meille tullessa kaikki toimi, kolmen vuoden jälkeen meiltä lähtiessä kaikki toimi ja vikakoodeja 0.

Ja näitä ei sitten kumpaakaan dieselina, eikä mielellään automaattina, koska kumpikaan ei ollut tuohon aikaan Volvon vahva puoli.

Budjettiisi osuisi myös alkusarjan S60, joka on kiva ajaa, mutta koska meillä oli sellainen uutena, en oikein uskalla suositella. Tuskin ne siitä parantuneet ovat 10 vuodessa :-(

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto