Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
Mersun huollot kalliita?

<< edellinen 1 2

180€/t on aivan huikea tuntiveloitus autonasentajalle. Sikamaisen huikea.

Esimerkiksi Mehiläisessä lääkäri veloittaa pk-seudulla tunnilta 128€. Hinnoittelu on menee alkavien 20 minuuttisten mukaan. Lääkäri on siis huomattavasti halvempi kuin Vehon asentaja.

Erikoislääkäri ottaa 152€ tunnilta. Mitäköhän maksaa Veholla erikoisasentaja?

Vaikka tuo Vehon edustajan väite pitäisikin paikkansa, on 130,68€ autonasentajan tuntihinnaksi aika paksua...

edit: korjattu tuntiliksa tuntiveloitukseksi
^No et kai tosissasi luule, että tuo hinta koostuu pelkästään siitä asentajan palkasta?! Autojen huolto/varaosamyyntihän noille merkkiliikkeille leivän tuo pöytään. Tuolla tuntihinnalla täytyy kattaa, mm. vuokrat, lämmitykset, sähkö, huoltoneuvojan palkat, kiinteistön huolto, työkalut, sitten se asentajan palkka.
Korjaan viestiäni, tuntiveloitus minkä firma ottaa. Ei tietenkään asentaja saa sitä käteen. Minä kritisoin Vehon hinnoittelua, en tiedä asentajien palkkoja.

Nuo Mehiläisen hinnatkin luonnollisesti ovat sen, minkä lääkäri asiakkaalle maksaa. Eli ei se lekurikaan noita todellakaan omaan taskuun saa.

Vehon asentajan työtunti pyörii siis asiakkaalle samoissa hinnoissa kuin erikoislääkärin yksityisellä puolella. Mielestäni se on sikamaista jos mikä.

Ohi aiheen

Hinnoittelusta tuli mieleen tuontimersun hinnoittelu "avaimet käteen" periaatteella. Kyllä ne tuontia harjoittavat liikkeet osaa hinnoitella myös. Esimerkkinä mese S 500 malli vm 2007.
Saksan hinta 31000
toimituskulut 3200
autovero 24000
yhteensä 58000
Huvitti kuitenkin se, että kyseessä kolaroitu ajoneuvo.
Kilometrejä järjettömästi 120000km
Saksan myyntipää ilmoitti autoon tehdyn yli kymppitonnin korjaukset. Sinänsä kiitettävää, että seikkaperäisesti selvittivät kulkineen historiaa.

Minulla on Vehon ylläpitosopimus

Minulla on Vehon ylläpitosopimus vm.09 B-koppa Mersussani. Maksan kiinteätä kuukausimaksua ja siihen kuuluu kaikki huollot, korjaukset ja nesteiden lisäykset. Ensimmäinen käyttövuosi maksoi 39,- €/kk seuraavat kaksi vuotta 59,- €/kk ja uusi sopimus 3 vuotta 90,- €/kk. Ei tarvii ihmetellä, eikä pelätä mitä mikäkin korjaus maksaa, senkun vie auton Vehoon vaan,kun vikaa ilmenee,tai auto pyytää huoltoa. Aika vaivatonta sanoisin, muttei tietenkään halpa sekään.
740 GLE:
Toinen näkökulma aiheeseen:

http://www.iltalehti.fi/autot/2012032015347879_au.shtml

Kommentissani 20.3.12 12:01 asiaa jo varovasti epäilin. Jälkiviisaana voi kyllä todeta, ettei käyntihäiriön selvitystä ja tulppien vaihtoa kukaan osaava autonasentaja tee 20 minuutissa. Mersun rakenteesta ei minulla ole aavistustakaan, mutta vaikka testeri olisi kytketty ja tulpat vaihdettu tuossa ajassa, toiminta ei olisi ollut ammattimaista. Muiden mahdollisten vikakohteiden selvityskin pitää tehdä, koska eihän viallisten tulppien vaihto vielä takaa homman olevan kunnossa.

Itse sain aikanaan esimieheltä moitteita rengasliikkeessä asentajana siitä, kun asiakas toi minulle vuotavan renkaan. Totesin venttiilin vuotavan hieman ja vaihdoin sen. En kuitenkaan tarkistanut, vuotaako itse rengas. Toimenpide ei olisi montaa minuuttia vienyt, mutta jäipähän vain tekemättä. Olisi ollut noloa, jos vika ei kokonaan olisikaan venttiilin vaihdolla olisi korjaantunut ja asiakas olisi joutunut palaamaan saman asian takia uudestaan.

Vaikka artikkelien mukaan Veho ja mersumies eivät yhteisymmärrystä huoltoon kuluneesta ajasta ja tehdyistä toimenpiteistä löydäkään, uskon jostain tämän suuntaisesta olevan asiassa kyse. Mutta eipä minun uskollani ole tässä asiassa mitään merkitystä, keltaisen lehdistön juttuja tässä vain lueskellaan.
Brummbär, etkö tuo sopimuksesi ole sinun mielstä kallis?

Minun mielestä tuo on ihan sikahintainen! V50 volvoon vastaava sopimus 45€/kk sisältäen laina-auton,renakiden säillytyksen ja kausivaihdot,nesteet, huoltotarvikeet ja varaosat. 36kk/45000km sopparilla siis.

Avensikseen saa saman sopparin 44€/kk
Ryne:

Minun mielestä tuo on ihan sikahintainen! V50 volvoon vastaava sopimus 45€/kk sisältäen laina-auton,renakiden säillytyksen ja kausivaihdot,nesteet, huoltotarvikeet ja varaosat. 36kk/45000km sopparilla siis.

Neljännestä vuodesta eteenpäinkin?

Huoltosopimusten vertailu ajokilometrejä tietämättä on harhaanjohtavaa, koska ensimmäisinä vuosina määräaikaishuollot määräävät hinnan suurelta osin. Myöhempinä vuosina aletaan sitten soveltaa korjauskerrointa.

Meillä neljännen vuoden jälkeen S80 huoltosopimus ylitti sellaisen kipurajan, jonka jälkeen sopimus irtisanottiin kun 25.000 km / vuosi hinnoittelu meni mielestäni kohtuuttomaksi.
Minusta nuo volvon ja toyotankin sopparit ovat kohtuuttoman kalliitta! n.500€/vuodessa auton huolloista ja renkaiden vaihdosta on vähän ryöstöä.

Ilman sopparia nuo saa 200€/vuosi takuuaikana, koska eihän takuuaikana varaosat maksa muutenkaan.

Volvosta en tiedä mutta käsittääkseni toyotalla tuo hinta on sama aina päiväyhdestä--- vaikka 6 ikävuotteen.
Huoltosopimuksessa riski jää huollolle, joten riski täytyy hinnoitella mukaan. Lisäksi itse sopimuksesta aiheutuu omat kulunsa. Periaatteessa sama juttu kuin vakuutuksessa. Asiakas maksaa pitkällä tähtäimellä hiukan enemmän kuin saa takaisin.
Ryne:

-- Onhan se kallis. Ensimmäinen soppari oli 36kk/60000km ja maksoi ekalta vuodelta 39€/kk ja kahdelta seuraavalta 59€/kk. Tein uuden 36kk sopparin välille 3-6vuotta ja loppukilometrit 135000km ja se maksaa 90€/kk. Paljonko Volvon ja Toyotan sopparit mahtavat samalta ajalta maksaa?
Mersuni ylläpitosoppari on hintava,mutta lohduttaa hivenen se, että sillä ajaminen on edullista. Polttoainekulut ovat n.5€/100km, se kun kulkee maakaasulla.

<< edellinen 1 2

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu