Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Hae keskusteluista
DSG kuopataan?

<< edellinen 1 2 3 4 seuraava >>

Minulla on kokemusta Audin 7 portaisesta S-tronicista, eikä siinä ainakaan mitään vikaa ole ilmennyt. Ei minulla, eikä tuttavillani. Tosin kilometrejä on alle 50 tkm. Ja toisaalta onhan tämä Audin loota muutenkin huomattavasti kestävämpi ainakin väännön suhteen. Tosin ei Volkkarin kestävimmässä 6 vaihteisessa DSG:ssäkään mitään vikaa ole tuttavillani ollut. Tuskin kyse on siitä, että kestävää ei osattaisi rakentaa, korkeintaan jossain on ehkä yritetty säästää hieman liikaa, jos vaihteisto-ongelmia tosiaan on niin paljon kuin väitetään.

Minusta manuaali vs automaatti keskustelu on aivan turhaa. Jokainen ostakoon mielensä mukaan. Itse päädyin nyt automaattiin, mutta onhan manuaalillakin kiva ajella. Nykypäivänä hyvä automaatti kiihtyy tosin nopeammin kuin manuaali ja aika harva siellä radalla kuitenkaan rässii. Ja saahan automaatillakin vaihteita itse hämmentää, jos mielenkiintoa riittää.

Loppusinetiksi totean, että jälleen ihmettelen näitä keskusteluja, joissa joku automerkki haukutaan täysin romuksi. Omalla tuttavakunnallani ei ole ollut juuri mitään ongelmia uusien autojen kanssa. Eniten kokemusta ja tietoa minulla on Volvoista ja VW konsernin autoista, eikä yksikään näistä ole hajonnut lähipiirissäni. Ihmettelen siis kovasti, miten varsin usein näistä merkeistä vaahdotaan, milloin mikäkin hajoaa jatkuvasti. Mahtaako enemmänkin olla "kateellisten" panettelua ja huhupuheiden levittämistä?
Ei tässä keskustelussa kai vw:tä ole romuksi haukuttu vaan tuo vaihteisto on kritiikin kohteena. Jos jollakin merkillä on ongelmia mielestäni niistä voi keskustella. Joskus ne ongelmat kohdistuu "omaankin" merkkiin. Onhan näitä ongelmakeskusteluja ollut lähes jokaisesta merkistä kuten tojon dieselien ongelmat, fordin ruoste,opelin nokkahihna,citikan säköt, renun puolat, psa:n huohotinongelmat ja paljon muita. Kuluttajan kannalta tässä tärkeintä olisi se ettei maksajaksi joutuisi aina se tuotteen ostaja kun ne syyt on joko alihankkijoissa tai tehtaan toiminnassa. VW:llä on nyt vain sattunut tällä hetkellä olemaan hieman ongelmia ja silloin niistä syntyy keskustelua. Se että jollain kyseinen tuote on toiminut ei juurikaan lohduta sellaisia jotka omasta lompakosta maksaa kalliit korjauskulut kun joko laaduntarkkailu tai suunnittelu on valmistajan toimesta pettänyt. Ei nuo saksalaisvalmistajat ole sen kummempia kuin muutkaan, kyllä sieltäkin tulee välillä luokatonta tuotetta. Enemmän minua on alkanut huvittamaan nämä puolustajat jotka viimeiseen asti kieltävät ongelmat tai ainakin kertovat että muilla on enemmän ongelmia. Mikä siinä on pointtina ettei voi hyväksyä teknisiä tosiasioita ja suhtautua niihin sen mukaa, enkä väitä tässä suhteessa olevani muita parempi vaan syyllistyn samaan itsekin.
Kieltämättä kun ongelmia ilmiselvästi on, olisi konsernilta miehekästä jatkaa tuota takuuta vaikka sinne 3-5 vuoteen voimansiirron osalta ihan oma-aloitteisesti, eikä vain vähätellä asiaa.
Ford yritti jokunen vuosi sitten tarjota Transittiin automatisoitu a laatikkoa. Jäi yritykseksi. Huomasivat sen sudeksi ja poistivat sen markkinoilta. Eipä silti, ei transitin nelivetotekniikkakaan mikään vakuuttava ole.
hömppä:
Ford yritti jokunen vuosi sitten tarjota Transittiin automatisoitu a laatikkoa. Jäi yritykseksi. Huomasivat sen sudeksi ja poistivat sen markkinoilta. Eipä silti, ei transitin nelivetotekniikkakaan mikään vakuuttava ole.

Olisiko kyseessä ollut sitten kuitenkin robottivaihteisto, veikkaan niin. Sehän on jo toiminnaltaan mihin muuhun automaattiin tahansa verrattuna täys paska, joten eri asia kuin DSG....
Niinpä. "Tavallisessa" autossa en ole törmännyt edes etäisesti toimivaan robottilaatikkoon. Hirveitä ovat olleet.
No kyllä robottiaskin kanssakin oppii elämään, tai ainakin itse olen oppinut viidessa vuodessa ja reilun 100tkm matkalla smartin laatikon kommervenkit sen verran hyvin, että kytkinpoljinta ei ole ollut ikävä moneen vuoteen. Manuaalisesti kun hämmentää ja sopiva kaasujalan- ja vaihdekäden koordinaatio on mennyt selkäytimeen niin ei sitä ainakaan kukaan kyydissäolija ole vielä valittanut, että vaihdot olisi jotenki nykiviä tai muuten epämiellyttäviä kokemuksia.
740 GLE:

Omassa autossani on kontrollifriikin valinta, mutta mielikuvitukseni ei riitä näkemään mallisarjan pienimmän dieselin perässä olevassa manuaalivaihteistossa mitään urheilullista!

Minun on vaikea nähdä mitään urheilullista normaaliliikenteen seassa ajamisessa, oli auto sitten mikä tahansa.

Siinä toki on eroa mihin autoon automaatti on ikäänkuin melkein pakko laittaa. Esim. dieseliä en manuaalina ostaisi ja isoihin autoihin automaatti sopii hyvin ajamisen luonteeseen. Jotkin bensaturbot vääntävät sen verran hyvin laajalla alueella, että niillä voisi ajella manuaalilla. Esim. Fordin 1.6 ecoboost yllätti erittäin positiivisesti kokoluokkaansa nähden.

Mieluummin automaatilla ajavia on jo niin paljon, että heille mieluisa vaihtoehto on pakko tarjota halusi tai ei,

Näitä olisi paljon enemmänkin, muttta käytettyjen automaattien tarjonta on rajallista ja useimmat kuitenkin ostavat autonsa käytettyinä.

Ja koska perheen ainoan mehulinkoautomaatin tilalle tulee jatkossakin jonkinlainen automaatti, myös minua kiinnostaa miten suorakytkentälaatikot ovat muissa autoissa pärjänneet?

En ainakaan ole kuullut, että Fordin/Volvon käyttämässä Getragin laatikossa mitään erikoisia ongelmia olisi ollut.
GTamv:
sittenkun sulla on hiuakan enemmän dataa voidaan keskustella lisää, yhden auton otos on aika pieni ja nyt ei ole kyse DSG vaihteistosta josta siis keskustellaan, ei tähän soppaan tartte muita hommia vetää mukaan vai otetaanko mukaan vielä volkkarin muoviset polkimetkin.

Eli hyssytellään suosikkimerkkien ongelmia ja osoitellaan sormella inhokkimerkkien ongelmia. Tässähän ei ole mitään uutta.

Miten on, kuopataanko DSG?
AkiK:
Minun on vaikea nähdä mitään urheilullista normaaliliikenteen seassa ajamisessa, oli auto sitten mikä tahansa.

Näitä olisi paljon enemmänkin, muttta käytettyjen automaattien tarjonta on rajallista ja useimmat kuitenkin ostavat autonsa käytettyinä.

Niinpä. Automaagi hoitaa homman liikenteessä oikein hyvin.
Kannattaa muistaa että jopa Suomessa myydään 30% uusista henkilöautoista automaattina. Näin viime vuonna.
AkiK:
740 GLE:
Omassa autossani on kontrollifriikin valinta

Siinä toki on eroa mihin autoon automaatti on ikäänkuin melkein pakko laittaa. Esim. dieseliä en manuaalina ostaisi

Minä halusin jo tehtaalta sopivalla softalla tulevan auton, jota ei tarvi lastuttaa, joten turbodieselini vääntökäyrä on kuin vuorenhuippu ja 6-vaihteisen manuaalin kanssa se on täsmälleen niin kulmikas ajettava kaupungissa kuin odottaa sopiikin.

Tuollainen yhdistelmä ei varmasti miellytä kaikkia. Omia kulutuslukemia perheen muihin kuljettajiin verratessani huomaan myös, että manuaalin kulutuseroa ei tuolla yhdistelmällä saa pelkästään manuaalivaihteisen ostamalla, vaan sitä pitää myös ajaa.

AkiK:
740 GLE:
Mieluummin automaatilla ajavia on jo niin paljon, että heille mieluisa vaihtoehto on pakko tarjota halusi tai ei,

Näitä olisi paljon enemmänkin, mutta käytettyjen automaattien tarjonta on rajallista ja useimmat kuitenkin ostavat autonsa käytettyinä.

Tilanne on muuttumassa Suomessakin ja jo nyt joidenkin mallien osalta tilanne on päinvastainen. Oma malli- ja varustevalikoimani veti Nettiauton tarjonnan nollille ja automaattivaihteisto oli minulle muuten mieluisissa autoissa aika usein kohta, joka lopetti mielenkiintoni.

Onneksi Saksan suuresta valikoimasta löytyy molempia, joten valinnanvapaus säilyy.
kello68:
Niinpä. Automaagi hoitaa homman liikenteessä oikein hyvin.
Kannattaa muistaa että jopa Suomessa myydään 30% uusista henkilöautoista automaattina. Näin viime vuonna.

Minua kiinnostavissa automalleissa prosenttiluku on jo muutaman vuoden ollut niin lähellä sataa, että käytetyn manuaalivaihteisen ostaminen Suomesta alkaa käydä hankalaksi.

Mutta eikös oman valinnan perusteeksi siltikin riitä "mä halusin tällasen"?
NHB:

Eli hyssytellään suosikkimerkkien ongelmia ja osoitellaan sormella inhokkimerkkien ongelmia. Tässähän ei ole mitään uutta.

Miten on, kuopataanko DSG?

niin oliko sitä dataa vai ei? ihan turhaa lässytystä, jos keskustellaan volkkarin dsgtä niin sinä kaivat yhden toisen merkin erilaisen laatikon keskusteluun mukaan ja yhden kappaleen otoksella jossa 2 vikaa johtui yhdestä huonosti tehdystä korjauksesta, jotain rajaa, vai onko tähän tarkoitus alkaa kaivamaan muidenkin merkkien ties mitä ongelmia. Yleensähän on että sakemannien ongelmia hyssytellään ja makaroonit ja patonkit eniten haukutaan oli syytä tai ei.

GTamv:

niin oliko sitä dataa vai ei? ihan turhaa lässytystä, jos keskustellaan volkkarin dsgtä niin sinä kaivat yhden toisen merkin erilaisen laatikon keskusteluun mukaan ja yhden kappaleen otoksella jossa 2 vikaa johtui yhdestä huonosti tehdystä korjauksesta, jotain rajaa, vai onko tähän tarkoitus alkaa kaivamaan muidenkin merkkien ties mitä ongelmia. Yleensähän on että sakemannien ongelmia hyssytellään ja makaroonit ja patonkit eniten haukutaan oli syytä tai ei.

Niin, itsehän otin jo kantaa viestin aiheeseen. Sinulta se on vielä tekemättä. Tällä palstalla tuntuu riittävän loanheittäjiä joka suuntaan. Volkkarikin lienee saanut vähintään oman osuutensa.

Millä tavalla tuo ensimmäinen kytkimen vaihto rikkoi hammastukset?

ja taas pysyt aiheessa.. tuskin sitä dsgtä mihinkään kuopataan vaan tehdään parempi versio, volkkarilla luulis rahkeet siihen riittävän
Ei tosiaan tähän viestiketjuun kuulu, mutta kun aiheesta on täällä väännetty: GT-R:ssä voi painella ihan mitä nappuloita tahansa ja takuu ei sillä häviä mihinkään. Tätä voi kysyä vaikka Laakkoselta suoraan, jos ei usko. Se siitä aiheesta.
Laitanpa omakohtaisen listan kaikista tuntemistani kaksoiskytkimellä varustetuista autoista:

VW Touran, taksi, 7-vaihteisen DSG:n remontti aiheutti 6500€ korjauksen, takuuseen.

Audi A6, taksi, 7-vaihteisen S-tronikin remontti aiheutti äskeistä kalliimman korjauksen, takuuseen.

VW Caddy diesel, ajettu 44000km, 6-vaihteinen DSG toiminut virheittä.

Käytettynä ostettu Skoda Octavia diesel, 6-vaihteinen DSG toiminut noin 20000km ongelmitta, aikaisemmasta historiasta ei tietoa.

Vaikka kaikki ovatkin selvinneet halvalla, jonkinlainen epäluulo minulle on syntynyt.
tosta ei selviä onko noi samoja laatikoita ilman tarkempia tietoja, vag arenan mukaan dsg laatikoita on 4 eri mallia, Audi käyttää siis samasta dsg laatikosta s-tronik nimeä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6857.0
no-kia:
Näin sen pitäisikin olla. Ne joilla on vasen jalka amputoitu ostavat mehulinko automaatin ja ne jotka haluavat itse ajaa autoa ostavat perinteisen miehekkään käsivispilän.

Aikanaan kun nää tuplakytkin automaatit tulivat, niin julistettiin että tässä on tulevaisuus ja perinteinen turbiini tulee kuolemaan. Jotenkaan en ikinä uskonut siihen ja tässä sitä ollaan.

Mitä kieltä vielä tänään: "... ostavat perinteisen MIEHEKKÄÄN käsivispilän."
Tosin tällainen kielenkäyttö on täynnään tittelikipeitten Tekniikan Maailman toimittajien teksteissä.
Autoilijat jakautuu karusti 2 ryhmään jos oikein kärjistetään.

On ne jotka kuulevat moottorissa komean soundin, puhuvat voiman tunteesta, etsivät mutkatietä ja rata-autoilu henkeä arkiliikenteessä, yleisesti ottaen osaavat liikenne säännöt, joskaan eivät aina välitä niistä niin kuin pitäisi, hallitsevat auton pahassa paikassa paremmin, eivätkä kolhi viereisen auton ovia parkkipaikalla.

Sitten on ne joille auto on vain väline A:sta B:hen siirtymiseen, on mukavampi ajaa suoraa tietä, jonka risteykset ovat valo-ohjattuja. Termit kuten "Newtonmetri" ja "Välikaasu" ovat jossain määrin hepreaa, autot ovat vain peltilehmiä, niiden takia ei kuitenkaan menetetä yöunia mutta ei niitä voi kyllä 'harrastaakaan'. Mitä simppelimpi sen parempi.

Minun mielestä DSG;t (niin kuin kaikki muutkin automaatit) valahtaa tuohon jälkimmäiseen kategoriaan.
Joko DSG jatkaa, paremmalla mekatroniikalla ja vahvemmalla kaksoismassavauhtipyörällä ja kalliimpana tai sitten se todella kuopataan - en voi sanoa, että jäisin kaipaamaan, mutta olenkin mieltännyt itseni tuohon ylempään kategoriaan...
Ja höpö höpö.

Vaikeaa alkaa olla esimerkiksi uuden Ferrarin ostaminen käsin vatkattavalla vaihteistolla. 458, F12 ja FF ovat kaikki ilman kytkinpoljinta. Californiaa saa vielä manuaaliaskilla. Automaatteinahan Ferrareista on valtaosa myyty jo vuosia.

Voithan toki DaViega uskotella itsellesi olevasi vaikka minkälainen "automies" tai "rallikuski", mutta eri asia löytyykö noille jutuille yhtään totuuspohjaa.

Mun puolesta jokainen ajakoon juuri sellaisella vaihteistolla kuin itse tykkää ilman mitään kategorisointia. Omastakin tallista löytyy sekä manuaaliaskinen että automaatti.
Jos se on miehisen miehen merkki että ostaa käsin veivattavalla vaihteistolla varustetun auton, niin olen paljon mieluummin se neitimäinen mies, joka ajattelee autoilussa mukavuutta ja käytännöllisyyttä. Ei paskan vertaa vähempää voisi kiinnostaa veivata manuaalia....hyi v****.

:laugh:

Mutta mitä tähän dsg:hen tulee, niin ei se mihinkään häviä. Korkeintaan sitä kehitetään, jotta kestää tulevaisuudessa paremmin.
Ammattilainen:
Jos se on miehisen miehen merkki että ostaa käsin veivattavalla vaihteistolla varustetun auton, niin olen paljon mieluummin se neitimäinen mies, joka ajattelee autoilussa mukavuutta ja käytännöllisyyttä. Ei paskan vertaa vähempää voisi kiinnostaa veivata manuaalia....hyi v****.

:laugh:

Mutta mitä tähän dsg:hen tulee, niin ei se mihinkään häviä. Korkeintaan sitä kehitetään, jotta kestää tulevaisuudessa paremmin.

On selvää,että jos ajotapana on aina kiihdyttää enimmäistehon kierroksilla, niin siinä kyllä kärsii vaihdelaatikko, olipa se millainen tahansa. Dieselmalleihin kaksoiskytkinvaihdelaatikkoa on ollut vähemmän saatavissa turbon tuottaman suuren vääntömomentin vuoksi.
Dieselmalleihin kaksoiskytkinvaihdelaatikkoa on ollut vähemmän saatavissa turbon tuottaman suuren vääntömomentin vuoksi.

Ainakin Suomessa ne DSG:t ovat pääasiassa dieseleissä!

<< edellinen 1 2 3 4 seuraava >>

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot