Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM pikakoe

Nikon D3S -järjestelmäkamera

30.12.2009

Askel pimeälle puolelle

Kuvanlaatua ja etenkin vähässä valossa kuvaamista arvioitaessa pitää muistaa, että herkkyys eli ISO-lukema merkitsee digitaalikameroissa eri asiaa kuin filmin herkkyys. Herkkyyden nostamisessa onkin kyse kennolta saatavan signaalin vahvistamisesta, eli samanlaisesta tapahtumasta kuin äänen lisääminen vahvistimen voimakkuusnupista. Ja koska vahvistin on analoginen, se voimistaa signaalin lisäksi myös kohinaa, joka näkyy kuvassa rakeisuutena ja värisuttuna.

Vaikka kohinaa voi sopivin kompromissein vaimentaa digitaalisesti kameran kuvankäsittelypiireissä, suurilla herkkyyksillä saavutetaan paras kuvanlaatu silloin, kun kennon lähettämä analoginen signaali on mahdollisimman kohinaton. Yksi tärkeimmistä kohinaan vaikuttavista tekijöistä on kuvapisteen koko, josta kertoo lukema nimeltään pikselitiheys.

Esimerkiksi 12,1 megapikselin kinokokoisella (36,0 x 23,9 mm) kennolla varustetussa uudessa Nikon D3S -mallissa tiheys on noin 1,4 megapikseliä per kennon neliösentti. Pinta-alaltaan puolta pienemmällä (23,6 x 15,8 mm) 12,3 megapikselin kennolla varustetussa Nikon D300S -rungossa vastaava lukema on 3,3 megapikseliä per neliösentti.

Pikselitiheyksien vertailu auttaa osaltaan ymmärtämään, miksi isolla kennolla varustettu järjestelmäkamera antaa paremmat edellytykset kuvaamiseen vähässä valossa kuin paraskaan taskukamera.

Lisäksi on hyvä muistaa, ettei kennon tarkkuuden lisäämisestä ole järjestelmäkamerassakaan välttämättä hyötyä kuin parhaiden objektiivien kanssa - eikä aina edes silloin, koska maltillinen pikselitiheys antaa kameralle parhaat lähtökohdat tuottaa hyvää jälkeä myös hämärässä.

Oheisesta testitaulukuvasta rajattujen osasuurennosten avulla voi tutkia miten herkkyyden nostaminen vaikuttaa kuvan kohinaan sekä yksityiskohtien erottumiseen. Verrokkina on aluksi Nikon D3S:n edeltäjä Nikon D3, jonka kuvanlaatu pitkälti vastaa alle 2500 euron hintaista Nikon D700:ää. Sen jälkeen vertaamme D3S:ää niin sanotulla puolikinokoon aps-c-kennollavarustettuun Nikon D300S -runkoon.

NIKON D3SNIKON D3
ISO 200ISO 200

ISO 800ISO 800


ISO 3200ISO 3200


ISO 6400ISO 6400


ISO 12800ISO 12800


ISO 25600ISO 25600


ISO 102400

 

Kynäkuvista näkee miten uusi Nikon D3S ottaa selvän eron Nikon D3:een herkkyydellä ISO 6400. Tästä eteenpäin kohinan ero on suunnilleen yksi aukkoarvo D3S:n hyväksi. Toisin sanoen D3S:n kuvanlaatu on arvolla ISO 12800 hyvin samanlainen kuin mitä D3 tuottaa lukemalla ISO 6400. Nikon D3S:llä saa vielä täysin käyttökelpoisia kuvia, vaikka herkkyyden nostaisi arvoon ISO 12800. Kuten odottaa saattaa, otokset ovat suurimmalla herkkyydellä ISO 102400 jo varsin rakeisia ja suttuisia. Niistäkin voi silti saada julkaisukelpoisia ainakin pätevän kuvankäsittelyohjelman avulla.

NIKON D3SNIKON D3
ISO 200ISO 200
ISO 800ISO 800


ISO 3200ISO 3200


ISO 6400ISO 6400

ISO 12800ISO 12800


ISO 25600ISO 25600


ISO 102400 

 

Moottoripyöräkuvista huomaa, ettei Nikon D3S vaimenna kohinasuttua tai rakeisuutta tarkkuuden kustannuksella. Yhden aukkoarvon ero malliin D3 verrattuna näkyy siis ainoastaan kohinan vaimentumisena, mutta ei yksityiskohtien sumentumisena. Myös väritoisto säilyy herkkyyttä lisättäessä hieman kirkkaampana kuin edellisessä mallissa.

NIKON D3SNIKON D300S
ISO 200ISO 200

ISO 3200ISO 3200


ISO 6400ISO 6400


Nikon D3S ja Nikon D300S sisältävät kumpikin noin 12 megapikselin kennon, mutta jälkimmäisessä sen pinta-ala on vain noin puolet kinoruudusta. Nikon D300S edustaa kohinan puolesta luokkansa huippukameroita, ja se pitääkin värisutun varsin hyvin kurissa jopa herkkyydellä ISO 6400. Yksityiskohtien tarkkuudessa D3S vetää sen sijaa pitemmän korren.

NIKON D3SNIKON D300S
ISO 200ISO 200

ISO 3200ISO 3200


ISO 6400ISO 6400

Nikon D3S:n parempi yksityiskohtien toisto suurilla herkkyyksillä näkyy selvemmin oheisista moottoripyöräkuvista. Siinä missä Nikon D300S:n herkkyysalue loppuu arvoon ISO 6400, D3S tuottaa täysin käyttökelpoista jälkeä vielä lukemalla ISO 12800.

Nikon D3S:n uusia ominaisuuksia ovat muun muassa teräväpiirtoinen videokuvaus tarkkuudella 1280 x 720 sekä monipuolisempi ja nopeammin tarkentava suorakatselu. Entä antavatko ne sekä yhden pykälän parannus herkkyyteen aiheen rungon vaihtoon? Tiedämme joidenkin ammattilaisen jo vastanneen tähän kysymykseen myöntävästi - huolimatta D3S-mallin 5300 euron hintalapusta.

Meitä senttejään laskevia harrastajia sen sijaan kiinnostaa se, että D3 on nyt päätynyt erikoistarjoukseen, ja pitkälti samaa kuvatekniikkaa sisältävä D700 maksaa alle 2500 euroa - ja molemmat jäävät vain yhden aukkoarvon päähän tämän hetken ilmeisesti parhaasta vähässä valossa toimivasta kamerasta. Lisäksi on lohduttavaa muistaa, että hinnakkaiden huippumallien ominaisuudet ja suorituskyky siirtyvät vähitellen myös harrastajan ulottuvilla oleviin kameroihin.

Harri Slip (tiivistelmä TM:n 1/10 artikkelista, s. 94)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot