Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
Ajettua

Yamaha FX Cruiser SHO

11.6.2008

Miniristeilijä

Vesiskootteri
Tero Kiira, kuva

Suuret ja tehokkaimmat vesijetit soveltuvat hyvin vesihiihtoharrastukseen, pitkille risteilyille ja mukavaan cruisailuunkin. Yamahan uusi lippulaiva sai ahdetun 1,8-litraisen moottorin. SHO:n runko- ja kansirakenteet on valmistettu huippukevyestä materiaalista, jonka ansiosta painoa aikaisempaan malliin verrattuna on 25 kiloa vähemmän.

Yamahan uusissa SHO-mallin (Super High Output) huippunopeudeksi ilmoitetaan 65 solmua (120 km/h). Mekaanisella ahtimella ja välijäähdyttimellä varustetusta moottorista saadaan maahantuojan mukaan 154 kW:n (210 hv) teho. Jäähdytysjärjestelmässä niin moottorissa kuin välijäähdyttimessäkin kiertää ajovesi.

Uusi runkomateriaali on aikaisempaa kevyempää, lisäksi se on lujempaa kuin perinteinen lujitemuovi. Runkojen ja kansien valmistus perustuu puristemassalevyihin, joista osat muovataan.

Ohjaustanko on säädettävissä neljään eri asentoon pikalukituksella. Kaasua painetaan oikean käden etusormella. Oikeanpuoleisessa ajokahvassa on lisäksi nopeuden säädin ja satama-ajoautomatiikan kytkimet. Vakionopeuden säädin soveltuu käytettäväksi esimerkiksi vesihiihdossa, nopeusrajoitusalueilla ja pitkillä taipaleilla, joilla kaasun painaminen saattaisi puuduttaa sormea. Nopeus asetetaan painamalla kaasua halutulle nopeudelle ja peukalolla nopeuden asetusnappia.

Hitaan ajon asetus tapahtuu no-wake mode -nappia painamalla. Silloin jetti kulkee automaattisesti 8 km/h muodostamatta aaltoja ja säilyttämällä vielä hyvin ohjattavuutensa. Nopeudensäätötoiminnot perustuvat moottorin kierrosluvun säilyttämiseen.

Vasemmassa ajokahvassa on viisiasentoisen trimmin säätö, jota voi käyttää ajossa vaikkapa tiukempien käännösten hallintaan. Mittaristo on automainen, siitä löytyvät muun muassa analogiset nopeus- ja kierroslukumittarit sekä kompassisuunnan näyttö. Laaja takakansi ja uimaporras helpottavat liikkumista kannella ja vedestä nousua.

Kun polttoainesäiliö on täynnä ja kuskilla elopainoa runsaat 80 kiloa, kokonaisuuden paino on yli 500 kiloa. Massa tuntuu hitaassa nopeudessa, mutta satama-ajoautomatiikka toimii niin kuin pitääkin jetin lipuessa venelaiturien ohi: veneitä keikuttavia aaltoja ei muodostu.

FX SHO Cruiserissa on syväystä selvästi enemmän kuin edellisessä Yamahan lippulaivassa FX HO:ssa. Matalaan hiekkarantaan laskiessaan SHO sai pohjakosketuksen paljon HO:ta aikaisemmin.

Liukuun päästyään SHO:n tehovarat voittavat kirkkaasti pienen painon lisäyksen. Tiukoissa käännöksissä ja rivakoissa kiihdytyksissä uudet voimavarat ovat kohdallaan. Aavalla merellä syysmyräkässä SHO tuntuu luotettavalta. Voimaa ja kiihtyvyyttä riittää loikan säätöön vielä aivan aallon harjallakin. Ilmalentojen jälkeiset alastulot ovat siedettävän pehmeitä massan ja syvän V-pohjan muodon ansiosta.

Pahimmat roiskeet suuntautuvat hyvin ohjaajan ohi. Muhkea ja tukeva istuin tasaa aallokon iskuja. Korkeassa aallokossa näkee välillä vilauksen kaverista, joka sinnittelee HO:lla perässä.

Nopeuden säädin toi helpotusta paluumatkalla. Hyisellä koeajolenkillä kädet olivat tuskaisesti kohmettumassa, ja kaasun annostelu alkoi tuottaa vaikeuksia. Satamaan paluuseen sai huomattavaa helpotusta nopeussäätimestä. Tasanopeus vain päälle ja kyyryssä räntää vastaan kohti kotisatamaa.

Markku Lindell (Tiivistelmä TM:n 12/08 artikkelista, s. 22)

Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto