Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Muut


HYBRIDIT TULEVAT

 

Helsingin kansainvälisten venemessujen puhutuimpia aiheita oli taloudellisuus ja energiankäyttö. Vuoden veneeksi valittu Greenline 33 Hybrid palauttaa veneilyn siihen, mistä se sata vuotta sitten lähti; kevyesti liukuva, taloudellinen runko, joka kulkee myös sähkön voimalla.

Myös uudesta 95E10-bensiinistä ja sen soveltuvuudesta on puhuttu paljon. Venemoottoreihin se tulee ajankohtaiseksi vasta muutaman kuukauden kuluttua, mutta asiasta käydään jo polemiikkia.

Esimerkiksi Konekesko Marine suhtautuu E10-bensiinin käyttöön varauksellisesti. Vuonna 2003 tai sen jälkeen valmistetuissa nelitahtisissa Yamaha- ja Selva-moottoreissa voi käyttää E10-polttoainetta.

Mutta jos veneessä on kiintotankki, E10-polttoainetta ei suositella. Syynä on se, että polttoaineletkujen alkoholinkestosta ei ole tietoa, eikä asiasta tälläkään hetkellä ole olemassa minkäänlaista standardia.

Toisin sanoen EU:n huvivenedirektiivi ei ole vielä luokitellut polttoainejärjestelmien osien testausmenetelmiä biopolttoaineille.

Vaikka letkut kestäisivätkin, viina on tehokas pesuaine, joten se saattaa irrottaa vanhoja sakkaumia ja likakerroksia kiintotankista. Kun tämä töhnä pääsee liikkeelle, menevät polttoainesuodattimet tukkoon, ja matka katkeaa. Moottoritkin voivat vaurioitua.

Vanhoihin kaksitahtimoottoreihin 95E10-polttoaine ei missään nimessä sovellu.

Henrik Weckström, Matti Vuorimaa, kuvat (tiivistelmä TM:n 5/11 artikkelista, s. 46-53)

Lisää ostoskoriin Osta koko juttu

Lähetä linkki kaverille Lähetä linkki kaverille

Juttua on kommentoitu 1 kertaa. Lue kommentit ja lisää omasi

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot