Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä
TM Pikakoe

Sähköperämoottorit Torqeedo Travel 1003 ja 503

28.7.2010

Nautinnolliseen veneilyyn

 

Torqeedo 503 ja 1003 ovat keveitä ja tehokkaita, ja niiden omalla akulla pääsee hämmästyttävän pitkälle. Hiljainen, saasteeton ja helppokäyttöinen perämoottori on vihdoin totta.

Toissasyksynä teimme testin, jossa vertasimme sähkökäyttöisiä niin sanottuja uistelumoottoreita. Mukana oli myös Torqeedo 801. Kävi ilmi, että Torqeedon edistyksellinen tekniikka nosti sen hyötysuhteen noin kaksinkertaiseksi tyypilliseen uistelumoottoriin verrattuna - samalla sähkömäärällä Torqeedo kuljetti veneen kaksinkertaisen matkan muihin sähkömoottoreihin verrattuna.

Käyttövalmiina Torqeedo näyttää pitkältä ja kömpelöltä, mutta kuljetusta varten sen voi purkaa kolmeen osaan. Etupuolen ohjauskahva irtoaa kääntämällä ylöspäin, kuten myös taakse sojottava akku. Akun pysyminen on varmistettu lukitussokalla, mutta ohjauskahva pysyy pelkästään kitkan ja painovoiman varassa.

Moottorin kiinnitys-, kääntö- ja kippausmekanismi on muuten erinomainen, mutta peräpeilipidike on niin matala, että kiinnitysruuvit jäävät kovin lähelle peräpeilin reunaa.

Akkukotelo on suuri, koska siitä haluttiin kelluva. 501:en akku kelluukin, mutta 1003:n akussa on 100 wattituntia enemmän potkua samassa tilavuudessa, joten se uppoaa. Muuten akut ovat samanlaisia, ja niitä voi surutta käyttää ristiin.

Moottorin käyttö on helppoa. Virtakytkimestä käyntiin, minkä jälkeen gps-vastaanotin paikantaa itsensä ja nopeusmittari alkaa toimia. Lisäksi magneettisen virtakytkimen, joka samalla toimii hätäkatkaisijana, pitää olla paikoillaan. Ohjauskahvaa kääntämällä moottori lähtee työntämään tai peräyttämään. Tehonsäätö on portaaton.

Sähkökäytön kaiken varjostavana kysymyksenä on, kuinka pitkälle akussa oleva sähkö riittää. Torqeedolla on kuitenkin tarjolla vastaus; akkuun sisällytetyn gps-vastaanottimen ansiosta ajonopeus tiedetään, ja ohjauskahvan näyttö näyttää neljää mielenkiintoista tietoa samaan aikaan.

Näytön ylivoimaisesti tärkein tieto on kuitenkin se, kuinka pitkälle jäljellä olevalla sähköllä vielä pääsee tämänhetkisellä nopeudella ja tehonkulutuksella. Tämän tiedon avulla voi välttyä jäämästä sähköpiippuun keskelle ajolenkkiä, koska nopeuden voi pudottaa niin, että sähkö riittää perille saakka.

Torqeedo Travelin litium-mangaaniakku latautuu vakiolaturilla alle kymmenessä tunnissa, eikä siinä ole muisti-ilmiötä. Akun kerrotaan kestävän 500 täyden purkauksen lataussykliä ennen kuin sen kapasiteetti alkaa huveta. Akun käyttöiäksi luvataan kuudesta kymmeneen vuotta.

Sähkömoottori veneessä on ihmeellinen juttu. Kun polttomoottorin melua ei tarvitse kuunnella, häviää turha kiireen tunne, ja vesillä olosta pystyy oikeasti nauttimaan. Etenkin jos on joskus purjehtinut ja tottunut rauhalliseen etenemiseen, huomaa pian kuinka ylivoimaisen laadukas Torqeedon kyyti on kaiken kokoisiin polttomoottoreihin verrattuna.

 

Henrik Weckström (tiivistelmä TM:n 14/10 artikkelista, s. 38-39)

Lisää aiheesta:
Sähkömoottori veneeseen (17.4.2009)
Lisää ostoskoriin Osta juttu Tilaa tekstiviestillä Tilaa sms:lläTilaa ja maksa APE -kukkarolla Tilaa APE:lla
Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto