TEHOPAKKAUKSET

Sporttisessa kaksitahtimoottorikelkassa on yleensä käytetty 600-kuutioista moottoria. Nyt niiden rinnalle on tulossa 800-kuutioisia malleja. Otimme kaksi tällaista tehopakkausta parivertailuun.

Sekä Arctic Catissa että Ski-Doossa on kaksisylinterinen nestejäähdytetty kaksitahtimoottori. Tilavuutta moottoreista löytyy karvan vaille 800 cm3. Suurimmat erot moottoreiden väliltä löytyvät niiden ruokintatavassa.

Molemmissa on toki nykymuodin mukainen elektroninen polttoaineensuihkutus.

Arctic Catissa polttoaineseos suihkutetaan vanhanaikaisesti kampikammioon.

Ski-Doon tekniikka tunnetaan nimellä E-TEC. Siinä tuorevoiteluöljy ja polttoaine on erotettu toisistaan. Polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan ja kaksitahtimoottorin vaatima tuorevoiteluöljy pumpataan sähköisellä pumpulla kahden suuttimen kautta kampiakselille.

Toiset kaksi suutinta voitelevat pakoaukonsäätimiä. Ratkaisulla on haettu pienempää polttoaineen kulutusta ja pienempiä päästöjä. Molemmissa tavoitteissa on onnistuttu.

Myös variaattoreiden toiminnasta löytyy eroja. Siinä missä Arctic Catin variaattori kytkeytyy kiinni terävästi napsahtaen, lähtee Ski-Doo liikkeelle pehmeästi, kuin sukkasiltaan.

Arctic Catissa on siis menoa ja melskettä – sekä melua. Ski-Doon moottorin käytös on huomattavasti sivistyneempää.

Vertailu ajettiin jokavuotiseen tapaan Saariselällä, missä maasto on paikoitellen erittäin kivistä. Tällä kertaa lumiolosuhteet vaihtelivat paljon, ylhäällä tunturissa oli reilusti lunta, mutta alempana sitä oli paikka paikoin todella vähän.

Niinpä ohjainraudoista tuli kulutustavaraa. Tässä kohtaa huomattiin mielenkiintoinen ero. Viikon kestäneen testiajon aikana Ski-Doo kulutti loppuun kolme paria rautoja. Artic Catilla selvittiin koko testi yksillä raudoilla. Niissä oli testin lopussa jäljellä vielä reilusti kulutusmateriaalia, mutta raudat olivat hakkautuneet pahasti mutkille.

Muutoin kelkat kestivät testirääkin moitteetta.

Vertailun alussa vaikutti siltä, että kelkoista ei löydy suuria eroja. Viikon testauksen aikana niitä kuitenkin alkoi löytyä.

Parivertailun voittajaksi nousi Ski-Doo varsinkin paremman alustansa ja pienempien polttoainekulujen ansiosta. Pienistä eroista huolimatta molemmat ovat hyviä sporttikelkkoja.