Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Uutiset

22.7.2012 11:57

Uusi VW Touareg kymppitonnilla

Kuten hinnasta voi arvata, tuote ei ole aito, mutta kiinalainen versio saksalaismaasturista näyttää lähes oikealta.

Miten voivat Volkswagen ja Austin, Touareg ja Maestro yhdistyä samaan autoon? Helposti, sillä Länsi-Kiinassa, Chengdussa toimii Sichuan Yema niminen yritys, joka on ennenkin kunnostautunut tutun näköisten automallien valmistajana. Yema ei osallistu Kiinan kansainvälisiin autonäyttelyihin (Guangzhou, Peking ja Shanghai), vaan tyytyy esittelemään tuotteitaan paikallisessa Chengdun autonäyttelyssä.

Sichuan Yema on kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen yhtiö, sillä saamiemme tietojen mukaan sillä ei edes ole keskushallinnon lupaa valmistaa henkilöautoja, vaan lupa kattaa vain avolavat ja katumaasturit. Siitä huolimatta yhtiö tuottaa kaikenlaisia suosituilta malleilta näyttäviä autoja, kuten Audi A4:n kopiota.

Hienoista muodoistaan kuvamme ”Touaregin” rakenne on jotain aivan muuta, sillä alta löytyy 1970-luvun lopulla suunnitellun Austin Metron perusrakenne. Sen joutuminen tähän autoon on pitkä ja kertomisen arvoinen tarina, jonka olemme julkaisseet ennenkin, mutta tulkoon tässä kertauksena.

Austin Maestroa valmistettiin 1990-luvun puoliväliin saakka Iso-Britanniassa, kunnes MG-Rover myi käytetyn tuotantolinjan bulgarialaiselle yhtiölle, joka puolestaan suunnitteli autotuotannon käynnistymistä. Hanke epäonnistui, ja linja siirtyi kiinalaisen Qindaossa toimivan ETSONG-tupakkayhtiön omistukseen. Se yritti kaupata Maestroa sikäläisille asukkaille siinä onnistumatta.

Seuraavaksi vähän kokeneempi autonvalmistaja eli FAW (First Auto Works) osti tuotantolinjan ja valmisti Maestroa muutaman kuukauden. Se havahtui totuuteen, että auto ei ollut kovin hyvä ja muutti tehtaan kuorma-autojen valmistukseen sopivaksi. Viimeinen vaihe tarinassa on, että FAW myi aina vaan kuluneemman ja siirroissa ränsistyneen tuotantolinjan Yemalle.

Yeman valmistama ”Touareg” on siis ikivanhan Austin Maestron perusrakenteella ja konepellin alla on 3,0-litraisen bensiini- tai diesel-V6:n sijaan Mitsubishin kaksilitrainen nelisylinterinen moottori. Mutta auton hintakin on toista luokkaa kuin alkuperäisen, sillä se maksaa Kiinassa noin 100 000 juania eli kymmenesosan Volkswagen Touaregista pyydettävästä summasta.

 

Tekniikan Maailma

Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Del.icio.us
Juttua on kommentoitu 2 kertaa. Lue kommentit ja lisää omasi

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu sekä ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus, tekniset tiedot ja hinnastot