Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Uutiset

18.10.2011 08:59

Ajettua: Chevrolet Camaro

Yksi automaailman ikoneista on palannut Eurooppaan kymmenen vuoden tauon jälkeen, ja se maistuu hyvältä.

Chevroletin 100-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä oli mahdollisuus maistella yhtiön tuotantoa laidasta laitaan. Uusi Eurooppaan säädetty Camaro ei ole ehkä yhtä hyvin ajan henkeen sopiva kuin hyvin vähäpäästöiset Volt ja Aveo diesel, mutta pitäähän autoilusta saada nauttiakin. Camaro herättää olemuksellaan ja ominaisuuksillaan kyllä useimmat aistit.

Ulkonäkö on maskuliinisen voimakas. Eurooppaan tuotavat mallit eroavat jenkkisisaristaan perän osalta, jonne sijoitetut valot ovat saaneet uuden muodon ja vaihtuneet LEDeillä toimiviksi. Pakoputket ovat miehekkään kokoiset ja ne ovatkin peräisin Corvette Z06:sta. Eurooppaan tuotavat versiot on varustettu aina 6,2-litraisella V8-moottorilla, josta muistuttaa konepellin kookas kohouma.

Sisustus ei ole ihan samalla tasolla korin ulkonäön kanssa, sillä muoviosat ovat vähän halvan näköisiä. Hauskoja yksityiskohtia on kyllä runsaasti, kuten vaihdekepin juureen sijoitetut neljä mittaria. Ne ovat muodoiltaan lainaa alkuperäisestä 1960-luvun lopun Camarosta ja koko ohjaamossa aistii retrohengen. Kuin vastaiskuna sille on tuulilasiin heijastettu mittaristo, joka on todella tarpeellinen.

Camarolla on kaksi hyvin erilaista olemusta riippuen siitä, valitseeko auton käsivalintaisella vai automaattivaihteistolla. Paperilla ero ei ole kovin suuri, vaikkakin 6-vaihteisen käsin hämmennettävän vaihteiston kanssa moottori kehittää 20 kW enemmän (318 kW) ja vääntöäkin on 569 Nm automaatin tyytyessä 13 Nm vähäisempään määrään. Mutta tunnelma ohjauspyörän takana on kuin yö ja päivä.

Käsivalintaisella Camarolla ajaessa tuntee olevansa väkivahvan urheiluauton ohjauspyörän takana. Kytkin vaatii voimaa, vaihteensiirto vaatii niin ikään lihaksia, eikä ohjauskaan ole tehostuksesta huolimatta missään tapauksessa kevyt. Vaihtamisen yhteydessä suorastaan tuntee, kuinka rattaat siirtyvät uuteen järjestykseen ja kolahdukset saattelevat tapahtumaa. Mutta kyllä sitten myös tapahtuu. Pinkaisu nollasta sataan on ohi 5,2 sekunnissa, ja nopeusmittaria on seurattava koko ajan, ettei vauhti kipua pitkälle laittoman puolelle. Siksi tuulilasin heijastusnäyttö on todella tervetullut. Moottorin äänet ovat kerrassaan makeat ja kun kaasupolkimen laskee ylös, kuuluu pakoputkistosta upea höpinä.

Automaattivaihteinen on paljon herrasmiesmäisempi kulkulaite. Voimaa on varmasti riittävästi, sillä tuo kiihdytys 0-100 km/h ei vie kuin pari sekunnin kymmenystä kauemmin. Äänet ovat paljon miedommat ja koko tunnelma on kuin toisessa autossa. Ajaminen on paljon helpompaa, sillä vääntöä piisaa. Kuusivaihteinen automaatti kelaa nopeasti vaihteet suurimmalle ja pitää moottorin käyntinopeuden tuhannen kierroksen tuntumassa. Tarpeen vaatiessa, vaikkapa ohitettaessa, vaihto pienemmälle sujuu sähäkästi ja sitten mennään.

Yhteistä molemmille on eurooppalaiseen makuun sopiva alustan käytös. Ohjaus on jopa hämmästyttävän tarkka, ainakin ennakko-odotuksiin verrattuna. Euroopan markkinoille kehitetty FE4-jousitus on painottaa enemmän ajettavuutta kuin mukavuutta. Kuopat tuntuvat epätasaisella pinnalla ajettaessa, mutta mikään kivireki Camaro ei suinkaan ole.

Ja sitten kaiken nautinnon jälkeen paluu reaalimaailmaan, ja niihin ikäviin asioihin. Camaron yhdistetty kuulutus on moottorin lepuutustoiminnosta (rauhallisessa ajossa käytetään vain neljää sylinteriä) huolimatta reilusti yli 10 l/100 km. Niinpä CO2-perustainen autovero on korkea ja hinta sen mukainen. Automaatti kuluttaa niin paljon vähemmän, että se on korkeammasta verottomasta hinnastaan huolimatta halvempi. Hinnat alkavat 72 750 eurosta, käsivalintainen vaihteisto nostaa hintaa satasilla ja katon poistaminen liki 9 000 euroa.

Tekniikan Maailma

Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Del.icio.us
Juttua on kommentoitu 37 kertaa. Lue kommentit ja lisää omasi

 

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto