Kolmanteen sukupolveen siirtyvä Hyundai Santa Fe jatkaa tutulla nimellä, vaikka kaikki on uutta.

Ensimmäinen, pyöreälinjainen Hyundai Santa Fe esiteltiin vuonna 2000, toisen sukupolven vuoro oli kuusi vuotta sitten, ja nyt siirrytään kolmanteen sukupolveen. Kuten nimestäkin huomaa, Santa Fen päämarkkinat ovat Amerikassa, mutta sillä on uskollisia asiakkaita Euroopassakin. Perinteiden kunnioittamiseksi mallinimi päätettiin säilyttää, vaikka Hyundain nykyisen mallimerkintäpolitiikan mukaisesti auton kuuluisi olla ix45.

Hieman edeltäjäänsä pidempi mutta matalampi Santa Fe on valmistuksessa sekä viisi- että seitsenpaikkaisena ja etu- sekä nelivetoisena. Suomeen tuodaan vain 2,2 litran dieselillä varustettua nelivetomallia, mutta molemmilla istuinversioilla, ja niin käsi- kuin automaattivaihteisena. Muut moottorit ovat 2,0 litran diesel ja 2,4 litran bensiinimoottori.

Varustetasoja on kaksi, joista jo vaatimattomammassa on kiitettävä määrä tavaraa. Kokonaisuutena Santa Fen toteutus on nyt moderni, mutta samalla hieman amerikkalaisempi kuin Hyundain uusimmissa henkilöautoissa. Matkustamo on tilava ja mukava. Ajettavuuskin on asiallinen, mutta ohjaustunnossa olisi vielä parantamisen varaa.

Suomeen Santa Fe saapuu vasta ensi vuonna, eikä hintoja ole vielä vahvistettu.

Velimatti Honkanen (Tiivistelmä TM:ssä 17/12 ilmestyvästä artikkelista)