HARVINAISTA HERKKUA

Saimme tilaisuuden ajaa muutaman kierroksen Lexus LFA:lla Alastaron moottoriradalla . Auto ei päässyt täysin oikeuksiinsa sadekuurojen kastelemalla radalla, mutta sen potentiaalista saatiin viitteitä.


Hannu Stöckell ja Oskari Pulkkinen, video

Koeajettu LFA on Toyotan omistama esisarjan auto. Se ei siis sisälly myytyihin ja numeroituihin 500 auton sarjaan.

Vastaavaa autoa on käytetty aikaisemminkin lehdistön koeajoautona (TM 19/09) ja myös Nürburgringin kierrosaikojen kellotuksiin.

Lexus LFA -urheiluautoja on Euroopassa tällä hetkellä vain tämä yksi kappale. Sitä huolletaan ja säilytetään entisen Toyotan F1 -tallin tiloissa.

V10-moottorin 412 kilowatin tehoreservit riittävät sudittamaan takapyöriä vauhdista tai vaihteesta riippumatta. Onneksi moottori vastaa hienosti kaasupolkimeen ja kaasun liikerata on riittävän pitkä ja lineaarinen.

Alusta on suunniteltu nopeaa ajoon, mutta se toimii hienosti myös syheröllä ja kostealla radalla, jossa nopeudet pysyvät maltillisina. Ohjaus on tarkka ja auto reagoi siihen mikroautomaisen nopeasti.