Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Uutiset

9.9.2012 12:07

Ford todistaa EcoBoostin voimaa

Ford asensi 1,0-litraisen EcoBoost-moottorin Formula Fordiin ja kellotti Nürburgringillä kaikkien aikojen 11. nopeimman ajan.

Uusi pieni 1,0 litran EcoBoost-moottori valittiin vuoden parhaaksi voimanlähteeksi, mutta asiakkaita arveluttaa edelleen sen pieni iskutilavuus. Yhtiön insinöörit virittivät vakiona 92 kW kehittävän version 151 kW:n tehoiseksi ja asensivat sen Formula Fordissa vakiona olevan 132 kW:n 1,6-litraisen EcoBoost-moottorin tilalle.

Auto varustettiin sellaiseksi, että sen saisi rekisteröityä liikenteeseen (ainakin Brittein saarilla). Käytännössä se tarkoitti lokasuojia, etu- ja takavaloja sekä suuntamerkkejä, taustapeilejä ja äänimerkkiä. Sen jälkeen auto kuljetettiin Jackie Stewartin ”Vihreäksi helvetiksi” ristimälle Nürburgringille.

Radan erittäin hyvin tunteva Nick Tandy asettui ohjauspyörän taakse ja lähti matkaan. Tuloksena oli aika 7 minuuttia 22 sekuntia, mikä on yhdenneksitoista nopein rekisteröitävissä olevalla autolla koskaan radalla ajettu kierros. Keskinopeus 20,832 pitkällä lenkillä oli 169 km/h. Suorituksen arvon ymmärtää paremmin, kun kuulee auton jättäneen taakseen mm. Ferrari Enzon ja Lamborghini Aventador LP700-4:n.

Fordin antamien epävirallisten tietojen mukaan kolmisylinterisellä moottorilla varustetun auton huippunopeus on 255,5 km/h ja se kiihtyy nollasta sataan alle neljässä sekunnissa. Toisaalta kulutus 56 km/h nopeudessa on 2,4 l/100 km ja moottoritienopeudessa (120 km/h) bensiiniä kuluu viisi litraa sadalla kilometrillä.

Tekniikan Maailma

Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Del.icio.us
Juttua on kommentoitu 1 kertaa. Lue kommentit ja lisää omasi

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto