Jo 80. kertaa järjestettävä 24 tunnin kestävyyskilpailu Le Mans’n lähes 14 kilometrin pituisella radalla alkaa tänään kello 16.00 Suomen aikaa.

Vahvimpana voittajasuosikkina on jälleen Audi, joka tuo kisaan neljä R18-autoa. Kaikissa on dieselmoottori, mutta kahdessa E-tron-versiossa lisäksi F1-autojen KERS-järjestelmää muistuttava hybriditekniikka. Sen sähkömoottori on kytketty etupyöriin. Autot ovat hämmästyttävän hiljaisia, ääni on lähinnä turbiinimainen.

Peugeotin päätettyä lopettaa Le Mans -ohjelmansa säästösyistä, on Audin vakavin kilpailija Toyota, jolla on niin ikään hybriditekniikalla varustettu kilpa-auto. Kaikki Audit olivat aika-ajossa kuuden parhaan joukossa, Toyotat tulivat sijoille 3 ja 5.

Pääprototyyppiluokan eli LMP1:n ohella ajetaan LMP2- sekä GT-luokkia, joista jälkimmäiset perustuvat tuotantoautoihin. Sieltä löytyy myös suomalaisväriä, sillä Toni Vilander on mukana italialaisen AF Corse -tiimin Ferrari 458 -miehistössä ja Markus Palttala ajaa englantilaisessa JWA-Avila Porsche-tiimissä numerolla 55.

Mielenkiintoinen seurattava on myös kilpailun ulkopuolella ajoon osallistuva erikoinen Nissan Deltawing (ks. TM 8/12), joka on pikaisesta kehitysaikataulusta huolimatta pystynyt jo näyttämään nopeutensa.

Aamun lämmittely ajettiin erittäin märällä radalla mutta kisan ajaksi on luvassa kuivempaa säätä. Kilpailua voi seurata Eurosportilta sekä useilta nettisivuilta vaikka koko 24 tunnin ajan livelähetyksenä.

www.lemans.org
www.lemans-tv.com
http://en.lemanslive.com/
www.tv.audi.com
http://live.nissan.co.uk/uk/base/deltawinglive