Ensi vuonna esiteltävän uuden S-sarjan Mercedes-Benzin varusteisiin kuuluu takamatkustajien Beltbag.

Turvallisuusvarustelun kärkijoukossa etenevä Mercedes-Benz ei ehtinyt turvavöiden turvatyynyssä markkinoille ensimmäisenä. Palkinnoille se kyllä pääsee, mutta Ford Explorer ja Lexus LFA ehtivät markkinoille ensin. Silti on helppo uskoa, että MB:n kehittämä järjestelmä on etevämpi ja tulee myyntiin laajemmalla rintamalla.

Mercedes-Benz esitteli idean ensimmäisen kerran vuonna 2009 ESF-turvallisuusautokonseptissaan. Ensi vuonna turvavöiden turvatyynyt eli saksalaisittain Beltbag tulee uuden S-sarjan vakiovarusteeksi. Se asennetaan ainoastaan takaistuimelle ja toimii edestäpäin tulevissa törmäyksissä.

Turvatyynyn tarkoituksena on tietenkin vähentää loukkaantumisriskiä. Törmäyksessä kaasulla toimiva panos räjähtää ja turvavyöstä tulee kolme kertaa normaalia leveämpi. Laajempi ala vähentää vartalon yksittäiseen kohtaan kohdistuvia voimia pitäen myös matkustajan paremmin paikallaan istuimella.

Kuten sanottu, uusi S-sarja saa Beltbagin ensimmäisenä, mutta turvavaruste otetaan varmasti nopeasti käyttöön myös muissa Mercedes-Benzin mallisarjoissa.