Tekniikan Maailma

Ostoskorisi on tyhjä

Uutiset

5.9.2012 06:58

Tällainen on uusi Volkswagen Golf VII (päivitetty)

Eilen illalla Berliinissä juhlittiin ainakin Volkswagen Golfin seitsemännen sukupolven julkistamista.

Kolmenkymmenenkuuden vuoden ja lähes 30 miljoonan auton jälkeen Volkswagen Golf siirtyy seitsemänteen sukupolveen. Olemme kertoneet jo aiemmin uutuuden rakenteesta ja tekniikasta, mutta tässä vielä lyhyt kertaus. Lähtökohtana on Audi A3:ssa ensi kertaa esitelty uusi helposti muunneltava MQB-perusrakenne. Sen myötä auto on keventynyt sadalla kilolla ja akseliväliä on 59 mm enemmän kuin ennen.

Hivenen kasvaneen korin muodoissa ei ole yllätyksiä, mutta Volkswagenin muotoilujohtaja Walter de Silva toteaakin, että vain harva automalli on Golfin tapaan jatkanut ajatonta teemaa sukupolvesta toiseen. Sisätilat aiempaa aerodynaamisemmassa (cd 0,27) korissa ovat kasvaneet joka suuntaan ja tavaratilaa on nyt 380 litraa.

Ohjaamo on aiempaa kuljettajakeskeisempi muun muassa ajajaa kohti käännetyn keskikonsolin myötä. Ainakin osassa Eurooppaa vakiovarusteisiin kuuluu keskikonsolin 5,8-tuumainen värillinen kosketusnäyttö, johon saa muun muassa navigaattorin. Kaikissa malleissa on kolarin mahdollisuutta vähentävä jarrujärjestelmä. Lisävarusteena saa mukautuvan vakionopeussäätimen, kaupunkijarrun ja pysäköintiavustimen, joka pystyy sijoittamaan Golfin vain 80 senttiä sitä pidempään koloon.

Perusmoottorina on 63 kW kehittävä 1,2 TSI, josta on myös 77 kW tehoinen versio. Hivenen kookkaampi 1,4 TSI on saatavissa 90 kW tehoisena, minkä lisäksi tärkeimpänä uutuutena on sylinterien lepuutusjärjestelmällä varustettu 103 kW tehoinen uutuusmoottori. Sen kulutus on 4,8 l/100 km ja CO2-päästöt 112 g/km.

Dieselmoottorit alkavat 77 kW:n tehoisesta 1,6 TDI:stä, jolla varustettuna kulutus on 3,8 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 99 g/km. Tästä on tulossa BlueMotion-versio, jonka kulutus on vain 3,2 l/100 km ja päästöt hyvää hybridiluokkaa eli 85 g/km. Kookkaammalla 2,0-litraisella TDI-moottorilla (110 kW) varustettuna kulutus ja päästö ovat vain vähän korkeammat.

Mallisarja kasvaa nopeasti, sillä viisiovisen Golfin rinnalle tulee kolmiovinen, minkä lisäksi myös Golf Plus, Golf Variant ja Golf Cabriolet siirtyvät ajan myötä uuteen sukupolveen. Urheilullisia vaihtoehtoja ei unohdeta, vaan tulossa ovat niin GTI- kuin R-versiot. Uuden bensiinimoottorisukupolven tehot ulottuvat 169 kilowattiin ja tehokkaimmassa dieselissä on aikanaan voimaa 135 kW.

Suomeen seitsemännen sukupolven Golf tulee loppuvuonna. Hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta ne ilmoitetaan syksyn aikana.

 

Tekniikan Maailma

Lähetä linkki kaverille Lähetä kaverille Tulosta juttu Tulosta
Del.icio.us
Juttua on kommentoitu 28 kertaa. Lue kommentit ja lisää omasi

Tilaajapalvelut

Lehtiesittely
Tilaa lehti
Osoitteenmuutos
Tilausmuutokset

Mediatiedot

Lehti
Ilmestymis-ja aineistoaikataulu
Ilmoitushinnat
In English
Verkkopalvelu
Aineiston toimitus ja tekniset tiedot
Hinnasto