Vaihteiden määrä on automaateissa kivunnut nopeaan tahtiin kolmesta kahdeksaan ja lisää on tulossa, mutta kehitys loppuu pian.

Jos kääntää kalenteria muutaman vuoden taaksepäin, löytää helposti ajan jolloin automaattivaihteistoissa oli kolme pykälää. Ja niilläkin tultiin hyvin toimeen. Tai legendaarinen Powerglide, tuo kaksivaihteinen automaatti, joka asennettiin miljooniin autoihin. Ja nykyisin media moittii, jos automaattivaihteistossa on vain viisi eteenpäin vievää välitystä.

“Minun autoni on parempi kuin sinun autosi”-kilpailu vei nopeasti siihen, että nykyisin seisemän vaihdetta on melkein välttämätön määrä ja kahdeksaakin pidetään ihan normaalina. Sellainen on nykyisin muun muassa kuvamme Chrysler 300:ssa (Euroopassa Lancia Thema) ja Hyundai Genesiksessä.

Ensi vuonna saksalainen vaihteistovalmistaja ZF esittelee yhdeksänvaihteisen automaatin ja huhujen mukaan Hyundai suunnittelee kymmenvaihteista laatikkoa.

ZF:n Pohjois-Amerikan toimitusjohtaja Julio Caspari on sanonut Automotive Newsille, että nyt vaihteiden määrää on enää turha kasvattaa. Hänen mukaansa nykyvaihteistojen ja teoreettisesti täydellisen vaihteiston ero hyötysuhteessa on enää 11 prosenttia. Casparin mukaan ns. täydellisen vaihteiston valmistaminen ei ole kustannuksiltaan järkevää, sillä siinä pitäisi olla muun muassa keraamiset laakerit.