Kevarikortin saanut teini voi moottoripyörän lisäksi valita myös 125-luokan skootterin. Tarjolla on kaksi- ja nelitahtisia, toisistaan hyvin poikkeavia, tahdikkaita vaihtoehtoja.

Ulkomuotojen ja olemuksen perusteella skootterit voi jakaa kolmeen ryhmään eli klassisiin ”uuspotkulautoihin”, ”cruiser-skoottereihin” ja ”motoskoottereihin”. Ensimmäisen ryhmän klassisin edustaja on Vespa ET4. Cruisereiden ominaispiirteitä ovat nojatuolimainen ajoasento, leuhka ulkonäkö ja yleensä isot tavaratilat. Motoskootterit lähestyvät olemukseltaan oikeita moottoripyöriä.

Skootterien ajo-ominaisuudet riippuvat moottorin tahtisuudesta ja renkaiden koosta. Kaksitahtinen vaihtoehto tarjoaa pirteämpää menoa, mutta vastaavasti polttoainetta kuluu nelitahtista enemmän. Renkaiden koko vaikuttaa ketteryyteen, suuntavakauteen ja jousitusominaisuuksiin.

Ulkomuodot, ajokin mitoitus ja moottorin luonne ratkaisevat paljolti lopullisen mielikuvan. Valinnanvaraa on, joten sen lopullisen vaihtoehdon löytämiseksi kannattaa käyttää aikaa ja harkintaa.

Vertailun skootterit:

Aprilia Leonardo 125

Gilera Runner 125

Kymco Spacer 125

Piaggio Hexagon EX 125

Piaggio Skipper LX 125

Suzuki UC 125 Epicuro

Vespa ET4

(Lyhennelmä Alan Bridgerin ja Kari Toivosen artikkelista TM 7/99, s. 106-113)