Sähkömopot ovat jo arkipäivää, ja ensimmäiset vähän kookkaammat skootteritkin ovat siirtymässä sähköön. Suzuki on jatkanut Tokion Motor Showssa jo neljä vuotta sitten ensi kerran kehittämänsä polttokennoskootterin kehitystyötä. Hondalla puolestaan oli suositusta PCX-skootteristaan osastollaan sekä sähkömoottorinen että hybridiversio. Molempien luvattiin tulevan tuotantoon vuoden 2018 kuluessa.

Sähköistyminen valtaa alaa myös urheilullisemmissa pyörissä. Tähän päästään kahden kehitystien kautta.

Ensinnäkin sähkömoottorit antavat enemmän tehoa pienemmistä ulkomitoista. Vielä tärkeämpää on akkuteknologian edistyminen. Kun virtalähteeseen saadaan ladattua runsaasti kilometrejä varmistavaa energiaa akun koon ja painon vähentyessä, ollaan menossa kohti tulevaisuutta.

Moottoripyöräilijöiden turvallisuus on yksi valmistajia askarruttavia kysymyksiä. Honda lähestyy aihetta lainaamalla ideoita ASIMO-robotiltaan. Niinpä Riding Assist-e pysyy pystyssä ihan ilman ajajaakin.

Honda Riding Assist-e yhdistää robottitekniikan moottoripyörään, sillä kaksipyöräinen pysyy pystyssä ilman kuljettajan apua. Liikkuminen on paikallisesti päästötöntä, sillä Riding Assist-essä on sähkömoottori ja ladattava ajoakku.

Yamaha MWC-4 hälventää nelipyöräisenä auton ja moottoripyörän rajaa. Tilaa se vie valmistajan mukaan puolet auton tarvitsemasta ja kori kallistuu kaarteissa kaksipyöräisten tapaan. Kaksipaikkainen ajoneuvo liikkuu kahden sähkömoottorin avulla, joiden lisäksi siinä on bensiinimoottori pidentämässä toimintamatkaa.

Honda Neo Sports Café Concept ennustaa sitä, miltä seuraaavan sukupolven CB1000R voisi näyttää. Koemallissa on paljon samaa kuin kaksi vuotta sitten EICMA-näyttelyssä Milanossa nähdyssä CB4 Conceptissa. Pyörän tuotantoon tuloa tai tekniikkaa ei ole vahvistettu, mutta tutkielman moottori näyttäisi olevan lainaa CB1100-mallista.

Yamahan edelleen kehitetty Motobot on vielä pidemmälle menevä tutkielma. Motobot ei enää tarvitse lainkaan kuljettajaa, vaan osaa liikkua kilparadalla 200 km/h nopeudella ihan itsekseen.

Yamahan Motoroid puolestaan luo ajajalle uusia Kando-kokemuksia. Japanilainen sana tarkoittaa yhtä aikaisia suuren nautinnon ja upean jännityksen tunteita, jotka saavutamme kokiessamme jotain aivan uutta. Siihen Motoroidissa pyritään tekemällä pyörästä ja sen ajajasta harmoninen yksikkö.

Suzuki SV650X Concept vie viime vuonna esitellyn SV650 Rally Conceptin idean pykälän verran lähemmäksi tuotantoa. Tuotannossa olevan SV650-mallin muotoja on kehitetty retrotyyliin ja pyörä päässee myyntiin saakka vuoden 2018 aikana.

Honda Gold Wingissä vanhasta muistuttaa vain nimi, sillä 1,8-litrainen moottori on aiempaa kevyempi ja siinä on nyt neliventtiilikannet. Varusteita on kuin autoissa, kuten ajotilan valinta, mäkilähtöavustin, avaimeton käynnistys ja sähkökäyttöinen tuulilasi. Suomeen Gold WIngit tuodaan kaksoiskytkinvaihteistolla ja hinnat alkavat 49 990 eurosta.

Yamaha Niken edustaa aivan uudenlaista ajattelua kahdella etupyörällä varustetusta moottoripyörästä. Tähän saakka rakenne on nähty skoottereissa, mutta Niken tuo sen sporttipyörien sektorille. Kaiken lisäksi Nikenillä on hyvät mahdollisuudet edetä tuotantoon.

Honda PCX Electric ja Hybrid eivät ole enää mitään konseptiskoottereita, vaan valmistajansa mukaan niistä esitellään jo ensi vuonna myyntiin tulevat versiot.

Kawasaki Z900 RS vie ulkonäöllään ajatukset yli neljänkymmentä vuotta taaksepäin, mutta ensi ajokaudella sellaisesta voi nauttia Suomessakin. Pyörän 0,95-litrainen moottori kehittää 82 kilowattia.

Oma tärkeä osansa Tokyo Motor Showssa on perinteillä, joita nostetaan esiin varsinkin uusien moottoripyörämallien muotoilussa. Kawasakin Z900 RS on väritystään myöten kuin paluu historiaan yli neljäkymmentä vuotta taaksepäin. Pyörän tekniikka edustaa kuitenkin tätä päivää. Uutuus nähdään SUomessa heti vuoden vaihteen jälkeen MP2018-näyttelyssä ja omakseen sen saa 16 900 eurolla.

Honda iloitsi Super Cuben sadan miljoonan kappaleen rajan ylittymisestä. Osastolta löytyi myös tutun näköinen Monkey, mutta hivenen joka suuntaan venytettynä ja 125-kuutioisella moottorilla varustettuna.

Honda Gold Wingin ohjaamon näkymät kertovat, että kuljettajalta vaaditaan melkoista sorminäppäryyttä. Kahvojen ympärille on koottu hurja määrä katkaisimia.

Yamaha Tritown tuo vaihtoehdon Segwaylle ja kumppaneille lähiliikkumiseen. Kahdella etupyörällä varustettua sähköajokkia hallitaan omalla tasapainolla.

Honda Super Cub 110 on kuljettanut enemmän ihmisiä maailmassa kuin mikään muu moottoripyörä, sillä niitä on valmistettu vuodesta 1958 lähtien sata miljoonaa kappaletta.

Kawasaki Ninja 400 ja 250 esittelevät uusia muotoja, mutta myös rakennetta on kehitetty. Vaikka Ninja 400:ssa on suurempi moottori ja lukkiutumattomat jarrut, on se vanhaa Ninja 300:aa kevyempi. Isompi NInja tulee Suomeen MP2018-näyttelyyn ja maksaa 7 990 euroa.

Suzuki Swish muotoiltiin uudelleen ja 125-kuutioisella moottorilla varustetun skootterin etuvaloon lainattiin piirteitä GSX-sporttipyöristä.

Yamaha Star Venturen klassisten pyöreiden mittarien välissä on kookas tietoruutu, joka toimii myös navigaattorin näyttönä.

Yamaha Star Venture kilpailee merkin moottoripyörien lippulaivana tasaväkisesti Hondan Gold Wingin kanssa. Pysäköitäessä ja hitaissa nopeuksissa 437 kiloista Star Venturea voi liikutella eteen- ja taaksepäin sähkömoottorin avulla.